Hobbes schreef:Ik kan me niet van de indruk ontdoen dat België weer eens de "shit" van Nederland heeft mogen opkuisen en dat is deze keer spijtig genoeg misgelopen.
Ik zit regelmatig (als ik reserve zit) bij de permanentie in FN, en daar hoor ik wat er met momenten gaande is.
Dikwijls (niet altijd) verprutst men de boel in Nederland (Benelux bijvoorbeeld afgeschaft omdat er een paar toiletten buiten dienst zijn, dit gebeurt echt!) en mag men in België oplossingen zoeken. Zo ook voor Thalys.
Grappig dat de tegenstelling Nederland-Belgie wordt aangehaald. De Thalys raakt defect, dan is het toch aan Thalys dat ze een oplossing aan komen dragen? Aan de HSL lag het niet, anders had de 9362 er ook nooit aan vast gekoppeld kunnen worden, nietwaar? Blijkbaar had de 9358 zelf niet meer kunnen rijden. Dan kun je verder niet zo veel meer... In Nederland rijden bijna geen Hoge Snelheids Treinen, in tegenstelling tot Frankrijk. Er is dus in Frankrijk meer personeel bevoegd voor het rijden onder ECTS/op een HSL. In Nederland zijn slechts twee lijnen uitgerust voor ECTS (BetuweRoute en de HSL Hoofddorp-Breda/Grens), de groep mensen die daarvoor bevoegd zijn, is gewoonweg veel kleiner.
De rode Traxx'en moet je eerst een sleepkoppeling aan hangen, en verder kan er uberhaupt niets over de HSL. Er staat er wel eentje in Rotterdam (de 186.240, voor opleiding Rotterdam-Breda), maar dan moeten er net genoeg personeel zijn om die dingen te kunnen laten rijden. (blijkbaar valide argument, aangezien dat in Frankrijk ook zou gelden...)
Dat de 9362 met de 9358 koppelt, regelt de NS-bijsturing in opdracht van Prorail. Niet de overheid.
Ook is het bullshit dat "alles wat NL vertraagd, dat door Belgie opgelost moet worden". Vergeten wij een Maastricht-Brussel-Express, waar dagelijks meer treinen vervallen (naar Nederland) dan dat ze wel doorrijden? Vergeten wij van het -iets minder- verleden over de HLE 11.8'en? Vergeten wij ook niet dat bij meer dan +7 bij Kalmthout het pad voor de serie 9200 vervalt en als er een cargo van het cargopad gebruik wil maken, diezelfde internationale trein 25 minuten in Roosendaal moet wachten? Dat komt onderandere doordat het Nederlandse traject veel drukker is:
-Tussen Amsterdam en Schiphol rijden al 12 treinen per uur per richting, op twee sporen,
-voor de Schipholtunnel geldt dat daar 24 treinen per uur/richting op 4 sporen (station 6 sporen) rijden, met gelijkvloerse kruising bij Amsterdam Riekerpolder aansl (Asra) in de richting Amsterdam Lelylaan/Centraal)
-Den Haag Moerwijk-Rotterdam C met 13 treinen per uur/richting (incl goederentreinen)
Waarom had er geen pilot mee kunnen rijden, voor het Franse controversiële net?
Als de NS-bijsturing had beslist dat de 9362 moest koppelen met de 9358, dan weet je toch wel dat je niet op volle tractie kunt rijden en dus de 9362 vertraging krijgt? Hadden ze niet ff een belletje kunnen plegen naar Frankrijk of dat uberhaupt een probleem was (blijkbaar dus wel...)en dus iets regelen?
Ik word zo moe van "het uitvechten van deze problemen over de hoofden van de reizigers"...