Re: Duizenden treinreizigers zitten geblokkeerd
Geplaatst: 29 jun 2011, 13:33
Wees gerust, daar spreken ze al van. Er wordt namelijk gezegd dat reizigers compensatie kunnen aanvragen ondanks dat het om overmacht ging.
Dat is net de kern van de discussie hier: door het principe van de lijnkennis toe te passen worden de alternatieven vaak sterk beperkt. Als er zich dan op een alternatieve reisweg ook een incident voordoet, zit je nog meer in de problemen.Adler schreef:Waarom begint men hier nu weer over lijnkennis ?
Wat heeft dat weer te maken met de chaos van eergisteren ?
Het gaat hier ondermeer over de vraag waarom iedereen uren moest wachten op informatie en men zelfs de burgemeester van de stad Gent niet kon zeggen hoeveel treinen er nu onderweg waren naar Gent, of er mensen ziek waren op deze treinen, wanneer die gingen toekomen, enz., enz.Jeroen schreef:Dat is net de kern van de discussie hier: door het principe van de lijnkennis toe te passen worden de alternatieven vaak sterk beperkt. Als er zich dan op een alternatieve reisweg ook een incident voordoet, zit je nog meer in de problemen.Adler schreef:Waarom begint men hier nu weer over lijnkennis ?
Wat heeft dat weer te maken met de chaos van eergisteren ?
De burgemeester moest echt niet weten of er nu 581 of 582 mensen op die trein zaten.Glodenox schreef:Alhoewel er inderdaad veel schortte aan de communicatie, vond ik de reactie van die burgemeester op vlak van het niet weten hoeveel passagiers op een trein zit nogal idioot.
Het is "normaal" dat een gestrande reiziger die over zen toeren is, dergelijke vragen begint te stellen.Adler schreef:Op de website van GvA staan enkele simpele vragen aan Descheemaecker (van Paul Geudens):
1. Is het normaal dat het spoormateriaal faalt wanneer de buitentemperatuur niet tussen de 10 en 20 graden zit? Is er voldoende aandacht voor onderhoud?
2. Is het normaal dat de NMBS mensen laat bakken en uitdrogen? Liever dan de deuren van de gestrande rijtuigen te openen?
3. Is het normaal dat er bij accidenten zoals maandag niet onmiddellijk een noodplan wordt uitgerold of een crisiscentrum wordt opgericht? Zijn er dan geen noodscenario’s?
4. Is het normaal dat er urenlang geen informatie wordt verspreid? Dat ouders niet weten waar hun kinderen blijven? Dat scholen zelf voor vervangende autobussen moeten zorgen?
5. Wat doen de spoorwegen – buiten het betalen van bonussen aan de topmensen en het uitdelen van sorrypassen omdat de trein weer eens vertraging had – eigenlijk met de drie miljard euro die ze jaarlijks van de belastingbetaler krijgen toegestopt?
6. Is het normaal dat de problemen rond communicatie en coördinatie nu al jaren blijven aanslepen? Moet de structuur van dat logge vehikel niet dringend herbekeken worden? Waarom is daar zo lang mee gewacht?
De gemeenschap heeft recht op adequate antwoorden en oplossingen. Indien de NMBS-managers die niet kunnen of niet willen geven, moeten ze opstappen. De speeltijd heeft nu lang genoeg geduurd.
Het is aan de NMBS om aan te tonen dat het om overmacht zou gaan. En ik betwijfel sterk dat dat hier het geval zou zijn. Het was geen extreem weer en defect materieel of een kapotgetrokken bovenleiding is bijna per definitie geen overmacht.kars schreef:Wees gerust, daar spreken ze al van. Er wordt namelijk gezegd dat reizigers compensatie kunnen aanvragen ondanks dat het om overmacht ging.
ik heb het hier in een ander topic al eens gepost : ik heb via de ombudsdienst klacht neergelegd tegen die overmacht door sneeuw (ik ben weerkundige dus ik ben heeeeeeeeel benieuwd naar hun uitleg) maar ze willen mijn klacht precies niet behandelen, al 2 of 3 brieven gekregen van de ombudsdienst dat ze mijn klacht niet binnen de afgesproken termijn hebben behandeld en dat de ombudsdienst ze daarvan op de hoogte heeft gebrachtrvdborgt schreef:Het is aan de NMBS om aan te tonen dat het om overmacht zou gaan. En ik betwijfel sterk dat dat hier het geval zou zijn. Het was geen extreem weer en defect materieel of een kapotgetrokken bovenleiding is bijna per definitie geen overmacht.kars schreef:Wees gerust, daar spreken ze al van. Er wordt namelijk gezegd dat reizigers compensatie kunnen aanvragen ondanks dat het om overmacht ging.
