Pagina 4 van 4
Re: elektrische treinen als collectie voor verenigingen onbe
Geplaatst: 07 jul 2011, 11:12
door Emiel
Dat laatste lijkt me alleen maar een voordeel. Dan is de tijdspanne waarbij je tot stilstand zou moeten komen alleen maar kleiner.
Wat betreft de "ideale/theoretische wereld", uiteraard kunnen er altijd problemen ontstaan die om accuut handelen vraagt. Maar ik zie alleen de link niet met het wel of niet aan boord hebben van ETCS. Dat handelen moet namelijk toch al plaatsvinden en ook zonder ECTS bestaan er al meerdere mogelijkheden om een snelremming op te lopen.
Wat betreft het niet willen sluiten van een spuiklep: dat heb ik al eens bij de hand gehad. Alleen was dat bij stilstand, want ik heb altijd geleerd dat niet rijdend te doen, juist vanwege het eventuele risico van het niet willen sluiten.
Groetjes,
Emiel
Re: elektrische treinen als collectie voor verenigingen onbe
Geplaatst: 29 jul 2011, 08:44
door COCOKEN007
via de laatste "op de baan" te lezen heb ik vernomen dat het station van Schaarbeek zou dienen als historisch patrimonium voor onze treinen. Dat is toch goed nieuws , tegen 2014 zou alles afgerond moeten zijn. Het voordeel van daar is dat er rijdraad is en hopelijk gaan ze daar ook elektrisch materiaal zetten die dan toch kan buitenkomen en rijden . We duimen ervoor

.
Mijn hoofdvraag is wat onderbemand geantwoord maar dit is mijn besluit van onze hobby en zijn 2 zaken:
1) de jeugd van tegenwoordig (geen persoonlijk verwijt )voelt zich minder en minder aangetrokken tot de modelbouwwereld van de treinen, ik verwijs naar een artikel van de Standaart zo een 3 maanden geleden . Daar wordt zelfs in besloten dat onze hobby in het museum gaat beëindigen . Deze theorie verkondig ik al midden de jaren 90 dat dit binnen max 50 jaar gaat gebeuren en zalzelfs vroeger plaatsvinden.
De oorzaak is vooral de nieuwe technologieën maar vooral de belachelijke hoge prijzen die ze vragen voor alles binnen de treinwereld. Alles wordt gemaakt in China aan dumpprijzen en hier verkocht voor goud.
Er is vernieuwing met alles digitaal te maken wat prachtig is maar de hoge prijs zorgt er voor dat de jeugd dat niet spendeert.
vervolg punt zie verder
Re: elektrische treinen als collectie voor verenigingen onbe
Geplaatst: 29 jul 2011, 08:52
door COCOKEN007
2) wat blijft echter voor de jeugd over zijn de echte treinen van alle soorten , dit behoort bij de geschiedenis van België en dat blijft wel interessant. Ze krijgen allemaal geschiedenis op school over alles en nog wat en daar zit het vervoer van vroeger en nu.
Op die manier kunnen we nog de jeugd nog ontsteken om toch naar de echte treinen te komen zien . Daarvoor zal het station van Schaarbeek nuttig zijn en ook voor de verenigen .
Zij doen grote inspanningen doen om de stoomlocos en andere stoommachines te laten rijden daar de steenkool heel duur is ook komt daar de dieseltractie bij daar is de mazout ook heel duur.
Als het museum in Schaarbeek een groot succes is gaat dat gepaard met de beloning voor de verenigingen die zullen dan ook veel volk trekken.
Over de modelbouw sector blijf ik in het donker zitten.

