NMBS wil aanbod met 10 procent inkrimpen

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Molenbruch Y.

Re: NMBS wil aanbod met 10 procent inkrimpen

Bericht door Molenbruch Y. »

Eigenlijk 'n beetje pervers als je er op nadenkt...
In wezen "kost" het niets om te stoppen aan een halte?
Vanuit het standpunt van de infrastructuurbeheerder is er weldegelijk een grote opportuniteitskost denkbaar. Iedere (trage) stoptrein slorpt meerdere potentiële rijpaden voor snellere goederen- of reizigerstreinen op, in het bijzonder op een lijn met weinig uitwijkmogelijkheden. In hoeverre dat argument relevant is in tijden van besparingen is natuurlijk nog een totaal andere vraag...

Groeten,
Fles

Bericht door Fles »

De directie van de Belgische Spoorwegen NMBS heeft een bezuinigingsplan opgesteld dat 100 miljoen euro moet gaan opleveren. Het omvat onder andere het verwijderen van bijna 950 treinen en 40 stations. Het bespreken van het plan begint op 5 juli.

Het plan omvat de sluiting van de 40 stations op het Belgische spoorwegnet waar minder dan 70 mensen instappen, het verwijderen van 327 treinen uit de dienstregeling, die een dekkingsgraad van minder dan 5 procent hebben en nog ook 614 treinen die dekkingsgraad van 10 procent hebben staan op de schrappingslijst. Ongeveer 25 duizend mensen zullen getroffen worden door de versobering.
http://www.treinreiziger.nl/actueel/950 ... gie-143696

Ik neem aan dat dit over hetzelfde plan gaat? Weet iemand welke die 40 stations zijn? Ik weet dat er eind dit jaar al 4 dicht gaan, maar verder?
rail s

Bericht door rail s »

Volgens De Morgen:
Sluiting:
Hofstade
Hillegem & Welle (beide zouden volgens Wikipedia recent vernieuwd zijn in het kader van het GEN)
Simonis (in 2009 heropend)
Sint-Pieters-Brugge

Vermindering aanbod:
Antwerpen <=> Noorderkempen
Brussel <=> luchthaven in Zaventem
Brussel <=> Dendermonde

Niet vermeld maar u wel bekend
Kapellekerk
Congres

Dinsdag vroeg het BHGewest nog 11 extra stations op te nemen in het GEN: http://www.brusselnieuws.be/artikel/gew ... n-stations

Ik vraag mij af wat de NMBS dan van plan is met Brussel-West. Alles wat er de voorbije jaren is bijgekomen wordt zo goed als teruggedraaid. Men heeft miljarden geïnvesteerd in Zaventem en vlak voor de opening gaat men de bediening verminderen, I don't get it...
vasonline

Bericht door vasonline »

Molenbruch Y. schreef:
Eigenlijk 'n beetje pervers als je er op nadenkt...
Vanuit het standpunt van de infrastructuurbeheerder is er weldegelijk een grote opportuniteitskost denkbaar. Iedere (trage) stoptrein slorpt meerdere potentiële rijpaden voor snellere goederen- of reizigerstreinen op, in het bijzonder op een lijn met weinig uitwijkmogelijkheden. In hoeverre dat argument relevant is in tijden van besparingen is natuurlijk nog een totaal andere vraag...

Groeten,
Hoi,

Dank je voor de verklaring.
Inderdaad of het argument relevant is, is een andere vraag...

Groetjes
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Dietrich

Bericht door Dietrich »

rail s schreef:Hillegem & Welle (beide zouden volgens Wikipedia recent vernieuwd zijn in het kader van het GEN)
Klopt, maar nogmaals zijn die haltes van Infrabel, dus wat de NMBS beslist zal hopelijk niet tot bij Infrabel worden doorgetrokken. Er kan nog steeds in de toekomst een vervoerder komen die die haltes bedient.
Steve

Bericht door Steve »

Simonis sluiten zou een grote stommiteit zijn. De enige reden waarom er momenteel weinig reizigers zijn, is de vrij zwakke bediening en de relatief geringe bekendheid van de mogelijkheden die er zijn. Geef dat station meer tijd om te ontwikkelen (net zoals Brussel-West trouwens) en verbeter vooral het aanbod, dan komt dat heus wel goed. Simonis is verdorie een van de drukste knooppunten van heel Brussel.
KB

