Gewone Bern ?tomdg schreef: Is er eigenlijk iets speciaal aan die sleutel voor de AVG want op het eerste zicht ziet het er maar speelgoed dat iedereen eenvoudig kan namaken![]()
![]()
treinbegeleider en reiziger belanden onder trein
Re: treinbeheleider en reiziger belanden onder trein
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
-
- Berichten: 2706
- Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
- Locatie: Calais (France)
Re: treinbeheleider en reiziger belanden onder trein
De treinbegeleider een kleine platte versie die diagonaal wordt geplaatst(overhoeks). Gezien zijn "Bern sleutel" in het sluitingsdispositief steekt.dentheo schreef:Gewone Bern ?tomdg schreef: Is er eigenlijk iets speciaal aan die sleutel voor de AVG want op het eerste zicht ziet het er maar speelgoed dat iedereen eenvoudig kan namaken![]()
![]()
Dus om te verhinderen dat ze 2 Bern sleutels moeten bezitten ,hebben ze deze "light "versie bedacht
Re: treinbeheleider en reiziger belanden onder trein
Maar echte Bern kan toch ook AVG bedienen ?nighttrain schreef:De treinbegeleider een kleine platte versie die diagonaal wordt geplaatst(overhoeks). Gezien zijn "Bern sleutel" in het sluitingsdispositief steekt.dentheo schreef:Gewone Bern ?tomdg schreef: Is er eigenlijk iets speciaal aan die sleutel voor de AVG want op het eerste zicht ziet het er maar speelgoed dat iedereen eenvoudig kan namaken![]()
![]()
Dus om te verhinderen dat ze 2 Bern sleutels moeten bezitten ,hebben ze deze "light "versie bedacht
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Re: treinbeheleider en reiziger belanden onder trein
Is het niet mogelijk om AVG's met afstandsbediening te ontwikkelen? Ik ben er zeker van dat de huidige geavanceerde (draadloze) informatica-technieken zoiets zeker toelaten, op een veilige manier (bvb. met een palmtop computer voorzien van WiFi, Bluetooth of een ander soort radiobaken).
In grote stations kan men op de drukste perrons "perronwachters" inzetten, die de plaatselijke taak van de TBG vervangen of aanvullen.
In grote stations kan men op de drukste perrons "perronwachters" inzetten, die de plaatselijke taak van de TBG vervangen of aanvullen.
Re: treinbeheleider en reiziger belanden onder trein
Hoe gaat ge dat oplossen bij meerdere treinen tegelijk op verschillende sporen, bv. in een van de grote stations?Trammist schreef:Is het niet mogelijk om AVG's met afstandsbediening te ontwikkelen? Ik ben er zeker van dat de huidige geavanceerde (draadloze) informatica-technieken zoiets zeker toelaten, op een veilige manier (bvb. met een palmtop computer voorzien van WiFi, Bluetooth of een ander soort radiobaken).
In grote stations kan men op de drukste perrons "perronwachters" inzetten, die de plaatselijke taak van de TBG vervangen of aanvullen.
-
- Berichten: 2706
- Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
- Locatie: Calais (France)
Re: treinbeheleider en reiziger belanden onder trein
Dit is niet echt het probleem.Trammist schreef:Is het niet mogelijk om AVG's met afstandsbediening te ontwikkelen? Ik ben er zeker van dat de huidige geavanceerde (draadloze) informatica-technieken zoiets zeker toelaten, op een veilige manier (bvb. met een palmtop computer voorzien van WiFi, Bluetooth of een ander soort radiobaken).
In grote stations kan men op de drukste perrons "perronwachters" inzetten, die de plaatselijke taak van de TBG vervangen of aanvullen.
Of dat je ze nu met een sleutel of iets anders bedient vanop afstand,de treinbegeleider moet nog altijd in een open deur blijven staan om zijn trein te controleren alvorens de trein zich in beweging zet.
