Pagina 4 van 4
Re: Gaat NMBS besparen door in treinaanbod te snoeien?
Geplaatst: 20 mei 2010, 18:57
door bobke
NMBS bekijkt mogelijkheid schrappen eerste en laatste trein
20 mei 2010
Spoorwegmaatschappij NMBS is van plan om met een bijsturing van het uurrooster een bedrag van 21,2 miljoen euro te besparen.
Dat blijkt volgens de Franstalige krant La Libre Belgisch uit een document dat werd opgesteld door een dochteronderneming van de NMBS Holding en dat op de eerstvolgende raad van bestuur van de spoorwegmaatschappij zou worden besproken. In het document zouden een aantal concrete maatregelen staan opgesomd. Een aantal daarvan zouden raken aan de dienstverlening tegenover de reiziger. Onder meer zou voorgesteld om de eerste en de laatste treinen van de dag te schrappen.
Die wijziging zou ten laatste tegen het midden van het decennium moeten worden doorgevoerd. Dat zou een besparing kunnen opleveren van 15,6 miljoen euro. Ook zou het aantal treinen tijdens de daluren worden beperkt. Een woordvoerder van de spoorwegmaatschappij stelt dat het enkel denkpistes betreft en er nog geen enkele beslissing werd genomen.
Bron: Express
Re: Gaat NMBS besparen door in treinaanbod te snoeien?
Geplaatst: 20 mei 2010, 19:14
door dentheo
Het midden van het decenium dat is 2015 ???? groots....
Re: Gaat NMBS besparen door in treinaanbod te snoeien?
Geplaatst: 20 mei 2010, 20:10
door groentje
Ze zijn eindelijk eens vooruitziend
Is het nu nog niet duidelijk dat je die reizigers in de vroegste en laatste treinen dan ook kwijt bent overdag? Er rijden nu al veel te lang geen treinen tussen avond en ochtend, wat willen ze daar nu nog vanaf gaan peuteren?
Re: Gaat NMBS besparen door in treinaanbod te snoeien?
Geplaatst: 21 mei 2010, 18:47
door bobke
groentje schreef:Ze zijn eindelijk eens vooruitziend
Is het nu nog niet duidelijk dat je die reizigers in de vroegste en laatste treinen dan ook kwijt bent overdag? Er rijden nu al veel te lang geen treinen tussen avond en ochtend, wat willen ze daar nu nog vanaf gaan peuteren?
ha ja eens vooruitzienend:p ma idd dan ben je de reizigers van overdag kwijt.
Gelukkig uit volgend artikel zijn ze dit niet meer van plan.
NMBS bespaart niet op dienstverlening
CEO Marc Descheemaecker van de NMBS
De NMBS schrapt geen treinen, er sneuvelen geen stations en er wordt verder niet bespaard op dienstverlening. Dat heeft de raad van bestuur vandaag beslist.
Volgens de recentste, nog officieuze cijfers zal de spoorwegmaatschappij in 2009 227 miljoen euro verlies boeken op zijn operaties. De raad van bestuur moest het bedrijf op weg naar de zwarte cijfers zetten.
Concreet is er nu afgesproken dat er geen stations sneuvelen, en dat er geen treinen worden geschrapt. De besparingen moeten komen van een vermindering van de energiefactuur met bijna 33 miljoen per jaar, en van stevige ingrepen bij B-Cargo, de goederendochter van de Belgische spoorwegen. Die ingrepen moeten de verliezen in de drie bedrijfsonderdelen tegen 2012 tot 48 miljoen euro terugschroeven.
Alles laat uitschijnen dat zelfs die besparingen niet zonder slag of stoot afgedwongen zullen kunnen worden. (fd)
Lees het volledige artikel in De Morgen op Zaterdag
http://www.demorgen.be/dm/nl/989/Binnen ... ning.dhtml
Re: Gaat NMBS besparen door in treinaanbod te snoeien?
