Pagina 31 van 38

Re: spoorlijn middenberm E19 Brussel-Mechelen-Antwerpen 25N

Geplaatst: 14 jun 2012, 19:53
door Steven
Bij de rest van het rollend materieel zitten dezelfde antennes zoals bij ETCS, men installeert gewoon te weinig om er ETCS op te kunnen kleven als naam.
TBL1+ is eigenlijk een zwaar gepluimde ETCS als ik het botweg zo mag uitdrukken. De snelheidscontrole gebeurd maar op 1 punt ipv met een volledige curve.

Re: spoorlijn middenberm E19 Brussel-Mechelen-Antwerpen 25N

Geplaatst: 14 jun 2012, 20:15
door dentheo
Gevonden: er blijken twee versies van STM modules te bestaan:

versie 1 krijgt de "nationale" info bv. crocodile, TBL+ balises, past ze aan bv. spanningsniveaus en geeft ze verder op de ETCS ingang "ter verwerking" en tonen op scherm.
versie 2 krijgt de "nationale" info bv. crocodile, TBL+ balises, verwerkt ze en geeft zijn "beslissing" verder aan ETCS om te tonen op het scherm.

Volgens sommige bronnen is versie 1 nu zelfs verdwenen uit de standaard.
Blijkbaar verloopt het nemen van actie (bv. remactie) in beide gevallen dan weer wel via ETCS.
Over aparte lampjes vind ik niets... vonden die computerjongens waarschijnlijk te "primitief". :lol: :lol:

Re: spoorlijn middenberm E19 Brussel-Mechelen-Antwerpen 25N

Geplaatst: 14 jun 2012, 21:03
door nahoj
Steven schreef:ETCS is inderdaad niet actief op de HLE18, op de Desiro staat de TBL1+ afzonderlijk en dus niet als STM zover ik gezien heb, dus vermoedelijk kan die ook afzonderlijk afgezonderd worden ook al gebruikt die dezelfde antenne als ETCS, navraag is nodig om dit te bevestigen.
Laat dat navragen maar achterwege. Als je op een MR08 ETCS afzondert, ben je eveneens TBL1+ en dus ook de Memor-functies kwijt; daar twijfel ik niet over.

Re: spoorlijn middenberm E19 Brussel-Mechelen-Antwerpen 25N

Geplaatst: 14 jun 2012, 23:59
door dentheo
nahoj schreef: Als je op een MR08 ETCS afzondert, ben je eveneens TBL1+ en dus ook de Memor-functies kwijt; daar twijfel ik niet over.

Bij een HLE18 niet dan ?
Andere "architectuur " , of aparte "autonome" STM ?

Re: spoorlijn middenberm E19 Brussel-Mechelen-Antwerpen 25N

Geplaatst: 15 jun 2012, 00:12
door FireSea
Dus als Brussel Nationaal Luchthaven niet mijn vertrek- noch bestemmingsstation is, hoef ik geen toeslag te betalen, wanneer ik een trein neem die de luchthaven op zijn route heeft? Dan kun je met je GoPass / RailPass dus voortaan toeslagvrij naar de luchthaven reizen, je hoeft enkel het station na de luchthaven als bestemming op te geven en dan toch op de luchthaven uitstappen. Hier zullen ze toch wat op moeten verzinnen, lijkt me...

Re: spoorlijn middenberm E19 Brussel-Mechelen-Antwerpen 25N

Geplaatst: 15 jun 2012, 00:18
door kars
Uitgangscontrole. :wink:

Re: spoorlijn middenberm E19 Brussel-Mechelen-Antwerpen 25N

Geplaatst: 15 jun 2012, 00:24
door FireSea
Deden ze dat voorheen al? Ik ben daar nog nooit geweest...

Re: spoorlijn middenberm E19 Brussel-Mechelen-Antwerpen 25N

Geplaatst: 15 jun 2012, 00:54
door Steve
kars schreef:Uitgangscontrole. :wink:
Het reglement zegt dat je mag uitstappen in om het even welk station op de "aangerekende reisweg" (art. 48 §1). Tot nu toe was dat vrij moeilijk hard te maken aangezien de luchthaven als kopstation niet op een "aangerekende reisweg" kon liggen, maar nu het een doorgaand station is geworden, verandert dat in een aantal gevallen.

Maar het blijft toch vrij theoretisch: voor een rit Kortenberg-Mechelen zal de kortste (= aangerekende) reisweg nu wel via de luchthaven lopen, maar er is geen rechtstreekse verbinding tussen de luchthaven en de stations ten oosten ervan (Nossegem tot en met Herent), dus in de praktijk onhaalbaar. En Leuven zelf is ook geen optie: de bestaande spoorlijn naar Mechelen is bijna kaarsrecht en zal dus ongetwijfeld de kortste zijn. Je mag weliswaar de IC naar Mechelen en Antwerpen nemen via de luchthaven (bepaling dat je een trein via een andere lijn mag nemen als je er zo sneller bent), maar daar uitstappen mag dan niet zomaar omdat de luchthaven niet op de aangerekende reisweg ligt.