Re: elektrische treinen als collectie voor verenigingen onbe
Geplaatst: 29 jul 2011, 09:14
door Shrek
Modelbouw is inderdaad een doodlopend steegje vrees ik. De vraag wordt steeds kleiner dus de prijzen zullen blijven stijgen. Zelfs dingen in China gemaakt zijn duur als je er niet veel van kunt verkopen
De prijs is natuurlijk één ding, maar ik denk ook dat in deze tijd een statische spoorbaan met 2 of 3 treintjes (meer kan een jongere toch niet betalen) niet echt spectaculair meer is. Je opent je MSTS en er rijden meteen honderden treinen over je scherm in landschappen met meer detail dan je zelf zou kunnen maken. Waarom zou je er dan zelf nog zoveel tijd, geld en moeite in steken?
Het museum in Schaarbeek vind ik ook een schitterend idee. De nmbs heeft immers in verschillende donkere hoekjes nog materiaal staan dat zeker het tentoonstellen waard is. En eerlijk gezegd heb ik ook liever dat ze hun geld hieraan geven dan aan een zoveelste machine rijvaardig maken om die dan het grootste deel van het jaar toch niet te gebruiken...
Re: elektrische treinen als collectie voor verenigingen onbe
Geplaatst: 29 jul 2011, 22:22
door COCOKEN007
Hallo Shrek,
je hebt volkomen gelijk. Ik rij soms ook met de treinsimulators en ja het geeft je een gevoel dat je treinbestuurder bent. Je kan ontelbare landschappen , treinen en opdrachten downloaden en hop je bent vertrokken.
Maar toch binnenin zou ikgraag hebben dat de treinen het terug goed doen, 1 ding weet ik zeker als de dollar blijft zakken ga ik zeker mn treinen kopen in Amerika. Vooral scale G = LGB treinen maar dan van Bachmann, je hebt een volledige trein dus 3 wagons en een amerikaanse stoomtrein nu al voor minder dan 200€.
Kijk gerust bij charlesro.com daar vind je al heel wat. Het enige minpunt daar is als je besteld via internet met VISA dat je niet op een beveligde site terechtkomt. Moet je zeker eens doen.
Voor de rest zie ik er naar uit dat Schaarbeek er vlug komt zodat ik kan met mn zoon genieten van de treinen van vroeger. Trouwens we zijn vandaag gaan eten in de Colmar in Drogenbos. Deze Colmar bestaat uit een station en een 1ste klas rijtuig met bagage en postafdeling , ik denk een K rijtuig. De moeite waard om eens naartoe te gaan, We hebben daar 2 uur gezeten en het heeft onze zoon niets verveeld.
gtz
cocoken
Re: elektrische treinen als collectie voor verenigingen onbe
Geplaatst: 20 okt 2011, 21:44
door COCOKEN007
Hallo iedereen,
ik heb deze week de boekjes van de speelgoedketens binnengekregen.
En het was o zo triestig in verband met treinen.
Het enige positieve was de goederentrein van Lego, is niet goedkoop maar bij Bart Smith
kreeg je voor 149€ nog 3 dozen extra bij.
Voor de rest was het in droomland nog 3 sets van Mehano maar die zijn bankroet.
Dus zullen dat overschotten zijn van de vorige jaren.
De treintjes van Thomas trein worden verder afgebouwd.
Dus de toekomst voor de modelbouw treinen gaat steeds meer achteruit in de speelgoed ketens.
jammer maar je kan er niets aan doen.
Zijn er suggesties om deze modelhobby terug op te krikken
Iemand een antwoord op
GTZ
Cocoken
Re: elektrische treinen als collectie voor verenigingen onbe
Geplaatst: 20 okt 2011, 22:04
door Steven
modelbouw treinen zijn net als auto's en boten steeds meer en meer het speelterrein van speciaalzaken geworden. Ook die andere vormen van modelbouw ziet men minder en minder in de klassieke speelgoedwinkel.
Re: elektrische treinen als collectie voor verenigingen onbe
Geplaatst: 23 okt 2011, 22:34
door Joris
Hallo,
tt44ta46 schreef:Nu ja, ik was in 2010 in Trier, waar een prachtig electrisch stel pendelde tussen de stoomlocomotieven, jammer genoeg zat dit stel telkens zo goed als leeg in vergelijking met de stoomtreinen...
En die TEE? Zat die niet voller?
