Grote revisie Sprinter
Re: Grote revisie Sprinter
Mag ik op een kleine inconsequentie wijzen in dit debat? Als de NMBS studies buiten het bedrijf bestelt, dan krijgen ze (terecht) op hun donder dat dit vele miljoenen kost, die men beter zou kunnen besparen. Ook designers kosten handenvol geld. Ik zie niet in waarom daar een uitzondering gemaakt zou moeten worden. (Temeer omdat die stellen na 3 weken toch al opnieuw onherkenbaar ondergespoten zullen zijn...)
Met vriendelijke groet
overweg13
overweg13
Re: Grote revisie Sprinter
En in mijn ogen het belangrijkste aspect: het exterieur van een trein is gewoon totaal onbelangrijk. De klanten zien 99% van de tijd het interieur. Het is vooral daar dat de aandacht naartoe moet gaan 

-
- Berichten: 129
- Lid geworden op: 01 nov 2011, 09:16
- Contacteer:
Re: Grote revisie Sprinter
Die kop op wat trekt dat eigenlijk net een bad eendje geworden
Kleur en smaak zijn ook de beste kant niet bij de NMBS
Kleur en smaak zijn ook de beste kant niet bij de NMBS
Mijn fotosite
http://www.flickr.com/photos/trainspotterstef/
http://www.flickr.com/photos/trainspotterstef/
Re: Grote revisie Sprinter
De gele neus is goed voor de zichtbaarheid, in UK reeds jaren verplicht.
Gele neus zou overigens niet slecht staan met rest van het rijtuig in degelijk klassiek NMBS groen!
Gele neus zou overigens niet slecht staan met rest van het rijtuig in degelijk klassiek NMBS groen!
Re: Grote revisie Sprinter
Een degelijk en functioneel design (en dan heb ik het ook over het interieur) kan voor een serieuze imago-verbetering zorgen. In het buitenland heeft men dat al jaren begrepen. Hier maakt men gewoon alles grijs en pleurt men wat M6-stoelen in de trein, en gebruikt men als hoofdkleur voor de buitenkant precies die kleur die graffiti-gespuis het meest aantrekt: een mooi knalwit doek om te bekliederen. Het feit dat al die treinen onder de tags staan is trouwens voor een groot deel de fout van de NMBS, maar da's een andere discussie.Mag ik op een kleine inconsequentie wijzen in dit debat? Als de NMBS studies buiten het bedrijf bestelt, dan krijgen ze (terecht) op hun donder dat dit vele miljoenen kost, die men beter zou kunnen besparen. Ook designers kosten handenvol geld. Ik zie niet in waarom daar een uitzondering gemaakt zou moeten worden. (Temeer omdat die stellen na 3 weken toch al opnieuw onherkenbaar ondergespoten zullen zijn...)
Er wordt geklaagd over allerlei nutteloze studies die besteld worden bij dure consultants. Dat wil echter niet zeggen dat je voor niks hulp van buitenaf mag inroepen, zeker wanneer het een meerwaarde betekent.
Akkoord. Probleem is dat ook daar amper aandacht aan besteed lijkt te worden: alles grijs, en een grijs stofje over de banken. In het beste geval M6-stoelen. The end.De klanten zien 99% van de tijd het interieur. Het is vooral daar dat de aandacht naartoe moet gaan
-
- Berichten: 387
- Lid geworden op: 09 nov 2010, 19:23
-
- Berichten: 1059
- Lid geworden op: 09 apr 2008, 17:58
Re: Grote revisie Sprinter
Dan zie ik toch al 1 groot nadeel. De onpraktisch geplaatste smalle binnendeuren.
