NMBS vervangt ticket door elektronische identiteitskaart

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
ReisThijs

Re: NMBS vervangt ticket door elektronische identiteitskaart

Bericht door ReisThijs »

AlexNL schreef:En dit is precies hetzelfde als met de Nederlandse OV-chipkaart, je kunt nu een strippenkaart of treinkaartje anoniem kopen - straks kan dit ook nog wel (met de anonieme OV-chipkaart die je oplaadt met muntgeld) maar de kosten zijn hoger - €7,50 per kaart!
Die €7,50 betaal je alleen als je een kaart wilt die je meerdere keren kan gebruiken. Heb, of wil, je niet zo'n kaart kopen dan kan je gewoon net zoals nu een treinkaartje uit de automaat halen - dat is dan een wegwerp-chipkaart die maar één keer gebruikt kan worden.
(Tenzij je de gekraakte versie hebt... :mrgreen: )
dentheo

Bericht door dentheo »

ReisThijs schreef:
AlexNL schreef:En dit is precies hetzelfde als met de Nederlandse OV-chipkaart, je kunt nu een strippenkaart of treinkaartje anoniem kopen - straks kan dit ook nog wel (met de anonieme OV-chipkaart die je oplaadt met muntgeld) maar de kosten zijn hoger - €7,50 per kaart!
Die €7,50 betaal je alleen als je een kaart wilt die je meerdere keren kan gebruiken. Heb, of wil, je niet zo'n kaart kopen dan kan je gewoon net zoals nu een treinkaartje uit de automaat halen - dat is dan een wegwerp-chipkaart die maar één keer gebruikt kan worden.
In Signapore moest ik een kaartje kopen van 1 dollar, dan de waarde erop en rijden maar......nadien kon ik het kaartje (leeg gereden) teruggeven, kreeg ik netjes mijn 1 dollar terug....
Theo
Groeten vanop de Heide
treinbruno

Bericht door treinbruno »

ReisThijs schreef:
bij de GVB kost een anonieme OV chipkaart maar 3€ :P
Afbeelding
Cipallieter

Bericht door Cipallieter »

Het systeem werkt perfect.

Je hebt geen lezer nodig voor de e-IDkaart.
Je moet, naast de gewone gegevens (zoals bvb. vertrekstation, klasse, datum,...), enkel rijksregisternummer, naam en voornaam (blijkbaar worden de electronische kaartjes op naam gemaakt) en e-mailadres intypen (er wordt ook een e-mail ter bevestiging gestuurd). 't Is wel vervelend dat je niet gewoon de 11 cijfers van je RR-nummer kan ingeven maar het opgegeven formaat moet gebruiken.

In de trein stak de treinbegeleider mijn e-IDkaart in een toestel en hij kon het electronische kaartje ongeldig maken. Ik kreeg geen papieren ticket.

De treinbegeleider, een vriendelijke man die tijd nam om een praatje te maken en enkele mogelijkheden van het toestel demonstreerde, zei me dat ik mogelijk één van de eerste gebruikers was. Hij dacht ook dat de gegevens uit mijn e-IDkaart werden gelezen en volgens hem was zijn toestel niet online met één of andere computer verbonden. Nadat ik hem gezegd had dat ik geen kaartlezer gebruikt had en er bijgevolg niets op mijn e-IDkaart kon geschreven zijn vermoedde hij dat de gegevens 's nachts op zijn toestel waren gedownload (ik had het kaartje gisterenavond gekocht).

A propos, voor de mensen die de structuur van een rijksregisternummer wensen te kennen en willen weten hoe je het kan controleren: http://www.ksz-bcss.fgov.be/Nl/faq/faq_5.htm.
rvdborgt

Bericht door rvdborgt »

Cipallieter schreef:De treinbegeleider, een vriendelijke man die tijd nam om een praatje te maken en enkele mogelijkheden van het toestel demonstreerde, zei me dat ik mogelijk één van de eerste gebruikers was. Hij dacht ook dat de gegevens uit mijn e-IDkaart werden gelezen en volgens hem was zijn toestel niet online met één of andere computer verbonden. Nadat ik hem gezegd had dat ik geen kaartlezer gebruikt had en er bijgevolg niets op mijn e-IDkaart kon geschreven zijn vermoedde hij dat de gegevens 's nachts op zijn toestel waren gedownload (ik had het kaartje gisterenavond gekocht).
Bij de NMBS lees ik:
http://www.b-rail.be/nat/N/popup/private/eid/index.php
"Uw biljetten worden gekoppeld aan het Rijksregisternummer van uw elektronische identiteitskaart. Uw biljetten worden dus niet fysisch op uw elektronische identiteitskaart geladen. U heeft dus geen kaartlezer nodig voor uw PC.
Enkel Belgische elektronische identiteitskaart zijn toegelaten (dus niet de elektronische identiteitskaart voor vreemdelingen). Alle biljetten van eenzelfde bestelling worden aan dezelfde elektronische identiteitskaart gekoppeld. Deze personen moeten dus samen reizen."

