6 uur met trein van kust tot Hasselt
Re: 6 uur met trein van kust tot Hasselt
En de omloop van het materiaal laat nu al niet veel verandering toe om alles tijdig te krijgen waar het moet zijn.
simpelweg is dit niet.SvMp schreef:Waarom maken de ze trein niet simpelweg langer? Dus meer rijtuigen? Daarvoor hoeft men toch geen planning te veranderen?
Je moet materieel hebben he
Zou het probleem niet ook opgelost kunnen worden als nu eens niet iedereen op een warme zomerdag naar bijvoorbeeld Blankenberge wil? Er zijn nog andere plaatsen aan de Belgische kust en die zijn zelfs met het openbaar vervoer te bereiken. En waarom niet iets verder kijken en de minder drukke kusten in het zuiden van Nederland of het noorden van Frankrijk bezoeken? Al zal dat misschien wat minder eenvoudig zijn met het openbaar vervoer.
L'union fait la force.
Misschien moet men eens wat meer treinen naar De Panne sturen. En als 't slecht weer is, is er nog altijd Plopsaland 

Hallo Steven,
Over welk Oost-Europa heb je het hier ?Steven schreef:Zelfs in oost Europa nog dagelijkse kost om dergelijke zaken tegen te komen.
Wat is daar bizar aan ?dekooiker schreef:Wel bizar dat mensen aannemen dat als een een massa volk naar de kust (of eender welke andere plaats) wil er kilometers file is, maar de treinen moeten stipt rijden.
Het is juist bizar de trein steeds maar te willen vergelijken met de auto als er problemen zijn.
De treinen rijden op een eigen spoor en de NMBS hoeft met niemand anders rekening te houden, ze hebben alles zelf in de hand vermits ze de enige operator zijn.
Er doen zich geen ongevallen voor met andere treinen (hopelijk toch), er zijn geen vrachtwagens die ergens tegenrijden, enz.
Maar als men dan juiste beslissingen van het verleden, zoals het inleggen van extra treinen als het mooi weer is en extra druk, zomaar terug gaat afschaffen, dan is het niet te verwonderen dat men in de problemen komt.
Spreekt voor zich.
Meer mensen wil zeggen langere stilstanden, dus zou er nog eens een apart rijpad moeten zijn en een aparte dienstregeling voor de verlengde 3010 bijvoorbeeld omdat op sommige dagen er een massa volk wil meerijden.
Veel mensen naar één en dezelfde plaats houdt altijd vertraging in (tenzij het georganiseerd verloopt, bijvoorbeeld u móet de trein van 6:57 nemen) en dan maakt het niet uit met welk vervoermiddel.
Meer mensen wil zeggen langere stilstanden, dus zou er nog eens een apart rijpad moeten zijn en een aparte dienstregeling voor de verlengde 3010 bijvoorbeeld omdat op sommige dagen er een massa volk wil meerijden.
Veel mensen naar één en dezelfde plaats houdt altijd vertraging in (tenzij het georganiseerd verloopt, bijvoorbeeld u móet de trein van 6:57 nemen) en dan maakt het niet uit met welk vervoermiddel.
De trein.
Alleen voor durvers.
Alleen voor durvers.
En je had vroeger ook nog ontdubbelingstreinen, treinen die werden ingelegd net na een volzette trein en waarvan de inzet de dag zelf werd beslist na melding van de tbg dat de trein volzet was en uiteraard op voorwaarde dat er een tb en materiaal was.Adler schreef:Ok, dan zal ik nog eens trachten om het samen te vatten:
Tot vorig jaar had men in het toeristisch seizoen, bovenop de normale treinen, nog 2 soorten 'extra' treinen:
1) ICT-treinen: op voorhand gepland en aangeduid op de gele affiches en in de spoorboekjes (74/weekend in 2004)
2) 'mooiweer' treinen: enkel ingelegd bij mooi weer en dus niet op voorhand gepland (122 in 2004)
Vanaf dit jaar heeft men enkel nog de eerste soort (ICT). Ik weet niet het aantal/weekend.
