Bij een gesleepte trein heb je ook die krachtenvector.Waarom zouden ze anders de anti-stijgeringsfunktie ontwikkeld hebben bij locs?Shrek schreef:Ja bij jouw marklintreintjes misschien wel, maar om een wagon van enkele tientallen tonnen omhoog te duwen heb je toch echt wel meer nodig dan de gewone schokken van een wissel hoorStijn82 schreef: Waarschijnlijk is er geen merkbaar verschil is als een T18 duwt of trekt aan een stam M6, maar ik kon vroeger mijn marklin treintjes toch snel laten ontsporen als de loc duwde. Die wagonnetjes wegen niks en dan krijg je wel snel dat ze opzij of omhoog gaan ipv vooruit, zeker in bochten of wissels.Maar in theorie is het natuurlijk wel juist dat er bij een geduwde trein een krachtvector omhoog kan bestaan, waar dit bij een gesleepte onmogelijk is. Maar deze opwaartse kracht blijft ettelijke malen kleiner dan het gewicht van de trein, dus alles is veilig
Maar die kan nooit de oorzaak zijn noch in het ene noch in het andere tot ontsporingen.Zoniet zouden de kranten volstaan.