Pagina 4 van 7
Re: Werken in Weerde
Geplaatst: 02 aug 2009, 08:17
door Adler
Duikbril AM86 schreef:Alhoewel de NMBS daar tot enkele jaren terug VEEL TE ZUINIG MEE was/is met haar stationsnaamborden, de NMBS heeft de laatse 40 jaar gewoon te weinig stationsnaamborden geplaatst!!
Het gaat niet enkel over de stationsnaamborden, maar ook over de gele vertrekstaten, de geluidsinstallatie, de kleine bordjes die de treinrichting aangeven, enz.
Met een geleerd woord noemt men dit de signaletica.
Het Raadgevend Comité van de Gebruikers van de NMBS-groep heeft al tientallen negatieve adviezen hierover gegeven, zonder de minste reactie van de NMBS-groep.
Lees bijvoorbeeld eens dit rapport:
Onthaal op de perrons-Welk is het goede perron?
Ook over het station Weerde is er al een
rapport geweest.
Re: Werken in Weerde
Geplaatst: 02 aug 2009, 14:05
door Glodenox
Hogersluys schreef:Ook slim om dat daar onbeheerd te laten liggen.

Het is niet ondenkbaar dat het bordje dat je gefotografeerd hebt binnenkort de kamer van een of andere student opfleurt ipv het station.
Bwa, dat valt wel mee. Nog geen 100 meter verder is een café tussen de sporen waar toch meestal iemand buiten zit. Veel sociale controle is het niet, maar het helpt wel.
Het is me regelmatig overkomen dat mensen aan mij vragen of ze al in Mechelen zijn (komende van Brussel) wanneer ik opstap in Weerde (en ook of we al in Vilvoorde zijn, komende van Mechelen). Dus meer/duidelijker geplaatste borden kunnen zeker geen kwaad.
Aan de signalisatieborden is er niet al te veel veranderd. Ik denk wel dat men op het stationsgebouw een tweetal extra borden heeft gehangen, maar nog steeds geen "Spoor richting ...". In Weerde zou men er ook nog achter moeten zetten "(alsook spoor #)" aangezien men telkens twee sporen in een richting heeft en men anders op het verkeerde perron zou kunnen wachten.
Greetings,
Glodenox
Re: Werken in Weerde
Geplaatst: 02 aug 2009, 15:12
door Asterix
Wel vreemd dat men massaal investeert in signalisatie met (vermoed ik) TL-verlichting. Bijzonder onderhoudsintensief en eigenlijk niet meer van deze tijd. Het Vlaamse Gewest is er volop van aan het afstappen voor hun wegsignalisatie.
Re: Werken in Weerde
Geplaatst: 02 aug 2009, 15:36
door Steven
Afstappen van TL? Ik wil niets zeggen maar TL verlichting is de basis voor alle spaarlampen

Re: Werken in Weerde
Geplaatst: 02 aug 2009, 15:46
door Asterix
Steven schreef:Afstappen van TL? Ik wil niets zeggen maar TL verlichting is de basis voor alle spaarlampen

Maar het is zeer onderhoudsintensief. Op de wegen onder het beheer van het Vlaamse gewest zal men alle TL-verlichting uit de wegsignalisatie verwijderen. Door aangepast materiaal en een betere reflectering van omgevingslicht kan men zonder interne lichtbron duidelijke info verschaffen. Kijk maar eens rond hoeveel lichtbakken met TL-lampen of armaturen met TL-lampen langs de weg en het spoor defect zijn...
Re: Werken in Weerde
Geplaatst: 02 aug 2009, 16:03
door dentheo
Jeroen schreef:Steven schreef:Afstappen van TL? Ik wil niets zeggen maar TL verlichting is de basis voor alle spaarlampen

Maar het is zeer onderhoudsintensief. Op de wegen onder het beheer van het Vlaamse gewest zal men alle TL-verlichting uit de wegsignalisatie verwijderen. Door aangepast materiaal en een betere reflectering van omgevingslicht kan men zonder interne lichtbron duidelijke info verschaffen.
Hé zijn ze in Nederland gaan kijken ??? en dan nog het licht weg op de snelwegen...
Re: Werken in Weerde
Geplaatst: 03 aug 2009, 14:25
door jan_olieslagers
Hogersluys schreef:Zijn die borden ondertussen al opgehangen?
Vanochtend eindelijk eens opgelet (ttz mijn prutogen grondig uitgewreven...) en nee, de palen staan er nog altijd maagdelijk nutteloos naar de hemel te wijzen. Wellicht wacht men tot het andere stuk klaar is om niet eenzelfde gespecialiseerde ploeg twee keer naar het einde van de beschaving te moeten sturen...?
Re: Werken in Weerde
Geplaatst: 03 aug 2009, 21:53
door Hogersluys
Jeroen schreef:Wel vreemd dat men massaal investeert in signalisatie met (vermoed ik) TL-verlichting. Bijzonder onderhoudsintensief en eigenlijk niet meer van deze tijd. Het Vlaamse Gewest is er volop van aan het afstappen voor hun wegsignalisatie.
Dat is een geheel andere materie. Die fameuze intern verlicht borden langs de weg zijn in sommige districten inderdaad aan het verdwijnen ten faveure van zelfreflecterende gevallen
(maar niet overal, in Oost-Vlaanderen bijvoorbeeld worden nog volop van die lichtbakwegwijzers geplaatst). Als een auto er dan met zijn koplampen op schijnt geeft dat bijna hetzelfde effect als een intern verlicht bord. Voor stationsnaamborden is dit natuurlijk niet mogelijk aangezien treinen langs de zijkant geen licht uitschijnen en passagiers vanzelfsprekend ook geen licht geven (