Dus alleen voor Belgen en niet voor "vreemdelingen", ook al hebben ze een elektronische identiteitskaart. Ik heb zo mijn twijfels of dit soort discriminatie is toegestaan. Vreemdelingen kunnen met hun e-ID elektronisch belastingaangifte doen, maar een treinticket kopen mag niet.

Verder bewaart de NMBS geen gegevens:
http://www.b-rail.be/nat/N/popup/private/nn/index.php
"Uw rijksregisternummer wordt enkel gebruikt voor de controle van uw vervoerbewijs aan boord van de trein. Na de controle wordt het Rijksregisternummer gewist uit de bestanden van de NMBS."

Dat valt me dan weer mee.

Groetjes,
Rian
Cipallieter

Bericht door Cipallieter »

rvdborgt schreef: Enkel Belgische elektronische identiteitskaart zijn toegelaten (dus niet de elektronische identiteitskaart voor vreemdelingen). Alle biljetten van eenzelfde bestelling worden aan dezelfde elektronische identiteitskaart gekoppeld. Deze personen moeten dus samen reizen."

Dus alleen voor Belgen en niet voor "vreemdelingen", ook al hebben ze een elektronische identiteitskaart. Ik heb zo mijn twijfels of dit soort discriminatie is toegestaan. Vreemdelingen kunnen met hun e-ID elektronisch belastingaangifte doen, maar een treinticket kopen mag niet.
Bij de elektronische belastingaangifte wordt de e-IDkaart + PIN-code gebruikt om toegang te krijgen tot het systeem van taxonweb. Er wordt, voor zover mij bekend, geen gebruik gemaakt van het RR-nummer.

De NMBS gebruikt het RR-nummer. Als ik mij niet vergis hebben mensen die de Belgische nationaliteit niet hebben geen RR-nummer zodat het technisch niet mogelijk is om hen dit systeem te laten gebruiken.
Hogersluys

Bericht door Hogersluys »

Het woord discriminatie is hier mijnsziens niet echt op zijn plaats. Dan kan je het ook discriminatie noemen als een Turk hier niet mag stemmen in de federale verkiezingen. Belgische paspoorten verkopen ze vandaaag de dag bij wijze van spreken in de supermarkt dus van discriminatie kan geen sprake zijn. Deze dienst is overigens maar een extra op het bestaande aanbod. De "vreemdeling" kan dus nog altijd zijn kaartje via de normale weg bekopen.
dentheo

Bericht door dentheo »

rvdborgt schreef:
Een NS ticket via internet kun je dan weer alleen kopen al je een nederlandse bankrekening hebt...

Toen ik in de trein, als ID, mijn Belgische identiteitskaart toonde zei de brave man dat dat niet geldig was.
Heb ik hem glimlachend even verteld dat dat een officieel belgisch identiteitsbewijs was en dat ik mij moeilijk iets beters kon inbeelden... toen excuseerde hij zich netjes... had niet gezien dat ik een Belg was... :lol: :lol:
Theo
Groeten vanop de Heide
rvdborgt

Bericht door rvdborgt »

Cipallieter schreef:
rvdborgt schreef:Dus alleen voor Belgen en niet voor "vreemdelingen", ook al hebben ze een elektronische identiteitskaart. Ik heb zo mijn twijfels of dit soort discriminatie is toegestaan. Vreemdelingen kunnen met hun e-ID elektronisch belastingaangifte doen, maar een treinticket kopen mag niet.
Bij de elektronische belastingaangifte wordt de e-IDkaart + PIN-code gebruikt om toegang te krijgen tot het systeem van taxonweb. Er wordt, voor zover mij bekend, geen gebruik gemaakt van het RR-nummer.

De NMBS gebruikt het RR-nummer. Als ik mij niet vergis hebben mensen die de Belgische nationaliteit niet hebben geen RR-nummer zodat het technisch niet mogelijk is om hen dit systeem te laten gebruiken.
Ik heb wel degelijk een rijksregisternummer. Als je in België werkt of ziekenfondsverzekerd bent, dan heb je dat. Dat was een van de eerste dingen die ik kreeg toen ik in België kwam wonen...

Groetjes,
Rian
Glodenox
Contacteer:

Bericht door Glodenox »

Het is zelfs onmogelijk om iets op de Elektronische Identiteitskaart op te slagen voor zover ik weet. Enkel de pincode kan aangepast worden. Ook zou het onnodig zijn aangezien je toch altijd een controle moet uitvoeren op een eigen, veilige server.