Al denk ik zowiso, dat als er ooit eloks in belgië rijvaardig bewaard zouden blijven, we dan beter gaan voor een lok genre 22/23. Een meerspanninge rijvaardig krijgen zal een lastige klus worden vrees ik...
Dat er in België momenteel geen rijvaardig elektrisch materieel is, heeft meerdere redenen denk ik. Vergeet niet dat er tot voor 2009 slechts 4 elok reeksen van de sporen verdwenen zijn!
En buiten de huidige infrabelbeperking moet je inderdaad ook rekening houden met de middelen. Niet dat er geen massa liefhebbers is die graag een museum 22'er wil zien rijden, maar er geld en tijd voor geven is wat anders... De musea in ons land hebben geen massa geld, en te veel vrijwilligers lopen er bij de meeste musea ook niet denk ik...
En daarbij komt dat inderdaad de toerist/de gewone man een belangrijke bron van inkomsten is. Bijgevolg wordt er ook gelet op wat die zoal spectaculair vinden. Treinspotters hebben hier en daar zelfs een eerder slechte naam. Probeer dan maar eens een voorstel erdoor te krijgen voor iets fotogeniek... Uiteindelijk primeert zelfs op de Boquespoorweg het toerisme. Mooi landschap en materieel, de museumlijn met de beste kaarten denk ik, maar in Spontin komt er ook een nieuwe hut voor toeristen, niet bepaald de meest authentieke oplossing die een authentieke originele sfeer uitademt...
Uiteindelijk zijn enkel foto's/film de enige manier om een spoorwegsfeer te bewaren vrees ik...
Groeten,
Joris De Mol
Re: elektrische treinen als collectie voor verenigingen onbe
Geplaatst: 12 mar 2012, 21:26
door COCOKEN007
nu TSP ook een type 16 gekocht heeft
Mag deze dan op het Belgisch net officeel rijden.
Dit zou de NMBS moeten toelaten zodat het oud materiaal toch nog zien op het net als ze gehomologeerd zijn natuurlijk, het zou toch spijtig zijn mochten ze met hun elektrisch materiaal niet op het net kunnen.
Ik hoop dat dit in de toekomst met de NMBS kan besproken worden he anders wordt dit een spijtige zaak
VG
cocoken
Re: elektrische treinen als collectie voor verenigingen onbe
Geplaatst: 12 mar 2012, 22:34
door Shrek
COCOKEN007 schreef:nu TSP ook een type 16 gekocht heeft
Mag deze dan op het Belgisch net officeel rijden.
Dit zou de NMBS moeten toelaten zodat het oud materiaal toch nog zien op het net als ze gehomologeerd zijn natuurlijk, het zou toch spijtig zijn mochten ze met hun elektrisch materiaal niet op het net kunnen.
Ik hoop dat dit in de toekomst met de NMBS kan besproken worden he anders wordt dit een spijtige zaak
De vraag is: wil het TSP dit wel? De kosten van een rijvaardige eloc zouden willen zeggen dat ze een andere loc (diesel of stoom) aan de kant moeten laten staan. En stoom- en dieseltreinen trekken nog altijd het meeste passagiers aan

Re: elektrische treinen als collectie voor verenigingen onbe
Geplaatst: 13 mar 2012, 00:05
door Steven
Plus dat er eerst nog een oplossing moet komen voor het energieverbruik. Men is van zin om op alle locs energiemeters te plaatsen om hun juiste verbruik te kennen. Dit zou TSP dan ook moeten doen. Trouwens de overeenkomst moet gesloten worden met infrabel en het FOD en niet met de nmbs. Bijkomend is de kostprijs om dergelijke meerspanningsloc rijvaardig te houden veel hoger dan een dieselloc.
Re: elektrische treinen als collectie voor verenigingen onbe
Geplaatst: 13 mar 2012, 07:01
door Bibke
Het is vooral dit laatste. Infrabel moet iets uitwerken om het elektriciteitsverbruik te berekenen.