Pagina 4 van 6

Re: 'Gebrek aan informatie voor treinreizigers'

Geplaatst: 10 jan 2009, 11:27
door Bartjedj
Inderdaad. Toen in Mechelen de stroom uitviel, waren buiten mensen van Elia en Infrabel bezig aan het hoogspanningsstation. Het was erg om te zien hoeveel reizigers deze mensen gingen lastig vallen met hun vragen over treinen. Hoewel er duidelijk niets meer reed.

Wel 1 opmerking: vanaf het moment dat de stroom uitviel, sloten alle loketmedewerkers hun loket, en hingen een klein blaadje aan hun loket met de boodschap 'geen treinverkeer - elektriciteitspanne Electrabel'. Akkoord, de kassa's werkten niet meer, maar uitschrijven van bewijzen voor werkgevers gebeurt met de hand, dus dat had heel goed kunnen gebeuren. Nu moesten deze mensen wachten tot de stroom terugkwam. Terwijl men even goed de mensenstroom aan het loket had kunnen splitsen: tijdens de storing de bewijsjes uitschrijven, zodat men na de storing terug ticketten kon verkopen en info verschaffen.

Nu hebben de loketmedewerkers het zich zeer gemakkelijk gemaakt. Zonde van de tijd...

BDJ

Re: 'Gebrek aan informatie voor treinreizigers'

Geplaatst: 10 jan 2009, 11:47
door RIDCO
OK, loket sluiten wegens geen stroom, maar waarom deze medewerkers niet onmiddellijk inschakelen om informatie te geven.
Waarom is dergelijke procedure niet voorzien ?
Als deze procedure niet voorzien is.... kon de onmiddellijke chef (of verantwoordelijke dienstleider) wel een initiatief genomen hebben.

Re: 'Gebrek aan informatie voor treinreizigers'

Geplaatst: 10 jan 2009, 11:57
door overweg13
Wat de winter betreft: ik doe sinds 1983 waarnemingen, en alleen de volgende winters waren strenger dan de huidige. Het gaat om de periode november - maart, en de huidige kan natuurlijk nog een tijdje doorgaan of terugkeren:
1984/1985 - 1985/1986 - 1986/1987 - 1990/1991 - 1995/1996 - 1996/1997.
Deze klassering is gebaseerd op 3 elementen: vorstdagen (met minima onder nul, ijsdagen met maxima onder nul, en nachten met minima onder -10.) In Buizingen is het kwik gezakt tot -15.4°, op sommige plaatsen is het nog dieper geaan. Dat is de laagste temperatuur van de voorbije twintig jaar.
Toch geloof ik dat je geen appelen met citroenen moet vergelijken: een nacht met lichte vorst en mist veroorzaakt waarschijnlijk meer schade, dan een kurkdroge nacht met matige vorst. Tien centimeter poedersneeuw is waarschijnlijk nefaster dan vijftien centimeter plakkerige sneeuw enz.
Wat de problemen van de voorbije dagen betreft: Leuven speelt daar toch een cruciale rol in én het feit dat nogal wat mensen deze periode gekozen hebben om onder een trein te lopen. Voeg daar nog de gewone wintermiserie aan toe, en je hebt natuurlijk zware problemen, waarvoro een oplossing niet meteen komt aanvliegen.
Tot slot nog dit: het wegverkeer wordt min of meer rijdend gehouden, maar daar moet dan wel een jaarlijkse aanslag op de natuur voor gepleegd worden: de tonnen zout zijn echt niet zo onschuldig. Bovendien duurde het maandagmorgen ook enkele uren voor er opnieuw bussen reden. In de vlakkere Vlaamse gedeelten liep het misschien wat vlotter, maar "mijn" lijn 155 had het behoorlijk moeilijk. Ik moet trouwens toegeven dat ik uit veiligheidsoverwegingen liever 3 kwartier stap dan in een bus te stappen die snel een onbestuurbare mastodont wordt.

