250 mensen moeten overnachten in Thalys

gysev

Re: 250 mensen moeten overnachten in Thalys

Bericht door gysev »

groentje schreef:Dat heb ik ook niet tegengesproken, Steven. Ze rijden dan misschien wel onder licentie van de NMBS in België, ze hebben een grote autonomie. Wat niet klopte was wat gysevs bewering dat Thalys op dezelfde hoogte als Eurostar staat voor Infrabel.

Dat is dus wel zo. NMBS-diensten hebben aan Thalys niets te zeggen. Zoals ik al zei organiseren ze alles zelf en beslissen ze autonoom voor wat betreft het inleggen en afschaffen van diensten. Daardoor heeft RDV bevoorbeeld geen enkele vat op Thalys en mogen ze daar niet eens tussenkomen. Dat "onder licentie" rijden zegt overigens niets. Dat is hetzelfde als in het goederenverkeer: zo is Rurtalbahn in België niet erkend als spoorwegonderneming maar toch rijden hier treinen. Alleen maken ze dan gebruik van de vergunning van Trainsport. En hoewel Rurtalbahn aandeelhouder is bij Trainsport zijn het wel degelijk twee autonome bedrijven.
MaartendeJ

Bericht door MaartendeJ »

Hobbes schreef:Ik kan me niet van de indruk ontdoen dat België weer eens de "shit" van Nederland heeft mogen opkuisen en dat is deze keer spijtig genoeg misgelopen.
Ik zit regelmatig (als ik reserve zit) bij de permanentie in FN, en daar hoor ik wat er met momenten gaande is.
Dikwijls (niet altijd) verprutst men de boel in Nederland (Benelux bijvoorbeeld afgeschaft omdat er een paar toiletten buiten dienst zijn, dit gebeurt echt!) en mag men in België oplossingen zoeken. Zo ook voor Thalys.
Grappig dat de tegenstelling Nederland-Belgie wordt aangehaald. De Thalys raakt defect, dan is het toch aan Thalys dat ze een oplossing aan komen dragen? Aan de HSL lag het niet, anders had de 9362 er ook nooit aan vast gekoppeld kunnen worden, nietwaar? Blijkbaar had de 9358 zelf niet meer kunnen rijden. Dan kun je verder niet zo veel meer... In Nederland rijden bijna geen Hoge Snelheids Treinen, in tegenstelling tot Frankrijk. Er is dus in Frankrijk meer personeel bevoegd voor het rijden onder ECTS/op een HSL. In Nederland zijn slechts twee lijnen uitgerust voor ECTS (BetuweRoute en de HSL Hoofddorp-Breda/Grens), de groep mensen die daarvoor bevoegd zijn, is gewoonweg veel kleiner.

De rode Traxx'en moet je eerst een sleepkoppeling aan hangen, en verder kan er uberhaupt niets over de HSL. Er staat er wel eentje in Rotterdam (de 186.240, voor opleiding Rotterdam-Breda), maar dan moeten er net genoeg personeel zijn om die dingen te kunnen laten rijden. (blijkbaar valide argument, aangezien dat in Frankrijk ook zou gelden...)

Dat de 9362 met de 9358 koppelt, regelt de NS-bijsturing in opdracht van Prorail. Niet de overheid.

Ook is het bullshit dat "alles wat NL vertraagd, dat door Belgie opgelost moet worden". Vergeten wij een Maastricht-Brussel-Express, waar dagelijks meer treinen vervallen (naar Nederland) dan dat ze wel doorrijden? Vergeten wij van het -iets minder- verleden over de HLE 11.8'en? Vergeten wij ook niet dat bij meer dan +7 bij Kalmthout het pad voor de serie 9200 vervalt en als er een cargo van het cargopad gebruik wil maken, diezelfde internationale trein 25 minuten in Roosendaal moet wachten? Dat komt onderandere doordat het Nederlandse traject veel drukker is:
-Tussen Amsterdam en Schiphol rijden al 12 treinen per uur per richting, op twee sporen,
-voor de Schipholtunnel geldt dat daar 24 treinen per uur/richting op 4 sporen (station 6 sporen) rijden, met gelijkvloerse kruising bij Amsterdam Riekerpolder aansl (Asra) in de richting Amsterdam Lelylaan/Centraal)
-Den Haag Moerwijk-Rotterdam C met 13 treinen per uur/richting (incl goederentreinen)

Waarom had er geen pilot mee kunnen rijden, voor het Franse controversiële net?

