Opentunnelevenement Antwerpen op 4 en 5 april

Aankondigingen van evenementen, afspraken en meetings.
Trammist

Re: Opentunnelevenement Antwerpen op 4 en 5 april

Bericht door Trammist »

Een scan uit "het boekske" Afbeelding Mijn versie, met lijnnummers en in officiële lijnkleuren (alleen lijn 11 is moeilijk met dat rare pastelkleurtje) Afbeelding Nóg enkele plannen van het huidige & toekomstige tramverkeer in Deurne:

Nu: Afbeelding Toekomstig? (de oranje lijn = tram 8) Afbeelding Dat men Astrid niet wil opendoen is echt wel een schande zeg :evil: als ik naar het CS moet is Opera toch wel nen bigass omweg :roll:

Maar niet getreurd/gefeest, want volgend jaar is Van Brempt minister af en kan het hele plan grondig veranderen! er is zelfs nog geen enkele euro aan budget uitgetrokken!
thejay
Contacteer:

Bericht door thejay »

Citaat uit de 'echte' Gazet van Antwerpen van dit weekend:
----
De Lijn verwacht dit weekend 50.000wandelaars door de werkloze premetropijp. Die ligt al dertig jaar onder de Turnhoutsebaan en Carnotstraat te wachten op een tram. Het boren van de tunnel begon in 1976. De tunnelpijp zelf is 3,235kilometer lang. De ruwbouw kostte toen 5,6miljard oude Belgische frank, zo'n 140miljoen euro.

De koker begint - met een nu nog verborgen opening - op de Deurnse Herentalsebaan, ter hoogte van de Zwitserse Apotheek. Hij eindigt op de Frankrijklei ter hoogte van de Maria Theresialei, waar hij na de werkzaamheden aan de Noorderleien in een open helling opnieuw bovengronds komt.

Op de tunnel sluiten vier ruwbouwstations aan: Collegelaan, Zegel (Zegelstraat), Drink (Drink) en Carnot (Carnotstraat ter hoogte van de Kerkstraat). Voorts kruist hij twee bestaande premetrostations, weliswaar op nu nog lege en ruwbouwperrons: Astrid en Opera. In dat laatste station duikt de premetrolijn naar het lege niveau -3, alvorens hij op de Leien weer boven komt.

De wandeling dit weekend is één zaak, maar nog belangrijker is wellicht de toekomst van de premetrokoker. De Lijn investeert er maar liefst 100miljoen in. Binnen vier jaar moet de begrafenistram 24 er doorrijden, tussen de kerkhoven Schoonselhof en Silsburg. Zodra de trams in Deurne ondergronds duiken, stoppen ze nog één keer aan station Zegel. Daarna gaat het in sneltramvaart naar station Astrid op het Koningin Astridplein. Met andere woorden, de stations Collegelaan, Drink en Carnotstraat worden niet afgewerkt. Wel krijgen ze een functie als nooduitgang.

Voor wie tussenin op de Turnhoutsebaan of Carnotstraat wil afstappen: dat blijft mogelijk met tram10. Die blijft alvast voorlopig bovengronds het autoverkeer trotseren.

De verre toekomst van tram 24 is nog niet helemaal duidelijk. Voorlopig blijft die volgens de plannen gewoon tussen het Schoonselhof en Silsburg rijden. In het zuiden bestaan er plannen om de sporen door te trekken naar Hemiksem, maar het is niet helemaal zeker of dat een verlengde lijn 24 wordt, een andere lijn of een nieuwe tramverbinding. In het oosten zijn er plannen voor een verlenging naar Borsbeek, maar ook daar is het niet duidelijk of de aloude begrafenislijn daarvoor is uitverkoren.

Wel krijgt tram 24 binnen twee maanden op de Herentalsebaan ter hoogte van het Middelaresziekenhuis het gezelschap van tram 8 naar Silsburg. Dan wordt de tramverlenging Dascottalei ingereden.

Voorts wordt vandaag het plan voorgesteld om de verlenging Dascottalei door te trekken langs de Florent Pauwelslei en Ruggeveldlaan richting tramlijn 10 op de Turnhoutsebaan in Deurne. En zo verder naar het Wijnegem Shopping Center en de nieuw geplande stelplaats van De Lijn. Aan de Boudewijnsnelweg komt dan een vertakking naar de rotonde van Wommelgem met een park-and-ride.

Deze 3,235kilometer lange tunnel schrijft een nieuw hoofdstuk in het Antwerpse premetroboek. Tot nog toe was het netwerk nog maar 22,097kilometer lang. In 2013 wordt dat dus 25,332kilometer.
Bartjedj

Bericht door Bartjedj »

Wat betekent die alternatieve route van L24?

BDJ
dentheo

Bericht door dentheo »

thejay schreef:Citaat uit de 'echte' Gazet van Antwerpen van dit weekend:
Op de tunnel sluiten vier ruwbouwstations aan: Collegelaan, Zegel (Zegelstraat), Drink (Drink) en Carnot (Carnotstraat ter hoogte van de Kerkstraat). Voorts kruist hij twee bestaande premetrostations, weliswaar op nu nog lege en ruwbouwperrons: Astrid en Opera. In dat laatste station duikt de premetrolijn naar het lege niveau -3, alvorens hij op de Leien weer boven komt.
.
Van het eerste station collegelaan was zelfs geen sprake in de speciale bijlage...

Ik vrees dat er na de studie nog wel wat budget bij zal moeten en paar jaartjes meer ?

Moest "de show" echt zo snel in elkaar gestoken alleen voor de verkiezingen
Theo
Groeten vanop de Heide
Trammist

Bericht door Trammist »

Bartjedj schreef:Wat betekent die alternatieve route van L24?
Ik snap je vraag niet?
Bartjedj

Bericht door Bartjedj »

Je hebt op de bovenste afbeelding zowel een doorgaande lijn als een stippellijn voor lijn 24.