Re: treinbeheleider en reiziger belanden onder trein
Dat is inderdaad het meest "uitdagende" moment voor de reiziger, de man staat daar in dat deurgat te kijken, de trein staat stil en gij als reiziger moogt er niet in...het wordt snel "treiterachtig" vind ik.nighttrain schreef: Of dat je ze nu met een sleutel of iets anders bedient vanop afstand,de treinbegeleider moet nog altijd in een open deur blijven staan om zijn trein te controleren alvorens de trein zich in beweging zet.
En dat geeft dan aanleiding tot ...... vloeken spuwen trekken duwen.
Alhoewel, als het rustig is en ge laat zien dat ge nog fit zijt en zonder bagage, er soms met een knipoog wel ingesprongen mag worden...uiteindelijk zijt ge toch zelf in fout.
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Re: treinbeheleider en reiziger belanden onder trein
Het lijkt mij dat de procedure moet worden aangepast, en dat de conducteur / TBG instapt en zijn deur ook al sluit nog voor de trein gaat rijden. Hier in Nederland gebeurt het vaak zat dat de deuren worden gesloten (inclusief die van de HC/TBG) en dat de trein nog een halve minuut op het perron blijft staan. Dit is wel frustrerend voor de reiziger, maar het is wel veiliger dan in een open deur blijven staan.
Ik stond vandaag nog even met een TB te praten op station Breda en ondertussen sloten de deuren al. Pas daarna ging hij z'n hokje weer in en vertrok de trein (VIRM). Ondertussen waren alle deuren dus gesloten, wat toch echt iets veiliger is, denk ik
Ik stond vandaag nog even met een TB te praten op station Breda en ondertussen sloten de deuren al. Pas daarna ging hij z'n hokje weer in en vertrok de trein (VIRM). Ondertussen waren alle deuren dus gesloten, wat toch echt iets veiliger is, denk ik

Re: treinbeheleider en reiziger belanden onder trein
Dit zat er aan te komen, kan ze wel geen ongelijk geven nu...www.detijd.be schreef:De lijnen Antwerpen-Brussel en Leuven-Brussel dreigen maandag verstoord te worden door acties van het NMBS-personeel in Charleroi, Namen, Luik en Arlon. Die zijn het gevolg van het ongeval met een treinbegeleider zaterdag. Hij verloor beide benen na een incident met een reiziger.
(belga) - Bronnen bij de Franstalige socialistische overheidsvakbond CGSP spreken van mogelijke acties. De vakbond zou de werknemers proberen te overhalen om alternatieve initiatieven te nemen om hun ongenoegen te uiten, maar het is niet zeker of dat lukt. Het personeel is ongerust over zijn veiligheid na een ongeval met een treinbegeleider.
Die raakte betrokken in een schermutseling met een reiziger. De bejaarde man wou nog op de trein springen hoewel de treinbegeleider het hem verbood. Hij had de treinbestuurder immers al een sein gegeven dat hij mocht vertrekken. Het ongeval doet de discussie oplaaien bij NMBS-directie en personeel over een aanpassing van de veiligheidsprocedures bij het vertrek van een trein.
Naar het schijnt ligt de treinbegeleider nu in coma en zijn de volgende 48 uur erg belangrijk.
Re: treinbeheleider en reiziger belanden onder trein
Dat is nu precies wat iedereen vraagt, ook de treinbegeleiders.AlexNL schreef:Het lijkt mij dat de procedure moet worden aangepast, en dat de conducteur / TBG instapt en zijn deur ook al sluit nog voor de trein gaat rijden. Hier in Nederland gebeurt het vaak zat dat de deuren worden gesloten (inclusief die van de HC/TBG) en dat de trein nog een halve minuut op het perron blijft staan. Dit is wel frustrerend voor de reiziger, maar het is wel veiliger dan in een open deur blijven staan.
