NMBS heeft spoorplan voor Noord-Limburg

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
overweg13

Re: NMBS heeft spoorplan voor Noord-Limburg

Bericht door overweg13 »

LML schreef:De MW41 is voor deze zware IR-dienst totaal niet geschikt...
Dat weten we al van in het begin. Wat we toen nog niet wisten, was dat er een zware economische crisis zou komen, en dat ook de NMBS niet zal ontsnappen aan besparingen. Alles wat in de voorbiej jaren geopperd is, zal dus nu over veel meer jaren uitgesmeerd moeten worden dan oorspronkelijk was voorzien. Verwacht dus de eerstvolgende 5 à 10 jaar niet te veel meer...
Met vriendelijke groet

overweg13
Shrek

Bericht door Shrek »

LML schreef:Dat ze 'ns degelijke (en moderne) D-locs leasen (in 1ste instantie, later eventueel aankopen) en met M5m of (nog liever) M6 rijden tijdens de brede ochtend- en avondspits tussen Neerpelt-Mol-Antwerpen.
Op korte termijn goede stellen leasen en op lange termijn elektrificatie lijkt mij beter :wink:
Maar eerst zien dat die 41ers hersteld geraken :roll:
K V B

Bericht door K V B »

Steven schreef: Ook blinde mensen hebben niets aan die toestellen. (heb er nog geen enkel gezien die voorzien is van een braille bord of scherm).
Bij recente geldautomaten is er ene plug waar blinden een koptelefoon kunnen aansluiten. Dat zou voor ticket automaten ook wel kunnen, al denk ik dat we blinden gewoon beter een OV kaart cadeau doen.
Dat een station winkels en eetgelegenheden heeft is een leuke extra maar gaat voor mij de basissfeer van een station niet bepalen, in die delen voel ik me toch eerder in een winkelcentrum ipv een station.
Ik heb hier geen probleem mee. Een winkelcentrum is gezelliger dan een station, en de sociale veiligheid is er een stuk groter.
KB

Bericht door KB »

K V B schreef:
Steven schreef: Ook blinde mensen hebben niets aan die toestellen. (heb er nog geen enkel gezien die voorzien is van een braille bord of scherm).
Bij recente geldautomaten is er ene plug waar blinden een koptelefoon kunnen aansluiten. Dat zou voor ticket automaten ook wel kunnen, al denk ik dat we blinden gewoon beter een OV kaart cadeau doen.
Dat een station winkels en eetgelegenheden heeft is een leuke extra maar gaat voor mij de basissfeer van een station niet bepalen, in die delen voel ik me toch eerder in een winkelcentrum ipv een station.
Een winkelcentrum is gezelliger dan een station
Winkelcentra gezellig? Persoonlijk vind ik dat verschrikkelijke plaatsen.
L'union fait la force.
Steven

Bericht door Steven »

winkelcentra zijn inderdaad meestal weinig gezellig. Ze proberen er winkelstraatjes van te maken maar eigenlijk zijn het gesloten betonnen structuren die veel te weinig sfeer hebben en meestal te gesloten aanvoelen (omdat ze dat ook zijn).
Hogersluys

Bericht door Hogersluys »

Bovendien zorgen slecht ingeplante winkelcentra ervoor dat de steden leeglopen. Ik ben het eens met de verzuchtingen hier dat een station vooral een station moet blijven en geen winkelcentrum waar toevallig ook nog een trein stopt. De meeste winkels sluiten trouwens rond 18u, daarna is het er meestal ook maar een dooie boel. Om de sociale veiligheid te verhogen moet je het dus niet doen.
groentje

Bericht door groentje »

Is de toestand zo verschillend tussen een winkelcentrum en een winkelstraat? 's Avonds is de Diestsetraat in Leuven, of de Nieuwstraat in Brussel, ook geen gezellige uitgaansbuurt, met al die gesloten winkels heb je er ook geen sociale controle, en gezelliger? Ik vind de Nieuwstraat praktisch, omdat ik er alles vindt, maar ik ga er echt niet voor de gezelligheid.
Een station heeft een punt voor, omdat er altijd passage is, ook later op de avond. Waardoor het dus interessanter is om ook uitgebreidere openingsuren te hebben. In Basel was de supermarkt gewoon open tot middernacht, waardoor het station een attractiepool wordt voor reizigers zowel als voor shoppers, en beiden de sociale controle versterken.
Ik ben vandaag in Luik geweest, en vind het nieuwe station machtig-mooi. Maar er hadden wat mij betreft gerust wat meer winkels mogen zijn.
Hogersluys

Bericht door Hogersluys »

groentje schreef:Is de toestand zo verschillend tussen een winkelcentrum en een winkelstraat? 's Avonds is de Diestsetraat in Leuven, of de Nieuwstraat in Brussel, ook geen gezellige uitgaansbuurt, met al die gesloten winkels heb je er ook geen sociale controle, en gezelliger? .
Off-topic: maar daarom wil Gent net dat er meer mensen in de Veldstraat wonen.
groentje schreef: Een station heeft een punt voor, omdat er altijd passage is, ook later op de avond. Waardoor het dus interessanter is om ook uitgebreidere openingsuren te hebben. In Basel was de supermarkt gewoon open tot middernacht, waardoor het station een attractiepool wordt voor reizigers zowel als voor shoppers, en beiden de sociale controle versterken.
Ik ben vandaag in Luik geweest, en vind het nieuwe station machtig-mooi. Maar er hadden wat mij betreft gerust wat meer winkels mogen zijn.
Dat je dat mensen die de trein moeten halen nog tijd hebben om uitgebreid te winkelen? Beiden spreken een totaal ander publiek aan, in de Brusselse en Antwerpse (pre)metro dacht men ook het gat in de markt gevonden te hebben door winkels in de metrostations te openen. We weten allemaal wat voor een succes dat geworden is.