Geplaatst: 21 mei 2010, 22:51
door calabria
Ik denk dat dit een moedige en hopelijk goede beslissing is.
Re: Gaat NMBS besparen door in treinaanbod te snoeien?
Geplaatst: 21 mei 2010, 23:23
door dentheo
Onzin..de besparing wordt in een keer jaren naar achter geschoven zodat ze er nooit nog op aangesproken kunnen worden....
Wanneer mocht de pers terugkomen 2012 of na het tellen van het geld van 2012 dus 2013 ?????
Ik geloof niet dat ze willen besparen en waarom zouden ze ?
Ze hebben geen concurrentie, er is geen druk voor efficientie, niets....noppes.
Enig echt probleem is B-Cargo, hoe vinden ze een partij die die wil overnemen inclusief alle verworven rechten van het personeel ?
Re: Gaat NMBS besparen door in treinaanbod te snoeien?
Geplaatst: 22 mei 2010, 11:28
door Teach2
Ik denk dat dit een moedige en hopelijk goede beslissing is.
Ik zie niet in wat hier 'moedig' aan zou zijn: dat er geen treinen zullen sneuvelen is onder druk van Vervotte, die goed nieuws wil vlak voor de verkiezingen. er wordt niet aan het personeel geraakt want dat zou tot stakingen leiden, en dat staat slecht ... voor de verkiezingen. Ik zie in de NMBS-voorstellen nergens structurele maatregelen om de efficiƫntie te verbeteren. Men schuift de problemen weer maar eens verder voor zich uit. Hoe dat 'moedig' zou moeten zijn moet je mij toch eens uitleggen.
Re: Gaat NMBS besparen door in treinaanbod te snoeien?
Geplaatst: 22 mei 2010, 13:34
door Shrek
dentheo schreef:Enig echt probleem is B-Cargo, hoe vinden ze een partij die die wil overnemen inclusief alle verworven rechten van het personeel ?
Zo'n partij bestaat natuurlijk niet, de vraag is eerder: vindt men een manier om de verworven rechten te doorbreken zonder te moeten verkopen?

Re: Gaat NMBS besparen door in treinaanbod te snoeien?
Geplaatst: 22 mei 2010, 13:54
door dentheo
Shrek schreef:
Zo'n partij bestaat natuurlijk niet, de vraag is eerder: vindt men een manier om de verworven rechten te doorbreken zonder te moeten verkopen?

Lijkt mij helemaal niet mogelijk door eenheidsstruktuur via NMBS holding en de direkte invloed op het personenvervoer
Dus toch maar voor een " bedrag1" verkopen en in de kleine lettertjes zetten dat belgie opdraait voor alle pensioenrechten en per personeelslid nog een zak geld klaarhoudt voor verminderde prestaties totaal (officiel niet bekend)= bedrag2 .
Resultaat: voor bedrag 1 verkocht applaus van de politiek.... waarschijnlijk is bedrag 2 groter dan bedrag 1....dus eigenlijk gratis weggegeven met premiegeld erbovenop.
En vanaf dan beginnen de kosten te dalen, stapje voor stapje....na een jaar of dertig is de laatste op pensioen.
Lijkt een beetje op de truuk met de pensioenkassen....
Re: Gaat NMBS besparen door in treinaanbod te snoeien?
Geplaatst: 26 mei 2010, 08:14
door AlexNL
Ach, als de NMBS zo doorgaat komen ze zich vanzelf nog wel eens tegen. Vingers in de oren, ogen dicht, en hardop zeggen "We hebben geen problemen, we hebben geen problemen" gaat natuurlijk niet helpen.
Watbetreft B-Cargo: ik denk dat het op een gegeven moment slikken of stikken wordt. Of de hele tent gaat failliet, of de B-Cargo-medewerkers gaan eropuit. Bezien in het grotere geheel lijkt de laatste optie me beter dan de eerste.