Het systeem werkt perfect.
Je hebt geen lezer nodig voor de e-IDkaart.
Je moet, naast de gewone gegevens (zoals bvb. vertrekstation, klasse, datum,...), enkel rijksregisternummer, naam en voornaam (blijkbaar worden de electronische kaartjes op naam gemaakt) en e-mailadres intypen (er wordt ook een e-mail ter bevestiging gestuurd). 't Is wel vervelend dat je niet gewoon de 11 cijfers van je RR-nummer kan ingeven maar het opgegeven formaat moet gebruiken.
In de trein stak de treinbegeleider mijn e-IDkaart in een toestel en hij kon het electronische kaartje ongeldig maken. Ik kreeg geen papieren ticket.
De treinbegeleider, een vriendelijke man die tijd nam om een praatje te maken en enkele mogelijkheden van het toestel demonstreerde, zei me dat ik mogelijk één van de eerste gebruikers was. Hij dacht ook dat de gegevens uit mijn e-IDkaart werden gelezen en volgens hem was zijn toestel niet online met één of andere computer verbonden. Nadat ik hem gezegd had dat ik geen kaartlezer gebruikt had en er bijgevolg niets op mijn e-IDkaart kon geschreven zijn vermoedde hij dat de gegevens 's nachts op zijn toestel waren gedownload (ik had het kaartje gisterenavond gekocht).
A propos, voor de mensen die de structuur van een rijksregisternummer wensen te kennen en willen weten hoe je het kan controleren:
http://www.ksz-bcss.fgov.be/Nl/faq/faq_5.htm.