48% van de treinen te laat

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Adler

Re: 48% van de treinen te laat

Bericht door Adler »

trainman schreef:Dat "rekken" van dienstregelingen is al een aantal jaren bezig en niet enkel onder druk van TTB. Sinds men tariefverhogingen en bonussen voor het management en ... gaan koppelen is aan vertragingsgegevens, doet men er alles aan om toch maar betere cijfers voor te leggen. Een vaak toegepaste methode is dus het inbouwen van buffertijden.
Dit kan ik nu helemaal niet meer volgen.
Is het nu zo erg dat een trein ergens een paar minuten stilstaat, als daarmee wordt vermeden dat hij anders een vertraging oploopt van misschien een half uur of meer ?
Die techniek wordt overal toegepast waar de treinen stipter rijden dan hier.
Als men de dienstregeling en de stoptijden afstemt op het aantal reizigers tijdens de daluren, kom je onvermijdelijk in grote problemen tijdens de spitsuren.
Nu neemt men bepaalde maatregelen voor stipter treinen, en dan is het weer niet goed.
Stef

Bericht door Stef »

odul schreef:En ook vanavond is het weer bingo op "lijn 12"

vertragingen van 15 tot bijna 25 minuten!!!

Gisteren ook op L59... Heb zelf 15 min vertraging gehad...
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
odul

Bericht door odul »

stefanic schreef:
odul schreef:twee maanden gelden werd er echter nog van alles beloofd, en durfde men zeggen dat lijn 12 "prioritair" is!! :evil:

Ook de NMBS zegt dat de vele problemen op lijn 12 geen gemeenschappelijke oorzaak hebben. “Het gaat om losstaande feiten die toevallig op dezelfde lijn gebeuren. We kunnen alleen maar geval per geval bekijken, onderzoeken en oplossen.” Infrabel gaat een stap verder. “Wij beseffen dat er iets moet gebeuren”, beklemtoont De Saedeleer.

“Daarom werd beslist op korte termijn een grondige analyse te maken. Dat moet leiden tot een concreet actieplan. Zijn sommige sporen verouderd, dan wordt dat aangepakt. Loopt een stuk bovenleiding het risico te breken, dan wordt ze vervangen. Lijn 12 blijft ook voor ons een prioritaire lijn.”
Ja? En?

L12 wordt (net als andere lijnen) met een vergrootglas opgevolgd. Moet dit dan betekenen dat ineens alles perfect loopt?
Zeg ik dat, nee toch hé
Het is de NMBS directie die zegt : We beseffen dat er iets moet gebeuren!
Ze beseffen juist niks!
Er is nog niks op korte termijn gebeurt om de vertragingen in te perken.
In tegendeel, de vertragingen blijven oplopen.

Dat smoesje dat het aan een verouderde bovenleiding ligt of een versleten rail is dikke flauwe kul.
Alles draait om de slechte organisatie, maar dat durft men natuurlijk niet te zeggen.
groentje

Bericht door groentje »

Zelfs een goede organisatie had hier weinig snelle verbetering kunnen brengen. Ik ben het volledig met je eens dat er op de directieniveaus dringend eens grote kuis moet worden gehouden, en de onbekwamen en gepiloteerden buiten gezet worden. Maar zelfs als je dat nu had doorgevoerd, lijn 12 zou net dezelfde rotzooi geweest zijn als nu het geval is. De verouderde bovenleiding en sporen worden misschien te gemakkelijk gebruikt als excuus, maar ze zijn wel reëel, en ze zijn niet op 1, 2, 3 te herstellen.
Alle respect voor de problemen die de reizigers op lijn 12 hebben, maar met wat wild geroep breng je geen oplossing dichterbij.
odul

Bericht door odul »

Aan die bovenleiding mankeert niks.
Ttz, ze is niet de oorzaak van de problemen. Ze zal wel verslijten, maar die 'hertellingen' gebeuren 's nachts.

