Brand in station Herentals

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
stefke

Re: Brand in station Herentals

Bericht door stefke »

ik ben vandaag in Herentals geweest
ze waren nog steeds met op opkuis bezig en de geur van die brand gong daar nog rond :?
maar denk dat er morgen (vanaf 10.08.2009) maar 1 spoor in gebruik ga zijn vermist dat die blokpost opgeruimt was (schermen, computers en wat weet ik nog al weg waren)
Dietrich

Bericht door Dietrich »

Als Berchem overneemt zal dat seinhuis niet meer in gebruik komen, dus dat materieel zal er nooit meer terugstaan. :)
Hobbes

Bericht door Hobbes »

Ik heb vandaag de ICT trein (6716) FHT-FBK gedaan, heb even staan babbelen met de o/chef van FHT.
Die beweert (en ik twijfel niet aan zijn uitleg) dat men alles ineens aan de EBP in Berchem gaat hangen.
Dit kan echter nog 6(!) maanden (!!!!) duren... overbrengen van FHT naar Berchem blok 12 was pas voorzien voor 2012-2013...
In ieder geval gaat men vanaf morgen terug naar LML rijden, men gaat de wissels vastklauwen en alle seinen op permissief zetten te FHT.
L29 is een ander paar mouwen.... dat gaat de eerste weken/maanden (?) nog niet in orde zijn.
Niemand kon eigenlijk zeggen (seingever of o/chef) wanneer men verwachtte terug te kunnen rijden naar FTR... men sprak over weken tot maanden???
Hopelijk vindt men een oplossing voor L29...
Laatst gewijzigd door Hobbes op 10 aug 2009, 10:13, 1 keer totaal gewijzigd.
dekooiker

Bericht door dekooiker »

Het is ook het meest voor de hand liggende scenario.
Terug een AR opbouwen voor korte duur is geldverspilling.
Meteen EPB en die dan in Berchem zetten is ook handiger.

Dan de vraag, wat als er in Berchem iets afbrandt?
Meteen kilometers spoorlijn zonder enige mogelijkheid tot exploitatie!
De concentratie van seinhuizen heeft enkele voordelen zoals beter en sneller samenwerken.
Het zwakke punt is dan de problematiek rond brand en beschadiging aan de installaties.
Of het personeel dat kilometers moet rijden om te gaan klauwen.
De trein.
Alleen voor durvers.
Nekvin

Bericht door Nekvin »

ja, maar daarmee dat er over PAT's zijn opgericht he, dan kunnen die mannen snel tussenkomen
Don_jones

Bericht door Don_jones »

Hoe zit het dan met het goederenvervoer in Herentals? Zijn die treinen dan omgeleid?
jan_olieslagers

Bericht door jan_olieslagers »

dekooiker schreef:Meteen EPB en die dan in Berchem zetten is ook handiger.
Met alle respect, en zonder ook maar iets te zeggen over de inhoud van uw bijdrage, maar schrijf aub eens correct "EBP"? Keer op keer ben ik in de war!
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
jan_olieslagers

dekooiker schreef:Dan de vraag, wat als er in Berchem iets afbrandt?
Dat heb ik me ook al afgevraagd jawel. Ik heb meegewerkt aan de computerapparatuur die vanuit Artemis A173 met de EBP's moet gaan communiceren, en die A173 is helemaal redundant ttz er staan twee systemen op twee gescheiden locaties, de ene is actief de andere standby. Als de actieve het om gelijk welke reden laat afweten pakt de ander automatisch over met een dode tijd van pakweg 10 minuten.
Maar de EBP's draaien op fault-tolerant servers (Stratus?), die zijn bestand tegen het uitvallen van een power-supply of een disk of zelfs een cpu-bord - maar wat als de voeding wegvalt? Maar eigenlijk denk ik ook niet dat dat veel uitmaakt, want als de voeding voor de EBP wegvalt dan valt waarschijnlijk ook de voeding weg voor de signalen en wissels die hij bestuurt. Of watte?
Dietrich

Bericht door Dietrich »

Als men eens dieselgeneratoren voorziet kan men zoiets gemakkelijk oplossen voor een korte termijn. Zelfde principe als in datacenters met webservers.
jan_olieslagers

Daarmee dekt men zich in tegen sommige types van panne, maar niet tegen alle. Zoals reeds aangehaald: brand, of instorting blijven ook mogelijk. Maar het kan ook simpeler: het NMBS-datacenter aan de Frankrijkstraat heeft ooit helemaal platgelegen door een probleem met de koeling (= airco).
dcr

Bericht door dcr »

dekooiker schreef:Het is ook het meest voor de hand liggende scenario.
Terug een AR opbouwen voor korte duur is geldverspilling.
Meteen EPB en die dan in Berchem zetten is ook handiger.

