Trein nemen wordt duurder
Re: Trein nemen wordt duurder
door de prijzen niet te verhogen (meestal kan je spreken van een indexaanpassing) zullen ze minder inkomsten hebben waardoor het beleid nog veel slechter zal verlopen wegens nog minder mindelen ter beschikking. Alles zie je veruit elke dag duurder worden (kijk is naar onder meer voeding en brandstoffen/energie) als de spoorwegen daarin niet zouden volgen is dat gewoon een ramp.
Re: Trein nemen wordt duurder
Natuurlijk ga ik daarmee akkoord. Het alternatief is dat de NMBS nog minder kan presteren omdat ze gewoon te weinig geld binnenkrijgen. Of dat de belastingbetaler nog meer betaalt voor de NMBS. Als de vervuiler betaalt, dan lijkt het me ook logisch dat de gebruiker betaalt. Alles binnen zijn juiste proporties, natuurlijk.melle schreef:Dus jij bent ermee akkoord dat de NMBS zomaar prijsverhogingen kan doorvoeren terwijl ze op verschillende gebieden falen? (En de NMBS doet ook goede dingen, daar niet van.. Ik ben zeker niet anti-NMBS maar in sommige opzichten stoort hun gedrag me.)
Met vriendelijke groet
overweg13
overweg13
Re: Trein nemen wordt duurder
De NMBS krijgt toch genoeg subsidies van de staat, nét om de prijs laag te houden?
Re: Trein nemen wordt duurder
Die subsidie ziet de staat liever naar beneden gaan.
Trouwens de subsidie dient om de tekorten aan te vullen omdat de staat de lage tarieven (zoals gopass, keycard, .....) zelf oplegt. Kortweg de staat is zelf verantwoordelijk voor de subsidie (lees het bedrag nodig om de tekorten aan te vullen) die ze moeten betalen omdat ze zelf de lage tarieven oplegt.
Moest de staat zich wat minder moeien was het misschien allemaal een beetje anders. We hebben hier in Belgie iets te veel formules in mijn ogen. Andere landen werken eerder met verschillende soorten kortingskaarten die op de verschillende tarieven kunnen gebruikt worden. Lijkt me eenvoudiger.
Trouwens de subsidie dient om de tekorten aan te vullen omdat de staat de lage tarieven (zoals gopass, keycard, .....) zelf oplegt. Kortweg de staat is zelf verantwoordelijk voor de subsidie (lees het bedrag nodig om de tekorten aan te vullen) die ze moeten betalen omdat ze zelf de lage tarieven oplegt.
Moest de staat zich wat minder moeien was het misschien allemaal een beetje anders. We hebben hier in Belgie iets te veel formules in mijn ogen. Andere landen werken eerder met verschillende soorten kortingskaarten die op de verschillende tarieven kunnen gebruikt worden. Lijkt me eenvoudiger.
Re: Trein nemen wordt duurder
Je kunt met evenveel recht zeggen dat de persoonlijke bijdrage van de individuele reiziger veel te laag ligt, zodat de maatschappij veel te veel moet opleggen. Dat is een kwestie van ideologie. Mijn aanvoelen is dat die verdeling op dit ogenblik nog altijd redelijk is. Als ik terugga naar je opmerking over de slechte prestaties van de NMBS, dan komt je redenering er op neer dat je de maatschappij wel mag laten opdraaien daarvoor maar niet de individuele gebruiker. het ene is al net zo absurd als het andere.melle schreef:De NMBS krijgt toch genoeg subsidies van de staat, nét om de prijs laag te houden?
Met vriendelijke groet
overweg13
overweg13
Re: Trein nemen wordt duurder
Steven schreef:Die subsidie ziet de staat liever naar beneden gaan.
Trouwens de subsidie dient om de tekorten aan te vullen omdat de staat de lage tarieven (zoals gopass, keycard, .....) zelf oplegt. Kortweg de staat is zelf verantwoordelijk voor de subsidie (lees het bedrag nodig om de tekorten aan te vullen) die ze moeten betalen omdat ze zelf de lage tarieven oplegt.
Moest de staat zich wat minder moeien was het misschien allemaal een beetje anders. We hebben hier in Belgie iets te veel formules in mijn ogen. Andere landen werken eerder met verschillende soorten kortingskaarten die op de verschillende tarieven kunnen gebruikt worden. Lijkt me eenvoudiger.
Jullie hebben wel een punt..overweg13 schreef:Je kunt met evenveel recht zeggen dat de persoonlijke bijdrage van de individuele reiziger veel te laag ligt, zodat de maatschappij veel te veel moet opleggen. Dat is een kwestie van ideologie. Mijn aanvoelen is dat die verdeling op dit ogenblik nog altijd redelijk is. Als ik terugga naar je opmerking over de slechte prestaties van de NMBS, dan komt je redenering er op neer dat je de maatschappij wel mag laten opdraaien daarvoor maar niet de individuele gebruiker. het ene is al net zo absurd als het andere.melle schreef:De NMBS krijgt toch genoeg subsidies van de staat, nét om de prijs laag te houden?
Echter ben ik van mening dat de maatschappij best veel mag dragen, en de gebruiker minder en ik denk dat het beheerscontract met de staat aan wat vernieuwing toe is, op vlak van financiering.
