Pagina 4 van 12
Re: treinbeheleider en reiziger belanden onder trein
Geplaatst: 24 mei 2009, 20:04
door dentheo
tomdg schreef:
Is er eigenlijk iets speciaal aan die sleutel voor de AVG want op het eerste zicht ziet het er maar speelgoed dat iedereen eenvoudig kan namaken
Gewone Bern ?
Re: treinbeheleider en reiziger belanden onder trein
Geplaatst: 24 mei 2009, 20:13
door nighttrain
dentheo schreef:tomdg schreef:
Is er eigenlijk iets speciaal aan die sleutel voor de AVG want op het eerste zicht ziet het er maar speelgoed dat iedereen eenvoudig kan namaken
Gewone Bern ?
De treinbegeleider een kleine platte versie die diagonaal wordt geplaatst(overhoeks). Gezien zijn "Bern sleutel" in het sluitingsdispositief steekt.
Dus om te verhinderen dat ze 2 Bern sleutels moeten bezitten ,hebben ze deze "light "versie bedacht
Re: treinbeheleider en reiziger belanden onder trein
Geplaatst: 24 mei 2009, 20:27
door dentheo
nighttrain schreef:dentheo schreef:tomdg schreef:
Is er eigenlijk iets speciaal aan die sleutel voor de AVG want op het eerste zicht ziet het er maar speelgoed dat iedereen eenvoudig kan namaken
Gewone Bern ?
De treinbegeleider een kleine platte versie die diagonaal wordt geplaatst(overhoeks). Gezien zijn "Bern sleutel" in het sluitingsdispositief steekt.
Dus om te verhinderen dat ze 2 Bern sleutels moeten bezitten ,hebben ze deze "light "versie bedacht
Maar echte Bern kan toch ook AVG bedienen ?
Re: treinbeheleider en reiziger belanden onder trein
Geplaatst: 24 mei 2009, 20:48
door Trammist
Is het niet mogelijk om AVG's met afstandsbediening te ontwikkelen? Ik ben er zeker van dat de huidige geavanceerde (draadloze) informatica-technieken zoiets zeker toelaten, op een veilige manier (bvb. met een palmtop computer voorzien van WiFi, Bluetooth of een ander soort radiobaken).
In grote stations kan men op de drukste perrons "perronwachters" inzetten, die de plaatselijke taak van de TBG vervangen of aanvullen.
Re: treinbeheleider en reiziger belanden onder trein
Geplaatst: 24 mei 2009, 20:57
door pietje
Trammist schreef:Is het niet mogelijk om AVG's met afstandsbediening te ontwikkelen? Ik ben er zeker van dat de huidige geavanceerde (draadloze) informatica-technieken zoiets zeker toelaten, op een veilige manier (bvb. met een palmtop computer voorzien van WiFi, Bluetooth of een ander soort radiobaken).
In grote stations kan men op de drukste perrons "perronwachters" inzetten, die de plaatselijke taak van de TBG vervangen of aanvullen.
Hoe gaat ge dat oplossen bij meerdere treinen tegelijk op verschillende sporen, bv. in een van de grote stations?
Re: treinbeheleider en reiziger belanden onder trein
Geplaatst: 24 mei 2009, 21:00
door nighttrain
Trammist schreef:Is het niet mogelijk om AVG's met afstandsbediening te ontwikkelen? Ik ben er zeker van dat de huidige geavanceerde (draadloze) informatica-technieken zoiets zeker toelaten, op een veilige manier (bvb. met een palmtop computer voorzien van WiFi, Bluetooth of een ander soort radiobaken).
In grote stations kan men op de drukste perrons "perronwachters" inzetten, die de plaatselijke taak van de TBG vervangen of aanvullen.
Dit is niet echt het probleem.
Of dat je ze nu met een sleutel of iets anders bedient vanop afstand,de treinbegeleider moet nog altijd in een open deur blijven staan om zijn trein te controleren alvorens de trein zich in beweging zet.