Ik tracht enkel te achterhalen of men nu minder of meer extra treinen heeft dan vroeger.
Ik vond nog de volgende tekst in een aankondiging van de NMBS in verband met de ICT-treinen in 2009:
NMBS hecht een groot belang aan het comfort van de pendelaars.
Ook de klanten die niet uit beroepsoverwegingen de trein nemen maar er een dagje op uit willen, worden verwend tijdens het toeristisch seizoen.
Daarom verzorgt NMBS ook deze zomer haar aanbod.
Zo kunnen de klanten comfortabel reizen en vooral de files en de parkeerproblemen vermijden, op weg naar of in de drukke toeristische plaatsen.
Men heeft bij de NMBS toch een heel rare opvatting over verwend worden en comfortabel reizen.
NMBS hecht een groot belang aan het comfort van de pendelaars.
Ook de klanten die niet uit beroepsoverwegingen de trein nemen maar er een dagje op uit willen, worden verwend tijdens het toeristisch seizoen.
Daarom verzorgt NMBS ook deze zomer haar aanbod.
Zo kunnen de klanten comfortabel reizen en vooral de files en de parkeerproblemen vermijden, op weg naar of in de drukke toeristische plaatsen.
Men heeft bij de NMBS toch een heel rare opvatting over verwend worden en comfortabel reizen.
Dag
Er rijden nu echt wel meer toeristische treinen dan vorig jaar: het volstaat het spoorboekje van vorig jaar met dat van dit jaar te vergelijken. Is het dan niet normaal dat men op echte topdagen niet zo veel extra treinen meer inlegt? Die rijden nu de hele vakantie door? Ik denk dat donderdag om 2 redenen een rampdag was: het goede (voorspelde) weer en een hele reeks tegenslagen en mankementen. Daar kun je zelfs met een verdubbeld aantal treinen niet tegen op.
Er rijden nu echt wel meer toeristische treinen dan vorig jaar: het volstaat het spoorboekje van vorig jaar met dat van dit jaar te vergelijken. Is het dan niet normaal dat men op echte topdagen niet zo veel extra treinen meer inlegt? Die rijden nu de hele vakantie door? Ik denk dat donderdag om 2 redenen een rampdag was: het goede (voorspelde) weer en een hele reeks tegenslagen en mankementen. Daar kun je zelfs met een verdubbeld aantal treinen niet tegen op.
Met vriendelijke groet
overweg13
overweg13
omdat er niet genoeg bestuurders zijn, duidelijk genoeg voor meneerAdler schreef:Ik heb het even nagekeken op de treinplanner voor de reis Blankenberge-Diepenbeek.dekooiker schreef:Wie op een min of meer aanvaardbare manier vervoerd wil worden kan maar beter vroeg genoeg of net eerder laat vanaf de kust reizen...
De reiziger van het bericht is omstreeks 10u toegekomen in Blankenberge.
Hij heeft eerst geprobeerd de trein te nemen van 17.10 u, dat is voor mij vroeg.
Als je om 10u aankomt kan je toch niet om 15u al terug vertrekken ?
Uiteindelijk is hij op de trein belandt van 19.10u met nog alle problemen.
Dat is de voorlaatste trein naar Diepenbeek.
Hij had nog kunnen wachten op de laatste trein van 20.10u met het risico van niet meer thuis te geraken die dag.
Waarom kon men in 2004 nog 122 extra treinen inleggen bij mooi weer en kan dat nu plots niet meer ?
En waarom waren er tot verleden jaar dan wel genoeg bestuurders om dat te doen ?Nekvin schreef: omdat er niet genoeg bestuurders zijn, duidelijk genoeg voor meneer
En waarom zegt de woorvoerdster van de NMBS dan dat het is omdat die treinen "de planning in de war sturen? "
Blijkbaar is het wel toegelaten om kritiek te leveren als het om uw eigen wensen gaat maar niet als het om de wensen van iemand anders gaat.
