Pagina 4 van 6
Re: Splitsen van de trein Kortrijk / De Panne sinds dubbeldeks
Geplaatst: 21 apr 2010, 19:37
door Steven
Feed schreef:Je bevestigt dus grotendeels mijn analyse hé
Ik spreek nooit tegen dat er in de spits plaatsgebrek is maar jammer genoeg is het een algemeen probleem op zowat alle lijnen en dus moeten er keuzes gemaakt worden. Nieuwe rijtuigen zijn leuk maar waar zet je ze eerst in en hoeveel? Elke keuze die ze maken heeft zo zijn voor en nadelen. Stefanic heeft dat hier ook al aangetoond ivm het invoeren/afschaffen van ritten.
Re: Splitsen van de trein Kortrijk / De Panne sinds dubbeldeks
Geplaatst: 22 apr 2010, 19:41
door woutt
Feed schreef:Neenee, Steven,
ik maak mezelf blijkbaar zeer moeilijk duidelijk.
Wat ik zeg is dat nu de gekoppelde trein (10 wagons en 2 loc's) als één stuk van Leuven naar Gent rijdt. In Gent is het meestal katastrofisch om ze ontkoppeld te krijgen in 2 treinen (van elk 5 wagons en 1 loc).
Wat ik dan voorstel is om wat inventief te zijn en
- van leuven naar gent slechts één loc te laten rijden met 5 rijtuigen (of misschien 6) en die laten verder rijden naar De Panne (nog het meest aantal aan te doene stations)
- het tweede stuk (niet van leuven te laten komen) maar gewoon in Gent te laten klaarstaan op het naburige perron in Gent (die 1 loc en 5 of 4 wagons - die dan niet langer meegaan naar en van leuven) om die te laten rijden naar Kortrijk (met nog 2 stations: waregem en harelbeke).
Ik hoop dat dit ietwat duidelijker mijn suggestie uit de doeken doet. Ze lost vooral het ontkoppelprobleem op, zodat de beide treinen vanaf gent méér kans maken om een tijdige service te bieden.
Mvg
(en dat ze verdorie dat broodnodige materiaal bijkopen hé)
Het ontkoppelen is indd bij momenten een echte ramp.
Vorige week reed er bij vertrek in Brussel ook maar één gedeelte (5 rijtuigen als ik me niet vergis); en wel het was vakantie en toch zat die trein stampensvol .
Bij aankomst in Gent stond er een trein klaar op hetzelfde perron om naar Kortrijk te vertrekken. Het gedeelte voor De Pänne is dan wel stipt vertrokken.
Dus ja, het splitsingsprobeem is hier mee opgelost maar dan komen we weer met een groot capaciteitsprobleem te zitten tussen Brussel en Gent.
Re: Splitsen van de trein Kortrijk / De Panne sinds dubbeldeks
Geplaatst: 26 apr 2010, 09:55
door Feed
woutt schreef:
Het ontkoppelen is indd bij momenten een echte ramp.
Vorige week reed er bij vertrek in Brussel ook maar één gedeelte (5 rijtuigen als ik me niet vergis); en wel het was vakantie en toch zat die trein stampensvol .
Bij aankomst in Gent stond er een trein klaar op hetzelfde perron om naar Kortrijk te vertrekken. Het gedeelte voor De Pänne is dan wel stipt vertrokken.
Dus ja, het splitsingsprobeem is hier mee opgelost maar dan komen we weer met een groot capaciteitsprobleem te zitten tussen Brussel en Gent.
Dat klopt: splitsingsprobleem is er zolang men dat wil doen met materieel dat daar eigenlijk in eerste instantie niet is op voorzien. Vroeger met de breakjes op die lijn ging dat binnen aanvaardbaarder normen.
Nu de dubbeldekkers zijn uiteraard comfortabeler, maar als door voortdurende splitsingsproblemen de overbezetting van die trein opgelost geraakt (omdat mensen andere treincombinaties beginnen nemen, voor zover ze dat kunnen), is dat ook maar niets hé.
woutt schreef:... Het gedeelte voor De Pänne is dan wel stipt vertrokken. ...