Maar de organisatie dat is wat anders.
Het is natuurlijk een publiek geheidn dat niet de NMBS de "uurregeling op lijn 12 maakt maar wel de NS!

Ik zal u een voorbeeldje geven.
Tijdens de werken rijdt er maar om de twee uur een stoptreintje.
Sommige Benelux treinen, krijgen daardoor een extra stilstand in Essen.

Een lachertje natuurlijk, niks is minder waar.
Sommige Benelux treinen MOETEN 6 minuten halt houden in Essen omdat deze op het NS-net het voorziene rijschema moeten behouden.
Toch is deze stilstand ( aan het perron) in Essen natuurlijk mooi meegenomen, maar je kan je afvragen, waarom in Essen 6 minuten laten stilstaan, en niet 3 minuten in Kapellen en 3 minuten in Essen.

De logica zelf, om meer klanten tevreden te stellen voor dezelfde moeite.
Niet dus, niks mee te maken zullen diegene in Brussel zeggen, die zich enkel bezig houden met het laten rijden van de treintjes...
stefanic

Bericht door stefanic »

odul schreef:Aan die bovenleiding mankeert niks.
Ttz, ze is niet de oorzaak van de problemen. Ze zal wel verslijten, maar die 'hertellingen' gebeuren 's nachts.

Maar de organisatie dat is wat anders.
Het is natuurlijk een publiek geheidn dat niet de NMBS de "uurregeling op lijn 12 maakt maar wel de NS!

Ik zal u een voorbeeldje geven.
Tijdens de werken rijdt er maar om de twee uur een stoptreintje.
Sommige Benelux treinen, krijgen daardoor een extra stilstand in Essen.

Een lachertje natuurlijk, niks is minder waar.
Sommige Benelux treinen MOETEN 6 minuten halt houden in Essen omdat deze op het NS-net het voorziene rijschema moeten behouden.
Toch is deze stilstand ( aan het perron) in Essen natuurlijk mooi meegenomen, maar je kan je afvragen, waarom in Essen 6 minuten laten stilstaan, en niet 3 minuten in Kapellen en 3 minuten in Essen.

De logica zelf, om meer klanten tevreden te stellen voor dezelfde moeite.
Niet dus, niks mee te maken zullen diegene in Brussel zeggen, die zich enkel bezig houden met het laten rijden van de treintjes...

Sorry odul, allemaal dikke zever. En ik kan het weten, want ik heb samen met ToegangNet en na onderhandelen met alle partijen zwaar gepuzzeld, om uiteindelijk tot het bestaande aanbod te komen tijdens die werken. Uiteraard hadden we liever elk uur gereden (ik doe de discussie hier niet opnieuw)
En ja die 6 minuten in Essen hadden moeten vermeden worden door 6 minuten eerder in Roosendaal aan te komen, maar door omstandigheden kon dit niet en zaten we met 6 minuten 'overschot', die we wel VOORBIJ de enkelsporige werfzone (dus BOVEN Kalmthout) moesten leggen.
Enkel de Beneluxen die omwille van de werken (ontwijken Thalys uit tegenovergestelde richting) moesten schuiven, hebben die stilstand, de andere niet.
En ja de dienstregeling op L12 wordt mee bepaald door de NS, omdat Internationaal verkeer nog altijd voorrang krijgt op binnenlands verkeer (en niet enkel op L12, ook op L25 moeten we hen binnenmlandse verkeer maar schikken rond Thalys en Benelux.
spoorwegrealist
Dieselfreak

Bericht door Dieselfreak »

odul schreef:Sommige Benelux treinen MOETEN 6 minuten halt houden in Essen omdat deze op het NS-net het voorziene rijschema moeten behouden.
Halt houden in een station kost meer tijd dan alleen maar die welke de trein stilstaat. De trein heeft ook vele minuten nodig om af te remmen en weer op te trekken, minuten die hij anders op volle snelheid zou rijden.
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
odul

Bericht door odul »

stefanic schreef:

Sorry odul, allemaal dikke zever. En ik kan het weten, want ik heb samen met ToegangNet en na onderhandelen met alle partijen zwaar gepuzzeld, om uiteindelijk tot het bestaande aanbod te komen tijdens die werken. Uiteraard hadden we liever elk uur gereden (ik doe de discussie hier niet opnieuw)
En ja die 6 minuten in Essen hadden moeten vermeden worden door 6 minuten eerder in Roosendaal aan te komen, maar door omstandigheden kon dit niet en zaten we met 6 minuten 'overschot', die we wel VOORBIJ de enkelsporige werfzone (dus BOVEN Kalmthout) moesten leggen.
Enkel de Beneluxen die omwille van de werken (ontwijken Thalys uit tegenovergestelde richting) moesten schuiven, hebben die stilstand, de andere niet.
En ja de dienstregeling op L12 wordt mee bepaald door de NS, omdat Internationaal verkeer nog altijd voorrang krijgt op binnenlands verkeer (en niet enkel op L12, ook op L25 moeten we hen binnenmlandse verkeer maar schikken rond Thalys en Benelux.
Oké, ik ga akkoord dat het bij werken niet zo simpel is.
Maar er is meer aan de hand, dat kan je toch niet ontkennen.
Zoals je toegeeft is lijn 12 afhankelijk van de NS.
Zo kunnen niet alle treinstellen de grens over, en wordt er hierdoor met de reeks 800 gereden die de stroomwisseling wel aankunnen.
Dit is nadelig voor de reizigers van lijn 12, minder beschikbaar materieel.
Ook mag men slechts met één treinstel in Roosendaal aankomen, als ze dubbel rijden moet men eerst toelating van Roosendaal krijgen.
Zo moet er in Antwerpen geregeld ontkoppeld worden, wat ook niet altijd zonder gevolgen blijft.

Ik wil maar zeggen, dat men niet alles op materieel of onderhoud van de lijn moet steken, de organisatie speelt een grote rol.
En aangezien er slechts over enkele kilometer Nederlands grondgebied moet gereden worden, is dit ten nadele van het grootste stuk Essen - Antwerpen.

En hier wil ik toch even aanstippen voor wie is lijn 12 het belangrijkste in Brussel, het verkeer komende van Holland of voor de binnenlandse reiziger?
groentje

Bericht door groentje »

Tja, wat stel je dan voor? Op korte termijn? Een ontheffing aan de Nederlanders voor 2 varkensneuzen? Het zou al wat ademruimte geven, maar verwacht niet dat dat op een paar weken is geregeld, spijtig genoeg.
Nationaal en internationaal zijn even belangrijk, wie gaat er al eens niet de grens over, en welke Nederlander maakt niet eens gebruik van een Belgische trein?
Hogersluys

Bericht door Hogersluys »

Adler schreef: Dit kan ik nu helemaal niet meer volgen.
Is het nu zo erg dat een trein ergens een paar minuten stilstaat, als daarmee wordt vermeden dat hij anders een vertraging oploopt van misschien een half uur of meer ?
Het maakt de totale rittijd onnodig langer. Ook klinkt het niet echt professioneel dat de NMBS buffertijden nodig heeft om de dienstregeling te halen. In normale omstandigheden dienen buffers enkel om onvoorziene omstandigheden op te vangen, de NMBS gaat er blijkbaar van uit dat niets gaat zoals het in de planning staat.

Vergeet ook de psychologie niet, stilstanden van meer dan 4 minuten wekken enorme irritatie op bij de reizigers.
Adler

Bericht door Adler »

Hogersluys schreef:Het maakt de totale rittijd onnodig langer. Ook klinkt het niet echt professioneel dat de NMBS buffertijden nodig heeft om de dienstregeling te halen. In normale omstandigheden dienen buffers enkel om onvoorziene omstandigheden op te vangen, de NMBS gaat er blijkbaar van uit dat niets gaat zoals het in de planning staat.

