Re: Lijst van verschillen tussen 1ste en 2de klas
Geplaatst: 25 jan 2010, 16:58
Ja dat is het enigste, als er al een komt natuurlijk.Dieselfreak schreef: Maar zegt de TBG dan niet dat je in 2de klas moet gaan zitten? Of dat ook al niet?
Ja dat is het enigste, als er al een komt natuurlijk.Dieselfreak schreef: Maar zegt de TBG dan niet dat je in 2de klas moet gaan zitten? Of dat ook al niet?
Ik heb toch al meegemaakt dat een reiziger met vervoerbewijs 2e klasse geen keuze kreeg en verplicht moest bij betalen. De trein was toen al vrij ver gevorderd op zijn traject.Adler schreef:Absoluut niets.Dieselfreak schreef:Wat gebeurt er eigenlijk als je met een vervoerbewijs voor 2de klas in een 1ste klas plaatsneemt en de treinbegeleider ziet dat? Hetzelfde als wanneer je zónder vervoerbewijs op de trein zit?
In al de jaren dat ik al de trein neem, moet ik nog de eerste TBG zien die het reglement toepast en een boete laat betalen of zelfs maar een klasseverhoging oplegt.
Zo zag ik op de trein van Mechelen naar Antwerpen bijna elke dag een man die in eerste klas plaats neemt met een tweede klas abonnement.
De weinige keren dat er controle is speelt hij komedie en zegt dat hij dit niet wist en komt er dus zo vanaf.
Ik ook. Welgeteld één keer in al die jaren dat ik regelmatig in eerste klas reis...peejee2 schreef:Ik heb toch al meegemaakt dat een reiziger met vervoerbewijs 2e klasse geen keuze kreeg en verplicht moest bij betalen. De trein was toen al vrij ver gevorderd op zijn traject.Adler schreef:Absoluut niets.Dieselfreak schreef:Wat gebeurt er eigenlijk als je met een vervoerbewijs voor 2de klas in een 1ste klas plaatsneemt en de treinbegeleider ziet dat? Hetzelfde als wanneer je zónder vervoerbewijs op de trein zit?
In al de jaren dat ik al de trein neem, moet ik nog de eerste TBG zien die het reglement toepast en een boete laat betalen of zelfs maar een klasseverhoging oplegt.
Zo zag ik op de trein van Mechelen naar Antwerpen bijna elke dag een man die in eerste klas plaats neemt met een tweede klas abonnement.
De weinige keren dat er controle is speelt hij komedie en zegt dat hij dit niet wist en komt er dus zo vanaf.
Je bedoelt de MW41 en de M6?LML schreef:Wat erna komt is pure rotzooi...
Het zou mij niet verbazen moest dat het plan zijn, toch tenminste op L en IR-diensten. En waarschijnlijk is dat nog niet zo'n slecht idee. ik denk dat de interesste in eerste klas bij zowel de reiziger en de NMBS-uitsterft. De manier waarop de trein gebruikt wordt verandert nu eenmaal. We hebben ook geen derde klas he.Duikbril AM86 schreef:Aangezien der bijna geen verschil is tussen 1ste en 2de klas zal de NMBS met der tijd die 1ste klas gewoon afschaffen.
Stopcontacten voor laptop? Kun je mij één materieeltype opnoemen waar er wat dat betreft een verschil is tussen eerste en tweede klas?groentje schreef:De discussie over de kip en het ei. Waarom is de belangstelling voor eerste klasse tanende? Omwille van veranderende reisgewoonten? Dat is stierenmest. Eerste klasse is flink duurder, maar wat je ervoor in de plaats krijgt is steeds minder.
En zeer zeker, echt lange-afstandsverkeer is vrij zeldzaam in België. Maar op een dik halfuur kan het toch al heel erg nuttig zijn om wat rustig te kunnen werken (stopcontacten voor laptop!), iets te eten en/of te drinken kunnen krijgen, of gewoon wat rustig te kunnen zitten. En daarvoor hoef je niet per se lange afstanden af te leggen, als de verbinding wat trager is, met veel stops, zit je er vaak even lang op.
En dus wordt er steeds minder in eerste klasse gereisd, met het gevolg dat die op de duur helemaal verdwijnt. Een zichzelf versterkend fenomeen.groentje schreef:De discussie over de kip en het ei. Waarom is de belangstelling voor eerste klasse tanende? Omwille van veranderende reisgewoonten? Dat is stierenmest. Eerste klasse is flink duurder, maar wat je ervoor in de plaats krijgt is steeds minder.
Voor mij is dit veruit de belangrijste reden waarom ik in bepaalde gevallen nog voor eerste kies, al moet ik toegeven dat dat niet zo vaak gebeurt. Toch maar houden, zou ik zeggen.Dieselfreak schreef:het is dus in een redelijk aantal gevallen wel degelijk nog de moeite meer te betalen voor de eerste klasse, zeker als je bedenkt dat je ook meer kans op een zitplaats hebt.