Pagina 4 van 4
Re: Uitbreiding NZV van 6 naar 8 sporen?
Geplaatst: 01 jun 2010, 22:46
door Molenbruch Y.
Rijdt er momenteel een trein over die enkelsporige lijn ?
Neen, maar het gebruik ervan was wel voorzien in één van de intussen gedateerde scenario's voor het GEN, dat de kleine stopplaatsen van lijn 124 niet met de NZV verbond, maar enkel met de ringlijn 28. Daar is dan naderhand op teruggekomen. Het huidige scenario voorziet in de spits 2 treinen per uur per richting over de brug, alsook 2 door de NZV.
Groeten,
Re: Uitbreiding NZV van 6 naar 8 sporen?
Geplaatst: 01 jun 2010, 22:47
door Shrek
Steven schreef:
brussel west
simonis
brussel shuman
brussel luxemburg.
Maar dat zou misschien wel een goed alternatief kunnen zijn voor treinen van Brussel-Zuid richting Namen/Luxemburg.
Zou dat traject even snel gaan als de NZV?
Re: Uitbreiding NZV van 6 naar 8 sporen?
Geplaatst: 01 jun 2010, 23:20
door Steven
De CR treinen uit Dendermonde krijgen zowel via L28 als L0 15 minuten reistijd. komende vanuit Brussel Luxemburg zal dit dus allicht voor een extra tijd van 1 a 2 minuten kunnen zorgen.
Re: Uitbreiding NZV van 6 naar 8 sporen?
Geplaatst: 02 jun 2010, 09:27
door groentje
@Y.Molenbruch: ik had mijn zin aangepast, maar niet (voldoende) aangevuld: wees gerust, ik ben vrij goed op de hoogte van de lijnen naar Brussel-Zuid
Wat ik vooral bedoelde met dat het lastiger was vanuit Gent, Halle en Charleroi, was dat je dan wellicht alle 3 de hoofdstations vermijdt, Noordstation is immers absoluut niet geschikt als keerstation. En dat leek me van het goede ook wat teveel. Technisch is het zeker mogelijk om naar de lijn 28 te rijden, dat is zeker. Al is de -enkelsporige- brug naar lijn 124 een potentiële flessenhals, en ben ik minder te vinden in treinen die dus geen van de grote 3, Zuid, Centraal en Noord, aandoet, behalve voor de stoptrein met frequente stops en overstapmogelijkheden. Momenteel wordt die brug vooral door het goederenverkeer naar Charleroi gebruikt.
Re: Uitbreiding NZV van 6 naar 8 sporen?
Geplaatst: 02 jun 2010, 11:17
door Shrek
Steven schreef:De CR treinen uit Dendermonde krijgen zowel via L28 als L0 15 minuten reistijd. komende vanuit Brussel Luxemburg zal dit dus allicht voor een extra tijd van 1 a 2 minuten kunnen zorgen.
Dus zonder stop in brussel-west kan het op dezelfde reistijd. Dan zie ik in de EC's en de ICJ+ al 2 verbindingen die volgens mij redelijk makkelijk weg kunnen uit de NZV. Alleen het materiaal van Vorst naar Brussel-zuid brengen wordt misschien iets complexer, maar daar staat dan tegenover dat de treinen op de internationale sporen kunnen vertrekken ipv de oude perrons

Re: Uitbreiding NZV van 6 naar 8 sporen?
Geplaatst: 02 jun 2010, 12:57
door Molenbruch Y.
En wat mij betreft, mag de Thalys uit Keulen ook aan dat lijstje toegevoegd worden. Die stopt toch niet in FBN of FBCL, en kan dus komende van lijn 36N voorbij Schaarbeek makkelijk afbuigen richting ringlijn 28. Dat vergt waarschijnlijk enkele minuutjes extra rittijd, alsook een frontwissel in FBMZ, maar het geeft de NZV wel heel wat meer ademruimte. Vergeet niet dat de Thalys eigenlijk 'meer dan één rijpad' opeist in de NZV, omdat hij tegen een sneller tempo beweegt dan binnenlands verkeer (want hij stopt niet in FBCL). Als later lijn 25N afgewerkt is, is een vergelijkbare maatregeling mogelijk voor de Thalys komende van Amsterdam.
Groeten,
Re: Uitbreiding NZV van 6 naar 8 sporen?
Geplaatst: 02 jun 2010, 21:53
door Shrek
Maar L36N is iets moeilijk bereikbaar van op het westelijk ringspoor, ik denk zelfs dat L27 dan gekruist moet worden.
Re: Uitbreiding NZV van 6 naar 8 sporen?
Geplaatst: 02 jun 2010, 22:02
door Steven
Vanop L28 kan je rechtstreeks de L36N op in Schaarbeek hoor daar zit niets tussen. In de toekomst (de tunnel steekt er al) zal de L28 onder de L36N gaan.
Re: Uitbreiding NZV van 6 naar 8 sporen?
Geplaatst: 04 jun 2010, 11:41
door samwitse
En wat als alle treinen vanuit het noordstation en het zuidstation maar tot centraal rijden, en niet verder, dan kunnen er toch dubbel zoveel treinen rijden?
Re: Uitbreiding NZV van 6 naar 8 sporen?
Geplaatst: 04 jun 2010, 11:43
door Steven
neen dan kan je maar de helft van de treinen laten rijden, trouwens brussel centraal is er totaal niet op voorzien om treinen te laten keren. De signalisatie is daar niet op voorzien en de perrons nog veel minder. Je gebruikt uw perron bij een kering altijd dubbel zo lang als bij de gewone stilstand van 2 minuten. Daar komt bij dat je de trein laat terugkeren over hetzelfde spoor waar de heenrit over gebeurde en in die tijd dat er nu al een trein volgt moet je nu dat hele spoor vrij houden.
Re: Uitbreiding NZV van 6 naar 8 sporen?
Geplaatst: 06 jun 2010, 17:42
door 260689
Met Thalys heb je een moeilijkheid.
eerste klasse rijtuigen moeten in Paris Nord onder de koepel zijn. Bij kering in Brussel word dit gewoon keren dat eerste klasse richting Keulen, Amsterdam rijden, maar bij de terugreis staat de trein bij aankomst te FBMZ terug in de juiste volgorde dus dit mag geen moeilijkheid brengen (enkel bij ontregeld treinverkeer of als men de vertraging wil inhalen).
Re: Uitbreiding NZV van 6 naar 8 sporen?
Geplaatst: 06 jun 2010, 23:57
door Kristofke
laatste keer naar Parijs zat ik in eerste klas, en dat was het stel uit Amsterdam, eerste klas was dan wel vooraan, met het tweede stel daarvoor kon ik toch ook wel ruim buiten de koepel uitstappen
dus die regel geldt dan blijkbaar alleen maar voor de eerste klas vanuit Brussel
Re: Uitbreiding NZV van 6 naar 8 sporen?
Geplaatst: 07 jun 2010, 00:02
door Steven
De eerste klasse moet gewoon vooraan zijn richting Parijs of dat nu onder de koepel is of niet maakt niet uit, bij gekoppelde stellen kom je anders nooit aan die regel toe.