Ik stond vandaag nog even met een TB te praten op station Breda en ondertussen sloten de deuren al. Pas daarna ging hij z'n hokje weer in en vertrok de trein (VIRM). Ondertussen waren alle deuren dus gesloten, wat toch echt iets veiliger is, denk ik
Wat valt er trouwens nog te controleren als al de andere deuren al gesloten zijn ?
Of er niemand op het dak van de trein springt ?
Bovendien kan de treinbegeleider vanuit zijn positie nooit de hele lengte van de trein zien, zelfs niet bij een recht perron.
Waarom dus die deur nog open houden tot het allerlaatste moment ?
-
- Berichten: 2706
- Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
- Locatie: Calais (France)
Re: treinbeheleider en reiziger belanden onder trein
Het is mogelijk dat ik een stuk heb gemist in de discussie.Adler schreef:Dat is nu precies wat iedereen vraagt, ook de treinbegeleiders.AlexNL schreef:Het lijkt mij dat de procedure moet worden aangepast, en dat de conducteur / TBG instapt en zijn deur ook al sluit nog voor de trein gaat rijden. Hier in Nederland gebeurt het vaak zat dat de deuren worden gesloten (inclusief die van de HC/TBG) en dat de trein nog een halve minuut op het perron blijft staan. Dit is wel frustrerend voor de reiziger, maar het is wel veiliger dan in een open deur blijven staan.
Ik stond vandaag nog even met een TB te praten op station Breda en ondertussen sloten de deuren al. Pas daarna ging hij z'n hokje weer in en vertrok de trein (VIRM). Ondertussen waren alle deuren dus gesloten, wat toch echt iets veiliger is, denk ik
Wat valt er trouwens nog te controleren als al de andere deuren al gesloten zijn ?
Of er niemand op het dak van de trein springt ?
Bovendien kan de treinbegeleider vanuit zijn positie nooit de hele lengte van de trein zien, zelfs niet bij een recht perron.
Waarom dus die deur nog open houden tot het allerlaatste moment ?
Als de TB zijn deur sluit waar hij staat door de 3 wegsleutel te draaien ,en de trein staat stil (bij gesleept materiaal nieuwe norm), dan zijn alle electrokleppen niet meer bekrachtigt en kunnen deze deuren toch terug open gedaan worden door de reizigers , gezien de trein stilstaat (dus <5km/h)?Dus hebben we een ander gevaar? of niet?
Het is toch net die sluitingspositie die alle deuren gesloten houden,met bekrachtigde electrokleppen?
Re: treinbeheleider en reiziger belanden onder trein
Ook kunnen tussenkomen (door de noodrem te bedienen) als een passagier de noodopening gebruikt en een deur zou open gaat men al vernoemen als reden waarom de tbg moet wachten tot de trein in beweging is.
- Dieselfreak
- Berichten: 2102
- Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
- Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent
Re: treinbeheleider en reiziger belanden onder trein
Ja, ik hoorde het net op de radio, hij is in levensgevaar.Presario schreef:Naar het schijnt ligt de treinbegeleider nu in coma en zijn de volgende 48 uur erg belangrijk.
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
Re: treinbeheleider en reiziger belanden onder trein
En een staking zal daar veel aan veranderen neem ik aan, alleen begrijp ik niet hoe...Presario schreef:
Dit zat er aan te komen, kan ze wel geen ongelijk geven nu...
Naar het schijnt ligt de treinbegeleider nu in coma en zijn de volgende 48 uur erg belangrijk.
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Re: treinbeheleider en reiziger belanden onder trein
Geef mij eens het percentage van de stakingen die op lange termijn iets opleverendentheo schreef:En een staking zal daar veel aan veranderen neem ik aan, alleen begrijp ik niet hoe...Presario schreef:
Dit zat er aan te komen, kan ze wel geen ongelijk geven nu...
Naar het schijnt ligt de treinbegeleider nu in coma en zijn de volgende 48 uur erg belangrijk.
