Dienstregeling 2011
Re: Dienstregeling 2011
Goedgoed... Hoe zit het met Prorail haar vermelding van de dienst Roosendaal-Antwerpen-(Puurs), zijn er concrete plannen voor een stopdienstregeling tussen Puurs en Roosendaal?
Dat was oorpronkelijk voorzien (op het moment dat Fyra gaat rijden, en da's nog niet voor 't eerste jaarkika schreef:Goedgoed... Hoe zit het met Prorail haar vermelding van de dienst Roosendaal-Antwerpen-(Puurs), zijn er concrete plannen voor een stopdienstregeling tussen Puurs en Roosendaal?

Het document van Prorail toont de situatie MET Fyra, maar zoals hoger aangehaald is dit ondertussen achterhaald. 't Is dan ook een oud document van februari 2010...
spoorwegrealist
Er ligt bij de een plan klaar voor het moment dat de Ansaldostellen in dienst komen en via de HSL gaan rijden, dus in 2013 (of zo). Op kortere termijn beginnen er werken aan het Ringspoor (april of juni 2011). Op dat moment gaan alle L-treinen door de tunnel. Antwerpen-Oost en -Dam worden dan enkel nog door P-treinen bediend.
Positief: niet meer ontkoppelen. Negatief: een IC die stoptrein wordt.TreinTramBus schreef:Enkele namiddags-IC’s van de Kust naar Tongeren, die tot nog toe in Leuven werden gesplitst in een traag en snel treindeel, rijden in hun geheel als stoptrein naar Hasselt en Tongeren.
Als het zo doorgaat, dan kunnen ze net zo goed tijdens de spits alle treinen overal doen stoppen. Of de reizigers daarmee gediend zijn, dat is een andere vraag. Ik vind het alvast geen goed idee.
Ik begrijp het ook allemaal niet meer zo goed. Nog niet zo lang geleden waren snelle directe treinen hét van hét, nu slaan we de andere richting in. Stilaan verandert het hele spoorwegennet in een grote metro. Het volstaat dat een actiecomité of een politieke partij een stop vraagt, en prompt komt die er. En de reiziger die aan al die tussenstops niets heeft, wacht rustig zijn beurt af.Kalimero schreef: Als het zo doorgaat, dan kunnen ze net zo goed tijdens de spits alle treinen overal doen stoppen. Of de reizigers daarmee gediend zijn, dat is een andere vraag. Ik vind het alvast geen goed idee.
Met vriendelijke groet
overweg13
overweg13
Dit zijn trouwens ook tussenstops die, in tegenstelling met de stop van IC Lille-Antwerpen in Waregem een groot effect hebben op de reistijd en tevens op de mogelijk aansluitingen. Gehuchten als Langdorp en Zichem worden hiermee veel te veel beloond terwijl grotere steden als Ieper, Roeselare en in dit geval Hasselt, schromelijk tekort gedaan worden.
