En we gaan nog eens staken.

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Steven

Re: En we gaan nog eens staken.

Bericht door Steven »

K V B schreef:
En eigenlijk is het net dat dat zou moeten veranderen. Wat is er zo speciaal aan de job van treinbestuurder dat die "statutair" zou moeten zijn. Waarom voldoen normale arbeidscontracten zoals bij andere bedrijven niet?
Toch raar dat jij er steeds de functies van het rijdende personeel uithaalt, ergens een bepaalde vorm van jaloersheid steekt daar toch licht de kop op. Trouwens wij zijn bediende en geen arbeiders.
Kristofke

Bericht door Kristofke »

Sommigen binnen de NMBS hebben dat statuut nu eenmaal, waarom zouden ze dat dan ineens moeten opgeven?? Zodat de treinen stipter kunnen rijden? Zodat het geld naar onderhoud kan gaan etc?

Misschien beetje snoeien in al die overbodige directies en bijhorende diensten, want daar zit het meeste geld, niet bij de gewone statutaire!
groentje

Bericht door groentje »

Ik moet niet werken, die dag, maar ik betwijfel of ik mee zou staken. De situatie binnen B-Cargo is compleet verziekt, en dat daar een misdadig incompetent management de voornaamste reden voor is, dat wil ik nog wel geloven, maar met de huidige structuren zal je er niets aan kunnen veranderen.
De vakbonden zijn met open ogen in de val van Marc Descheemaecker aan het lopen, diens enige bedoeling is de schuld van het bankroet van B-Cargo op een ander te kunnen steken. Het zal nu de schuld van de vakbonden worden.
Dat de staking tijdens de vakantie gebeurt, zelfs al is het niet voor iedereen vakantie, is echter wel een positieve zet. Er zullen tenminste minder reizigers getroffen worden dan anders, al zullen het er nog genoeg zijn...
PowerNRJ

Bericht door PowerNRJ »

Joris schreef:Hallo,
wooter schreef:
PowerNRJ schreef:gelukkig dat die staking tijdens de vakantie gebeurt
:roll:

Ja, want in de treinen zitten enkel scholieren en studenten......
Correctie: Studenten hebben geen verlof.
Groeten,
Joris De Mol
ja sorry, was eventjes vergeten aan de werknemers die moeten werken in de vakantie
Nekvin

Bericht door Nekvin »

ik staak absoluut niet mee. B-cargo mag content zijn met deze oplossing, veel beter dan falliet vind ik
dentheo

Bericht door dentheo »

K V B schreef:
eagleheart schreef:problemen ok. maar wat kan het management schelen dat er gestaakt wordt?
Dan moet je er voor zorgen dat het management hier wel last van heeft. Ik stel voor dat we het salaris van de top met 1% korten voor elke dag dat er gestaakt wordt...

Dat is ook niet correct, zij MOETEN hun rol op die manier SPELEN van de politiek.
Zij mogen niets, "spelen" gewoon hun rol op het podium.
Theo
Groeten vanop de Heide
Adler

Bericht door Adler »

Een paar weken geleden was er een betoging aan de hoofzetel in de Frankrijkstraat.
Toen Descheemaecker naar beneden kwam om de gemoederen te bedaren, maakte hij de volgende opmerking over het lawaai van de fluitjes: "Niet te veel lawaai maken, er zijn er hier die willen voortslapen".
Jos Digneffe was nadien woedend over die uitspraak. Het is dan ook niet verwonderlijk dat er nu gaat gestaakt worden.
Men heeft wel gewacht met de stakingsaanzegging tot na de kamercommissie van verleden week waar er een hoorzitting was over een wetsvoorstel voor een minimumdienst bij stakingen.
De vertegenwoordigers van de vakbonden herhaalden hun traditionele standpunt dat een eventuele minimumdienst een uitholling van het stakingsrecht zou betekenen. Verplaatsingen zijn volgens de bonden geen essentiële functie van de staat in de zin van de wet van 1948.
Volgens Jannie Haek heeft het akkoord van juni 2008 sociale rust gebracht. De eventuele invoering van een wet op de minimumdienst zou daar een einde aan kunnen maken.
Enkele dagen na die uitspraak is er al een stakingsaanzegging.
Miljaarde

Bericht door Miljaarde »

Aan al de passagiers: de reden dat heel de nmbs staakt is omdat men geen opdeling van het personeel wil in verschillende behandelingen. Als men B-cargo en het personeel aldaar anders gaat behandelen dan de rest van het bedrijf komt eveneens het Statuut van die mensen in gevaar. Het is dus nodig een duidelijk signaal te geven naar de directie toe. Vrijdag komt er nog een ultieme vergadering en hopelijk heeft de directie het begrepen.