Als de NS-bijsturing had beslist dat de 9362 moest koppelen met de 9358, dan weet je toch wel dat je niet op volle tractie kunt rijden en dus de 9362 vertraging krijgt? Hadden ze niet ff een belletje kunnen plegen naar Frankrijk of dat uberhaupt een probleem was (blijkbaar dus wel...)en dus iets regelen?

Ik word zo moe van "het uitvechten van deze problemen over de hoofden van de reizigers"... :oops:
gysev

Bericht door gysev »

Dat neemt niet weg dat de reizigers van de 9362 niet geblokkeerd hadden moeten zijn indien ze in Rotterdam de Benelux hadden mogen nemen. Daar kan toch een enorm gebrek aan initiatief vastgesteld worden.

En wat dat afslepen betreft: alle landen met HSL-lijnen hebben stand-by dieselloks voor dergelijke gevallen. Waarom Nederland niet? Dat wordt dolle pret wanneer er eens een trein stilvalt wegens een beschadigde bovenleiding want dan heb je ook niet veel aan die TRAXX...
MaartendeJ

Bericht door MaartendeJ »

Nou, dat is niet alleen het probleem op de HSL hoor, ook bij Zaandam heeft er een trein 3,5 uur stil gestaan toen er eentje de waslijn meenam
(waslijn=bovenleiding)

Maar inderdaad, dat is wel een probleem. Geluk is dat Kijfhoek behoorlijk dichtbij is, waar wel snel een D-loc heen kan... Maar of die dan ook de HSL op mag... (in verband met de beveiliging...) Dat weet ik niet.

--
Edit: Zul je net zien... Rijdt er net(18.08 uit Rotterdam naar Amsterdam) een Benelux-trein de HSL op. En dat gaat niet helemaal goed. Moet nog worden teruggesleept :wink:
rvdborgt

Bericht door rvdborgt »

Dag allemaal,

Hier een artikel uit het Algemeen Dagblad van vandaag. Ik weet niet of alles precies klopt, maar dit geeft voldoende aanleiding voor de toezichthouder om het incident te onderzoeken: informatievoorziening tijdens de rit en bij aankomst in Brussel, verstrekking van eten en drinken, aanbieden van een overnachting enz.

Groetjes,
Rian
AD schreef:Helletocht van 13 uur met Thalys naar Parijs

Passagiers moeten nacht doorbrengen op Brussels station

BRUSSEL - Meer dan 250 passagiers van de Thalys Amsterdam-Parijs hebben vrijdag na een technisch probleem de nacht moeten doorbrengen in de trein op station Brussel-Zuid. De passagiers zijn furieus. "Dit is een schande."

