Opnieuw probleem met sein in Buizingen

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
dekooiker

Re: Opnieuw probleem met sein in Buizingen

Bericht door dekooiker »

Het ongeval had daar niet meteen iets mee te maken.
Er lag reeds een reisweg aan voor de 1707 en bijgevolg had het spooksein rood licht.
Het sein dat het rode licht moest aankondigen kan wél iets verkeerd gegeven hebben.
De nieuwe gevallen gaan erom dat het sein zelf om een onduidelijke reden van veilig op onveilig springen.
Da's nog iets anders.
Niet dat een noodstop zo veilig is hé!
De trein.
Alleen voor durvers.
Adler

Bericht door Adler »

dekooiker schreef:Het ongeval had daar niet meteen iets mee te maken.
Het is niet omdat de situatie anders was, dat het er niets mee te maken heeft.
Laat dat aan de onderzoekers over om daarover te oordelen.
dekooiker

Bericht door dekooiker »

De TB zei toch groen te hebben gehad en dus niet dat het van groen naar rood versprong?

Het feit dat het daarna zich voordeed doet me ongemakkelijk voelen.
Ik heb begrip voor de TB's die nu wat trager rijden om in geval van problemen de schade te beperken.
De trein.
Alleen voor durvers.
odul

Bericht door odul »

seppl schreef: Zullen we dubbel geel dan maar afschaffen?
Ook hier ff verduidelijken, het gaat niet om een sein van groen naar rood "zetten"
Wel een open sein afblokken, bij een storing, al dan niet automatisch.[/quote]
seppl schreef: Wel, ik ben geen spoorman, maar ik dacht dat een TB mocht verwachten dat een rood sein voorafgegaan werd door een dubbel geel sein.

Wat als een sein, net vóór de TB het voorbijraast tegen 160 km/h en hij het al niet meer kan zien, van groen op rood springt (zonder TBL1+ wel te verstaan)?
Op zich hoeft er dan niet meteen iets ernstig te gebeuren.
Als het baanvak vrij is, is er geen enkel probleem omtrent gevaar.
Maar ik zal het nog eens verduidelijken.
In normale omstandigheden zal een rood sein altijd voorafgegaan worden door een dubbel geel of een dergelijk waarschuwing sein.

Alleen bij storingen of onvoorzien gevaar, moet een sein al dan niet automatisch van groen 'onmiddellijk' naar rood kunnen gaan.

Stel er zit een auto vast in de sporen, een trein komt tegen 160 per eraan, dat gaat men toch niet eerst een dubbel geel sein geven zeker.
Of een koper dief knipt een kabel door, met gevolg een seinstoring, dan moet het sein toch automatisch van groen naar rood kunnen springen zeker. Zonder dat er in dit laatste geval een reëel gevaar is, omdat het baanvak hier perfect in orde door blijft.
pietje

Bericht door pietje »

Ik vind het wel schrijnend dat er op dezelfde plaats dan nog onregelmatigheden gebeuren met hetzelfde sein.
Als Infrabel, de NMBS, de minister,... het echt menen met de veiligheid, dan zou je toch mogen verwachten dat een "verdacht" sein eens grondig wordt gecontroleerd, en elk onderdeel waarvan men twijfelt, vervangen wordt.

Zo gaat dat op andere plaatsen toch.

Als men van dat sein nu toch blijkbaar niet 100% zeker is, is dat pure incompetentie, en zijn alle grote woorden van de vorige weken enkel schijn.
Hoog tijd dat daar eens grote kuis wordt gehouden.
2012
Contacteer:

Bericht door 2012 »

De huidige storingen aan het sein HE.1 kan evengoed veroorzaakt zijn tengevolge de herstellingswerken van de puinhoop na het ongeval he ...
Adler

Bericht door Adler »

pietje schreef:Ik vind het wel schrijnend dat er op dezelfde plaats dan nog onregelmatigheden gebeuren met hetzelfde sein.
Als Infrabel, de NMBS, de minister,... het echt menen met de veiligheid, dan zou je toch mogen verwachten dat een "verdacht" sein eens grondig wordt gecontroleerd, en elk onderdeel waarvan men twijfelt, vervangen wordt.

Niet bij Infrabel.
Meer nog, een paar weken geleden is er een circulaire opgedoken uit 1999 (7MI/1999) waarvan ik hier een kopie heb en waarin opdracht wordt gegeven om een wijziging aan te brengen aan alle seinen uitgerust met TBL1 (niet te verwarren met TBL1+).
Normaal kwam het sein bij een storing aan de TBL1 op rood.
Omdat er echter zoveel problemen optraden met die TBL1 moesten de seinen gewijzigd worden zodanig dat het baken werd uitgeschakeld bij een storing en het sein niet meer automatisch op rood kwam !
Misschien dat men daarom ook de verdere installatie van die TBL1 dan gestopt heeft.
Laatst gewijzigd door Adler op 17 mar 2010, 13:36, 1 keer totaal gewijzigd.
pietje

Bericht door pietje »

2012 schreef:De huidige storingen aan het sein HE.1 kan evengoed veroorzaakt zijn tengevolge de herstellingswerken van de puinhoop na het ongeval he ...
Had ik ook al aan gedacht, maar op zo'n moment kan je je geen fouten veroorloven, dus zorg je dat het bewuste sein, na de herstellingen als het ware "het best werkende sein van het land" is.

De meeste seinen werken correct, zonder dat daar elke week iemand alles gaat controleren, dus als er iemand geweest is (na het ongeval dus) zou het sein zeker in orde moeten zijn.

Al de rest zijn uitvluchten.
pietje

Bericht door pietje »

Adler schreef:
pietje schreef:Ik vind het wel schrijnend dat er op dezelfde plaats dan nog onregelmatigheden gebeuren met hetzelfde sein.

Niet bij Infrabel.
Meer nog, een paar weken geleden is er een circulaire opgedoken uit 1999 (7MI/1999) waarvan ik hier een kopie heb en waarin opdracht wordt gegeven om een wijziging aan te brengen aan alle seinen uitgerust met TBL1 (niet te verwarren met TBL1+).
Normaal kwam het sein bij een storing aan de TBL1 op rood.
Omdat er echter zoveel problemen optraden met die TBL1 moesten de seinen gewijzigd worden zodanig dat het baken werd uitgeschakeld bij een storing en het sein niet meer automatisch op rood kwam !
Misschien dat men daarom ook de verdere installatie van die TBL1 dan gestopt heeft.
Als dat de werkwijze bij Infrabel is, dan moet men niet zeggen dat veiligheid prioriteit is, allemaal holle woorden dan.
Adler

Bericht door Adler »

Deze week zijn er in de Kamercommissie Infrastructuur opnieuw vragen gesteld aan minister Vervotte over de herhaaldelijke problemen met het sein in Buizingen, of de oorzaak al gekend is, waarom dat spoor nog steeds buiten gebruik is en waarom de NMBS daar geen enkele communicatie over voert.
Volgens minister Vervotte is alles doodnormaal en bewijzen de gebeurtenissen enkel dat de beveiliging goed werkt :roll:
En dat is dan dezelfde minister die na de ramp zei dat de hoogste prioriteit moest gegeven worden aan het onderzoek naar de oorzaken van de ramp !
Plaats reactie