De NMBS trekt zich daar echter weinig van aan. Zie ook het jaarverslag 2010 van de ombudsman: ondanks dat de NMBS de boodschap moest inslikken dat de sneeuw in december overmacht was, kun je lezen dat de NMBS voor alle compensatieaanvragen tijdens de hele sneeuwperiode ook zijn poot stijf houdt. Ik hoop dat er daarvan een paar gevallen bij de toezichthouder komen, want dat kan echt niet.
Groetjes,
Rian
Een breuk in de bovenleiding is bijna per definitie géén overmacht. Alleen als de breuk door sabotage komt of extreem weer kun je van overmacht spreken.Kris G schreef:ik heb het hier in een ander topic al eens gepost : ik heb via de ombudsdienst klacht neergelegd tegen die overmacht door sneeuw (ik ben weerkundige dus ik ben heeeeeeeeel benieuwd naar hun uitleg) maar ze willen mijn klacht precies niet behandelen, al 2 of 3 brieven gekregen van de ombudsdienst dat ze mijn klacht niet binnen de afgesproken termijn hebben behandeld en dat de ombudsdienst ze daarvan op de hoogte heeft gebrachtrvdborgt schreef:Het is aan de NMBS om aan te tonen dat het om overmacht zou gaan. En ik betwijfel sterk dat dat hier het geval zou zijn. Het was geen extreem weer en defect materieel of een kapotgetrokken bovenleiding is bijna per definitie geen overmacht.kars schreef:Wees gerust, daar spreken ze al van. Er wordt namelijk gezegd dat reizigers compensatie kunnen aanvragen ondanks dat het om overmacht ging.
De NMBS trekt zich daar echter weinig van aan. Zie ook het jaarverslag 2010 van de ombudsman: ondanks dat de NMBS de boodschap moest inslikken dat de sneeuw in december overmacht was, kun je lezen dat de NMBS voor alle compensatieaanvragen tijdens de hele sneeuwperiode ook zijn poot stijf houdt. Ik hoop dat er daarvan een paar gevallen bij de toezichthouder komen, want dat kan echt niet.
ik heb gehoord dat ze de breuk aan een bovenleiding sowieso als overmacht beschouwen maar voor deze ene keer een uitzondering gaan maken
Adler, probeer eens die oogkleppen af te zetten en iets ruimer te denken. Ik lees hier van de hand van 2012 dat de chaos nog is verergerd omdat er op het omleidingstraject een trein in panne was gevallen waardoor het echt een opstopping van jewelste is geworden. Had men makkelijker kunnen omleiden, men had wellicht ook geen uren moeten wachten op treinen van de kust want ik kan mij niet voorstellen dat die net allemaal in de sectie stonden die stroomloos was geworden. Had men geen uren moeten wachten, er waren geen tientallen mensen onwel geworden door de hitte. Betere communicatie had goed geweest voor de hulpdiensten én de passagiers maar gaat geen uitdroging tegen, treinen zoveel mogelijk laten rijden waardoor mensen zo kort mogelijk in de warmte moeten staan wachten op die treinen, wél. Dat zal er dan ook voor zorgen dat er helemaal geen hulpdiensten ter plaatse moeten komen. Die communicatie komt maar op punt twee (symptoombestrijding van het probleem 'er komen geen treinen door en mensen zitten vast in snikhete stopplaatsen' met de gekende chaos), punt één is al een niveau vroeger ingrijpen en die chaos vermijden door de vraag te stellen waarom een lokaal incident als een stroompanne ervoor kan zorgen dat mensen op verschillende plaatsen uren vastzitten in de zon (oorzaak dat voor die pijnlijke symptomen zorgt).Adler schreef:Het gaat hier ondermeer over de vraag waarom iedereen uren moest wachten op informatie en men zelfs de burgemeester van de stad Gent niet kon zeggen hoeveel treinen er nu onderweg waren naar Gent, of er mensen ziek waren op deze treinen, wanneer die gingen toekomen, enz., enz.Jeroen schreef:Dat is net de kern van de discussie hier: door het principe van de lijnkennis toe te passen worden de alternatieven vaak sterk beperkt. Als er zich dan op een alternatieve reisweg ook een incident voordoet, zit je nog meer in de problemen.Adler schreef:Waarom begint men hier nu weer over lijnkennis ?
Wat heeft dat weer te maken met de chaos van eergisteren ?
M.a.w. over het totaal gebrek aan communicatie en het niet werken van de noodplannen.
Dat heeft absoluut niets te maken met het feit of daar nu al dan niet bestuurders beschikbaar waren met lijnkennis.
Zelfs als alle treinbestuurders in Belgie op alle lijnen zouden mogen rijden, dat zou niets veranderd hebben aan de chaotische toestanden van eergisteren.