Het is nog geen week geleden dat je hier in dit forum zelf zei:
"De mensen van bureau beweging zouden beter eerst eens buiten hun bureau komen voor ze zoiets opmaken".
Dag
Ik heb het dus even bekeken voor weekdagen, Oostende en Blankenberge:
vaste ICT's naar FSD: in 2008: 6804 - 6803 -- in 2009: 6805 - 6807 - 3803 (en 1928 en 1929)
vaste ICT's naar FBK: in 2008: 3529 - 3008 - 6712 - 3009 - in 2009: 6709 - 3008 - 6704 - 6712 - 2129 - 6710
Door de instroom van M6'en is het aantal plaatsen nog verhoogd, los van het aantal treinen. Ik denk dat er nu elke dag ongevere even veel treinen rijden dan verleden jaar op de dagen met extra treinen.
Ik heb het dus even bekeken voor weekdagen, Oostende en Blankenberge:
vaste ICT's naar FSD: in 2008: 6804 - 6803 -- in 2009: 6805 - 6807 - 3803 (en 1928 en 1929)
vaste ICT's naar FBK: in 2008: 3529 - 3008 - 6712 - 3009 - in 2009: 6709 - 3008 - 6704 - 6712 - 2129 - 6710
Door de instroom van M6'en is het aantal plaatsen nog verhoogd, los van het aantal treinen. Ik denk dat er nu elke dag ongevere even veel treinen rijden dan verleden jaar op de dagen met extra treinen.
Met vriendelijke groet
overweg13
overweg13
-
Net daarover zou er beter eens een studie gedaan worden of van mening gewisseld:ronny schreef:En je had vroeger ook nog ontdubbelingstreinen, treinen die werden ingelegd net na een volzette trein en waarvan de inzet de dag zelf werd beslist na melding van de tbg dat de trein volzet was en uiteraard op voorwaarde dat er een tb en materiaal was.Adler schreef:Ok, dan zal ik nog eens trachten om het samen te vatten:
Tot vorig jaar had men in het toeristisch seizoen, bovenop de normale treinen, nog 2 soorten 'extra' treinen:
1) ICT-treinen: op voorhand gepland en aangeduid op de gele affiches en in de spoorboekjes (74/weekend in 2004)
2) 'mooiweer' treinen: enkel ingelegd bij mooi weer en dus niet op voorhand gepland (122 in 2004)
Vanaf dit jaar heeft men enkel nog de eerste soort (ICT). Ik weet niet het aantal/weekend.
Ik tracht enkel te achterhalen of men nu minder of meer extra treinen heeft dan vroeger.
Vervangen de geplande treinen de extra treinen die vroeger ingelegd werden? Dus m.a.w. is de planning van de extra capaciteit in lijn met de flux van dagjestoeristen op het moment zelf? Zijn de extra treinen , dus de "last minuts", vanuit tussenliggende stations niet beter dan de geplande "lange afstands"? Hoeveel mensen die eventjes de zon hebben gezien en erop uit willen naar de zee hebben de uurregeling geconsulteerd?Idem voor de terugreis?
Zolang je niet hoeft te reserveren zal het onmogelijk zijn die flux te controleren,te voorzien en goed genoeg bedienen! Welke zin heeft het dat mensen voor bv Brugge Kortrijk of Gent plaatsen innemen op treinen met verre bestemmingen , indien 5 of x min later een trein zal vertrekken met een kortere bestemming en dus beter voor hen.
Correctie, ze zijn de enige operator die mensen mag vervoeren op dit moment, maar er zijn naar de kust wel meerdere operatoren die deze lijn wil gebruiken met het oog om zeebrugge te bereiken.Adler schreef: De treinen rijden op een eigen spoor en de NMBS hoeft met niemand anders rekening te houden, ze hebben alles zelf in de hand vermits ze de enige operator zijn.
.