Waarom laten ze er toch ook alle treinen stoppen...K V B schreef:ik kan je inderdaad een lijn tonen waar ze dat doen. In München.Steven schreef:Treinen alle 2 minuten geeft 30 treinen per uur per spoor, weet jij welk druk dat geeft op een spoor verbinding. Wetende dat de NZV brussel gekend staat als de drukste lijn ter wereld (met ruim 1500 treinen per dag) zie ik niet in waar ze er ergens nood aan hebben om 30 treinen per uur te laten rijden. Toon me 1 lijn aan waar ze effectief per uur 30 treinen over sturen en ik zal misschien de noodzaak om twee treinen op twee minuten van elkaar te laten rijden overwegen, zoniet zie ik geen baat bij dergelijke zotte toestanden die een enorme hoge graad van veiligheid vereisen.
In de S-Bahn tunnel onder München is het inderdaad erg druk. Precies 30 treinen per uur. en die stoppen dan ook nog eens aan elk station... Daarvoor gebruikt men wel speciale treinen, met veel deuren (zodat de stilstanden tot het minimum beperkt worden), met perrons aan beide kanten, en heeft men een aangepast seinsysteem.
Het kan dus. Al zou ik eerder toch maximaal 24 treinen per uur doen, zodat je 6 reserve slots hebt voor als er ergens eentje wat vertraging heeft.
Het grote probleem in de NZ verbinding is eerder dat men in Centraal maar zes perronsporen heeft. Elke trein stopt daar, en de enge perrons helpen ook niet bij het vlot in en uitstappen. Als je kijkt naar de S-Bahn tunnel onder Zürich HBf dan zie je dat de twee sporige tunnel in het station zelf vier perronsporen bedient. Dat betekent dat zelfs met een stop van 2 minuten in het station het toch nog mogelijk is om een trein elke twee minuten de tunnel in te sturen. De dispatcher stuurt dan gewoon alternerend een trein naar de ene of de andere kant van het eilandperron. op de vertrekborden in de stationshal staat dan bijvoorbeeld: S12 Brügg, spoor 21/22, en als je dan op het perron 21/22 komt staat er op een display aan welke kant welke trein komt...
Men had dus Brussel Centraal met 12 sporen moeten bouwen...
Ik denk persoonlijk dat op termijn de beste oplossing voor Brussel is om lijn 28 tot een alternatieve NZV uit te bouwen. Voor reizigers die verder moeten met de Metro is overstappen in Brussel West immers net zo goed als in Brussel Centraal. Men zou een nieuw, groter West station kunnen bouwen tussen de huidige Metro stations Brussel West en Beekkant in, en verbonden met beide. Als ik naar luchtfoto's van Brussel kijkt lijkt me dat hiervoor voldoende plaats is. Bouwt men daar een station met twee grote eilandperrons dan kunnen daar zonder problemen 5 GEN lijnen die elk vier keer per uur rijden langs gevoerd worden. Eventueel een vijfde doorgaand spoor voor goederentreinen.
Zo kan de NZV een beetje ontlast worden.
In de NZV reserveren we dan een paar sporen voor hoog frequente GEN naar het model van de S-Bahn München....
Ik weet het, het is dromen, maar dromen mag toch?
Neem nu de IC-A, die hoeft er toch niet persé te stoppen?
Als men een groot deel van de IC treinen er al zou laten afschaffen, dan zouden er gewoon al minder problemen zijn. Er zijn genoeg treinen vanuit brussel-zuid én noord om over te stappen als je echt in centraal wilt zijn..