Pagina 4 van 6

Re: Trein uit Gent rijdt door het rood in volle ochtendspits

Geplaatst: 01 feb 2011, 20:15
door dentheo
Ik hoop voor jullie dat hij bij frequentiekringen een meter of vijf verder ligt.
Ik heb de detectie bij de validatie-testen in Essen zien fluctueren met enkele meters.
Daarvan zouden jij en je collega's toch geen "slachtoffer" mogen worden.

Re: Trein uit Gent rijdt door het rood in volle ochtendspits

Geplaatst: 01 feb 2011, 20:33
door Steven
Zover gaat onze opleiding als TB natuurlijk niet om die juiste afstanden te kennen.

Re: Trein uit Gent rijdt door het rood in volle ochtendspits

Geplaatst: 01 feb 2011, 21:20
door dentheo
Klopt , maar je mag of moet er je wel voor interesseren, want je kan er zelf het "slachtoffer" van worden.
Niet bij die oude isolatie, die kon je zo zien zitten.
Maar die nieuwe "zie" je dus niet, en ze fladderen bovendien, daarom kan men jullie best enkele meter reserve geven.
Als ik ga wandelen langs lijn 12 zal ik een afstappen hoe ze liggen, hier is alles nog origineel dus zou het moeten kloppen.

Re: Trein uit Gent rijdt door het rood in volle ochtendspits

Geplaatst: 01 feb 2011, 21:23
door Steven
een gezonde drang naar info heb ik meestal wel maar ook hier is er een grens in natuurlijk waarmee ik niets verkeerd wil zeggen natuurlijk :wink:

Re: Trein uit Gent rijdt door het rood in volle ochtendspits

Geplaatst: 01 feb 2011, 23:26
door 2012
Steven schreef:tja zo zie je maar hoe snel er verwarring is als de plaatsbepaling in dit artikel voor verwarring zorgt.
Het gaat dus om de seinen die boven de zuidlaan/poincarélaan staan.
De galg seinen GZ 1 tot GZ 6 dus ...

Re: Trein uit Gent rijdt door het rood in volle ochtendspits

Geplaatst: 01 feb 2011, 23:29
door Steven
2012 schreef:
Steven schreef:tja zo zie je maar hoe snel er verwarring is als de plaatsbepaling in dit artikel voor verwarring zorgt.
Het gaat dus om de seinen die boven de zuidlaan/poincarélaan staan.
De galg seinen GZ 1 tot GZ 6 dus ...
niet iedereen kent de naam van die seinen, ik denk dat er hier meer mensen zijn die de straat eventueel kennen en zeker kunnen terugvinden (google). :mrgreen: :mrgreen: :wink: :wink:

Re: Trein uit Gent rijdt door het rood in volle ochtendspits

Geplaatst: 02 feb 2011, 08:49
door K V B
nighttrain schreef:
Bibke schreef:Ik heb de indruk dat men zich gaat vastrijden door een teveel aan regeltjes.
tja wat is te veel of te weinig als het om veiligheid gaat?
Je kan naar de kostprijs kijken. Uiteindelijk kan je zowat elke veiligheidsmaatregel omrekenen naar "kost zoveel per gered mensenleven". Daaruit kan je dan besluiten om bepaalde veiligheidsmaatregelen niet te implementeren omdat het geld dat je hiervoor zou moeten aanwenden elders meer mensenlevens zou kunnen sparen.

Re: Trein uit Gent rijdt door het rood in volle ochtendspits

Geplaatst: 02 feb 2011, 15:01
door Asterix
@ KVB, hoe kan je zoiets uitrekenen???

Re: Trein uit Gent rijdt door het rood in volle ochtendspits

Geplaatst: 02 feb 2011, 16:03
door nighttrain
K V B schreef:
nighttrain schreef:
Bibke schreef:Ik heb de indruk dat men zich gaat vastrijden door een teveel aan regeltjes.
tja wat is te veel of te weinig als het om veiligheid gaat?
Je kan naar de kostprijs kijken. Uiteindelijk kan je zowat elke veiligheidsmaatregel omrekenen naar "kost zoveel per gered mensenleven". Daaruit kan je dan besluiten om bepaalde veiligheidsmaatregelen niet te implementeren omdat het geld dat je hiervoor zou moeten aanwenden elders meer mensenlevens zou kunnen sparen.
Ik had het wel om de hoeveelheid regeltjes om de verkeersveiligheid van de spoorwegen te garanderen in diy type van incident.
Ik weet niet of je bedoelde met "kostprijs" het geleden produktieverlies of de "kostprijs " van HET veiligheids produkt die moet geinstalleerd worden.
In dit specifieke geval heb je 1 uur ontregeld verkeer ,maar heb je inkomstenverlies? hoeveel clienten hebben de trein niet genomen om te reizen = x tickets aan y€ per stuk(niet veel denk ik)? Hoeveel zijn er terugbetaald geweest (0 vermoed ik) door de vertraging?
Moest dit gebeurt zijn op een andere lijn met goederenvervoer ,zou dit een ander prijskaartje kunnen hebben.

