Trein op tijd? - www.railtime.be

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
2012
Contacteer:

Re: Trein op tijd? - www.railtime.be

Bericht door 2012 »

Ivm opmerking vertraging niet vertrokken trein, dit is hier een uittreksel van artweb - passengersweb, daar zien wij dat ook niet. Veel manueel insteken word hier niet aan gedaan, je moet weten dat als een trein een bepaald sein passeert, dit een automatische registratie doorgeeft naar dit systeem. Daaruit volgt dat een trein die niet vertrekt idd na 20 minuten ook 20 minuten vertraging heeft... Maar niks registreert omda het eerste sein ni voorbijgereden is. Zoals aangehaald is dit vervelend voor sommige die dicht bij vertrekstation wonen, maar t'is nu eenmaal de werking van het ganse systeem. Op art web zie je da ook niet, tot em vertrokken is, idd plots + ... zoveel, ofwel tot TC invoert afgeschaft van ... tot ... al danniet met een reden.
HLE 2302

Bericht door HLE 2302 »

stefanic schreef: 2) doe de moeite om een extra kolom 'reeële dienstregeling' te voorzien met daarin de vermoedelijke vertrektijd (zijnde dus een simpele som van theoretische vertrektijd en de huidige vertraging)
dat zit er in passengerweb wel in, dus in principe kan dit wel, maar het systeem passengerweb wordt ook gebruikt door 'speakers' die kunnen dan zien in welke minuut ze de trein moeten gaan omroepen

greetz 2302
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...
nighttrain

Bericht door nighttrain »

Adler schreef:
nighttrain schreef: Hoe ga je dan deze site praktisch benutten?En wat zijn dan de voordelen
Ik heb echt geen zin om deze discussie hier nog verder te voeren. Elk zinnig argument wordt hier toch telkens als onzin afgedaan.
Ik stel enkel vast dat iets wat al jaren wordt gevraagd door duizenden reizigers en wat er nu eindelijk is, zij het nog in een beginfase, hier door sommigen wordt beschouwd als van geen praktisch nut voor de reizigers en enkel een tool voor statistieken.
Het zal wel geen toeval zijn dat deze commentaar weer van NMBS-personeel komt en de website van Infrabel is.
Dit is weeral een mooi voorbeeld van het "Not-Invented-Here-Syndrome".
Ik heb gewoon al onafhankelijk persoon een concrete vraag gesteld met als interesse hoe een dagelijkse doorsnee openbaar vervoer(trein) gebruiker deze info kan gebruiken. In de 3 concreet aangegeven gevallen? that's all. Ik ben niet NMBS ,infrabel of van de bond der treingebruikers!
Dus nogmaals dit is geen kritiek op het systeem of de verdedegers van het systeem. En volgens mij bestaan er geen domme vragen ,dus kijk ik met belangstelling uit naar een gevat antwoord.
rds

www.railtime.be

Bericht door rds »

Leuk voor als ik mij eens verveel. Webservice schrijven die elke dag de vertraging voor mijn trein en tijdstip gaat capturen, en op het einde van het jaar aan de NMBS de rekening presenteert (x aantal gevallen van minimum 15 min vertraging)
rds

Bericht door rds »

nighttrain, het nut:

ik werk in Brussel op 10 min wandelen van het noordstation. Als ik zie dat de trein 20 min. vertraging heeft, kan ik ervoor opteren om ofwel een trein vroeger te nemen, ofwel langer te blijven werken, mijn uren zijn toch variabel.
Adler

Bericht door Adler »

nighttrain schreef: Ik heb gewoon al onafhankelijk persoon een concrete vraag gesteld met als interesse hoe een dagelijkse doorsnee openbaar vervoer(trein) gebruiker deze info kan gebruiken. In de 3 concreet aangegeven gevallen? that's all. Ik ben niet NMBS ,infrabel of van de bond der treingebruikers!
Dus nogmaals dit is geen kritiek op het systeem of de verdedegers van het systeem. En volgens mij bestaan er geen domme vragen ,dus kijk ik met belangstelling uit naar een gevat antwoord.
Ik heb niet beweerd dat dit een domme vraag is en mijn antwoord was eigenlijk ook niet rechtstreeks aan u gericht maar ik ben het een beetje beu aan het worden om elke keer maar van die antwoorden te krijgen die eigenlijk nergens op slaan.
Als je hier iets durft zeggen dat kan opgevat worden als kritiek op de NMBS dan is het nooit geen waar, durf je dan iets goed te zeggen over een ander (bv. Infrabel die blijkbaar als een soort vijand van de NMBS wordt beschouwd) dan is het ook geen waar.
Maar goed, ik zal u antwoorden op uw intersessante vraag:

A. Daar heb ik al op geantwoord in een vorig bericht. Voor mij is het vooral belangrijk te weten of een trein vertraging heeft voor aansluitingen. Ook wanneer er een algemene storing is op een lijn die aanleiding geeft tot grote vertragingen is het interessant om dat op voorhand te weten, dan weet je tenminste dat je geen belangrijke afspraken moet maken met iemand of naar andere vervoersmiddelen moet uitkijken. Daarvoor zijn ook de mededelingen in de lopende banner erg interessant.
B. Als ik ergens anders ben, zal het ervan afhangen of ik daar al dan niet de beschikking heb over internet. Indien ja, dan gelden dezelfde voordelen als in A.
C. In een station heeft het enkel voordelen als je daar beschikt over een laptop of een GSM en een draadloze internettoegang.
nighttrain

Bericht door nighttrain »

Adler schreef:
nighttrain schreef: Ik heb gewoon al onafhankelijk persoon een concrete vraag gesteld met als interesse hoe een dagelijkse doorsnee openbaar vervoer(trein) gebruiker deze info kan gebruiken. In de 3 concreet aangegeven gevallen? that's all. Ik ben niet NMBS ,infrabel of van de bond der treingebruikers!
Ik heb niet beweerd dat dit een domme vraag is en mijn antwoord was eigenlijk ook niet rechtstreeks aan u gericht maar ik ben het een beetje beu aan het worden om elke keer maar van die antwoorden te krijgen die eigenlijk nergens op slaan.
Als je hier iets durft zeggen dat kan opgevat worden als kritiek op de NMBS dan is het nooit geen waar, durf je dan iets goed te zeggen over een ander (bv. Infrabel die blijkbaar als een soort vijand van de NMBS wordt beschouwd) dan is het ook geen waar.
Maar goed, ik zal u antwoorden op uw intersessante vraag:

A. Daar heb ik al op geantwoord in een vorig bericht. Voor mij is het vooral belangrijk te weten of een trein vertraging heeft voor aansluitingen. Ook wanneer er een algemene storing is op een lijn die aanleiding geeft tot grote vertragingen is het interessant om dat op voorhand te weten, dan weet je tenminste dat je geen belangrijke afspraken moet maken met iemand of naar andere vervoersmiddelen moet uitkijken. Daarvoor zijn ook de mededelingen in de lopende banner erg interessant.
B. Als ik ergens anders ben, zal het ervan afhangen of ik daar al dan niet de beschikking heb over internet. Indien ja, dan gelden dezelfde voordelen als in A.
C. In een station heeft het enkel voordelen als je daar beschikt over een laptop of een GSM en een draadloze internettoegang.
dank U voor het antwoord, laat ons verder iets weten hoe uw verdere ervaringen zijn in geval van "railtime" (ik bedoel natuurlijk real time)incidenten en hoe U deze hebben kunnen sturen in uw beslissingen van deze of andere treinen te nemen.
Maar ik ben mij ervan bewust dat een gebruiker er anders zal met moeten werken afhangend of hij woont in een klein tussenstation,een groter verbindingsstation enz m.a.w. een gebruiker in Mechelen ,Lede,Noorderdokken ,Leuven of Brussel zuid zal niet het zelfde profiel van gebruik mogen hanteren..
Maar ik stel me enkel de vraag hoe flexibel kan de uitbater nu nog zijn? bv een trein is afgeschaft en vervangen door een andere?
maar goed ik ben a priori positief in dit soort van informatieverstrekking,maar hoever zal "jan modaal" deze info vertalen en juist interpreteren,dus ik spreek niet over "railway die hards"of annalisten zoals hier aanwezig?
Accelerat

Bericht door Accelerat »

Zo, dat is nog eens handig! :D Vooral met treinnummer zoeken is handig, vind ik. 8)
bresjt

Bericht door bresjt »

dcr schreef:Via mijn Gsm kan ik nu trouwens ook zien of mijn aansluitende trein vertraging heeft :)
idd, ik vind dit ook zeer handig, was er niet gezegd dat er een versie ging komen die (beter) voor mobiel geschikt zou zijn?
Bartjedj

Bericht door Bartjedj »

Inderdaad, dit wordt ook nog eens herhaald in het filmpje van De Redactie.be. Zie eerste pagina voor link.