Vergeet ook de psychologie niet, stilstanden van meer dan 4 minuten wekken enorme irritatie op bij de reizigers.
Het invoeren van buffertijden heeft niets te maken met professioneel zijn of niet.
Bij het uitwerken van een dienstregeling die zowel op de spitsuren als in de daluren moet werken en dat met klokvaste treinen moet men nu eenmaal compromissen nemen.
Als u een oplossing weet om een trein juist lang genoeg te laten stilstaan in elk station bij alle mogelijke aantallen reizigers en dan nog een klokvaste dienst te rijden de hele dag door, dan zal de NMBS dat graag horen denk ik.
Hogersluys

Bericht door Hogersluys »

^^Je kan dan evengoed de trein langer laten stilstaan op de begin- en eindpunten. In veel gevallen zal dat op hetzelfde neerkomen en zorgt ervoor dat geen lange stilstanden in de stations noodzakelijk zijn. Dit natuurlijk in de veronderstelling dat de NMBS de buffertijen enkel en alleen uit noodzakelijk kwaad ingevoerd heeft. Dat is natuurlijk niet zo, het woord "buffer" geeft zelf al aan dat de hoofdbedoeling onvoorziene omstandigheden opvangen is. Door zoveel buffers in te lassen zorgt de NMBS ervoor dat de treinen met eventuele vertragingen gewoon niet in de statistieken terechtkomen (aangezien enkel de begin- en eindpunten in rekening worden gebracht). Dat is wel degelijk een verwerpelijke praktijk. In het ideale geval zijn er geen buffers nodig.
Steve

Bericht door Steve »

Hogersluys schreef:^^Je kan dan evengoed de trein langer laten stilstaan op de begin- en eindpunten. In veel gevallen zal dat op hetzelfde neerkomen en zorgt ervoor dat geen lange stilstanden in de stations noodzakelijk zijn. Dit natuurlijk in de veronderstelling dat de NMBS de buffertijen enkel en alleen uit noodzakelijk kwaad ingevoerd heeft. Dat is natuurlijk niet zo, het woord "buffer" geeft zelf al aan dat de hoofdbedoeling onvoorziene omstandigheden opvangen is. Door zoveel buffers in te lassen zorgt de NMBS ervoor dat de treinen met eventuele vertragingen gewoon niet in de statistieken terechtkomen (aangezien enkel de begin- en eindpunten in rekening worden gebracht). Dat is wel degelijk een verwerpelijke praktijk. In het ideale geval zijn er geen buffers nodig.
Niet helemaal, want eventuele aansluitingen kunnen dan alsnog in het water vallen. Als er "onderweg" buffertijd wordt gegeven, zijn de rittijden en dus eventuele aansluitingen ook daarop berekend.
Adler

Bericht door Adler »

odul schreef: En hier wil ik toch even aanstippen voor wie is lijn 12 het belangrijkste in Brussel, het verkeer komende van Holland of voor de binnenlandse reiziger?
Dus jij gaat uit van de veronderstelling dat er alleen maar Nederlanders via de grens binnenkomen en omgekeerd geen Belgen via de grens naar Nederland gaan ?
Ik neem zelf heel vaak de trein naar Nederland vanuit Heide en ik zal zeker niet de enige Belg zijn.
Ik zie ook niet in waarom die lijn nu speciale moeilijkheden zou geven omdat ze grenst aan Nederland en omdat bepaalde afspraken nodig zijn met de NS.
Wat gaat dat dan worden als er straks misschien andere operatoren komen op het binnenlandse net ?

Het enige probleem is dat het een zeer drukke lijn is.
Daarin zal vanaf vandaag wat verbetering komen als de Thalyssen weg zijn.
odul

Bericht door odul »

Dat de NS het voor het zeggen heeft bewijzen volgende stop's van de internationale treinen:

De Thalys van Frankrijk naar Nederland, heeft 1 stop (vertrek) in Frankrijk, 2 stops in België en 3!! In Nederland.

De Benelux van Brussel naar Amsterdam heeft in België 4 haltes en in Nederland zelfs 6!!!
Plaats reactie