er zijn al mensen geweest die tijdens hun slaap zelfs de awi bedienen hoor. Enkel als je dood bent zal deze echt tussenkomen met zekerheid. Dodemanspedaal is dan ook voor iets de tweede naam van dat toestel.Stijn D.C. schreef:als je in slaap valt dan moet je AWI in noodremming gaan na 2à4sec hé...
Betrouwbare bron of niet, we zullen zien wat ze zeggen na onderzoek
Dode en twee gewonden door ontspoorde trein in Bergen
Re: Dode en twee gewonden door ontspoorde trein in Bergen
Re: Dode en twee gewonden door ontspoorde trein in Bergen
in een microslaap gebeurd zoiets autmatisch ... dat is een patroon die zodanig veel herhaald wordt dat je het op de duur autmatisch gaat doen ...Stijn D.C. schreef:als je in slaap valt dan moet je AWI in noodremming gaan na 2à4sec hé...
Betrouwbare bron of niet, we zullen zien wat ze zeggen na onderzoek
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...
-
- Berichten: 801
- Lid geworden op: 05 feb 2006, 15:23
- Contacteer:
Re: Dode en twee gewonden door ontspoorde trein in Bergen
Dus een automatisme op menselijk lichaam, vanplaats slaapwandele, slaapduwe, we zitten toch raar in mekaar 

-
- Berichten: 801
- Lid geworden op: 05 feb 2006, 15:23
- Contacteer:
Re: Dode en twee gewonden door ontspoorde trein in Bergen
Ik heb maanden geleden ooit eens het topic 'Overlijdensberichten' aangemaakt. Maar misschien is een nieuw topic meer op z'n plaats...Stijn D.C. schreef: Misschien een idee om op HGBTF rouwregister te openen ?
Re: Dode en twee gewonden door ontspoorde trein in Bergen
idd, en ik denk niet dat een druknaald deze ramp heeft veroorzaakt omdat een bestuurer nog steeds snelheid kan inschatten en als de meter het niet meer doet kan je alleen maar maximum remming geven en stapvoets gokken onder de 40 per uur binnen rijden (=veiligst) het scenario van microslaap lijkt mij meer te kloppen het was tenslotte 23h 30 snachtsStijn D.C. schreef:Dus een automatisme op menselijk lichaam, vanplaats slaapwandele, slaapduwe, we zitten toch raar in mekaar
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...
Re: Dode en twee gewonden door ontspoorde trein in Bergen
Demorgen.be schrijft:
Technisch defect waardoor de bestuurder niet meer van snelheid kan minderen?De trein naderde het station van Bergen met een overdreven snelheid omdat de teller van het treinstel geblokkeerd zou geweest zijn op 142 km/uur in plaats van de voorziene 60 km/uur voor dat stuk.
-
- Berichten: 801
- Lid geworden op: 05 feb 2006, 15:23
- Contacteer:
Re: Dode en twee gewonden door ontspoorde trein in Bergen
Het is een AM 96 als snelheidsmeter mankeert heb je toch nog de gele blokjes rond je witte meter, zoals in de 13. tenzij die 2 samen door 1 meetsysteem/sensor worden bediend.
want het is alleen als je over de 160 rijdt dat je zo een bieptoon krijgt en paar sec tijd om snelheid te minderen?
want het is alleen als je over de 160 rijdt dat je zo een bieptoon krijgt en paar sec tijd om snelheid te minderen?
Re: Dode en twee gewonden door ontspoorde trein in Bergen
Het was trouwens net iets meer dan 143km/u. Of de bestuurder sliep is een vraagteken, een feit is dat hij ruim 1 minuut op voorhand tractie gaf en nog volop aan't accelereren was! Veel sterkte aan de betrokken families trouwens. De krokodil werkte niet en de 60km/u bordjes heeft hij aan die snelheid in het donker vermoedelijk niet gezien.
Re: Dode en twee gewonden door ontspoorde trein in Bergen
Alle borden waarbij het snelheidsverschil hoger is dan 50km/u tot de volgende snelheid heeft een krokodil.