Re: 'Gebrek aan informatie voor treinreizigers'

Geplaatst: 10 jan 2009, 12:03
door Steven
welke informatie moeten deze mensen dan geven? ze beschikken niet over een radio die in contact staat met het seinhuis, de informatie veranderd bijna constant op dergelijke moment dus een klein beetje een zinloze ingreep. Het is beter dat de info die een seinhuis heeft zo snel als mogelijk klaar en duidelijk afroept in een station. Je hebt er niets aan als daar 5 loketbedienden rondlopen die amper weten welke info ze moeten geven aan de mensen. In tegendeel het gevaar op desinformatie is mij iets te groot.

Re: 'Gebrek aan informatie voor treinreizigers'

Geplaatst: 10 jan 2009, 12:09
door dentheo
Steven schreef:welke informatie moeten deze mensen dan geven? ze beschikken niet over een radio die in contact staat met het seinhuis, de informatie veranderd bijna constant op dergelijke moment dus een klein beetje een zinloze ingreep. Het is beter dat de info die een seinhuis heeft zo snel als mogelijk klaar en duidelijk afroept in een station. Je hebt er niets aan als daar 5 loketbedienden rondlopen die amper weten welke info ze moeten geven aan de mensen. In tegendeel het gevaar op desinformatie is mij iets te groot.
En dus allemaal het café in aan de overkant en de jongste heeft telefoonwacht en mag zijn gazet lezen (uit het zicht van de "moeilijke klanten")...groots.

Maar eigenlijk worden ze daarvoor "door ons" niet betaald.

Re: 'Gebrek aan informatie voor treinreizigers'

Geplaatst: 10 jan 2009, 12:19
door Steven
dentheo schreef:
Steven schreef:welke informatie moeten deze mensen dan geven? ze beschikken niet over een radio die in contact staat met het seinhuis, de informatie veranderd bijna constant op dergelijke moment dus een klein beetje een zinloze ingreep. Het is beter dat de info die een seinhuis heeft zo snel als mogelijk klaar en duidelijk afroept in een station. Je hebt er niets aan als daar 5 loketbedienden rondlopen die amper weten welke info ze moeten geven aan de mensen. In tegendeel het gevaar op desinformatie is mij iets te groot.
En dus allemaal het café in aan de overkant en de jongste heeft telefoonwacht en mag zijn gazet lezen (uit het zicht van de "moeilijke klanten")...groots.

Maar eigenlijk worden ze daarvoor "door ons" niet betaald.
tja das een persoonlijk besluit dat je trekt, maar jij hebt dus liever dat daar een paar mensen rondlopen als kip zonder kop die meer verkeerde dan juiste info geven ??? Ik heb veel liever 1 speaker die de juiste info geeft samen met het juiste aantal onderchefs die contact hebben met het seinhuis om de mensen op hun plaats te krijgen. ik zou niet graag hebben dat in het grootwarenhuis iemand van de kassa effe snel in de beenhouwerij komt helpen om de klanten te bedienen, stel u voor wat ge dan al niet in uw karretje mee krijgt naar huis ...
Schoenmaker blijf bij uw leest zegt men al eens en ik denk dat je dit hier ook wel wat kan toepassen. In het wild weg zomaar personeel inzetten is niet gezond, laat staan op een moment dat er eigenlijk al veel verwarring is.

Re: 'Gebrek aan informatie voor treinreizigers'

Geplaatst: 10 jan 2009, 13:19
door dentheo
Steven schreef:
Maar eigenlijk worden ze daarvoor "door ons" niet betaald.

In het wild weg zomaar personeel inzetten is niet gezond, laat staan op een moment dat er eigenlijk al veel verwarring is.
Steven ,

Ik heb het niet over extra inzetten !!!!

Maar ALLEMAAL weglopen en de "klanten" in de steek laten, kan NOOIT het beste antwoord zijn.

Het bevestigt alleen dat zij (de NMBS ?) er NIET zijn voor de klant.
Minimum één loket had open moeten blijven.
Hiervoor moest stationchef stevige sigaar smoren....

Re: 'Gebrek aan informatie voor treinreizigers'

Geplaatst: 10 jan 2009, 13:29
door Steven
De stationchef is infrabel, de loketten zijn dat nog steeds niet volgens mij (zover ik weet valt dat personeel onder de directe reizigers van de nmbs), jij gaat dus al de verkeerde straffen. Mensen die splitsing heeft meer gevolgen dan je denkt, vele onderschatten die splitsing hier nog steeds (zowel in de goede als de slechte richting).