Re: Grote revisie Sprinter
http://www.flickr.com/photos/treinflori ... 349056541/
Het zijn ook draaideuren ipv schuifdeuren. Voor de persoon die daar links moet zitten niet echt handig
Het zijn ook draaideuren ipv schuifdeuren. Voor de persoon die daar links moet zitten niet echt handig
Re: Grote revisie Sprinter
Da's dus precies wat ik bedoel. ZO moderniseer je dus een trein.Moderniseren kan ook stijlvol hoor![]()
Re: Grote revisie Sprinter
Ga dan in Nederland wonen.Teach2 schreef:Da's dus precies wat ik bedoel. ZO moderniseer je dus een trein.Moderniseren kan ook stijlvol hoor![]()
Niet dat het niet beter kan bij ons, maar bovenvermeld geval zou ik ook niet als voorbeeld nemen.
Kleuren en smaken verschillen zeker?
Re: Grote revisie Sprinter
Toch even vermelden dat het gaat over een grote revisie, en niet over een modernisatie.
Re: Grote revisie Sprinter
Het met veel voorsprong meest ridicule antwoord dat bijna als standaard wordt gegeven door mensen zonder argumenten wanneer wordt getoond dat iets in het buitenland beter gedaan wordt dan in België: "ga daar dan wonen". Tja, met DIE attitude verander je dus NIKS.Ga dan in Nederland wonen.
Het grote probleem is juist dat bij de NMBS je amper het verschil ziet tussen de twee. Want als ik me niet vergis krijgen ook deze stelletjes het beruchte M6-stofje over de banken, en zal ook hier de pot grijze verf royaal worden bovengehaald voor het interieur. Wat is dan nog het grote verschil met pakweg de break, wat wel als een modernisering aanzien wordt?Toch even vermelden dat het gaat over een grote revisie, en niet over een modernisatie.
-
- Berichten: 1291
- Lid geworden op: 14 mei 2007, 10:03
Re: Grote revisie Sprinter
Revisie: ja, technisch is het om te beginnen een grote revisie.
Maar dan meteen gecombineerd met het volledig nieuw inrichten van met name de binnenkant aan het gebruik als Intercity. De kassen in de oude uitvoering waren juist voor agglomeratie- en regionaal vervoer ontworpen, wat goed zichtbaar blijft aan de zeer brede buitendeuren.
Ik denk dat zo een ingrijpende aanpassing aan een totaal veranderde inzet vrij zeldzaam is? Het doet me denken aan een nieuwe keuken (als de oude bijkeuken er meteen bij wordt getrokken): de raamkozijnen en de deur blijven op hun plaats, maar voor de rest wordt alles opnieuw opgezet.
_________________
Overigens heb ik vele* malen meer verstand van treinen dan van keukens.
* Om te beginnen doordat ik in keukens uitblink door een gebrek aan ervaring! Kwestie van hardnekkig, ehm, stijfkoppigheid.
Maar dan meteen gecombineerd met het volledig nieuw inrichten van met name de binnenkant aan het gebruik als Intercity. De kassen in de oude uitvoering waren juist voor agglomeratie- en regionaal vervoer ontworpen, wat goed zichtbaar blijft aan de zeer brede buitendeuren.
Ik denk dat zo een ingrijpende aanpassing aan een totaal veranderde inzet vrij zeldzaam is? Het doet me denken aan een nieuwe keuken (als de oude bijkeuken er meteen bij wordt getrokken): de raamkozijnen en de deur blijven op hun plaats, maar voor de rest wordt alles opnieuw opgezet.
_________________
Overigens heb ik vele* malen meer verstand van treinen dan van keukens.
* Om te beginnen doordat ik in keukens uitblink door een gebrek aan ervaring! Kwestie van hardnekkig, ehm, stijfkoppigheid.
Re: Grote revisie Sprinter
HijDieHetWeet heeft het over de Sprinters (AM86), niet over de Nederlandse DD-ARRevisie: ja, technisch is het om te beginnen een grote revisie.
Maar dan meteen gecombineerd met het volledig nieuw inrichten van met name de binnenkant aan het gebruik als Intercity. De kassen in de oude uitvoering waren juist voor agglomeratie- en regionaal vervoer ontworpen, wat goed zichtbaar blijft aan de zeer brede buitendeuren.