Re: treinbeheleider en reiziger belanden onder trein
Geplaatst: 24 mei 2009, 21:13
door dentheo
nighttrain schreef:
Of dat je ze nu met een sleutel of iets anders bedient vanop afstand,de treinbegeleider moet nog altijd in een open deur blijven staan om zijn trein te controleren alvorens de trein zich in beweging zet.
Dat is inderdaad het meest "uitdagende" moment voor de reiziger, de man staat daar in dat deurgat te kijken, de trein staat stil en gij als reiziger moogt er niet in...het wordt snel "treiterachtig" vind ik.
En dat geeft dan aanleiding tot ...... vloeken spuwen trekken duwen.
Alhoewel, als het rustig is en ge laat zien dat ge nog fit zijt en zonder bagage, er soms met een knipoog wel ingesprongen mag worden...uiteindelijk zijt ge toch zelf in fout.
Re: treinbeheleider en reiziger belanden onder trein
Geplaatst: 24 mei 2009, 21:44
door AlexNL
Het lijkt mij dat de procedure moet worden aangepast, en dat de conducteur / TBG instapt en zijn deur ook al sluit nog voor de trein gaat rijden. Hier in Nederland gebeurt het vaak zat dat de deuren worden gesloten (inclusief die van de HC/TBG) en dat de trein nog een halve minuut op het perron blijft staan. Dit is wel frustrerend voor de reiziger, maar het is wel veiliger dan in een open deur blijven staan.
Ik stond vandaag nog even met een TB te praten op station Breda en ondertussen sloten de deuren al. Pas daarna ging hij z'n hokje weer in en vertrok de trein (VIRM). Ondertussen waren alle deuren dus gesloten, wat toch echt iets veiliger is, denk ik

Re: treinbeheleider en reiziger belanden onder trein
Geplaatst: 24 mei 2009, 21:47
door Presario
www.detijd.be schreef:De lijnen Antwerpen-Brussel en Leuven-Brussel dreigen maandag verstoord te worden door acties van het NMBS-personeel in Charleroi, Namen, Luik en Arlon. Die zijn het gevolg van het ongeval met een treinbegeleider zaterdag. Hij verloor beide benen na een incident met een reiziger.
(belga) - Bronnen bij de Franstalige socialistische overheidsvakbond CGSP spreken van mogelijke acties. De vakbond zou de werknemers proberen te overhalen om alternatieve initiatieven te nemen om hun ongenoegen te uiten, maar het is niet zeker of dat lukt. Het personeel is ongerust over zijn veiligheid na een ongeval met een treinbegeleider.
Die raakte betrokken in een schermutseling met een reiziger. De bejaarde man wou nog op de trein springen hoewel de treinbegeleider het hem verbood. Hij had de treinbestuurder immers al een sein gegeven dat hij mocht vertrekken. Het ongeval doet de discussie oplaaien bij NMBS-directie en personeel over een aanpassing van de veiligheidsprocedures bij het vertrek van een trein.
Dit zat er aan te komen, kan ze wel geen ongelijk geven nu...
Naar het schijnt ligt de treinbegeleider nu in coma en zijn de volgende 48 uur erg belangrijk.
Re: treinbeheleider en reiziger belanden onder trein
Geplaatst: 24 mei 2009, 21:50
door Adler
AlexNL schreef:Het lijkt mij dat de procedure moet worden aangepast, en dat de conducteur / TBG instapt en zijn deur ook al sluit nog voor de trein gaat rijden. Hier in Nederland gebeurt het vaak zat dat de deuren worden gesloten (inclusief die van de HC/TBG) en dat de trein nog een halve minuut op het perron blijft staan. Dit is wel frustrerend voor de reiziger, maar het is wel veiliger dan in een open deur blijven staan.
Ik stond vandaag nog even met een TB te praten op station Breda en ondertussen sloten de deuren al. Pas daarna ging hij z'n hokje weer in en vertrok de trein (VIRM). Ondertussen waren alle deuren dus gesloten, wat toch echt iets veiliger is, denk ik

Dat is nu precies wat iedereen vraagt, ook de treinbegeleiders.