Zeg wat je wil maar winkels hebben niets met stations of treinen te maken, noch versterken ze de dienstverlening. De enige reden waarom je ze in toenemende mate in stations ziet verschijnen is omdat ze geld opbrengen.
260689

Bericht door 260689 »

µIk vind het juist tof dat er winkels in het station zijn. Laat me zeggen Gent-St-Pieters er zijn daar tal van winkeltjes gekomen en dit is wel interessanter dan enkel een station en da is het.
Maar dat is ieder zijn persoonlijke mening denk ik.
Adler

Bericht door Adler »

Hogersluys schreef: Zeg wat je wil maar winkels hebben niets met stations of treinen te maken, noch versterken ze de dienstverlening. De enige reden waarom je ze in toenemende mate in stations ziet verschijnen is omdat ze geld opbrengen.
Waarom zouden die iets met treinen moeten te maken hebben ?
Maar treinen en winkels hebben beide wel met mensen te maken, waarom zouden die dan niet op dezelfde plaats mogen zijn ?
Dat heeft niets te maken met geld opbrengen.
giuseppe

Bericht door giuseppe »

Ik vind het Belgische aanbod van winkels in stations nogal mager. Ik gebruik zelf zeer dikwijls de AH to go winkels, maar in Nederland zijn ook winkels als Etos of Free record shop in stations te vinden. Een Carrefour express zou zeker niet misstaan hebben in het station van Luik.
groentje

Bericht door groentje »

Hoeveel reizigers zijn er niet die hun boterhammen niet bij hebben, en nog snel de Panos of consoorten binnenlopen voor een broodje? En wat met de (zaken)toerist die terugkeert naar huis, en nog snel wat Belgische pralines wil kopen, of een ander souvenir? En wat met de iets minder gehaaste reiziger, desnoods omdat-ie buiten zijn wil om zijn eigenlijke trein gemist heeft, en moet wachten? Niet iedereen vindt shoppen een leuk tijdverdrijf, maar er zijn er wel genoeg. Meer zelfs, je zou er nieuwe mensen mee naar het station kunnen lokken.
Ik hou enorm van de sfeer die je hebt in vele Duitse, Zwitserse, Nederlandse... grote stations, die meer aanbieden dan enkel een loket voor een enkeltje of retour. Natuurlijk moet niet elke stopplaats een mini-mall worden, Al zou ik pakweg een bakker in pakweg station De Pinte zeer kunnen waarderen, ik weet er immers niet direct een zijn.
Hoe lelijk Brussel-Zuid ook moge zijn, ik verblijf er veel liever laat op de avond, dan in het nochtans schitterend gerenoveerde Antwerpen-Centraal, omdat er daar nog begankenis is, omdat er daar nog (een paar) winkeltjes open zijn.
Hobbes

Bericht door Hobbes »

Zo goed gaan de zaken blijkbaar niet in Antwerpen Centraal, na de winkels Expo en Planet Parfum geeft nu ook die chocoladewinkel er definitief de brui aan...
Te weinig klanten zeker...?

Ik weet wel niet wat dit eigenlijk nog met het spoorplan voor Noord-Limburg te maken heeft... ;)
groentje

Bericht door groentje »

Idealiter zou er hier een stuk worden afgesplitst door een moderator, de discussie is interessant genoeg om te behouden, maar te ver afgedwaald van het oorspronkelijke onderwerp. Maar je moet de moderatie wel de tijd geven om het te doen, hé.
Ik geef wel toe, dat dergelijke concepten enigszins moeten groeien, en dat het voor sommige winkeltjes te lang kan duren vooraleer het rendabel begint te worden. Toch blijf ik overtuigd van de voordelen en kansen op langere termijn.
Bibke

Bericht door Bibke »

N.-Limburg: meer treinreizigers dan Genk

Per dag stappen er in de drie Noord-Limburgse stations méér mensen op de trein dan in een kopstation zoals Genk. Dat blijkt uit cijfers van de NMBS die burgemeester Theo Schuurmans van Hamont-Achel vernam bij het Erkend Regionaal Samenwerkingsverband Limburg (ERSV). Bovendien komt 37,3 procent van de 525 treinabonnees, die elke dag in Neerpelt op de trein stappen, uit Hamont-Achel. De burgemeester zegt dan ook een sterk dossier te hebben om bij de NMBS te pleiten voor het doortrekken van de spoorlijn Antwerpen-Neerpelt tot in Hamont.
Overigens zei de burgemeester desgevraagd dat Infrabel momenteel de aanvraag van de NMBS onderzoekt om de spoorlijn tussen Mol en Neerpelt (of Hamont) te ontdubbelen en te elektrificeren. Er is dus geen sprake meer van een marktstudie, zoals wij eerder vernamen.

Bron: http://www.internetgazet.be/default.asp ... el&p=13990
Plaats reactie