Een ritje Antwerpen - Brussel-Zuid. Zeker als je dat baanvak een paar keer moet doen op een dag. Is het niet leuker om eens van Oostende tot Welkenraedt te bollen en dan terug (verandering van decor door het land door te rijden)?Peche schreef:Meestal zijn dat toch lange ritten hoor. En wat bedoel je met kort?
Acties in Charleroi
Re: Acties in Charleroi
Re: Acties in Charleroi
Elke rit, elke lijn is anders en dan heb je nog de factor materieeltype dat er een rol kan in spelen. Verder hangt alles beetje af van persoonlijke voorkeuren.
Re: Acties in Charleroi
Persoonlijk vind ik IC's beter dan stoptreintjes. Maar het mag af en toe ook eens een stoptreintje zijn om uit de sleur te komenJeroen schreef:Een ritje Antwerpen - Brussel-Zuid. Zeker als je dat baanvak een paar keer moet doen op een dag. Is het niet leuker om eens van Oostende tot Welkenraedt te bollen en dan terug (verandering van decor door het land door te rijden)?Peche schreef:Meestal zijn dat toch lange ritten hoor. En wat bedoel je met kort?

Re: Acties in Charleroi
Nu staken ze omdat de stakers van verleden week zijn gestraft door de directie.The Magical taz schreef:Allez het is weeral zover. En weer op dezelfde plek.
Jongens toch, welke redenen gaan ze nog allemaal uitvinden om de reizigers te koeioneren ?
Re: Acties in Charleroi
Zijn ze dan ontslagen? Want dat zou precies binnen de proporties liggen. Als het alleen maar om een boete gaat, dan is het inderdaad buiten proportie. Of vind je dat een handvol dollemannen duizenden reizigers in de problemen mogen brengen?Jani schreef:De straffen waren ook weer eens buiten proportie met de acties.
Met vriendelijke groet
overweg13
overweg13
Re: Acties in Charleroi
Ik ben het eens met overweg13, wat zijn straffen buiten proporties? 1/5 van hun dag inleveren? strenge vermaning?overweg13 schreef:Zijn ze dan ontslagen? Want dat zou precies binnen de proporties liggen. Als het alleen maar om een boete gaat, dan is het inderdaad buiten proportie. Of vind je dat een handvol dollemannen duizenden reizigers in de problemen mogen brengen?Jani schreef:De straffen waren ook weer eens buiten proportie met de acties.
Terecht in mijn ogen, twee dagen na mekaar zomaar ineens 1000den pendelaars gijzelen is er vér over in mijn ogen.
Onlangs zei een Tosci bij ons nog dat er veel mensen bij de NMBS eens moeten gaan beseffen dat wij een vervoersmaatschappij zijn! Ik kan die mens alleen maar gelijk geven. De liberaliseringen/privatiseringen komen volop op ons af maar sommigen denken nog altijd dat ze onaantastbaar zijn!
Re: Acties in Charleroi
Ow, dus moesten ze ontslagen zijn dan wrijft u eens in uw handen met een smile tot achter uw oren en zeggende "boontje komt om zijn loontje", terwijl er op dat ogenblik waarschijnlijk een gezin grotendeels zonder inkomen valt.overweg13 schreef:Zijn ze dan ontslagen? Want dat zou precies binnen de proporties liggen. Als het alleen maar om een boete gaat, dan is het inderdaad buiten proportie. Of vind je dat een handvol dollemannen duizenden reizigers in de problemen mogen brengen?Jani schreef:De straffen waren ook weer eens buiten proportie met de acties.
Er is een verschil tussen niet akkoord gaan met een stakingsactie, en pure haat en iemand zijn ontslag wensen.
Re: Acties in Charleroi
Maar dat heeft met verantwoordelijkheid te maken. Iemand die verantwoordelijk is voor een heel gezin moet op het werk niet den onnozele gaan uithangen. Alleen is die link momenteel totaal onbestaande, omdat de vakbonden onaantastbaar zijn.Kristofke schreef:Ow, dus moesten ze ontslagen zijn dan wrijft u eens in uw handen met een smile tot achter uw oren en zeggende "boontje komt om zijn loontje", terwijl er op dat ogenblik waarschijnlijk een gezin grotendeels zonder inkomen valt.
Er is een verschil tussen niet akkoord gaan met een stakingsactie, en pure haat en iemand zijn ontslag wensen.
Als die verantwoordelijkheid, al is het maar gedeeltelijk, bij hen gelegd wordt zullen ze misschien 2 keer nadenken voor ze zoiets doen

Re: Acties in Charleroi
Ik kan Schrek alleen maar bijtreden. Die 'buitensporige' straffen zijn ondertussen trouwens alweer herleid naar peanuts. Voor een sociale actie die wat mij betreft het predikaat 'staking' niet verdient.