Men zou beter de ICE richting Duitsland laten stoppen in Leuven i.p.v. Brussel Noord en natuurlijk ook de IC O. Leuven behoort toch tot de grote stations van België (zelfs meer opstappende reizigers als Luik-Guillemins)
Tja, als dat de norm is, dan ken ik ook wel een aantal stations en halten waar geen treinen meer moeten stoppen.Leuven-Muenchen schreef:Men zou beter de ICE richting Duitsland laten stoppen in Leuven i.p.v. Brussel Noord en natuurlijk ook de IC O. Leuven behoort toch tot de grote stations van België (zelfs meer opstappende reizigers als Luik-Guillemins)
Met vriendelijke groet
overweg13
overweg13
Ik heb het wel enkel over de ICE en de IC O. Nu maak ik AF EN TOE mee dat er reizigers uit Leuven richting Duitsland hun trein moeten missen omdat de IC A te laat is (of eventueel afgeschaft is). Met als gevolg dat men eventueel aansluitingen moet missen in Duitsland zelf. Vooral voor de laatste ICE is dit problematisch. Trouwens tot einde 2001 was er in Leuven altijd een rechtstreekse verbinding met Duitsland.overweg13 schreef:Tja, als dat de norm is, dan ken ik ook wel een aantal stations en halten waar geen treinen meer moeten stoppen.Leuven-Muenchen schreef:Men zou beter de ICE richting Duitsland laten stoppen in Leuven i.p.v. Brussel Noord en natuurlijk ook de IC O. Leuven behoort toch tot de grote stations van België (zelfs meer opstappende reizigers als Luik-Guillemins)
[quote="Leuven-Muenchen"
Nu maak ik AF EN TOE mee dat er reizigers uit Leuven richting Duitsland hun trein moeten missen omdat de IC A te laat is (of eventueel afgeschaft is). Met als gevolg dat men eventueel aansluitingen moet missen in Duitsland zelf. Vooral voor de laatste ICE is dit problematisch. Trouwens tot einde 2001 was er in Leuven altijd een rechtstreekse verbinding met Duitsland.[/quote]
Ook dat is geen deugdelijk argument: als men bij het opstellen van dienstregelingen rekening moet houden met eventuele gemiste aansluitingen, dan is men nog wel een tijdje zoet. Akkoord, als het kan, dan moet het, maar het is toch onmogelijk om dat tot norm te verheffen? Heb je er al eens bij stilgestaan dat wat voor Leuven geldt, evenzeer geldt voor alle mogelijke stations?
Nu maak ik AF EN TOE mee dat er reizigers uit Leuven richting Duitsland hun trein moeten missen omdat de IC A te laat is (of eventueel afgeschaft is). Met als gevolg dat men eventueel aansluitingen moet missen in Duitsland zelf. Vooral voor de laatste ICE is dit problematisch. Trouwens tot einde 2001 was er in Leuven altijd een rechtstreekse verbinding met Duitsland.[/quote]
Ook dat is geen deugdelijk argument: als men bij het opstellen van dienstregelingen rekening moet houden met eventuele gemiste aansluitingen, dan is men nog wel een tijdje zoet. Akkoord, als het kan, dan moet het, maar het is toch onmogelijk om dat tot norm te verheffen? Heb je er al eens bij stilgestaan dat wat voor Leuven geldt, evenzeer geldt voor alle mogelijke stations?
Met vriendelijke groet
overweg13
overweg13
Al vind ik dat het voor de laatste Internationale treinen uitzonderingen moeten maken (het is tenslotte de laatste van de dag
)

Daar kan ik inkomen, maar dat los je net zo goed op door de aansluitende trein te laten wachten, waar dat nodig is.260689 schreef:Al vind ik dat het voor de laatste Internationale treinen uitzonderingen moeten maken (het is tenslotte de laatste van de dag)
Met vriendelijke groet
overweg13
overweg13
Aansluitende trein laten wachten: OK. Men kan ook de trein richting Duitsland uitzonderlijk laten stoppen in Leuven. Maar er is nog iets: In Luik stoppen de internationale treinen. In Leuven zou dit ook moeten kunnen, daar Leuven ook een PROVINCIEHOOFDSTAD (zelfde statuut als Luik) is.overweg13 schreef:Daar kan ik inkomen, maar dat los je net zo goed op door de aansluitende trein te laten wachten, waar dat nodig is.260689 schreef:Al vind ik dat het voor de laatste Internationale treinen uitzonderingen moeten maken (het is tenslotte de laatste van de dag)
Maar Luik is ook een heel belangrijke centrumstad. Daar neemt iedereen uit het oosten van het land de HST. In Leuven zijn er genoeg alternatieven die nauwelijks meer tijd kosten (IC's naar Antwerpen, Brussel en Luik zijn er genoeg). Een stop in Luik biedt dus voor veel meer mensen een veel grotere tijdswinst dan een stop in LeuvenLeuven-Muenchen schreef:Aansluitende trein laten wachten: OK. Men kan ook de trein richting Duitsland uitzonderlijk laten stoppen in Leuven. Maar er is nog iets: In Luik stoppen de internationale treinen. In Leuven zou dit ook moeten kunnen, daar Leuven ook een PROVINCIEHOOFDSTAD (zelfde statuut als Luik) is.