Ik denk niet dat de NMBS zich kan veroorloven dit enkele maanden te laten aanslepen.

1) De capaciteit op de lijn Herentals-Lier-Antwerpen is nu serieus beperkt.
In de vakantie is dit nog doenbaar, maar na 1 september gaan grote groepen reizigers gewoon niet meer op de trein kunnen stappen, en in Herentals achterblijven.

2) Een busdienst in plaats van een treindienst (Turnhout) op lange termijn voor zo veel reizigers is ook onaanvaardbaar

Dus er gaat toch minstens een nieuwe tussenoplossing moeten komen vanaf 1 september of niet veel later.
Steven

Bericht door Steven »

Alles hangt af wat infrabel technisch op dergelijke korte tijd in orde kan krijgen. Maar denkend aan de afloop na de brand in Brussel kan ik enkel het volgende zeggen. Hopen voor het beste maar vrezen voor het ergste. Op 20 dagen alles terug ok krijgen lijkt mij haast onmogelijk, jammer genoeg.
Dietrich

Bericht door Dietrich »

jan_olieslagers schreef:Daarmee dekt men zich in tegen sommige types van panne, maar niet tegen alle. Zoals reeds aangehaald: brand, of instorting blijven ook mogelijk. Maar het kan ook simpeler: het NMBS-datacenter aan de Frankrijkstraat heeft ooit helemaal platgelegen door een probleem met de koeling (= airco).
Mmm inderdaad, maar je moet ergens een grens trekken of je kan een gans EBP-seinhuis gaan dupliceren en dit dan misschien ook op een plaats die gevoed is door een andere elektriciteitscentrale. Voor zover je dan nog efficiënt uw signalen voor seinen en communicatie e.a. op bestemming kan krijgen. :)
dekooiker

Bericht door dekooiker »

Vandaag zou beslist worden of Herentals nog AR blijft of meteen op EBP (Jan, bedankt om me te verbeteren, had het geeneens gezien!) wordt gezet.
De trein.
Alleen voor durvers.
pietje

Bericht door pietje »

Dietrich schreef:
jan_olieslagers schreef:Daarmee dekt men zich in tegen sommige types van panne, maar niet tegen alle. Zoals reeds aangehaald: brand, of instorting blijven ook mogelijk. Maar het kan ook simpeler: het NMBS-datacenter aan de Frankrijkstraat heeft ooit helemaal platgelegen door een probleem met de koeling (= airco).
Mmm inderdaad, maar je moet ergens een grens trekken of je kan een gans EBP-seinhuis gaan dupliceren en dit dan misschien ook op een plaats die gevoed is door een andere elektriciteitscentrale. Voor zover je dan nog efficiënt uw signalen voor seinen en communicatie e.a. op bestemming kan krijgen. :)
Niet overdrijven, je moet het warme water niet opnieuw uitvinden.
Doe gewoon zoals in de Telecom en IT sectoren:
Alles behalve de airco op UPS (liefs 2, dan kan je toestellen met 2 voedingen helemaal beveiligen)
Deze UPS wordt direct aan de cabine aangesloten, met een relais aan de ingang om over te schakelen op een Dieselgenerator.
De UPS moet 15-30 minuten kunnen overbruggen zodat de generator eerst stabiel kan worden.

Daarnaast gebruik je nog eens brandbeveiliging op basis van een inert gas (bv Argonite) zodat de electriciteit/Electronica niet beschadigd wordt bij een blussing.

Voor de echt kritische servers wordt natuurlijk site redundantie gedaan dwz: 2 identieke server op een verschillende lokatie in een netwerk en als er ééntje doodgaat neemt de andere over.

Een goede beveiliging is ook om alles zoveel mogelijk via glasvezel te laten communiceren, zo beperk je de schade enigzins.

Dit is geen utopie, alle serieuze telecom bedrijven en serverfarms werken zo.
Ze doen dit niet voor de lol, maar enkel omdat ze niet willen riskeren om dagen uit dienst te zijn, want dan gaan de klanten naar de concurrentie.
Maar ja, de treinen kunnen niet anders dan de sporen van Infrabel gebruiken :-(
Plaats reactie