hmm, een groot aantal stellen koppelen zou toch wel mogelijk moeten zijn? De kracht wordt ook verdeeld, dus komt het allemaal niet van 1 krachtbron....
BN-koekje schreef:hmm, een groot aantal stellen koppelen zou toch wel mogelijk moeten zijn? De kracht wordt ook verdeeld, dus komt het allemaal niet van 1 krachtbron....
ik wil u nog wel eens met 50 panto's aan nen draad hangen anders
BN-koekje schreef:hmm, een groot aantal stellen koppelen zou toch wel mogelijk moeten zijn? De kracht wordt ook verdeeld, dus komt het allemaal niet van 1 krachtbron....
Volgens mij kan je niet een onbeperkt aantal motorstellen in multiple laten rijden. Ik weet niet in België zit, maar in Nederland is vijf treinstellen meestal het maximum. Er geldt echter ook: het aantal bakken mag net zoveel bakken slepen, dus als je een trein van vijftien bakken hebt (veel voorkomend bij ICM in de Noord-Oost-Intercity's), dan mag je daarmee nog vijftien bakken slepen. Zo heb je al een trein van 30 bakken die alleen maar uit motorstellen bestaat. Dat is toch net iets anders dan een getrokken trein.
hier is het maximum altijd zoiezo 12 rijtuigen, behalve voor sommige internationale treinen.
Maar sommige motorstellen hebben nog een extra beperking, bv de 41 kan maar met 5 achter elkaar worden gezet (10 rijtuigen). De breaks kunnen wel met 4 achter elkaar (12 rijtuigen). AM96 ook waarschijnlijk, hoe het met klassiekjes zit weet ik niet, maar ik denk dat het voor de treinen die die doen zoiezo niet nodig is om 12 rijtuigen te hebben.
Ik denk dat in Nederland wel 5 x ICM-IV mogelijk is (20 bakken). Officieel is 15 bakken de maxiumlengte van ICM, wegens de perronlengte, maar als vijf drietjes kunnen rijden, dan kunnen vijf viertjes vast ook wel.
De oude IRM drietjes (die zijn verlengd tot viertjes) konden ook met 15 bakken rijden. Nu hebben we IRM-stellen met zes bakken. Als die met vijf gekoppeld konden rijden...
En dan ook nog 30 bakken slepen
klassieke stelletjes mogen maar met 5 gekoppeld rijden, MS 96 zie ik dikwijls genoeg met 4 aaneen rijden
een 13 met 100 I-11 rijtuigen moet wel chiq zijn
Shrek schreef:klassieke stelletjes mogen maar met 5 gekoppeld rijden, MS 96 zie ik dikwijls genoeg met 4 aaneen rijden
een 13 met 100 I-11 rijtuigen moet wel chiq zijn
Het tekort aan zitplaatsen op de IC A zou direcht opgelost zijn
Bastiaan schreef:Ik denk dat in Nederland wel 5 x ICM-IV mogelijk is (20 bakken). Officieel is 15 bakken de maxiumlengte van ICM, wegens de perronlengte, maar als vijf drietjes kunnen rijden, dan kunnen vijf viertjes vast ook wel.
De oude IRM drietjes (die zijn verlengd tot viertjes) konden ook met 15 bakken rijden. Nu hebben we IRM-stellen met zes bakken. Als die met vijf gekoppeld konden rijden...
En dan ook nog 30 bakken slepen
Maar die 15 bakken ICM zie je toch ook alleen op het stuk Amersfoort-Utrecht.? (Dit heeft te maken met combineren/splitsen):
Groningen/Leeuwarden- Amersfoort - Utrecht C - Den Haag C/RotterdamC
Het is niet zo dat je die hier in Nederland standaard ziet.
Shrek schreef:klassieke stelletjes mogen maar met 5 gekoppeld rijden, MS 96 zie ik dikwijls genoeg met 4 aaneen rijden
een 13 met 100 I-11 rijtuigen moet wel chiq zijn
die mogen met zes rijden, echter als dit er zes zijn metJH aandrijving moet er rekening gehouden worden met bepaalde regels
BN-koekje schreef:hmm, een groot aantal stellen koppelen zou toch wel mogelijk moeten zijn? De kracht wordt ook verdeeld, dus komt het allemaal niet van 1 krachtbron....
Het probleem is ook de stuurstroom die van het eerste stel moet komen, dat is x Ampère maal het aantal stellen, ook een reden van de beperking.
BN-koekje schreef:hmm, een groot aantal stellen koppelen zou toch wel mogelijk moeten zijn? De kracht wordt ook verdeeld, dus komt het allemaal niet van 1 krachtbron....
Het probleem is ook de stuurstroom die van het eerste stel moet komen, dat is x Ampère maal het aantal stellen, ook een reden van de beperking.
yep is pure wet van elektriciteit dat een spanning in waarde verminderd over de afstand die hij moet afleggen, spanningsval genoemd.
als je de trein te lang maakt zal het signaal van de elektrische rem of tractiebevel dus achteraan niet duidelijk meer aankomen en daardoor dus geen effect meer hebben op dat stel
BN-koekje schreef:hmm, een groot aantal stellen koppelen zou toch wel mogelijk moeten zijn? De kracht wordt ook verdeeld, dus komt het allemaal niet van 1 krachtbron....
Het probleem is ook de stuurstroom die van het eerste stel moet komen, dat is x Ampère maal het aantal stellen, ook een reden van de beperking.
yep is pure wet van elektriciteit dat een spanning in waarde verminderd over de afstand die hij moet afleggen, spanningsval genoemd.
als je de trein te lang maakt zal het signaal van de elektrische rem of tractiebevel dus achteraan niet duidelijk meer aankomen en daardoor dus geen effect meer hebben op dat stel
Om de zoveel wagons een versterking zetten om het signaal wer op te peppen zoals bij utp kabel, coax, etc... ? Nee?