Tax-on-web werkt achter de schermen zo goed als zeker met het rijksregisternummer. Deze - samen met een hoop andere controlegegevens - lezen ze van je e-ID kaart op de website. Het ingeven van je pincode is nodig omdat men zo met het authentication certificaat dat op je e-ID kaart kan bewijzen dat je echt bent wie je zegt te zijn.

Daarnaast is er ook nog een signature certificaat op je kaart dewelke gebruikt kan worden om een handtekening te zetten die later op echtheid kan gecontroleerd worden.

Het zou men trouwens ten zeerste verbazen dat men de hele lijst van rijksregisternummers zou gaan uploaden naar al die toestellen. Dit zou gewoonweg veel te veel netwerkbelasting veroorzaken en nodeloos inefficiënt zijn. GPRS heeft niet veel bandwidth, maar meer dan genoeg om zo een simpele vraag te sturen naar een centrale server.

Greetings,
Glodenox
dentheo

Bericht door dentheo »

rvdborgt schreef:
Cipallieter schreef: Als ik mij niet vergis hebben mensen die de Belgische nationaliteit niet hebben geen RR-nummer zodat het technisch niet mogelijk is om hen dit systeem te laten gebruiken.
Ik heb wel degelijk een rijksregisternummer. Als je in België werkt of ziekenfondsverzekerd bent, dan heb je dat. Dat was een van de eerste dingen die ik kreeg toen ik in België kwam wonen...
Ik denk zelfs kotstudenten uit nederland als ze hier ingeschreven worden.
Is tenminste in Nederland zo (Sofinummer ?), ik ken iemand die ernaartoe verhuisde en toen bleek dat hij er nog een sofinummer had uit zijn studentenverleden...
Theo
Groeten vanop de Heide
thejay
Contacteer:

Bericht door thejay »

rvdborgt schreef:Dus alleen voor Belgen en niet voor "vreemdelingen", ook al hebben ze een elektronische identiteitskaart. Ik heb zo mijn twijfels of dit soort discriminatie is toegestaan. Vreemdelingen kunnen met hun e-ID elektronisch belastingaangifte doen, maar een treinticket kopen mag niet.
Ik heb al zo'n ding en heb het even geprobeerd, zonder problemen kom ik tot het betalingsscherm. Ik zie geen reden waarom dit niet zou kunnen voor vreemdelingen die 'duurzaam verblijven' in België zoals dat heet.
Laatst gewijzigd door thejay op 12 jun 2009, 17:08, 1 keer totaal gewijzigd.
thejay
Contacteer:

Bericht door thejay »

dentheo schreef:Ik denk zelfs kotstudenten uit nederland als ze hier ingeschreven worden.
Is tenminste in Nederland zo (Sofinummer ?), ik ken iemand die ernaartoe verhuisde en toen bleek dat hij er nog een sofinummer had uit zijn studentenverleden...
Het Sofinummer heet tegenwoordig (een beetje suffig) "Burger Service Nummer" wat wel beter de lading dekt en inderdaad het equivalent is van het Rijksregister-nummer.
Dietrich

Bericht door Dietrich »

Iedereen die in België woont krijgt een rijksregisternummer, dit staat ook op uw SIS-kaart, als je dan nog een elektronische identiteitskaart hebt is er geen probleem. Ik zie daar geen enkele discriminatie buiten een technische. Is als zeggen dat de printknop in een programma of site discriminatie is tegenover de mensen zonder printer.
pietje

Bericht door pietje »

Dietrich schreef:Iedereen die in België woont krijgt een rijksregisternummer, dit staat ook op uw SIS-kaart, als je dan nog een elektronische identiteitskaart hebt is er geen probleem. Ik zie daar geen enkele discriminatie buiten een technische. Is als zeggen dat de printknop in een programma of site discriminatie is tegenover de mensen zonder printer.
Misschien dat een overheidsbedrijf als de NMBS hierop een uitzondering is, maar privé bedrijven mogen van hun klanten zelfs het RR nummer niet vragen, enkel het nummervan de ID kaart, maar dat verandert nogal eens.

Indien bedrijven dit vragen maken ze zich direct schuldig aan inbreuken op de privacy wetgeving.
Bedrijven die dit ooit gevraagd hebben aan hun klanten, hebben die gegevens moeten vernietigen.

Daarom dat banken en andere instellingen regelmatig een kopie nodig hebben van je Id kaart, dat mogen ze wel vragen, meer nog, banken zijn verplicht om op die manier iedere klant te kunnen identificeren.
Plaats reactie