Shrek schreef:Wat wil je dan dat ze doen? Voor hetgeen zo'n P-trein kost moet je al meerdere andere treinen gaan afschaffen.
Dus: geen late S5 Halle-Mechelen meer? Geen bediening van Puurs-Antwerpen in het weekend?
Het is net heel klantvriendelijk van de NMBS om te proberen zoveel mogelijk vervoer aan te bieden met de schaarse middelen en de reizigers op Mechelen-Halle en Puurs-Antwerpen toch hun nieuwe trein te gunnen
Dus de kosten voor het inleggen van :
4 dagelijkse extra verbindingen Antwerpen-Luchthaven en vv. enerzijds
en
70 weekendverbindingen Puurs-Antwerpen en vv. +
enkele bijkomende laatavond S5-treinen anderzijds
zijn gelijk ?
...in plaats van die enkele reizigers van Antwerpen-Luchthaven
Altijd weer dat axioma van die "enkele reizigers" tussen Antwerpen en de Luchthaven.
De grootste stad van Vlaanderen (meer dan 500.000 inwoners) heeft dus slechts een potentieel van "enkele reizigers" voor de Luchthaven ?
Hoeveel reizigers zitten er dan in de treinen tussen Leuven en de Luchthaven ?
Volgens bevolkingsaantal moet dat dan 5 keer minder zijn als "enkele reizigers".
En toch is er op die lijn wel een betrouwbare halfuurdienst van 's ochtends vroeg tot 's avonds laat.
Stel anders eens voor welke treinen (ik schat iets van een goeie 200 treinkm) jij zou afschaffen om deze extra P-trein Antwerpen-Luchthaven te kunnen laten rijden.
Een goed aanbod trekt nieuwe reizigers aan (zij die nu nog in de AirportExpress-bus of in hun auto zitten).
Goed aanbod = halfuurdienst van 's ochtends vroeg tot 's avonds laat met betrouwbare treinen (dus niet met de Benelux).
Ik weiger te geloven dat er iets moet afgeschaft worden om 4 extra verbindingen te realiseren.
Laat de Benelux in Antwerpen overnachten zodat de gaten in de dienstregeling 's ochtends en 's avonds kunnen worden weggewerkt.
Zodra de Benelux over de HSL gaat zal de volledige dienstverlening over lijn 25 allicht moeten worden hertekend. Dat lijkt me het juiste moment om de bediening van de Luchthaven over te hevelen naar een andere IC.
...met de schaarse middelen
Schaarse middelen ?
Reden te meer om de verbinding Antwerpen-Luchthaven te verbeteren :
De occasionele (zaken)reiziger naar de Luchthaven brengt namelijk meer geld in het laatje dan een abonnee op een late S5-trein.
S5 is trouwens typisch een verbinding waarop 's avonds laat straffeloos in het zwart gereden wordt.
Voor de mensen die professioneel met spoorwegen bezig zijn gaat het echter om harde cijfers en moeilijke evenwichtsoefeningen. Gelukkig hebben die laatste het voor het zeggen en niet de stuurlui aan de wal.
Dat van die stuurlui aan wal neem ik persoonlijk.
Iedereen in België is unaniem lovend over de professionaliteit waarmee de spoorwegen in ons land worden gerund. Dat staat dagelijks te lezen in kranten, op de sociale media, op blogs,...
En iedere burger (met wiens belastinggeld de spoorwegen gesubsidieerd worden) die verbeteringsvoorstellen formuleert is een idioot.