Re: Trein nemen wordt duurder
Inderdaad, de Rail Pass is en blijft € 74.overweg13 schreef:Hm, is dat nu net niet een van de producten die niet opslaan?Dieselfreak schreef:Ik heb een paar weken geleden vijf Rail Passen gekocht, daarmee kan ik wel ongeveer een jaar doen, kwestie van de prijsstijging voor te zijn.
Re: Trein nemen wordt duurder
Is het jullie ook al opgevallen dat de KeyCard niet meer lijkt voor te komen in de suggesties als je in "Wat kost je reis?" een reis invoert die zeker met de KeyCard gedaan kan worden? Niet voor en niet na 1 februari. Staat er ons nog een verrassing te wachten?
Met vriendelijke groet
overweg13
overweg13
Re: Trein nemen wordt duurder
Mijn vermoeden is dat de aanstaande verhoging van 17 naar 20 euro een opmaat is naar de afschaffing van de Keycard.overweg13 schreef:Is het jullie ook al opgevallen dat de KeyCard niet meer lijkt voor te komen in de suggesties als je in "Wat kost je reis?" een reis invoert die zeker met de KeyCard gedaan kan worden? Niet voor en niet na 1 februari. Staat er ons nog een verrassing te wachten?
Groetjes,
Rian
Re: Trein nemen wordt duurder
Als je eerst een traject opzoekt in de treinplanner én dan via de bekomen resultaten om prijsinfo vraagt, dan duikt de KeyCard prompt weer op.
Met vriendelijke groet
overweg13
overweg13
Re: Trein nemen wordt duurder
Als men bij elke opslag van de treinprijzen met 2% , de keycard 20% opslaat zal het succes wel doodbloeden zeker ? 

Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Re: Trein nemen wordt duurder
De prijs van de Keycard heeft nooit de prijzen van de gewone vervoersbewijzen gevolgd omdat de Keycard volgens de NMBS een commercieel produkt is waarvan de prijsverhoging niet onder de beheersovereenkomst valt.dentheo schreef:Als men bij elke opslag van de treinprijzen met 2% , de keycard 20% opslaat zal het succes wel doodbloeden zeker ?
De Keycard is ingevoerd in 2002 en kostte toen 5,5 euro voor 6 ritten (0,92 euro per rit).
Nog geen twee jaar later werd de prijs opgetrokken naar 10 euro voor 8 ritten (1,25 euro per rit of +36%).
Nog twee jaar later werd de prijs verhoogd tot 15 euro voor 10 ritten (1,50 euro per rit of +20 %).
En de laatste verhoging was tot 17 euro voor 10 ritten (1,70 euro per rit of +13%).
De Keycard zit dus in dezelfde truukendoos als de 7 euro persoonlijke assistentietoeslag, namelijk manieren om meer inkomsten te genereren en de beheersovereenkomst te omzeilen.
Als de prijs nu verhoogd wordt tot 20 euro voor 10 ritten is dit dus een verhoging van 217% t.o.v 2002.
Re: Trein nemen wordt duurder
Nog maar eens dank aan de ineffectieve Belgische staat die dit zomaar toelaat. Waarom is er überhaupt nog een beheerscontract. Volgens mij is dit zo lek als een zeef. Ik las net dat het huidige in 2012 pas op zijn einde zou lopen..
Re: Trein nemen wordt duurder
Eerlijkheidshalve moet gezegd dat de NMBS dit product (zoals zovele andere) niet uit eigen wil of visie heeft ingevoerd, maar onder druk van politiek en BTTB. Het was zo gezegd een oplossing om het rijden over kortere afstand goedkoper te maken. Zelf vind ik het nog altijd een van de meest zinloze en onpraktische vervoerbewijzen van allemaal. Hoe kun je nu van een TBG verwachten dat die elke mogelijke verbinding met de KeyCard kent? Er doen dan ook ongelooflijke verhalen de ronde over reizigers die met de Keycard zowat het hele land door reizen...Adler schreef:De prijs van de Keycard heeft nooit de prijzen van de gewone vervoersbewijzen gevolgd omdat de Keycard volgens de NMBS een commercieel produkt is waarvan de prijsverhoging niet onder de beheersovereenkomst valt.dentheo schreef:Als men bij elke opslag van de treinprijzen met 2% , de keycard 20% opslaat zal het succes wel doodbloeden zeker ?
De Keycard is ingevoerd in 2002 en kostte toen 5,5 euro voor 6 ritten (0,92 euro per rit).
Nog geen twee jaar later werd de prijs opgetrokken naar 10 euro voor 8 ritten (1,25 euro per rit of +36%).
Nog twee jaar later werd de prijs verhoogd tot 15 euro voor 10 ritten (1,50 euro per rit of +20 %).
En de laatste verhoging was tot 17 euro voor 10 ritten (1,70 euro per rit of +13%).
De Keycard zit dus in dezelfde truukendoos als de 7 euro persoonlijke assistentietoeslag, namelijk manieren om meer inkomsten te genereren en de beheersovereenkomst te omzeilen.
Als de prijs nu verhoogd wordt tot 20 euro voor 10 ritten is dit dus een verhoging van 217% t.o.v 2002.
Met vriendelijke groet
overweg13
overweg13
Re: Trein nemen wordt duurder
De afschaffing van de key-kaart lijkt mij geen onlogische zet. In de geest van goedkopere basistarieven en weinig uitzonderingen is een key-kaart volledig overbodig. Maar dan mogen de andere tarieven natuurlijk ook niet teveel stijgen 
