Wat vinden jullie van de NS?
Re: Wat vinden jullie van de NS?
Over het algemeen reis ik graag in Nederland, alleen de loketdiensten zijn ondermaats. Gisteren nog in NL geweest (meegereden met mijn vader die me in Breda op de trein heeft gezet vooraleer zelf verder te rijden), en zelfs vrij grote stations als Roosendaal en Breda hebben geen loket meer na 20h. Veel kleinere stations zijn veredelde bushokjes (al zijn ze wel beter uitgerust dan hun Belgische tegenhangers), zonder loket.
Materieel is doorgaans goed, net zoals in België is er natuurlijk beter en minder goed.
Wat natuurlijk fantastisch is, is de frequentie. Klokvaste verbindingen, minimaal halfuurdienst, en beter ingespeeld op de noden dan in België, waardoor een nieuw station er daar al kan komen in de planningsfase van een nieuwe wijk, niet wanneer alles al decennia is volgebouwd.
Materieel is doorgaans goed, net zoals in België is er natuurlijk beter en minder goed.
Wat natuurlijk fantastisch is, is de frequentie. Klokvaste verbindingen, minimaal halfuurdienst, en beter ingespeeld op de noden dan in België, waardoor een nieuw station er daar al kan komen in de planningsfase van een nieuwe wijk, niet wanneer alles al decennia is volgebouwd.
Re: Wat vinden jullie van de NS?
Hehe, met de huidige hoeveelheid halteringen inderdaad wel :ptreinbruno schreef:maar een IC in nederland (en belgie) is dan ook te vergelijken met een RE in duitslanden sommige TER treinen in frankrijk
Maar buiten de Randstad valt het nog wel mee. Het zijn vooral de geconcentreerde bevolkingsgebieden in het westen waar er enorm veel gehalteerd wordt.
De Intercity van Groningen naar Amersfoort legt grote afstanden af zonder te stoppen

Re: Wat vinden jullie van de NS?
Volgens mij is het daar ook een intercity voor, om snel van Gn naar Amf te komendeadlock schreef:De Intercity van Groningen naar Amersfoort legt grote afstanden af zonder te stoppen

Re: Wat vinden jullie van de NS?
Een loket is dan ook overbodige service. Net zoals bijvoorbeeld de treindienstleiding in Bilzen. Dat kan ook centraal. Mensen er uit en met meer winst treinen rijden (y)groentje schreef:Over het algemeen reis ik graag in Nederland, alleen de loketdiensten zijn ondermaats. Gisteren nog in NL geweest (meegereden met mijn vader die me in Breda op de trein heeft gezet vooraleer zelf verder te rijden), en zelfs vrij grote stations als Roosendaal en Breda hebben geen loket meer na 20h. Veel kleinere stations zijn veredelde bushokjes (al zijn ze wel beter uitgerust dan hun Belgische tegenhangers), zonder loket.
Materieel is doorgaans goed, net zoals in België is er natuurlijk beter en minder goed.
Wat natuurlijk fantastisch is, is de frequentie. Klokvaste verbindingen, minimaal halfuurdienst, en beter ingespeeld op de noden dan in België, waardoor een nieuw station er daar al kan komen in de planningsfase van een nieuwe wijk, niet wanneer alles al decennia is volgebouwd.
Het grote nadeel van de Nederlandse (en trouwens ook de Duitse kaartautomaten, geen ervaring met Belgische) is dat er geen Credit Cards en Maestro wordt geaccepteerd.
Maestro wordt binnenkort wel ingevoerd, maar daar hebben mensen van buiten Europa alsnog weinig aan.
En ik geloof dat de loketten in Breda open zijn tot 22:00.
Re: Wat vinden jullie van de NS?
Dat klopt, maar die is weldegelijk vergelijkbaar met IC's in DuitslandAlexNL schreef:Volgens mij is het daar ook een intercity voor, om snel van Gn naar Amf te komendeadlock schreef:De Intercity van Groningen naar Amersfoort legt grote afstanden af zonder te stoppen

Ennuh; Bekijk de route van de CNL van Amsterdam Centraal naar København Hovedbanegarden eens en op hoe ongelofelijk veel stations er in Duitsland wordt gestopt tot en met Bielefeld