Wat valt er trouwens nog te controleren als al de andere deuren al gesloten zijn ?
Of er niemand op het dak van de trein springt ?
Bovendien kan de treinbegeleider vanuit zijn positie nooit de hele lengte van de trein zien, zelfs niet bij een recht perron.
Waarom dus die deur nog open houden tot het allerlaatste moment ?
Re: treinbeheleider en reiziger belanden onder trein
Geplaatst: 24 mei 2009, 22:09
door nighttrain
Adler schreef:AlexNL schreef:Het lijkt mij dat de procedure moet worden aangepast, en dat de conducteur / TBG instapt en zijn deur ook al sluit nog voor de trein gaat rijden. Hier in Nederland gebeurt het vaak zat dat de deuren worden gesloten (inclusief die van de HC/TBG) en dat de trein nog een halve minuut op het perron blijft staan. Dit is wel frustrerend voor de reiziger, maar het is wel veiliger dan in een open deur blijven staan.
Ik stond vandaag nog even met een TB te praten op station Breda en ondertussen sloten de deuren al. Pas daarna ging hij z'n hokje weer in en vertrok de trein (VIRM). Ondertussen waren alle deuren dus gesloten, wat toch echt iets veiliger is, denk ik

Dat is nu precies wat iedereen vraagt, ook de treinbegeleiders.
Wat valt er trouwens nog te controleren als al de andere deuren al gesloten zijn ?
Of er niemand op het dak van de trein springt ?
Bovendien kan de treinbegeleider vanuit zijn positie nooit de hele lengte van de trein zien, zelfs niet bij een recht perron.
Waarom dus die deur nog open houden tot het allerlaatste moment ?
Het is mogelijk dat ik een stuk heb gemist in de discussie.
Als de TB zijn deur sluit waar hij staat door de 3 wegsleutel te draaien ,en de trein staat stil (bij gesleept materiaal nieuwe norm), dan zijn alle electrokleppen niet meer bekrachtigt en kunnen deze deuren toch terug open gedaan worden door de reizigers , gezien de trein stilstaat (dus <5km/h)?Dus hebben we een ander gevaar? of niet?
Het is toch net die sluitingspositie die alle deuren gesloten houden,met bekrachtigde electrokleppen?
Re: treinbeheleider en reiziger belanden onder trein
Geplaatst: 24 mei 2009, 22:14
door Steven
Ook kunnen tussenkomen (door de noodrem te bedienen) als een passagier de noodopening gebruikt en een deur zou open gaat men al vernoemen als reden waarom de tbg moet wachten tot de trein in beweging is.
Re: treinbeheleider en reiziger belanden onder trein
Geplaatst: 24 mei 2009, 22:58
door Dieselfreak
Presario schreef:Naar het schijnt ligt de treinbegeleider nu in coma en zijn de volgende 48 uur erg belangrijk.
Ja, ik hoorde het net op de radio, hij is in levensgevaar.
Re: treinbeheleider en reiziger belanden onder trein
Geplaatst: 24 mei 2009, 23:07
door dentheo
Presario schreef:
Dit zat er aan te komen, kan ze wel geen ongelijk geven nu...
Naar het schijnt ligt de treinbegeleider nu in coma en zijn de volgende 48 uur erg belangrijk.
En een staking zal daar veel aan veranderen neem ik aan, alleen begrijp ik niet hoe...
Re: treinbeheleider en reiziger belanden onder trein
Geplaatst: 24 mei 2009, 23:17
door pietje
dentheo schreef:Presario schreef:
Dit zat er aan te komen, kan ze wel geen ongelijk geven nu...
Naar het schijnt ligt de treinbegeleider nu in coma en zijn de volgende 48 uur erg belangrijk.
En een staking zal daar veel aan veranderen neem ik aan, alleen begrijp ik niet hoe...
Geef mij eens het percentage van de stakingen die op lange termijn iets opleveren