Bericht door KB »

MIVB-reiziger schreef:Simonis sluiten zou een grote stommiteit zijn. De enige reden waarom er momenteel weinig reizigers zijn, is de vrij zwakke bediening en de relatief geringe bekendheid van de mogelijkheden die er zijn. Geef dat station meer tijd om te ontwikkelen (net zoals Brussel-West trouwens) en verbeter vooral het aanbod, dan komt dat heus wel goed. Simonis is verdorie een van de drukste knooppunten van heel Brussel.
Het typische verhaal van de Belgische spoorwegen: slecht aanbod (frequentie, aansluitingen, ...) en/of slechte bekendheid dus weinig reizigers. Gevolg: halte/lijn/rit wordt geschrapt wegens te weinig belangstelling.
L'union fait la force.
Shrek

Bericht door Shrek »

vasonline schreef: Eigenlijk 'n beetje pervers als je er op nadenkt... ;)
Dat is helemaal niet waar hoor. Een trein heeft enorm veel energie nodig om weer op snelheid te komen.
Dieselfreak schreef: Dat vraag ik me ook af. Hoeveel kost het openhouden van een onbemande halte? Het enige voordeel dat ik zie in het schrappen van kleine haltes, is dat de trein een paar minuten minder lang over zijn traject doet. Schelen die paar minuutjes zoveel geld?
Minder reistijd = minder treinen nodig om de dienstregeling te kunnen uitvoeren. Ook de kost aan infrabel is niet onbelangrijk.
Maar daar verwacht ik dat de politiek dan weer ingrijpt en de kost per halte ferm verlaagt. Dit zal tot gevolg hebben dat enkele kleine lijntje niet meer rendabel zijn en dichtgaan, maar dan kunnen de andere treinen tenminste nog stoppen tussen de grote steden in ...
Hobbes

Bericht door Hobbes »

Natuurlijk zijn er een aantal stopplaatsen/stations die bijna niets opbrengen.

Maar is het eigenlijk niet erg dat men het weer bij de "core business" gaat zoeken, en men het blijkbaar weer niet nodig vindt om eens te gaan snoeien in de directies/bureau's/bazen???
groentje

Bericht door groentje »

Sommige stopplaatsen worden doodgeknepen door de NMBS. Hoe kan je verwachten dat een station reizigers aantrekt met bijvoorbeeld slechts een 2-uursdienst? Of zonder enige voorziening zoals schuilhokjes en verlichting(!)?
Heel vaak werken de OV-bedrijven ook nog steeds compleet naast elkaar, zonder rekening te houden met de dienstregeling van de andere (achterdochtige mensen zouden zelfs kunnen denken dat ze er een sadistisch genoegen in scheppen om de bus op exact hetzelfde ogenblik te laten vertrekken als wanneer de trein het station binnenrijdt, en omgekeerd). Of ze doen elkaar regelrecht concurrentie aan. Zeker in Vlaanderen, waar de bus spotgoedkoop is, kan dat de dood betekenen van een stopplaats waar ook frequente en relatief snelle busverbindingen zijn. Terwijl spoor en bus elkaar net zouden kunnen aanvullen.
Stopplaatsen sluiten kan misschien hier en daar, maar over het algemeen is dit geen oplossing op de langere termijn. Integendeel, hier en daar zouden er net haltes terug moeten bijkomen...
Adler

Bericht door Adler »

Shrek schreef:Maar daar verwacht ik dat de politiek dan weer ingrijpt en de kost per halte ferm verlaagt...
Waarom zou de politiek hier moeten ingrijpen?
NMBS en Infrabel behoren, samen met de Holding en nu ook Logistics, tot een financiële constructie, NMBS-groep, waarvan 100% van de aandelen in handen is van de Staat, m.a.w. zijn dus staatsbedrijven.
Elke euro die NMBS betaalt aan Infrabel blijft dus in dezelfde (staats)pot.
Het verhoogt het verlies van NMBS maar verhoogt evenveel de winst van Infrabel.
Wat telt voor de Staat is de geconsolideerde winst of verlies van de totale groep, dat wordt telkens weer bevestigd door Vervotte als er in het parlement hierover vragen worden gesteld.
Dat NMBS zoveel moet betalen zal hun dus niet veel uitmaken, het zorgt er juist voor dat er straks geen kapers op de kust komen.
bobke

