Pagina 4 van 7
Re: Kaartje in trein kopen duurder
Geplaatst: 08 okt 2011, 19:49
door ferry
Hoi
Mij moeten ze eerst eens uitleggen waarom er steeds voor Wallonie met andere criteria gewerkt wordt wat volledige of gedeeltelijke sluiting van stations betreft of hebben de vakbonden daar meer macht?
Voor het overige is het een totale schande(zou nog sterkere woorden willen gebruiken) om deze toeslag aan te rekenen.
Hetzelfde voor de online ticketten: mag ik soms mijn printinkt(kleuren!) aanrekenen aan de NMBS?
f
Re: Kaartje in trein kopen duurder
Geplaatst: 08 okt 2011, 19:55
door Steve
ferry schreef:Hoi
Mij moeten ze eerst eens uitleggen waarom er steeds voor Wallonie met andere criteria gewerkt wordt wat volledige of gedeeltelijke sluiting van stations betreft of hebben de vakbonden daar meer macht?
Voor het overige is het een totale schande(zou nog sterkere woorden willen gebruiken) om deze toeslag aan te rekenen.
Hetzelfde voor de online ticketten: mag ik soms mijn printinkt(kleuren!) aanrekenen aan de NMBS?
f
Je hoeft helemaal niet in kleur af te drukken, zwart-wit is even goed. En als je maalt om die paar fracties van een cent die je voor die ene afdruk kwijt zult zijn: je kunt ook gewoon een eID-ticket nemen. Of ga je dan een korting eisen omdat je de NMBS kosten bespaart?

Re: Kaartje in trein kopen duurder
Geplaatst: 08 okt 2011, 20:31
door overweg13
ferry schreef:Hoi
Mij moeten ze eerst eens uitleggen waarom er steeds voor Wallonie met andere criteria gewerkt wordt wat volledige of gedeeltelijke sluiting van stations betreft of hebben de vakbonden daar meer macht?
f
Mij moet je dan eerst eens uitleggen waar je het haalt dat voor Wallonië andere criteria gebruikt worden. Ik zou dat trouwens niet meer dan terecht vinden. In vele regio's in Wallonië is de trein het enige valabele alternatief voor de auto omdat de TEC het gewoon laat afweten in landelijke gebieden. Dat is compleet verschillend in Vlaanderen. Laat dus maar wat onrendabele diensten overleven in Wallonië, vaak zou met hen het enige openbaar vervoer verdwijnen.
Re: Kaartje in trein kopen duurder
Geplaatst: 08 okt 2011, 20:43
door KB
ferry schreef:Hoi
Mij moeten ze eerst eens uitleggen waarom er steeds voor Wallonie met andere criteria gewerkt wordt wat volledige of gedeeltelijke sluiting van stations betreft of hebben de vakbonden daar meer macht?
f
Wallonië is op veel plaatsen veel dunner bevolkt dan het noorden van het land en de woonkernen liggen vaak wat verder uit elkaar, dat kan al veel verklaren. Het lijkt me dat het in pakweg de provincie Luxemburg veel moeilijker is voor een station om 500 reizigers per dag te hebben dan voor een station in de
Vlaamse Ruit.
Re: Kaartje in trein kopen duurder
Geplaatst: 08 okt 2011, 21:03
door kuba.g
ferry schreef:Hetzelfde voor de online ticketten: mag ik soms mijn printinkt(kleuren!) aanrekenen aan de NMBS?
Er moet natuurlijk ergens een grens gelegd worden van hoe ver je kunt gaan met het 'aanrekenen' van de
indirecte kosten. Als je je kaartje aan het loket koopt, ga je dan je portemonnee-afslijtkosten aanrekenen aan de NMBS?
Daarom dat er op Europees niveau normen worden bedacht, waarvan men vindt dat ze eerlijk zijn.
Re: Kaartje in trein kopen duurder
Geplaatst: 09 okt 2011, 00:01
door jotie
overweg13 schreef:jotie schreef:Dat een trein 8 minuten vertraging oploopt door een gesloten sein, kan best zijn, maar niet die informatie moet naar de reiziger, wèl wat voor gevolgen dat heeft voor zijn aansluitingen.
Je hebt natuurlijk wel enigszins gelijk, maar laat het meedelen van de oorzaak van de vertraging nu net een van de verzuchtingen geweest zijn van gebruikersverenigingen en politici. En wat die aansluitingen betreft: hoe kan de TBG zeker zijn dat een aansluiting inderdaad wacht? Als Infrabel het sein openzet, en de TBG gedraaid heeft, is de trein vertrokken, ook al zou men zogezegd op aansluiting wachten.
Die info
mag uiteraard worden meegegeven, graag zelfs, maar waar het om gaat is niet de oorzaak, wel de gevolgen. Trouwens als er als oorzaak "een stremming van het treinverkeer" wordt medegedeeld zoals nu soms gebeurt, is dat niets meer dan een tautologie.
Hoe een TBG kan weten of een trein aansluiting geeft? Omdat TC of RDV of het kan me niet schelen welke dienst die TBG's op tijd en stond moet informeren, en directieven moet geven. In Duitsland
probeert men dit in het Fernverkehr consequent te doen. De resultaten zijn wisselend, en ik heb ook al menige zuchten gehoord bij TBG's die hun informatie op het laatste nippertje moeten bijstellen door te melden dat de trein die normaal zou wachten, toch vertrokken is. Perfect is het dus nog niet, maar het is aan de NMBS en gelieerde vehikels om het beter te doen. "Bestemming beter", was toch de slogan?
Re: Kaartje in trein kopen duurder
Geplaatst: 09 okt 2011, 00:26
door Steven
maak dan eerst maar een aantal beslissingen ongedaan als je dat wil want met het huidige systeem mag je dergelijke info vergeten.
Een TBG vraagt een aansluiting aan RDV, deze speelt de vraagt door aan TC die een beslissing neemt of het voor haar kan, die zegt aan RDV haar besluit die op zijn beurt de TBG zal inlichten, tegen dat de info over en weer is, is de trein al twee stations verder natuurlijk. Er zijn gewoon te veel tussenstappen. Daar is recent nog een bericht van in het VTM nieuws geweest
Hier kan je het filmke vinden.
Re: Kaartje in trein kopen duurder
Geplaatst: 09 okt 2011, 00:32
door AlexNL
kuba.g schreef:De bewijslast blijft echter aan de kant van de vervoerder (hij wilt de boete immers innen en hij had er voor moeten zorgen dat er een werkend automaat ter beschikking stond).
De Nederlandse automaten geven bij het mislukken van een transactie een bon die de reiziger dan kan laten zien aan zowel de conducteur (TBG) als aan de klantendienst indien nodig. Ook worden er logboeken bijgehouden van welke automaten defect waren.
Re: Kaartje in trein kopen duurder
Geplaatst: 09 okt 2011, 09:29
door Asterix
KB schreef:ferry schreef:Hoi
Mij moeten ze eerst eens uitleggen waarom er steeds voor Wallonie met andere criteria gewerkt wordt wat volledige of gedeeltelijke sluiting van stations betreft of hebben de vakbonden daar meer macht?
f
Wallonië is op veel plaatsen veel dunner bevolkt dan het noorden van het land en de woonkernen liggen vaak wat verder uit elkaar, dat kan al veel verklaren. Het lijkt me dat het in pakweg de provincie Luxemburg veel moeilijker is voor een station om 500 reizigers per dag te hebben dan voor een station in de
Vlaamse Ruit.
Ja. En? Daar hebben die 500 Vlaamse reizigers die hun station gesloten zien weinig aan. Nochtans zou het geen verschil mogen maken want een trein laten rijden ginder kost even veel en de benzine hier is even duur.
Re: Kaartje in trein kopen duurder
Geplaatst: 09 okt 2011, 10:10
door Kristofke
En met de niveauverschillen kost het daar waarschijnlijk nog meer om een trein te laten rijden