Re: 'Gebrek aan informatie voor treinreizigers'

Geplaatst: 10 jan 2009, 13:36
door JayBeeke
Maar ALLEMAAL weglopen en de "klanten" in de steek laten, kan NOOIT het beste antwoord zijn.
Symptoom van het paraplugedrag van sommige werknemers? Laat een ander (de onderchef, Infrabel) het maar oplossen?

mvg
JJN

Re: 'Gebrek aan informatie voor treinreizigers'

Geplaatst: 10 jan 2009, 14:22
door Bartjedj
Steven, in dit geval was speaking geen oplossing. Die zat ook zonder stroom :wink:
De stationschef deed wel zijn uiterste best. Hij was heel de tijd aanwezig in het station, en gaf zoveel mogelijk info.
Dat dat echter niet veel was, lag meer aan de situatie dan aan hem: er reed echt niets.

BDJ

Re: 'Gebrek aan informatie voor treinreizigers'

Geplaatst: 10 jan 2009, 15:32
door jan_olieslagers
Steven schreef:De stationchef is infrabel, de loketten zijn dat nog steeds niet volgens mij (zover ik weet valt dat personeel onder de directe reizigers van de nmbs), jij gaat dus al de verkeerde straffen. Mensen die splitsing heeft meer gevolgen dan je denkt, vele onderschatten die splitsing hier nog steeds (zowel in de goede als de slechte richting).
Het loketpersoneel behoort tot directie reizigers, zo had ik het ook begrepen ja. En jawel, dat is een NMBS-directie, geen Infrabel, geen holding. En dan? Kan NMBS de reizigers niet informeren over de status van de eigen treinen? Tot nader order zijn ALLE passagierstreinen NMBS-treinen, waar zit dan het onderscheid? Welk is in dit verband de impact van de splitsing?

Re: 'Gebrek aan informatie voor treinreizigers'

Geplaatst: 10 jan 2009, 16:07
door dentheo
Steven schreef:De stationchef is infrabel, de loketten zijn dat nog steeds niet volgens mij (zover ik weet valt dat personeel onder de directe reizigers van de nmbs), jij gaat dus al de verkeerde straffen. Mensen die splitsing heeft meer gevolgen dan je denkt, vele onderschatten die splitsing hier nog steeds (zowel in de goede als de slechte richting).
Ok wie is baas van het loket personeel ? een of andere NMBS bureauchef ??? dan die de sigaar...

Re: 'Gebrek aan informatie voor treinreizigers'

Geplaatst: 10 jan 2009, 17:29
door RIDCO
De loketten reizigers behoren tot NMBS-reizigers, alsook het informatiekantoor naast de loketten. Waarschijnlijk is er ook één ostch reizigers (perron), maar die zal op dat opgenblik niet alle meubelen kunnen redden. Ik dacht dat bij ontreddering van de treindienst er een procedure is dat in de "middengang" onmiddellijk een informatiebalie (op wieltjes) wordt geplaatst, en die medewerkers beschikken daar over een telefoon en draagbare radio.

Re: 'Gebrek aan informatie voor treinreizigers'

Geplaatst: 10 jan 2009, 17:35
door Asterix
RIDCO schreef:Ik dacht dat bij ontreddering van de treindienst er een procedure is dat in de "middengang" onmiddellijk een informatiebalie (op wieltjes) wordt geplaatst, en die medewerkers beschikken daar over een telefoon en draagbare radio.
Bestaat dit reeds? Dit is inderdaad een voorziene werkwijze in alle grotere Belgische stations die vanaf ergens in 2009 zou moeten worden uitgevoerd.

Re: 'Gebrek aan informatie voor treinreizigers'

Geplaatst: 10 jan 2009, 18:01
door JayBeeke
Bestaat dit reeds? Dit is inderdaad een voorziene werkwijze in alle grotere Belgische stations die vanaf ergens in 2009 zou moeten worden uitgevoerd.
In Leuven alvast wel.

mvg
JJN