BDJ
treinbruno

Bericht door treinbruno »

ik vind het wel handig hoor 8)

als ik bijvoorbeeld op de trein van lokeren naar antwerpen zit dan kan je zien of de benelux vertraging heeft en zo je reisroute aanpassen, vooral handig als je onderweg bent dus :D

maar alle info klopt wel niet echt :? mijn trein (2678) had vanmorgen vanaf lokeren al 10min vertraging, en de vertraging komt er pas op vanaf sint niklaas...
Afbeelding
groentje

Bericht door groentje »

PassengerWeb en Artweb maken geen automatische gevolgsvertragingen. In principe zou dit wel mogelijk moeten zijn, maar dan wordt het programma wel een stuk zwaarder, natuurlijk.
Wel kunnen vertragingen manueel ingevoerd worden, een trein die door omstandigheden langer zal stilstaan in een station kan een bepaalde vertraging gegeven worden, en een trein kan zelfs 'stilgezet' worden op de lijn met een onbekende vertraging, dan loopt die gewoon op naarmate de tijd vordert. Ik probeer het ook steeds te doen (desnoods met enkele minuten vertraging), maar ik kan me voorstellen dat je andere prioriteiten legt wanneer jij de situatie recht moet trekken wanneer zo'n trein in panne staat.
Niettemin, ik zal nog meer dan vroeger proberen de vermoedelijke vertraging zo snel mogelijk in te voeren, en mijn collega's ongetwijfeld ook. (bijvoorbeeld voor retourritten)
HLE 2302

Bericht door HLE 2302 »

groentje schreef:PassengerWeb en Artweb maken geen automatische gevolgsvertragingen. In principe zou dit wel mogelijk moeten zijn, maar dan wordt het programma wel een stuk zwaarder, natuurlijk.
Wel kunnen vertragingen manueel ingevoerd worden, een trein die door omstandigheden langer zal stilstaan in een station kan een bepaalde vertraging gegeven worden, en een trein kan zelfs 'stilgezet' worden op de lijn met een onbekende vertraging, dan loopt die gewoon op naarmate de tijd vordert. Ik probeer het ook steeds te doen (desnoods met enkele minuten vertraging), maar ik kan me voorstellen dat je andere prioriteiten legt wanneer jij de situatie recht moet trekken wanneer zo'n trein in panne staat.
Niettemin, ik zal nog meer dan vroeger proberen de vermoedelijke vertraging zo snel mogelijk in te voeren, en mijn collega's ongetwijfeld ook. (bijvoorbeeld voor retourritten)
eigenlijk is passengerweb/artweb een redelijk simpel systeem hoor, sommige seinen zijn met een zender uitgerust die gegevens naar de server sturen als er een trein voorbijrijd, de server zoekt op welke, en vergelijkt het uur met het voorziene uur, en stel dat hij 1 min. te laat over dat sein rijd, zien wij bij passengerweb, 1 minuut vertraging, en natuurlijk kan een trein 1 minuut vertraging in gehaald hebben tegen in het volgende station station waar er niks naar de server wordt gestuurd.

greetz 2302
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...
rvdborgt

Bericht door rvdborgt »

stefanic schreef:Nog een persoonlijke bedenking: dit tool is zeer leuk voor de statistiekenverzamelaars ed. maar het praktische nut voor de reizigers in real-time betwijfel ik (tenzij voor reizigers die op een paar minuten van hun station wonen). Immers (en dat vermeldt railtime ook!) is de gegeven informatie enkel geldig op het moment van de opzoeking. Als ik weetdat de trein, die binnen een halfuur in mijn station komt 10min vertraging heeft, ga ik niet het risico nemen om 10min langer te werken, want met wat geluk/pech? loopt de trein z'n vertraging in, en mis ik de trein... omdat ik rekende op de vertraging...
Dat laatste geldt natuurlijk net zo hard voor reizigers op het station die nog even iets willen gaan kopen o.i.d.: de weergave op de schermen suggereert dat de rode cijfers de verwachte vertraging bij vertrek weergeven, maar niets is minder waar. Het gaat om de actuele vertraging van de trein. Er wordt geen rekening gehouden met buffertijd (zeer ruim op sommige trajecten) of de halteertijden. Ik heb het al eens zien gebeuren dat de vertraging (bij een lange halteertijd) gewoon bleef staan, terwijl de trein op tijd vertrok. Of dat de vertraging bij binnenkomst van de trein plotseling verdwijnt.

Groetjes,
Rian
groentje

Bericht door groentje »

Dergelijke wachttijden zou men dan ook beter programmeren als buffertijd, zoals al voor een paar verbindingen gebeurt.
Plaats reactie