Re: Kaartje in trein kopen duurder
Geplaatst: 09 okt 2011, 10:29
door Kalimero
ferry schreef:Hetzelfde voor de online ticketten: mag ik soms mijn printinkt(kleuren!) aanrekenen aan de NMBS ?f
Stel dat ik een kaartje koop via internet en als pdf-je op mijn tablet bewaar, zou dat ook aanvaard worden ?
Ze kunnen het dan wel niet knippen, natuurlijk.
Re: Kaartje in trein kopen duurder
Geplaatst: 09 okt 2011, 10:34
door Kristofke
Een PDF ticket is enkel geldig als het afgedrukt is.
Re: Kaartje in trein kopen duurder
Geplaatst: 09 okt 2011, 14:48
door Asterix
Kristofke schreef:En met de niveauverschillen kost het daar waarschijnlijk nog meer om een trein te laten rijden

Op de terugweg is het toch bergaf?

Re: Kaartje in trein kopen duurder
Geplaatst: 09 okt 2011, 15:56
door K V B
overweg13 schreef:
Mij moet je dan eerst eens uitleggen waar je het haalt dat voor Wallonië andere criteria gebruikt worden. Ik zou dat trouwens niet meer dan terecht vinden. In vele regio's in Wallonië is de trein het enige valabele alternatief voor de auto omdat de TEC het gewoon laat afweten in landelijke gebieden. Dat is compleet verschillend in Vlaanderen. Laat dus maar wat onrendabele diensten overleven in Wallonië, vaak zou met hen het enige openbaar vervoer verdwijnen.
Dit is nog maar eens een argument om het spoorverkeer naar de gewesten over te hevelen. Want het subsidiëren van verlieslatende treinen in dun bevolkt gebied gaat ten koste van het subsidiëren van treindiensten elders. En net in het dicht bevolkte Vlaanderen zou de trein best vaker mogen rijden. Ik ken geen enkele lijn in Vlaanderen waar niet minstens elk halfuur een trein zou moeten rijden...
Re: Kaartje in trein kopen duurder
Geplaatst: 09 okt 2011, 17:11
door gysev
K V B schreef:Dit is nog maar eens een argument om het spoorverkeer naar de gewesten over te hevelen. Want het subsidiëren van verlieslatende treinen in dun bevolkt gebied gaat ten koste van het subsidiëren van treindiensten elders. En net in het dicht bevolkte Vlaanderen zou de trein best vaker mogen rijden.
Vlaanderen is niet overal even dicht bevolkt. En wat dat subsidieren betreft: in een ander topic werd er nog voor gepleit om een aantal van deze verbindingen te vervangen door bussen...
K V B schreef:Ik ken geen enkele lijn in Vlaanderen waar niet minstens elk halfuur een trein zou moeten rijden...
Aalst - Burst, Gent - Eeklo, Lichtervelde - De Panne, Menen - Poperinge, Zottegem - Geraardsbergen, Mol - Neerpelt, Mol - Hasselt... Allemaal lijnvakken in relatief dun bevolkte streken of waar de stations niet ideaal liggen en waar een halfuurdienst weggesmeten geld zou zijn - en die voor zover ik weet in Vlaanderen liggen. Als je kijkt naar het aantal inwoners langs een lijn zou je op bv Virton - Rodange minstens om het uur moeten rijden terwijl ze daar in de praktijk een tweeuursdienst hebben - en niets in het weekend.