Re: Trein uit Gent rijdt door het rood in volle ochtendspits

Geplaatst: 02 feb 2011, 16:25
door IGBT_6000
Steven schreef:
2012 schreef:
Steven schreef:tja zo zie je maar hoe snel er verwarring is als de plaatsbepaling in dit artikel voor verwarring zorgt.
Het gaat dus om de seinen die boven de zuidlaan/poincarélaan staan.
De galg seinen GZ 1 tot GZ 6 dus ...
niet iedereen kent de naam van die seinen, ik denk dat er hier meer mensen zijn die de straat eventueel kennen en zeker kunnen terugvinden (google). :mrgreen: :mrgreen: :wink: :wink:
vraag van een leek :
Zijn dat de eerste seinen na het buitenrijden van Bru Zuid richting Noord ?
Als dat sein ( volgens de ingewijden GZ1 tot GZ6 ) op rood staat , wat is dan het seinbeeld bij vertrek van BZ?

Re: Trein uit Gent rijdt door het rood in volle ochtendspits

Geplaatst: 02 feb 2011, 16:45
door Steven
Dat zijn die seinen ja. Het sein op het einde van het perron geeft dan gewoon 2 gele lichten.

Re: Trein uit Gent rijdt door het rood in volle ochtendspits

Geplaatst: 03 feb 2011, 12:36
door NRA
Volgens collega zat er vanmorgen op lijn 26 weer eentje door het rood tussen Meiser en Merode...daar waar ze nu op enkelspoor rijden.
Noodstop werkte gelukkig want geen 30 seconden later passeerde de trein uit tegenovergestelde richting enkele meters voor de roodrijder...

Re: Trein uit Gent rijdt door het rood in volle ochtendspits

Geplaatst: 03 feb 2011, 15:44
door bobke
Trein door rood licht: 2.45 uur vertraging
Voor de tweede keer in amper enkele dagen tijd is een trein door een rood sein gereden. Dat zorgde vanmorgen voor flinke hinder op de lijn Mechelen - Halle.
Omstreeks half acht vanmorgen reed een trein van Mechelen richting Halle ter hoogte van het station Meiser door een rood sein. De trein kwam tot stilstand.

Volgens de veiligheidsprocedures van de NMBS moet de bestuurder van de trein na een seinoverschrijding vervangen worden. Het vervangen van de bestuurder had heel wat voeten in de aarde omdat er niet meteen een machinist voorhanden was.

Het incident zorgde voor flink wat hinder tijdens de ochtendspits. Tussen half acht en kwart voor negen was er geen treinverkeer tussen Schaarbeek en Merode. Treinreizigers moesten zich behelpen met de nabijgelegen metro.

Vanaf kwart over negen was één spoor opnieuw vrij, maar het duurde nog tot kwart over tien vooraleer beide sporen vrij waren.

Dat een trein door het rood rijdt is geen alleenstaand feit. Uit het rapport van de Commissie-Buizingen bleek dat er afgelopen jaar 130 treinen door het rood reden. Het gebeurde vaker dan in 2009, toen er 'nog maar' 117 treinen door het rode licht reden. In vergelijking met 2005 gebeurt het zelfs de helft méér.



Waarom moeten er twee sporen buiten dienst zijn als er een trein door het rood rijdt? Dat tweede spoor heeft toch totaal niets te maken met het spoor waar er een trein door het rood rijdt.

Hoe kan het nu plots dat er zoveel meer treinen door het rood rijden dan vroeger?

Re: Trein uit Gent rijdt door het rood in volle ochtendspits

Geplaatst: 03 feb 2011, 16:00
door Shrek
Op die plek ligt er voorlopig maar 1 spoor, dat buiten dienst = lijn buiten dienst :wink:

Re: Trein uit Gent rijdt door het rood in volle ochtendspits

Geplaatst: 03 feb 2011, 16:59
door Kristofke
De trein is het rood sein richting meiser voorbijgereden net voor de wissel naar enkelspoor, daardoor blokkeerde deze de wissel.

Het is * schandalig * wat er vanmorgen gebeurd is, door het sein rijden tot daar, maar de afhandeling gaat nog een groot dossier worden.