Iedereen komt op voor iedereen binnen de nmbs, zo is het toch steeds geweest vroeger. De Nmbs was een bastion van solidariteit. Het maakte niet uit voor welk deel je precies werkte. De jongeren vinden dit blijkbaar niet meer zo vanzelfsprekend als ik hier eventjes de reacties lees. Dat kan ik alleen maar betreuren. Denkelijk zouden ze anders redeneren mochten ze zelf bij B-cargo werken.
pietje

Bericht door pietje »

Miljaarde schreef:De Nmbs was een bastion van solidariteit. Het maakte niet uit voor welk deel je precies werkte.
De NMBS is enkel een bastion van solidariteit voor andere NMBS'ers, niet voor de aelders werkende mensen.
Ik noem zoiets egoïsme!
K V B

Bericht door K V B »

Adler schreef: De vertegenwoordigers van de vakbonden herhaalden hun traditionele standpunt dat een eventuele minimumdienst een uitholling van het stakingsrecht zou betekenen. Verplaatsingen zijn volgens de bonden geen essentiële functie van de staat in de zin van de wet van 1948.
Beseffen de vakbonden eigenlijk wel dat als ze verkondigen dat "veprlaatsingen geen essentiele funtcie van de staat" zijn, ze hiermee extra munitie geven aan hen die vinden dat de NMBS veel te veel geld van de staat krijgt...

Los daarvan, ik heb nu weer eens de smoelen van zowel Digneffe als Descheemaecker genoeg gezien om het gevoel te krijgen dat geen van beiden te vertrouwen is.
dcr

Bericht door dcr »

Miljaarde schreef:Aan al de passagiers: de reden dat heel de nmbs staakt is omdat men geen opdeling van het personeel wil in verschillende behandelingen. Als men B-cargo en het personeel aldaar anders gaat behandelen dan de rest van het bedrijf komt eveneens het Statuut van die mensen in gevaar. Het is dus nodig een duidelijk signaal te geven naar de directie toe. Vrijdag komt er nog een ultieme vergadering en hopelijk heeft de directie het begrepen.

Iedereen komt op voor iedereen binnen de nmbs, zo is het toch steeds geweest vroeger. De Nmbs was een bastion van solidariteit. Het maakte niet uit voor welk deel je precies werkte. De jongeren vinden dit blijkbaar niet meer zo vanzelfsprekend als ik hier eventjes de reacties lees. Dat kan ik alleen maar betreuren. Denkelijk zouden ze anders redeneren mochten ze zelf bij B-cargo werken.
Als je ergens voor op komt, moet je goed weten waarom je ervoor opkomt, niet zomaar uit solidariteit, het moet zinvol zijn.
K V B

Bericht door K V B »

Steven schreef:
Toch raar dat jij er steeds de functies van het rijdende personeel uithaalt, ergens een bepaalde vorm van jaloersheid steekt daar toch licht de kop op. Trouwens wij zijn bediende en geen arbeiders.
Goed, ik had even over het hoofd gezien dat in België nog een onderscheid gemaakt wordt tussen bedienden en arbeiders. Dat doet men voor zover ik weet buiten Griekenland nergens nog in Europa...

Het niet rijdend personeel is ook statutair voor zover ik weet. Dus ik zal het dan anders formuleren: Wat is er zo bijzonder aan het werk dat een NMBS werknemer uitvoert dat hij/zij van een privilege moet mogen genieten dat andere werknemers niet genieten.

Het gaat me niet om jaloersheid. ik stel gewoon vragen bij het bestaan van bepaalde privileges.
K V B

Bericht door K V B »

Kristofke schreef: Misschien beetje snoeien in al die overbodige directies en bijhorende diensten, want daar zit het meeste geld, niet bij de gewone statutaire!
Maar de meeste diensten zijn toch nog steeds met "gewone statutairen" bemand?

De vraag is eigenlijk gewoon: Waarom maakt men niet van de NMBS een gewoon bedrijf. Dus met een normaal werknemers statuut, een normale CAO, ondernemingsraad enzovoort. Waarom moet dat bij de NMBS anders zijn?
dentheo

Bericht door dentheo »

Miljaarde schreef:De Nmbs was een bastion van solidariteit.

Samen zoveel mogelijk belastingsgeld verbranden ...
Theo
Groeten vanop de Heide
dentheo

Bericht door dentheo »

Miljaarde schreef:Aan al de passagiers: de reden dat heel de nmbs staakt is omdat men geen opdeling van het personeel wil in verschillende behandelingen. Als men B-cargo en het personeel aldaar anders gaat behandelen dan de rest van het bedrijf komt eveneens het Statuut van die mensen in gevaar. Het is dus nodig een duidelijk signaal te geven naar de directie toe. Vrijdag komt er nog een ultieme vergadering en hopelijk heeft de directie het begrepen.

De belasting die een machinist van DLC betaalt, wordt doorgesluist naar de wedde van zijn collega bij B-Cargo...waarom MOET dat zo ?
Theo
Groeten vanop de Heide
Plaats reactie