Pagina 4 van 4
Re: Sterkste dieselloc aller tijden
Geplaatst: 16 jan 2009, 21:18
door dentheo
Steven schreef:HLE 2302 schreef:man man man, ne noodgenerator van een ziekenhuis in een trein steken, wat een idee
maar ie moet echt wel veel power gehad hebben, hoeveel ton kon de 5001 dan trekken in totaal ?
greetz 2302
Je mag de rollen niet omdraaien he, de motor heeft een tweede leven gekregen als noodgenerator, ze konden hem evengoed gewoon wegsmijten.
Ik heb ooit drie grote Caterpillars ( "nieuwe !!) gekocht , die ook toegepast werden in locomotieven en van die reuze ertsvrachtwagens...
Worden nog gebruikt als noodstroom en piekshaving... ( gekocht na bezoek aan installatie NMBS in Schaarbeek

)
Re: Sterkste dieselloc aller tijden
Geplaatst: 16 jan 2009, 22:01
door Dietrich
Die motoren kunnen voor vanalles worden gebruikt he, trouwens veel Belgische locs zijn dieselelektrisch dus die motoren werden vaak al gebruikt om (on)rechtsreeks elektriciteit op te wekken.
Re: Sterkste dieselloc aller tijden
Geplaatst: 17 jan 2009, 06:37
door Adler
Dietrich schreef:Die motoren kunnen voor vanalles worden gebruikt he, trouwens veel Belgische locs zijn dieselelektrisch dus die motoren werden vaak al gebruikt om (on)rechtsreeks elektriciteit op te wekken.
Bij mijn weten waren en zijn alle lijndieselloks van de NMBS diesel-elektrisch (dus ook de 5001).
Maar dat doet er eigenlijk niet toe, ook een dieselmotor van een diesel-hydraulische lok zou je voor andere doeleinden kunnen gebruiken, een motor is een motor.
Er is niets speciaal aan een dieselmotor voor een trein.
Re: Sterkste dieselloc aller tijden
Geplaatst: 17 jan 2009, 09:59
door Dietrich
Adler schreef:Bij mijn weten waren en zijn alle lijndieselloks van de NMBS diesel-elektrisch (dus ook de 5001).
De 77 niet, voor zover je die onder lijndiesel kan rekenen.

Re: Sterkste dieselloc aller tijden
Geplaatst: 17 jan 2009, 12:15
door Steven
De oude reeks 75 (voordien reeks 65) was ook dieselhydraulisch van aandrijving.
Re: Sterkste dieselloc aller tijden
Geplaatst: 17 jan 2009, 21:38
door HLE 2302
Steven schreef:HLE 2302 schreef:man man man, ne noodgenerator van een ziekenhuis in een trein steken, wat een idee
maar ie moet echt wel veel power gehad hebben, hoeveel ton kon de 5001 dan trekken in totaal ?
greetz 2302
Je mag de rollen niet omdraaien he, de motor heeft een tweede leven gekregen als noodgenerator, ze konden hem evengoed gewoon wegsmijten.
aaah, ik dacht dat hij eerst noodgenerator was, dan in de 5001 is gestoken, en dan terug uitgehaald en terug als noodgenerator gebruikt was
greetz 2302