Wat regel zou moeten zijn, is jammer genoeg sedert de komst van de dubbeldekkers die moeten gesplitst worden, uitzondering geworden !!!
Te laat, is blijkbaar het sleutelwoord ...
... te laat met het bijleggen van spoorcapaciteit (tussen gent en brussel)
... te laat met het bestellen van extra materiaal
... te laat met het lukken van splitsingen
en ... te laat bij aankomst.
Te laat ... jammer genoeg een sleutelwoord.
Maar er is goed nieuws ... er wordt aan gewerkt !

Re: Splitsen van de trein Kortrijk / De Panne sinds dubbeldeks
Geplaatst: 30 jun 2010, 21:33
door woutt
En nog steeds blijft het problemen regenen op deze lijn. Wil je alles voorhebben wel op deze lijn krijg je het allemaal. Afgeschafte treinen, forse vertragingen, verminderde rijgtuigen etc. Dat m'n dan nog durft te zeggen dat deze problemen niet stelsematig voorkomen maakt het helemaal.
Vandaag werd de trein die om 17.14 uur in Brussel Zuid vertrekt zomaar afgeschaft, vorige maandag was het de trein van 16.11 die afgeschaft werd...
Re: Splitsen van de trein Kortrijk / De Panne sinds dubbeldeks
Geplaatst: 01 jul 2010, 19:56
door Bimmer
Het zijn knoeiers punt uit.
Re: Splitsen van de trein Kortrijk / De Panne sinds dubbeldeks
Geplaatst: 02 jul 2010, 08:08
door Duikbril AM86
Als je de grote baas van B-mobility mag geloven dan gaan die M6en toch alle vertragingen oplossen.
Maar helaas zijn juist die M6 stammen in vele gevallen een bron van vertragingen.
De NMBS had dubbeldeksmotorstellen moeten bestellen in de plaatst van die combinatie 2 locs met GF-koppeling.
De betrokken dienst die verantwoordelijk is voor het rollend materieel, blijkt ook weinig belang te hechten aan de mening van
de reiziger want ik herinner mij dat iemand van Treintrambus naar aanleiding van de treinramp in Buizingen kwam zeggen in de pers:
"Wij hebben geen contact met de personen die verantwoordelijk zijn voor het rollend materieel".
Bij het raadgevend comité van de NMBS klonk het dan weer "Wij zijn enkel welkom op recepties" bewijst toch duidelijk dat
de NMBS bureacraten niet houden van mensen die enige vorm van kritiek zouden kunnen geven op hun werk.
Re: Splitsen van de trein Kortrijk / De Panne sinds dubbeldeks
Geplaatst: 02 jul 2010, 08:15
door melle
Ja dat vraag ik mezelf vaak af. Kan de NMBS niet enkele M6BX gemotoriseerd (met mux en GF) laten maken bij Bombardier voor deze treinen?
Re: Splitsen van de trein Kortrijk / De Panne sinds dubbeldeks
Geplaatst: 03 jul 2010, 01:54
door groentje
Ben ik ook voorstander van, al moet ik er wel bijzeggen dat je de M6-stammen daarmee niet tot motorstel ombouwt, dan zou je de hele stam moeten motoriseren.
Re: Splitsen van de trein Kortrijk / De Panne sinds dubbeldeks
Geplaatst: 03 jul 2010, 09:45
door melle
Neen een soort van M6-loc

Re: Splitsen van de trein Kortrijk / De Panne sinds dubbeldeks
Geplaatst: 03 jul 2010, 11:43
door LML
melle schreef:Ja dat vraag ik mezelf vaak af. Kan de NMBS niet enkele M6BX gemotoriseerd (met mux en GF) laten maken bij Bombardier voor deze treinen?