Bericht door bobke »

Adler schreef:
Shrek schreef:Maar daar verwacht ik dat de politiek dan weer ingrijpt en de kost per halte ferm verlaagt...
Waarom zou de politiek hier moeten ingrijpen?
NMBS en Infrabel behoren, samen met de Holding en nu ook Logistics, tot een financiële constructie, NMBS-groep, waarvan 100% van de aandelen in handen is van de Staat, m.a.w. zijn dus staatsbedrijven.
Elke euro die NMBS betaalt aan Infrabel blijft dus in dezelfde (staats)pot.
Het verhoogt het verlies van NMBS maar verhoogt evenveel de winst van Infrabel.
Wat telt voor de Staat is de geconsolideerde winst of verlies van de totale groep, dat wordt telkens weer bevestigd door Vervotte als er in het parlement hierover vragen worden gesteld.
Dat NMBS zoveel moet betalen zal hun dus niet veel uitmaken, het zorgt er juist voor dat er straks geen kapers op de kust komen.
Ja, ik had het niet beter kunnen verwoorden.

Dat men stations sluit met minder dan 70 reizigers per dag, ga ik wel mee akkoord. Dat is echt de moeite niet. En die 70 gaan maar een weinig verschil uit maken op andere lijnen.
Laatst gewijzigd door bobke op 12 jun 2011, 10:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Steven

Bericht door Steven »

Het zorgt er wel voor dat er bij cargo vlotte concurrentie kan zijn want die rijpaden zijn dan weer goedkoop. Er is dus niet echt een balans in die prijzen en daar gaat het hem net over. Men vermoed dus een verdoken subsidie te geven aan NMBS logistics via de goedkope rijpaden voor goederen en duurder voor reizigers. Die van reizigers zouden naar schijnt 5 tot 6 x duurder zijn dan in de ons omringende landen.
Asterix

Bericht door Asterix »

Shrek schreef:
melle schreef:Stations afschaffen is het stomste wat je kan doen.

En er is wel vraag naar meer treinen 's avonds en 's nachts, een soort van minimumdienstregeling zou echt een schot in de roos zijn.
En zou het voor jou dan kunnen dat tickets op die late treinen duurder zijn dan normaal en passen niet geldig? Want daar draait het natuurlijk om, de kostendekking...
Ja maar binnenkort betaal je dan al méér in de spits en dan ook nog eens 's avonds? En ook nog eens als het regent misschien? :roll:
Dat men eens dat B-Logistics-vehikel overboord gooit want dat is de kern van de zaak, veel meer dan die vele bureaus en postjes. B-Logistics sleurt ons allemaal mee de dieperik in en de reiziger mag het ontgelden. Trouwens, als de kleine stopplaatsen toch zo duur zijn om te stoppen voor de NMBS, dat men dan eens wat meer IC's gewoon laat doorrijden.
Hogersluys

Bericht door Hogersluys »

KB schreef:
Nils schreef:
melle schreef:Stations afschaffen is het stomste wat je kan doen.

En er is wel vraag naar meer treinen 's avonds en 's nachts, een soort van minimumdienstregeling zou echt een schot in de roos zijn.
Ik ken anders wel een paar haltes die zeer goed in aanmerking komen om afgeschaft te worden, aangezien ieder verstandig mens zich afvraagt waarom daar nog treinen stoppen. Zo hebben we er al drie op een rij: Rebaix, Papignies en Houraing...
Hoeveel winst valt er te halen uit het afschaffen van kleine haltes? Maar goed, ik vind niet dat er een principieel bezwaar is tegen het afschaffen van haltes, zolang er voor de gebruikers van die haltes een degelijk alternatief is.
Men zou niet in termen van winst moeten rekenen maar in termen van 'hoe kan ik zoveel mogelijk reizigers vervoeren'. Ik vind het doodjammer dat de NMBS nu ook al vergiftigd is van het marktdenken.
Plaats reactie