Dus moet je punten. Als hij de borden niet gezien heeft, heeft hij ook de kroko gemist. Als die idd defect was is er een probleem. Indien hij toch gepunt zou hebben (ook al was er geen impuls) kan men dit nagaan.
Dus moet je punten. Als hij de borden niet gezien heeft, heeft hij ook de kroko gemist. Als die idd defect was is er een probleem. Indien hij toch gepunt zou hebben (ook al was er geen impuls) kan men dit nagaan.
Re: Dode en twee gewonden door ontspoorde trein in Bergen
'Punten' is iets wat ik moet opvatten als op een knop drukken om te bevestigen dat je het hebt gezien?
Re: Dode en twee gewonden door ontspoorde trein in Bergen
ja inderdaad, de memorknop bedienen. De lamp gaat branden en door de impuls weer doven, de bestuurder mag pas dan de knop loslaten.AlexNL schreef:'Punten' is iets wat ik moet opvatten als op een knop drukken om te bevestigen dat je het hebt gezien?
Re: Dode en twee gewonden door ontspoorde trein in Bergen
alleen dat laatste stuk is geen automatich remsysteem ? wat erg dat dit dan juist op dit stukje in belgie is gebeurdrail s schreef:Verongelukte trein Bergen reed te snel
] Dat laatste is niet uitgerust met een automatisch remsysteem om de trein tot stilstand te brengen.
Werken
Daarnaast zijn op de plaats van het ongeval ook werken aan de gang. Zo wordt er gewerkt aan een zogenaamde 'krokodil', een sensor in het spoor. Via de krokodil kan de machinist in zijn cabine een waarschuwing (remmen, vertragen, stoppen,..) krijgen. Het systeem zou mogelijk nog niet volledig operationeel zijn geweest, maar het is ook mogelijk dat de verstuurde signalen verkeerd begrepen werden.
http://www.demorgen.be/dm/nl/989/Binnen ... snel.dhtml


werken ??? amai noemt men dit cabine signalisatie ferm ??? erg dat dit doden moet kosten
Re: Dode en twee gewonden door ontspoorde trein in Bergen
het artikel in de krant is zodanig beknopt dat er eigenlijk te weinig info staat om het systeem goed uit te leggen. Elke trein heeft zijn eigen noodrem en het motorstel in kwestie is voorzien van de betere varianten met magneetrem (indien er noodremming is). Hierdoor krijg je korte remafstanden. Doch echter zijn er verschillende manieren om een noodrem de laten activeren. De automatische waakinrichting (dodemanspedaal) is er zo eentje, via seinen is een twee, via de reizigers (die aan de rode hendels trekken) is een derde, de treinbegeleider kan ook nog tussenkomen door nog een noodkraan te bedienen. Hoe alles afzonderlijk te bezien is ga ik hier niet zitten uitleggen dat brengt enkel overbodige info te weeg die vrij technisch is.
de krokodil is enkel in gebruik om bepaalde seinbeelden te memoriseren, ze hebben ofwel een pos of neg impuls als signaal. dit signaal gaat naar de stuurpost door een metalen borstel onder de trein die over de krokodil zal slepen.
de krokodil is enkel in gebruik om bepaalde seinbeelden te memoriseren, ze hebben ofwel een pos of neg impuls als signaal. dit signaal gaat naar de stuurpost door een metalen borstel onder de trein die over de krokodil zal slepen.
Re: Dode en twee gewonden door ontspoorde trein in Bergen
Als je lijnkennis hebt, zou je toch moeten weten dat je aan die wisselstraat een snelheid moet hebben die een pak lager ligt dan de behaalde snelheid. Dus dan zou dat stel toch al een veel lagere snelheid moeten hebben gehad op die plaats, ongeacht defecten aan de infrastructuur naast het spoor. De oorzaak ligt wellicht eerder op de lijn. Als die eerder op de lijn ligt, zou je kunnen verwachten dat de TB tijd heeft gehad om in te grijpen en de gevolgen van het technisch mankement inperkte. Dat heeft ie blijkbaar niet gedaan. Een menselijk falen dan?