BDJ
Trammist

Bericht door Trammist »

Bartjedj schreef:Je hebt op de bovenste afbeelding zowel een doorgaande lijn als een stippellijn voor lijn 24.
Wel, dat betreft de "kortetermijnplanning" en de "langetermijnplanning" van DLA.
De doorgaande schuine lijn, de kortetermijnplanning, volgt het huidige tracé van lijn T24 doorheen de smalle Herentalsebaan om daarna doorheen de F. Pauwelslei noordwaarts te rijden.
De streepjeslijn, de langetermijnplanning, volgt een deel van de Boterlaarbaan. Dit betekent een echte "shortcut" respectievelijk het ontwijken v.e. bottleneck.

Het lijndeel Middelares - eindlus Silsburg zal waarschijnlijk afgeschaft en uitgebroken worden. Het einde van de kerkhoftram.
dekooiker

Bericht door dekooiker »

Straffe dingen allemaal.
Enkele jaren geleden klonk het nog dat die tunnels nooit in gebruik zouden genomen worden.
Nu de toegangen op de Turnhoutsebaan een goeie 15 jaar dichtgegooid zijn zouden deze stations, ondanks de massa's geld die erin gepomt zijn, in de nieuwe plannen spookstations blijven.

Waarom wil men die stations niet bedienen?
Ik zie vooral een parallel met de huidige ondergrondse lijnen: geen hinder van het andere verkeer dan de voorgaande tram, geen verkeerslichten dus snel van halte naar halte.
De sneldiensten naar Herentals, Grobbendonk en Turnhout zouden dus wél elke halte moeten stoppen voor mensen die tussen Roosevelt en de Poorten willen reizen en de stadstram vlamt er vlotjes onderdoor?
Dat vind ik een domme visie vanwege het beleid.
Nu zouden ze eens kunnen demonstreren hoe vlot het kan gaan met de tram, en ze laten het simpelweg liggen.
De trein.
Alleen voor durvers.
groentje

Bericht door groentje »

Waarschijnlijk willen ze van de ondergrondse tram een 'echte' metro maken, met een hogere snelheid en minder stations. Ik ken de situatie onvoldoende om ze te beoordelen, maar de premetrostations in Brussel liggen naar mijn aanvoelen ook meer dan dicht genoeg. Dat een bovengrondse tram frequent stopt, daar heb ik geen probleem mee, daarvoor dient die ook. Maar een (pre)metro, en zeker een met de allure van de Brusselse NZV voor trams, zou gerust zonder pakweg de stations Beurs of Anneessens kunnen.
Kortom, spijtig van het geld, inderdaad, en misschien komt men ooit nog terug op die beslissing, maar ze lijkt me wel an sich verdedigbaar.
Bartjedj

Bericht door Bartjedj »

Ik heb het stuk van Astrid tot aan de werfput te voet gedaan, en dat valt eigenlijk héél goed mee.
Dus al bedien je Carnot en Drink niet, dan nog heeft deze verbinding genoeg haltes. De afstand die je moet doen om aan een halte te geraken is van overal redelijk.

BDJ
Laatst gewijzigd door Bartjedj op 09 apr 2009, 14:04, 1 keer totaal gewijzigd.
dentheo

Bericht door dentheo »

:?:
Laatst gewijzigd door dentheo op 09 apr 2009, 15:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Theo
Groeten vanop de Heide
Bartjedj

Bericht door Bartjedj »

Effe twee namen dooreen gesmeten. Is aangepast, thanks.

BDJ
Trammist

Bericht door Trammist »

Als frequent gebruiker van T24 (ik woon in Deurne-zuid), kan ik u nochtans vertellen dat ik geen voorstander ben van de huidige plannen.

Niet iedereen uit Deurne-zuid moet aan de Opera of verder zijn. Straffer zelfs, er is véél trafiek op de Turnhoutsebaan en tussen Deurne en Borgerhout.

Met de "nieuwe" plannen worden de mensen gedumpt op een plaats waar ze niet moeten zijn (Zegel) en gedwongen om over te stappen of een heel eind te voet te gaan terwijl ze vroeger van deur tot deur konden reizen. Noem je dàt een vooruitgang?

En een ondergrondse stop duurt écht niet zó lang, hoor. Ga maar eens kijken in P.M. Schijnpoort. Een stop duurt nog geen 30 sec.

Bovendien wilt men tram 3 toch ook zo graag een "sneltram" noemen, wel, die stopt toch ook aan alle haltes onder de grond? En bij mijn weten schrikt dat zeker geen reizigers af hoor...

Bovendien is het niet-intunnelen van T10 eveneens een slecht idee. Zeker met de komende verlenging naar Wijnegem is die lijn zéker belangrijk genoeg om hem ook op een snelle rit naar de stad te trakteren.
Dietrich

Bericht door Dietrich »

Ik ga de kat uit de boom kijken en zien wat er van komt. Verkiezingen komen inderdaad eraan, dus er kan veel veranderen van die planning na deze zomer.
Trammist

Bericht door Trammist »

Inderdaad Dietrich. Je neemt me de woorden uit de mond. Madamme Wiebelhoofd belooft veel, maar buiten de Dascottelei doet ze gene zak. En zo'n minister heeft daar meer macht over dan je zou verwachten...

ik zie de toekomst onder de volgende minister heel extreem in:
a) ofwel heeft onze volgende minister hersens en neemt hij/haar àlle infra in gebruik, of...
b) hij/zij heeft minder verstand en blaast het ganse plan af...
Maar behoud van de huidige plannen? Ik denk het niet...
Plaats reactie