KAREN SLEURS

Om 18.15 uur vertrok de Thalys vrijdagavond in Amsterdam voor een normaal iets meer dan drie uur durende reis naar Parijs. Maar na amper een half uurtje stond de hogesnelheidstrein alweer stil, vlakbij Rotterdam. Motorproblemen. De trein werd daarop een uur later gekoppeld aan de volgende - en laatste - trein vanuit Amsterdam. Maar met de extra lange rij wagons kon de Thalys slechts met een slakkengangetje naar Brussel boemelen in plaats van de normale 300 km per uur. Pas om 23.00 uur - drie uur later dan voorzien - bereikte de trein het station van Brussel-Zuid, waar hij strandde. "Het Franse spoorwegnet was al afgesloten voor nachtelijke werkzaamheden, dus verder naar Parijs rijden ging niet," verklaart Thalys-woordvoerster Patricia Baars. "We hebben nog geprobeerd om een vervangende bus te vinden, maar dat lukte niet in zo'n korte tijd voor honderden passagiers. Toen hebben we hotelkamers gezocht, maar die zaten allemaal vol. Er zat dus niets anders op dan de reizigers in de trein te laten overnachten."
Volgens Brussels Hotels Association, die de hotels vertegenwoordigt, is dit echter een flauwe smoes. "In verschillende grote hotels vlakbij het Zuidstation waren telkens nog minstens 50 kamers vrij," zegt secretaris Rodolphe Van Weyenbergh. "Meer dan genoeg dus om de 250 reizigers te slapen te leggen. Maar dat was waarschijnlijk gewoon te duur voor Thalys. Een hotelovernachting in hartje Brussel kost immers al gauw 100 euro per kamer."
De passagiers zijn woedend om de abominabele service en slechte communicatie van Thalys. "Het treinpersoneel liet ons in Brussel gewoon achter. Met enkel de melding dat we pas de volgende ochtend naar Parijs konden," briest de Nederlandse Marta Ayala (38), die met haar twee kinderen achterbleef. "We wisten helemaal niet wat we moesten doen. In het station was alles donker en de infobalies waren gesloten. Ik ken niets in Brussel en durfde dus met mijn kinderen niet zomaar door de stad zwerven om een slaapplaats te zoeken. Er zat niets anders op dan in de trein te wachten op de ochtend. Bijna acht uur lang. Van slapen is niks gekomen op die oncomfortabele stoelen."

BROODJES
Ook een Franse medewerker van de restauratieservice op de Thalys bleef de hele nacht op de trein. "Wij zaten ook vast, met zes personeelsleden. En omdat niemand anders van het treinpersoneel zich het lot van de passagiers aantrok, hebben wij maar geprobeerd om het leed zo veel mogelijk te verzachten. We hebben water en broodjes uitgedeeld. En ook de verwarming hebben we aangezet. Anders was het om te bevriezen in die trein." Uiteindelijk kwamen de geradbraakte reizigers pas 13 uur (!) na hun vertrek uit Amsterdam aan in Parijs. "Voor zo'n verschrikkelijke reis heb ik dan 200 euro per ticket betaald. Voor een enkele rit! Een regelrechte schande," vindt Marta. Reizigers een klacht indienen, krijgen hun ticket terugbetaald. Verdere schadevergoeding voor de vertraging is er niet.

Het interieur van de Thalys. Pasagiers van een andere rit strandden vrijdag in Brussel en moesten de nacht in de trein slapen. FOTO'S EPA/HH
rvdborgt

Bericht door rvdborgt »

Steven schreef:zolang geen enkele van die reizigers een klacht op de juiste plaats gaat indienen zal er niets volgen volgens mij.
Dat hoeft niet per se een reiziger te zijn. Verder mag de toezichthouder ook uit eigen initiatief onderzoek doen.

Groetjes,
Rian
groentje

Bericht door groentje »

gysev schreef:
groentje schreef:Dat heb ik ook niet tegengesproken, Steven. Ze rijden dan misschien wel onder licentie van de NMBS in België, ze hebben een grote autonomie. Wat niet klopte was wat gysevs bewering dat Thalys op dezelfde hoogte als Eurostar staat voor Infrabel.

Dat is dus wel zo. NMBS-diensten hebben aan Thalys niets te zeggen. Zoals ik al zei organiseren ze alles zelf en beslissen ze autonoom voor wat betreft het inleggen en afschaffen van diensten. Daardoor heeft RDV bevoorbeeld geen enkele vat op Thalys en mogen ze daar niet eens tussenkomen. Dat "onder licentie" rijden zegt overigens niets. Dat is hetzelfde als in het goederenverkeer: zo is Rurtalbahn in België niet erkend als spoorwegonderneming maar toch rijden hier treinen. Alleen maken ze dan gebruik van de vergunning van Trainsport. En hoewel Rurtalbahn aandeelhouder is bij Trainsport zijn het wel degelijk twee autonome bedrijven.
Nog even benadrukt. Wij kennen ook geen Rurtalbahn bij Infrabel.
EC 91

