Pagina 4 van 5

Re: Lijst van verschillen tussen 1ste en 2de klas

Geplaatst: 25 jan 2010, 16:58
door Adler
Dieselfreak schreef: Maar zegt de TBG dan niet dat je in 2de klas moet gaan zitten? Of dat ook al niet?
Ja dat is het enigste, als er al een komt natuurlijk.

Re: Lijst van verschillen tussen 1ste en 2de klas

Geplaatst: 02 feb 2010, 12:20
door peejee2
Adler schreef:
Dieselfreak schreef:Wat gebeurt er eigenlijk als je met een vervoerbewijs voor 2de klas in een 1ste klas plaatsneemt en de treinbegeleider ziet dat? Hetzelfde als wanneer je zónder vervoerbewijs op de trein zit?
Absoluut niets.
In al de jaren dat ik al de trein neem, moet ik nog de eerste TBG zien die het reglement toepast en een boete laat betalen of zelfs maar een klasseverhoging oplegt.
Zo zag ik op de trein van Mechelen naar Antwerpen bijna elke dag een man die in eerste klas plaats neemt met een tweede klas abonnement.
De weinige keren dat er controle is speelt hij komedie en zegt dat hij dit niet wist en komt er dus zo vanaf.
Ik heb toch al meegemaakt dat een reiziger met vervoerbewijs 2e klasse geen keuze kreeg en verplicht moest bij betalen. De trein was toen al vrij ver gevorderd op zijn traject.

Re: Lijst van verschillen tussen 1ste en 2de klas

Geplaatst: 02 feb 2010, 19:39
door Steve
peejee2 schreef:
Adler schreef:
Dieselfreak schreef:Wat gebeurt er eigenlijk als je met een vervoerbewijs voor 2de klas in een 1ste klas plaatsneemt en de treinbegeleider ziet dat? Hetzelfde als wanneer je zónder vervoerbewijs op de trein zit?
Absoluut niets.
In al de jaren dat ik al de trein neem, moet ik nog de eerste TBG zien die het reglement toepast en een boete laat betalen of zelfs maar een klasseverhoging oplegt.
Zo zag ik op de trein van Mechelen naar Antwerpen bijna elke dag een man die in eerste klas plaats neemt met een tweede klas abonnement.
De weinige keren dat er controle is speelt hij komedie en zegt dat hij dit niet wist en komt er dus zo vanaf.
Ik heb toch al meegemaakt dat een reiziger met vervoerbewijs 2e klasse geen keuze kreeg en verplicht moest bij betalen. De trein was toen al vrij ver gevorderd op zijn traject.
Ik ook. Welgeteld één keer in al die jaren dat ik regelmatig in eerste klas reis...

Al die tijd erger ik mij aan de zwakke informatievoorziening. Behalve hen die er bewust gaan zitten zijn er ook mensen die zich van geen kwaad bewust zijn. Neem maar eens een IC-A in het weekend bijvoorbeeld, veel internationale toeristen die van toeten noch blazen weten. Kun je van die mensen verwachten dat ze een cijfer "1" op een deur (zonder enige andere aanduiding) en een gele band aan de buitenkant interpreteren als "eersteklasafdeling"?

Nog frustrerender is het dan als je ziet dat het verschil tussen beide in het recent gerenoveerde materieel (met name de MS80) NOG onduidelijker aangegeven is.

Re: Lijst van verschillen tussen 1ste en 2de klas

Geplaatst: 05 apr 2010, 10:31
door Dieselfreak
Ik heb zaterdag in de eerste klasse van een M4 gezeten, die vind ik mooi, donkerblauwe zetels, armleuningen, tapijt, gordijnen en leuke muurschilderingen!

Re: Lijst van verschillen tussen 1ste en 2de klas

Geplaatst: 05 apr 2010, 10:36
door LML
I10, I11 en de Deense neuzen (AM96) hebben tenminste nog een verschil tussen 1ste en 2de klasse. Wat erna komt is pure rotzooi...

Re: Lijst van verschillen tussen 1ste en 2de klas

Geplaatst: 05 apr 2010, 10:51
door Dieselfreak
LML schreef:Wat erna komt is pure rotzooi...
Je bedoelt de MW41 en de M6?

Re: Lijst van verschillen tussen 1ste en 2de klas

Geplaatst: 05 apr 2010, 10:58
door LML
Yep,...

Ik rij graag (een kortere afstand) met een 'wasmachien', 'playmobil', 'grill-express',... of hoe je de MW41 noemen wilt (in LML - Mol dus - rijdt er momenteel niets anders) en een (langere) afstand sporen met een M6, maar het verschil tussen 1ste en 2de is ondermaats...

Re: Lijst van verschillen tussen 1ste en 2de klas

Geplaatst: 13 apr 2010, 23:13
door Alatus_leo
Hoe zit het eigenlijk met de (oude) M5? Andere bekleding, verder nog iets?