Re: Wat vinden jullie van de NS?
De Duitse DB-automaten accepteren steeds vaker creditcards, alleen de oudste met druktoetsen nog niet. Maestro is heel zeldzaam. De NS-automaten met aanraakscherm accepteren achter allemaal Maestro. Alleen de steeds zeldzamere oude NS-automaten accepteren geen Maestro. De NMBS-automaten accepteren noch Maestro, noch creditcards.deadlock schreef:Het grote nadeel van de Nederlandse (en trouwens ook de Duitse kaartautomaten, geen ervaring met Belgische) is dat er geen Credit Cards en Maestro wordt geaccepteerd.
Nee, echt maar tot 20 uur, aldus ns.nl.deadlock schreef:En ik geloof dat de loketten in Breda open zijn tot 22:00.
Groetjes,
Rian
Re: Wat vinden jullie van de NS?
Ik kan het op de NS site niet vinden. Alleen dat die faciliteit bestaat.
Re: Wat vinden jullie van de NS?
Zijn er daar nog veel van over? De laatste keer dat ik in Arnemuiden opstapte is ondertussen al een paar jaar geleden, en toen stond er nog een oude automaat, en ik had echt geen 25,70 in euromunten op zak...rvdborgt schreef:Alleen de steeds zeldzamere oude NS-automaten accepteren geen Maestro.
Re: Wat vinden jullie van de NS?
Ze staan alleen nog in de gebieden waar NS niet meer bedient. Bijvoorbeeld dus Oldenzaal, Goor, Lochem.K V B schreef:Zijn er daar nog veel van over? De laatste keer dat ik in Arnemuiden opstapte is ondertussen al een paar jaar geleden, en toen stond er nog een oude automaat, en ik had echt geen 25,70 in euromunten op zak...rvdborgt schreef:Alleen de steeds zeldzamere oude NS-automaten accepteren geen Maestro.
Re: Wat vinden jullie van de NS?
Voor zover ik kan zien is de optie "greyed out" en bijvoorbeeld mijn Deense pinpas (waar een Maestro logo op staat) wordt daar niet geslikt.rvdborgt schreef:deadlock schreef:Het grote nadeel van de Nederlandse (en trouwens ook de Duitse kaartautomaten, geen ervaring met Belgische) is dat er geen Credit Cards en Maestro wordt geaccepteerd.
Re: Wat vinden jullie van de NS?
Ik koop al jaren mijn tickets met Maestro in Roosendaal automaten...deadlock schreef:
Het grote nadeel van de Nederlandse (en trouwens ook de Duitse kaartautomaten, geen ervaring met Belgische) is dat er geen Credit Cards en Maestro wordt geaccepteerd.
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Re: Wat vinden jullie van de NS?
Is de Maestro-optie, voor gebrik in het buitenland, op je pas geactiveerd? Soms moet je dat expliciet laten doen. Verder heb ik nog geen problemen met mijn Belgische Maestro-pas gehad.deadlock schreef:Voor zover ik kan zien is de optie "greyed out" en bijvoorbeeld mijn Deense pinpas (waar een Maestro logo op staat) wordt daar niet geslikt.rvdborgt schreef:deadlock schreef:Het grote nadeel van de Nederlandse (en trouwens ook de Duitse kaartautomaten, geen ervaring met Belgische) is dat er geen Credit Cards en Maestro wordt geaccepteerd.
Groetjes,
Rian
-
- Berichten: 238
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 21:58
- Locatie: Zeist, Nederland
Re: Wat vinden jullie van de NS?
De beperkte loketfacitliteiten in Nederland moet je ook bezien in de context dat in Nederland vrijwel iedereen een bankkaart in zijn portemonnee heeft waarmee die kan "pinnen" en dat het volstrekt normaal is (zelfs door winkels gepropageerd wordt), dat ook voor kleine bedragen "gepind" wordt.deadlock schreef: Een loket is dan ook overbodige service. Net zoals bijvoorbeeld de treindienstleiding in Bilzen. Dat kan ook centraal. Mensen er uit en met meer winst treinen rijden
En kapotte automaten? Ja er is er wel eens eentje kapot. Maar er staat altijd tenminste een tweede in de buurt. En reparatie duurt nooit lang.
Wim
Re: Wat vinden jullie van de NS?
Een loket overbodig? Een machine kan niet altijd AL uw vragen beantwoorden hoor.
Re: Wat vinden jullie van de NS?
Dat moet de NMBS nog leren.
Mijn voorstel:
- Op onbewaakte stopplaatsen met een minimum aantal reizigers één of twee automaten. Elektrische voeding heb je overal wel, zoveel verbruikt zo'n pc ook niet.
- In stations als Mechelen met een achteringang: automaten aan de secundaire ingang zodat mensen niet heen en weer moeten lopen van perrons naar loketten en terug naar perrons.
BDJ
Mijn voorstel:
- Op onbewaakte stopplaatsen met een minimum aantal reizigers één of twee automaten. Elektrische voeding heb je overal wel, zoveel verbruikt zo'n pc ook niet.
- In stations als Mechelen met een achteringang: automaten aan de secundaire ingang zodat mensen niet heen en weer moeten lopen van perrons naar loketten en terug naar perrons.
BDJ