Bericht door EC 91 »

Het verbaast me niet wat er gebeurd is, Thalys is niet de enige die erin slaagt zoiets voor te hebben, ik heb niet zo lang geleden een hele koude winternacht op een luchthaven doorgebracht niet zo ver van Brussel omwille van een uitgeweken vlucht: koud, geen plaats om te zitten, geen eten of drank, geen enkele info over verder vervoer of hotel of wat dan ook, geen personeelsleden van de maatschappij, één arme luchthavenbediende die niet veel kon doen, en wachten wachten wachten tot de ochtend, met tientallen. Dus men moet niet beweren dat dit enkel bij NMBS gebeurt omdat het een staatsinstelling is. Het gebeurt spijtig genoeg overal en heeft te maken met algemene onverschilligheid voor de klanten. Schaamte voor de dikbetaalde managers!

Thalys heeft een slechte dienstverlening die ook bleek toen ze ook niet zo lang geleden probeerden twee treinen in één te persen. De reizigers mochten zelf plaatsen zoeken, er ontstonden oneindige discussies over de dubbel geboekte plaatsen en er was geen enkele info, zelfs niet tijdens de volledige rit Brussel - Parijs (ze konden zich gedurende de rit toch op zijn minst even excuseren voor de ongemakken, maar niet dus, geen treinpersoneel te bespeuren of te horen).
AlexNL

Bericht door AlexNL »

De keuze om de defecte Thalys af te laten slepen door de volgende Thalys is duidelijk fout geweest. Had men die trein door laten rijden dan waren er minder reizigers gestrand. De defecte Thalys had met een Traxx-locomotief afgesleept kunnen worden en de reizigers hadden in het ergste geval in Rotterdam moeten blijven.

In Nederland is er sowieso een gebrek aan reddingsvoertuigen, is mijn idee. Ook als een trein strandt op het gewone spoor duurt het vaak uren voordat deze weg is: eerder deze week strandde er een ICE ter hoogte van Bunnik, het heeft uren geduurd totdat een VIRM deze heeft weggesleept.

Zeker als er straks 6 treinen per uur per richting over de HSL-Zuid moeten gaan rijden is het van cruciaal belang dat een gestrande trein (zo'n vertrouwen heb ik nog niet in de AnsaldoBreda-treinen) zo snel mogelijk kan worden afgesleept. Grote vraag: wie gaat dat betalen en wie gaat dat bemannen?
groentje

Bericht door groentje »

De hulplocs van Leuven en Vorst/Ath zijn ook de enige die België heeft, en zijn uitdrukkelijk bedoeld voor de HSL. Niettemin worden ze ook elders wel eens ingezet. Deze locs worden door Infrabel gehuurd bij NMBS. Dit kost natuurlijk wel wat, en ook met zo'n hulploc duurt de evacuatie vaak nog te lang, maar ik ben er toch ongelooflijk blij mee.
In Zwitserland heb ik begrepen worden de brandweertreinen gebruikt voor de evacuatie, dus technisch materieel van de infrabeheerder. Onze technische treinen zijn niet sterk genoeg voor een evacuatie, spijtig genoeg. Anders zou ik aan dit systeem de voorkeur geven.
Asterix

Bericht door Asterix »

EC 91 schreef:Het verbaast me niet wat er gebeurd is, Thalys is niet de enige die erin slaagt zoiets voor te hebben, ik heb niet zo lang geleden een hele koude winternacht op een luchthaven doorgebracht niet zo ver van Brussel omwille van een uitgeweken vlucht: koud, geen plaats om te zitten, geen eten of drank, geen enkele info over verder vervoer of hotel of wat dan ook, geen personeelsleden van de maatschappij, één arme luchthavenbediende die niet veel kon doen, en wachten wachten wachten tot de ochtend, met tientallen. Dus men moet niet beweren dat dit enkel bij NMBS gebeurt omdat het een staatsinstelling is. Het gebeurt spijtig genoeg overal en heeft te maken met algemene onverschilligheid voor de klanten. Schaamte voor de dikbetaalde managers!
Waar zat jij dan? "Geen plaats om te zitten" lijkt mij wel sterk op een luchthaven. Indien er zich meteoproblemen voordoen, is het helaas wachten tot... wanneer het beter wordt. Daar kan men weinig aan doen. In welk land woon je? Als Schengen-onderdaan mag je namelijk de luchthaven verlaten. Natuurlijk moet de opvang ter plaatse in orde zijn. Met het barre weer (sneeuw en vulkaanas) was het Rode Kruis en de luchthavenuitbater aanwezig om de mensen op te vangen. Was het toen dat je bent gestrand?
EC 91

