Re: Klassieke treinen Aken-België
Geplaatst: 31 aug 2023, 23:57
Dat is toch juist het plan van NMBS? Maar in een opzet die eigenlijk niets voor doorgaande reizigers brengt. En dat moet dan met getrokken treinen omdat de klassiekjes verdwijnen, er geen ander materieel toegelaten is en er plannen zijn de 15-25kV spanningswisseling op de vrije baan te leggen.trainlovertje schreef: ↑31 aug 2023, 23:57Eer het zover is: zou de tijd dan nog niet rijp zijn voor een aparte L-trein los van die IC-trein naar Aachen? Dan hoeft die IC daar helemaal niet te stoppen.
Tegen dat die IC er is, zal de MS30 ver geleverd zijn. En wat doorgaande reizigers betreft: het doel is nog altijd om de IC tot Keulen te laten rijden, vermoedelijk met de bestelde HLE 17.maarten schreef: ↑01 sep 2023, 07:28Dat is toch juist het plan van NMBS? Maar in een opzet die eigenlijk niets voor doorgaande reizigers brengt. En dat moet dan met getrokken treinen omdat de klassiekjes verdwijnen, er geen ander materieel toegelaten is en er plannen zijn de 15-25kV spanningswisseling op de vrije baan te leggen.trainlovertje schreef: ↑31 aug 2023, 23:57Eer het zover is: zou de tijd dan nog niet rijp zijn voor een aparte L-trein los van die IC-trein naar Aachen? Dan hoeft die IC daar helemaal niet te stoppen.
Als wij de I11 niet op Gent-Brussel of Brussel-Leuven willen zien zou het me verbazen dat de Duitsers er een fan van zullen zijn op Aachen-Keulen, maar dat zullen we wel snel genoeg zien...trainlovertje schreef: ↑01 sep 2023, 19:33Tegen dat die IC er is, zal de MS30 ver geleverd zijn. En wat doorgaande reizigers betreft: het doel is nog altijd om de IC tot Keulen te laten rijden, vermoedelijk met de bestelde HLE 17.maarten schreef: ↑01 sep 2023, 07:28Dat is toch juist het plan van NMBS? Maar in een opzet die eigenlijk niets voor doorgaande reizigers brengt. En dat moet dan met getrokken treinen omdat de klassiekjes verdwijnen, er geen ander materieel toegelaten is en er plannen zijn de 15-25kV spanningswisseling op de vrije baan te leggen.trainlovertje schreef: ↑31 aug 2023, 23:57
Eer het zover is: zou de tijd dan nog niet rijp zijn voor een aparte L-trein los van die IC-trein naar Aachen? Dan hoeft die IC daar helemaal niet te stoppen.
Er is geen spanningssluis in Aken, maar een deel van de bovenleiding kan omgeschakeld worden van 15 naar 3 kV. De 3 kV kan op de bovenleiding gezet worden tot een stukje voorbij het station, zodat de loc van spoor kan wisselen.TKR schreef: ↑02 sep 2023, 10:21 In dit filmpje, rond minuut 59 zie je de HLE 18 in Aachen Hbf wegrijden naar oostelijke richting om dan via een ander spoor terug te keren:
https://youtu.be/y1hfwWLTX8U?si=kVj2q5MZPA7p7rPv&t=3498
Vraagje: ligt de spanningssluis dan voorbij deze wissels en niet aan het perron zelf? Of kan de loc toch rijden onder 15kV?
Op de RE9 rijden toch ook soms enkeldeks "Hamsterbacke" (Bombardier Talent 2) rond, en ik vermoed dat deze trein tussen Aachen en Köln ook eerder als RE zal rijden dan als IC.desirootje schreef: ↑01 sep 2023, 22:55 Als wij de I11 niet op Gent-Brussel of Brussel-Leuven willen zien zou het me verbazen dat de Duitsers er een fan van zullen zijn op Aachen-Keulen, maar dat zullen we wel snel genoeg zien...
Tuurlijk, het Belgische en Nederlandse begrip IC is in het Duits een RE.ovspotter_be schreef: ↑02 sep 2023, 11:32 en ik vermoed dat deze trein tussen Aachen en Köln ook eerder als RE zal rijden dan als IC.
Maar is er ook geen vraag van Duitse kant om enkel in Stolberg en Düren te stoppen, maw een midden tussen huidige RE's en ICE's/Thalys. Hoe het geclassificeerd wordt boeit niet als het het op een na aantrekkelijkste aanbod is, het een RE noemen zal het zelfs verergeren doordat men goedkopere tickets kan gebruiken voor deze betere dienst zoals het Deutschland Ticket.ovspotter_be schreef: ↑02 sep 2023, 11:32Op de RE9 rijden toch ook soms enkeldeks "Hamsterbacke" (Bombardier Talent 2) rond, en ik vermoed dat deze trein tussen Aachen en Köln ook eerder als RE zal rijden dan als IC.desirootje schreef: ↑01 sep 2023, 22:55 Als wij de I11 niet op Gent-Brussel of Brussel-Leuven willen zien zou het me verbazen dat de Duitsers er een fan van zullen zijn op Aachen-Keulen, maar dat zullen we wel snel genoeg zien...
Stoppen in Stolberg en Düren, en Welkenraedt/Verviers past bij een RE. De parallelle trein die meer stopt, kan desnoods hernoemd worden naar een lagere treincategorie (RB Regionalbahn). IC, S- en L-trein kunnen in België perfect naast elkaar bestaan met hetzelfde tarief, net als RE, RB en S in Duitsland. Het kost de vervoerders ook niets extra om door te rijden aan kleine stations, want zo kunnen treinen en personeel sneller roteren.desirootje schreef: ↑02 sep 2023, 12:01 Maar is er ook geen vraag van Duitse kant om enkel in Stolberg en Düren te stoppen, maw een midden tussen huidige RE's en ICE's/Thalys.
Er zijn ook IC's aan Duitse zijde die frequenter stoppen. Er zijn wekelijks een aantal lange afstandstreinen die halt houden in Düren, of je hebt de dagelijkse ICE Aken - Berlijn die tussen Aken en Mönchengladbach stopt in Herzogenrath, Geilenkrichen, Erkelenz én Rheydt.dovaere schreef: ↑02 sep 2023, 13:20 Stoppen in Stolberg en Düren, en Welkenraedt/Verviers past bij een RE. De parallelle trein die meer stopt, kan desnoods hernoemd worden naar een lagere treincategorie (RB Regionalbahn). IC, S- en L-trein kunnen in België perfect naast elkaar bestaan met hetzelfde tarief, net als RE, RB en S in Duitsland. Het kost de vervoerders ook niets extra om door te rijden aan kleine stations, want zo kunnen treinen en personeel sneller roteren.