Hoe dan ook is dit geen optie voor alle courante verbindingen naar de luchthaven: Mechelen-Leuven, Brussel-Mechelen, Brussel-Leuven enzovoort zijn systematisch korter via de bestaande lijnen, dus de luchthaven zal daar nooit op de aangerekende reisweg blijven.

Het zou wel interessant zijn om dit bij gelegenheid eens verder uit te diepen en te kijken welke formule wél mogelijk is, in die mate dat ze bij juiste toepassing van de vervoersvoorwaarden geen poot hebben om op te staan.

Re: spoorlijn middenberm E19 Brussel-Mechelen-Antwerpen 25N

Geplaatst: 15 jun 2012, 07:02
door Merijn
Zou Zaventem (dorp) - Mechelen geen goed voorbeeld zijn?

Als reiziger kun je er toch niets aan doen dat dit via de luchthaven de kortste route is...

Re: spoorlijn middenberm E19 Brussel-Mechelen-Antwerpen 25N

Geplaatst: 15 jun 2012, 07:40
door Steve
Merijn schreef:Zou Zaventem (dorp) - Mechelen geen goed voorbeeld zijn?

Als reiziger kun je er toch niets aan doen dat dit via de luchthaven de kortste route is...
Mogelijk, al ben ik niet zeker of de kortste route inderdaad via de luchthaven gaat. Lijn 36 tot Machelen en dan lijn 27 komt heel dicht in de buurt. De tariefmodule vermeldt 19 km, maar geen idee via welk traject dit dan is (en ga als reiziger maar eens achterhalen wat hier de aangerekende route is!).

Hoe dan ook is Zaventem - Brussel-Nat-Luchthaven nu ook geen bijzonder populair traject, lijkt me... oké, met de 3,40 euro voor Zaventem - Mechelen spaar je wel hoop en al 2-3 euro uit ten opzichte van een biljet Zaventem - BNL mét Diabolo-toeslag, maar het blijft stukken goedkoper om gewoon een van de vele bussen van De Lijn te nemen... en als je verder naar het westen gaat (Diegem en verder), dan lijkt de kortste route me sowieso via de lijnen 25/27 te lopen.

Re: spoorlijn middenberm E19 Brussel-Mechelen-Antwerpen 25N

Geplaatst: 15 jun 2012, 07:55
door Bibke
FireSea schreef:Dus als Brussel Nationaal Luchthaven niet mijn vertrek- noch bestemmingsstation is, hoef ik geen toeslag te betalen, wanneer ik een trein neem die de luchthaven op zijn route heeft? Dan kun je met je GoPass / RailPass dus voortaan toeslagvrij naar de luchthaven reizen, je hoeft enkel het station na de luchthaven als bestemming op te geven en dan toch op de luchthaven uitstappen. Hier zullen ze toch wat op moeten verzinnen, lijkt me...
Ik heb dus zaterdag jl een railpas + een toeslagkaartje in Hasselt gekocht om naar de publieksdag voor het Diaboloproject te gaan.

Re: spoorlijn middenberm E19 Brussel-Mechelen-Antwerpen 25N

Geplaatst: 15 jun 2012, 08:09
door Steven
De korste misschien wel maar niet de snelste. Met wat ik tot nu kon vinden ben je nog steeds het snelste via Brussel noord.

Re: spoorlijn middenberm E19 Brussel-Mechelen-Antwerpen 25N

Geplaatst: 15 jun 2012, 10:30
door dentheo
FireSea schreef:Dus als Brussel Nationaal Luchthaven niet mijn vertrek- noch bestemmingsstation is, hoef ik geen toeslag te betalen, wanneer ik een trein neem die de luchthaven op zijn route heeft? Dan kun je met je GoPass / RailPass dus voortaan toeslagvrij naar de luchthaven reizen, je hoeft enkel het station na de luchthaven als bestemming op te geven en dan toch op de luchthaven uitstappen. Hier zullen ze toch wat op moeten verzinnen, lijkt me...
Doe zoiets in Stockholm en je mag bijbetalen bij de 100 % uitgangscontrole.... hoe vlijtig men in Zaventem is weet ik niet.

Re: spoorlijn middenberm E19 Brussel-Mechelen-Antwerpen 25N

Geplaatst: 15 jun 2012, 20:02
door groentje
De uitgangscontrole is niet systematisch, maar wel frequent.

Re: spoorlijn middenberm E19 Brussel-Mechelen-Antwerpen 25N

Geplaatst: 15 jun 2012, 20:17
door LHOON
Het ware eenvoudiger geweest de tariefafstand wat op te drijven, maar dit is buiten de pass-reizigers gerekend.