Hierover ben ik enige tijd ook begonnen op dit forum. Topic weet ik niet juist meer. Zoals bij NS een gemotoriseerde dubbeldeks-stuurstand (mDDM): boven zitplaatsen, onder motoren. Uiteraard in ons geval met een M6. Hiermee kan je dan treinstellen samenstellen met een 4-tal bakken. Iemand die wat kan fotoshoppen en zo'n M6-dubbeldekstreinstel kan samenstellen...?

Re: Splitsen van de trein Kortrijk / De Panne sinds dubbeldeks
Geplaatst: 03 jul 2010, 13:50
door Steven
beste mensen de motoren zitten NOOIT in de machinekamer bij een elektrisch krachtvoertuig maar in de draaistellen zelf. De machinekamer bevat alle andere onderdelen zoals compressor, stuurelektronica voor de motoren, de nodige veiligheidskasten die zorgen voor de veiligheid op de trein. Op een M6 deze installatie is geen probleem onder de voorwaarden dat je sitplaatsen gaat offeren en laat deze laatste nu net een beslissing zijn die de directie niet snel neemt. Kijk naar de vernieuwde M5 om toch maximaal zitplaatsbehoud te hebben heeft men de tweede WC geofferd (in het stuurrijtuig is er totaal geen meer) om toch voldoende zitplaats per rijtuig te blijven hebben.
Re: Splitsen van de trein Kortrijk / De Panne sinds dubbeldeks
Geplaatst: 03 jul 2010, 14:08
door melle
Dat laatste begrijp ik niet. Een 27 in plaats van een stuurrijtuig met zitjes op de bovenverdieping is toch juist minder zitplaats?
Re: Splitsen van de trein Kortrijk / De Panne sinds dubbeldeks
Geplaatst: 03 jul 2010, 14:14
door Steven
maar een stuurrijtuig ombouwen tot krachtvoertuig wil zeggen dat je alleen al in dat rijtuig zitplaatsen zal moeten offeren alsook in de andere rijtuigen zal je plaatsen verliezen door extra zekeringen die aanwezig moeten zijn.
Beste voorbeeld hiervan is het vierledige motorstel dat over alle rijtuigen verdeeld extra kasten heeft. Dat wat normaal in de machinekamer zit van een loc moet je gaan verspreiden over de volledige lengte van de trein of in 1 rijtuig plaatsen waardoor je daar dus extra ruimte verspilt. M6-en behoren tot de zwaarste dubbeldekkers die er bestaan (zover mijn info klopt) dat wil dus zeggen dat je voldoende zware motoren moet voorzien en de stuurelektronica is in functie van dat vermogen en de koeling van die elektronica ook dus denken dat je toekomt met de ruimte onderaan is waarschijnlijk een beetje te kort door de bocht.
Re: Splitsen van de trein Kortrijk / De Panne sinds dubbeldeks
Geplaatst: 03 jul 2010, 14:26
door LML
Ik denk niet direct aan stuurrijtuigen ombouwen, maar denk eerder naar het Nederlands model:
Het DDM was er al, maar er zijn een aantal jaren later (zijn het er nu 50 of 60?) nieuwe mDDM's gebouwd om 'dubbeldekstreinstellen' te hebben. En tevens de Eloc 16/17/18 voor andere diensten in te zetten.
Het is een bijkomende kost, dat wel, maar als er nu bvb. 50 à 60 M6-stuurstandrijtuigen met enkel een bovenverdieping (met zitplaatsen) en onderaan de elektronica, verdeelkasten, e.d., dat zou toch mogelijk zijn?
De M6'en zijn inderdaad zware rijtuigen, maar het DDM van NS ook. Daarom dat de mDDM 3 draaistellen heeft om voldoende kracht en vermogen te leveren...
Re: Splitsen van de trein Kortrijk / De Panne sinds dubbeldeks
Geplaatst: 03 jul 2010, 14:28
door Steven
tja de kostprijs van zo een gemotoriseerd stuurrijtuig zal de prijs van een loc benaderen aangezien je ze kan bezien als een loc met 1 stuurpost.