).
Intern verlicht bordjes zijn dus noodzakelijk wil men ze in het donker ook leesbaar houden. De techniek van TL-lampen loopt inderdaad misschien op zijn laatste benen (hoewel die TL-lampen best duurzaam zijn, het zijn geen gloeilampen). Maar ik verwacht dat men in de toekomst ledlampen zal gebruiken.
Re: Werken in Weerde
Geplaatst: 26 aug 2009, 19:43
door Glodenox
Er zijn nog steeds geen plaatsaanduidingen geplaatst, maar hier is een update van de huidige situatie:
Deze foto's zijn 5 dagen geleden genomen:

Hier zie je het verschil in hoogte met vroeger (dus eigenlijk gewoon 1 steen hoger):

Deze zijn vandaag genomen, merk op dat men de verlichtingspalen aan het plaatsen is:

EDIT: en zo te zien was de klok op de foto stuk, want de foto was rond 15u15 genomen...
Ook stonden er in de verbindingsgang ramen klaar en buiten stond een frame om deze in te plaatsen. Enig idee waarvoor zulke constructie gebruikt kan worden? Ik heb nog nooit eerder zoiets gezien...
Greetings,
Glodenox
Re: Werken in Weerde
Geplaatst: 26 aug 2009, 21:06
door Duikbril AM86
Glodenox schreef:
Deze zijn vandaag genomen, merk op dat men de verlichtingspalen aan het plaatsen is:

EDIT: en zo te zien was de klok op de foto stuk, want de foto was rond 15u15 genomen...
Ook stonden er in de verbindingsgang ramen klaar en buiten stond een frame om deze in te plaatsen. Enig idee waarvoor zulke constructie gebruikt kan worden? Ik heb nog nooit eerder zoiets gezien...
Greetings,
Glodenox
Daar in Weerde zijn het blijkbaar gekleurde perrontegels, misschien beter want dat type tegels zoals bijvoordbeeld in Beervelde zullen binnen X aantal jaar al weg goed bruin zien van het roest, kijk maar eens in Wetteren waar de perrons in 2003 onder handen werden genomen, daar ziet het perron nu al bruin van het roest.
Re: Werken in Weerde
Geplaatst: 26 aug 2009, 22:06
door LML
Duikbril AM86 schreef:Daar in Weerde zijn het blijkbaar gekleurde perrontegels, misschien beter want dat type tegels zoals bijvoordbeeld in Beervelde zullen binnen X aantal jaar al weg goed bruin zien van het roest, kijk maar eens in Wetteren waar de perrons in 2003 onder handen werden genomen, daar ziet het perron nu al bruin van het roest.
Idem in Mol, daar zien die grijze tegels ook al bruin. Ze hadden ook beter de perrons in 2 kleurenpatronen aangelegd, zoals in Weerde...
Re: Werken in Weerde
Geplaatst: 26 aug 2009, 22:15
door Hogersluys
Kunnen die roestplekken niet met simpel kuisen weggehaald worden? Straf trouwens dat na bijna een half jaar die stationsnaamborden nóg niet opgehangen zijn.
Re: Werken in Weerde
Geplaatst: 26 aug 2009, 22:36
door LHOON
Weerde is wel een bijzonder station... de sporen op lijn 25 en 27 zijn toch een honderdtal meter van mekaar verwijderd.
Duidelijke signalisatie is dus vereist, zeker nu er vandaag de dag ook heel wat reguliere treinen op de perrons van lijn 27 stoppen (vroeger enkel de Etterbeek, nu ook de IR!)
Re: Werken in Weerde
Geplaatst: 27 sep 2009, 18:52
door Hogersluys
Nu moeten die naamborden toch al opgehangen zijn, niet?

Re: Werken in Weerde
Geplaatst: 28 sep 2009, 19:53
door Glodenox
Nope, nog altijd niet.
Ben vandaag nog eens foto's gaan nemen van de Diabolo werken (en dan passeer ik ook altijd langs Weerde) en ze hingen er nog altijd niet...
Greetings,
Glodenox