Bericht door EC 91 »

Jeroen schreef:
EC 91 schreef:Het verbaast me niet wat er gebeurd is, Thalys is niet de enige die erin slaagt zoiets voor te hebben, ik heb niet zo lang geleden een hele koude winternacht op een luchthaven doorgebracht niet zo ver van Brussel omwille van een uitgeweken vlucht: koud, geen plaats om te zitten, geen eten of drank, geen enkele info over verder vervoer of hotel of wat dan ook, geen personeelsleden van de maatschappij, één arme luchthavenbediende die niet veel kon doen, en wachten wachten wachten tot de ochtend, met tientallen. Dus men moet niet beweren dat dit enkel bij NMBS gebeurt omdat het een staatsinstelling is. Het gebeurt spijtig genoeg overal en heeft te maken met algemene onverschilligheid voor de klanten. Schaamte voor de dikbetaalde managers!
Waar zat jij dan? "Geen plaats om te zitten" lijkt mij wel sterk op een luchthaven. Indien er zich meteoproblemen voordoen, is het helaas wachten tot... wanneer het beter wordt. Daar kan men weinig aan doen. In welk land woon je? Als Schengen-onderdaan mag je namelijk de luchthaven verlaten. Natuurlijk moet de opvang ter plaatse in orde zijn. Met het barre weer (sneeuw en vulkaanas) was het Rode Kruis en de luchthavenuitbater aanwezig om de mensen op te vangen. Was het toen dat je bent gestrand?
Een jaar geleden in Luik (dit had je zeker niet verwacht). Het klein aantal stoeltjes was bezet dus "geen plaats om te zitten" klopt wel degelijk. Niemand heeft me belet de luchthaven te verlaten maar waar moest ik dan naartoe midden in de nacht. Er zijn daar zelfs geen taxi's op dat uur. En behalve een luchthavenbediende was er de hele nacht echt wel geen personeel. Uitbater? Rode Kruis? Nee, niets of niemand.
rvdborgt

Bericht door rvdborgt »

EC 91 schreef:Een jaar geleden in Luik (dit had je zeker niet verwacht). Het klein aantal stoeltjes was bezet dus "geen plaats om te zitten" klopt wel degelijk. Niemand heeft me belet de luchthaven te verlaten maar waar moest ik dan naartoe midden in de nacht. Er zijn daar zelfs geen taxi's op dat uur. En behalve een luchthavenbediende was er de hele nacht echt wel geen personeel. Uitbater? Rode Kruis? Nee, niets of niemand.
Wat vond de luchthavenexpoitant van je klacht? Of de toezichthouder?

Groetjes,
Rian
EC 91

Bericht door EC 91 »

rvdborgt schreef:Wat vond de luchthavenexpoitant van je klacht? Of de toezichthouder?

Groetjes,
Rian
Antwoord van de luchtvaartmaatschappij was bla bla bla. Maar goed, dat is het onderwerp niet. Ik wou enkel aangeven dat zulke zaken echt niet enkel bij NMBS voorvallen.
Asterix

Bericht door Asterix »

EC 91 schreef:Een jaar geleden in Luik (dit had je zeker niet verwacht).
Ah, Luik. Daar kan ik geen uitspraken over doen, ik kan enkel over Brussels Airport spreken. Passagiers zouden eens moeten leren dat voor niets de zon opgaat maar ook niet meer dan dat. Voor een appel en een ei ergens naartoe vliegen is altijd "tricky"...
Plaats reactie