Re: Lijst van verschillen tussen 1ste en 2de klas

Geplaatst: 14 apr 2010, 10:32
door Dietrich
Er zijn armsteunen in 1ste klas, en de zetels zitten wat zachter. Anders is er geen verschil meen ik.

Re: Lijst van verschillen tussen 1ste en 2de klas

Geplaatst: 18 apr 2010, 20:57
door Duikbril AM86
Aangezien der bijna geen verschil is tussen 1ste en 2de klas zal de NMBS met der tijd die 1ste klas gewoon afschaffen.

Re: Lijst van verschillen tussen 1ste en 2de klas

Geplaatst: 18 apr 2010, 21:08
door Alatus_leo
Duikbril AM86 schreef:Aangezien der bijna geen verschil is tussen 1ste en 2de klas zal de NMBS met der tijd die 1ste klas gewoon afschaffen.
Het zou mij niet verbazen moest dat het plan zijn, toch tenminste op L en IR-diensten. En waarschijnlijk is dat nog niet zo'n slecht idee. ik denk dat de interesste in eerste klas bij zowel de reiziger en de NMBS-uitsterft. De manier waarop de trein gebruikt wordt verandert nu eenmaal. We hebben ook geen derde klas he.

Re: Lijst van verschillen tussen 1ste en 2de klas

Geplaatst: 19 apr 2010, 02:33
door groentje
De discussie over de kip en het ei. Waarom is de belangstelling voor eerste klasse tanende? Omwille van veranderende reisgewoonten? Dat is stierenmest. Eerste klasse is flink duurder, maar wat je ervoor in de plaats krijgt is steeds minder.
En zeer zeker, echt lange-afstandsverkeer is vrij zeldzaam in België. Maar op een dik halfuur kan het toch al heel erg nuttig zijn om wat rustig te kunnen werken (stopcontacten voor laptop!), iets te eten en/of te drinken kunnen krijgen, of gewoon wat rustig te kunnen zitten. En daarvoor hoef je niet per se lange afstanden af te leggen, als de verbinding wat trager is, met veel stops, zit je er vaak even lang op.

Re: Lijst van verschillen tussen 1ste en 2de klas

Geplaatst: 19 apr 2010, 07:47
door Steve
groentje schreef:De discussie over de kip en het ei. Waarom is de belangstelling voor eerste klasse tanende? Omwille van veranderende reisgewoonten? Dat is stierenmest. Eerste klasse is flink duurder, maar wat je ervoor in de plaats krijgt is steeds minder.
En zeer zeker, echt lange-afstandsverkeer is vrij zeldzaam in België. Maar op een dik halfuur kan het toch al heel erg nuttig zijn om wat rustig te kunnen werken (stopcontacten voor laptop!), iets te eten en/of te drinken kunnen krijgen, of gewoon wat rustig te kunnen zitten. En daarvoor hoef je niet per se lange afstanden af te leggen, als de verbinding wat trager is, met veel stops, zit je er vaak even lang op.
Stopcontacten voor laptop? Kun je mij één materieeltype opnoemen waar er wat dat betreft een verschil is tussen eerste en tweede klas?

Re: Lijst van verschillen tussen 1ste en 2de klas

Geplaatst: 19 apr 2010, 10:45
door Dieselfreak
groentje schreef:De discussie over de kip en het ei. Waarom is de belangstelling voor eerste klasse tanende? Omwille van veranderende reisgewoonten? Dat is stierenmest. Eerste klasse is flink duurder, maar wat je ervoor in de plaats krijgt is steeds minder.
En dus wordt er steeds minder in eerste klasse gereisd, met het gevolg dat die op de duur helemaal verdwijnt. Een zichzelf versterkend fenomeen.

Als het van mij afhing, had elke eersteklasse-afdeling minstens:

- bredere zetels, die ook in de lengte verder uiteen staan
- tapijt
- muurschilderingen

In de AM96 en de I11 is er trouwens, zoals gezegd, nog een redelijk verschil tussen eerste en tweede klasse, en dat materieel zal zeker nog niet de komende jaren afgevoerd worden, het is dus in een redelijk aantal gevallen wel degelijk nog de moeite meer te betalen voor de eerste klasse, zeker als je bedenkt dat je ook meer kans op een zitplaats hebt.

Re: Lijst van verschillen tussen 1ste en 2de klas

Geplaatst: 19 apr 2010, 11:41
door Kalimero
Dieselfreak schreef:het is dus in een redelijk aantal gevallen wel degelijk nog de moeite meer te betalen voor de eerste klasse, zeker als je bedenkt dat je ook meer kans op een zitplaats hebt.
Voor mij is dit veruit de belangrijste reden waarom ik in bepaalde gevallen nog voor eerste kies, al moet ik toegeven dat dat niet zo vaak gebeurt. Toch maar houden, zou ik zeggen.