Re: Acties in Charleroi
Er bestaat zoiets als stakingsrecht ook, en het schandalige hier is dat de erkende vakbonden hun eigen leden - alweer - een dolk in de rug hebben gestoken. Zij verdedigen niet het personeel, maar de bazen om hun eigen gepriviligeerde postjes te kunnen behouden. En dan krijgen we mails van de directie om ons op te roepen vertrouwen te hebben in onze vakbonden...overweg13 schreef:Zijn ze dan ontslagen? Want dat zou precies binnen de proporties liggen. Als het alleen maar om een boete gaat, dan is het inderdaad buiten proportie. Of vind je dat een handvol dollemannen duizenden reizigers in de problemen mogen brengen?
Stel je even in de plaats: je hebt een verantwoordelijke job met belangrijke veiligheidsmaatregelen, bent juridisch verantwoordelijk voor alle fouten, hebt een lange en moeilijke opleiding gehad, werkt in 3x8 en wegens personeelsgebrek kan je nog nauwelijks verlof opnemen. Je directie blijft jarenlang blind en doof voor de mistoestanden (en veiligheidsrisico's !) en je vakbonden vinden je eisen niet belangrijk genoeg. Als toetje ga je er ook nog eens financieel op achteruit. Dat kookt dan eens over en in plaats van in overleg te gaan (wat tijdens de vorige acties op papier beloofd werd) worden er nog eens straffen uitgedeeld omdat je opkomt voor je rechten.
Denk er van wat je wil, maar er is door leraars, buschauffeurs, verplegers en fabrieksarbeiders al voor veel minder actie gevoerd.
Re: Acties in Charleroi
Dus iemand die wantoestanden aankaart en zijn rechten verdedigt is een onnozelaar? Fijne mentaliteit of laat jij met de eeuwige glimlach op je gezicht over je heen lopen om toch maar goed bij de baas te staan?Shrek schreef:Maar dat heeft met verantwoordelijkheid te maken. Iemand die verantwoordelijk is voor een heel gezin moet op het werk niet den onnozele gaan uithangen. Alleen is die link momenteel totaal onbestaande, omdat de vakbonden onaantastbaar zijn.
Als die verantwoordelijkheid, al is het maar gedeeltelijk, bij hen gelegd wordt zullen ze misschien 2 keer nadenken voor ze zoiets doen
Het probleem is nu net dat de vakbonden NIET achter deze acties staan. Nogal logisch: zij zijn de oorzaak van het ongenoegen door hun eigen leden in de zak te zetten.
Re: Acties in Charleroi
Ja die mail, daar wist ik echt niet van of dit nu sarcastisch of ironisch of gewoon echt gemeend was.gysev schreef:[En dan krijgen we mails van de directie om ons op te roepen vertrouwen te hebben in onze vakbonden...
Ofwel was het de directie die zeer ironisch beweerde van "hoe? wat is het probleem? jullie vakbond is toch het perfecte doorgeefluik om problemen te melden, zij hebben ons niets gemeld..." , en zo wil laten merken dat de vakbond zijn werk niet doet... ofwel zijn ze idd zo wereldvreemd dat ze het niet weten wat er op de werkvloer leeft.
Er zijn in ieder geval hier en daar weeral beloftes gedaan voor het blokpersoneel (alle blokpersoneel? Want er zit daar ook nog iets anders dan ondercheffen), wat gaat er van terechtkomen? Geen idee. Als dat allemaal weer op zich laat wachten gaat alles weer overkoken.
Enige verschil in het zuiden van het land laten ze dat sneller merken, in het Noorden van het land denkt de Vlaming hetzelfde maar blijft het grotendeels onderhuids zitten.
Re: Acties in Charleroi
Nog maar eens :
Lijn 37 Luik-Guillemins - Aachen Hbf: Verkeer verstoord. 14:44 Er is een werkonderbreking aan de gang bij het personeel van de NMBS-Groep in het station van Luik-Guillemins.
Verstoord verkeer. Einde storing. Gevolgsvertragingen blijven mogelijk.
Lijn 36 Brussel-Zuid - Luik-Guillemins: Verkeer verstoord. 14:40 Er is een werkonderbreking aan de gang bij het personeel van de NMBS-Groep in het station van Luik-Guillemins.
Verstoord verkeer. Einde storing. Gevolgsvertragingen blijven mogelijk.
Lijn 37 Luik-Guillemins - Aachen Hbf: Verkeer verstoord. 14:44 Er is een werkonderbreking aan de gang bij het personeel van de NMBS-Groep in het station van Luik-Guillemins.
Verstoord verkeer. Einde storing. Gevolgsvertragingen blijven mogelijk.
Lijn 36 Brussel-Zuid - Luik-Guillemins: Verkeer verstoord. 14:40 Er is een werkonderbreking aan de gang bij het personeel van de NMBS-Groep in het station van Luik-Guillemins.
Verstoord verkeer. Einde storing. Gevolgsvertragingen blijven mogelijk.