OUIGO Brussel - Parijs

jan_olieslagers
Berichten: 3965
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Klassieke trein België-Parijs

Bericht door jan_olieslagers »

Gydo schreef: 24 jul 2024, 12:54 Heeft deze EC een lijnnummer? En blijft deze ook na de Olympische spelen? Dar zou wel mooi/fijn zijn.
Volgens https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2024/07/24 ... en-brusse/
het is de bedoeling dat de verbinding later dit jaar permanent wordt verzekerd.
Later dit jaar zou de verbinding permanent worden, maar daarover komt pas in de loop van het najaar duidelijkheid.
Ik moet het nog zien gebeuren, maar misschien wil men eerst eens bekijken hoeveel publiek de dienst trekt.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
4017-4018
Berichten: 652
Lid geworden op: 13 jul 2020, 21:28
Locatie: Antwerpen

Re: Klassieke trein België-Parijs

Bericht door 4017-4018 »

Gydo schreef: 24 jul 2024, 12:54 Heeft deze EC een lijnnummer? En blijft deze ook na de Olympische spelen? Dar zou wel mooi/fijn zijn.
Voor vandaag heb ik het volgende gevonden:
EC52: 07:02 Brussel-Zuid - 10:02 Paris Nord
EC64: 13:38 Brussel-Zuid - 16:30 Paris Nord;
EC67: 12:30 Paris Nord - 15:21 Brussel-Zuid;
EC73: 18:48 Paris Nord - 22:23 Brussel-Zuid
AlexNL
Berichten: 2291
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: Klassieke trein België-Parijs

Bericht door AlexNL »

jan_olieslagers schreef: 24 jul 2024, 13:27
Later dit jaar zou de verbinding permanent worden, maar daarover komt pas in de loop van het najaar duidelijkheid.
Ik moet het nog zien gebeuren, maar misschien wil men eerst eens bekijken hoeveel publiek de dienst trekt.
Vorig jaar heeft SNCF een aanvraag ingediend bij de toezichthouder voor het rijden van tot 5 treinparen Brussel - Parijs v.v. per dag met getrokken materieel per december 2024.

Meer informatie en voorziene tijden zijn hier te vinden:
Franse spoorwegen doen aanvraag voor tragere verbinding Brussel-Parijs met Belgisch materieel
jens123
Berichten: 236
Lid geworden op: 29 okt 2009, 19:26

Re: Klassieke trein België-Parijs

Bericht door jens123 »

Ik was vandaag boordchef op de 52 en de 67.
Op de heenrit redelijk wat reizigers, maar op de retour zaten er vanuit Parijs amper 40 reizigers in de trein. In Mons zijn er maar 2 uitgestapt..
Jammer dat de SNCF de trein deze zomer niet verkoopt of promoot, want ik vind dat er potentieel in zit.
260689
Berichten: 3744
Lid geworden op: 02 feb 2006, 08:20
Locatie: Zolder

Re: Klassieke trein België-Parijs

Bericht door 260689 »

jens123 schreef: 24 jul 2024, 18:07 Ik was vandaag boordchef op de 52 en de 67.
Op de heenrit redelijk wat reizigers, maar op de retour zaten er vanuit Parijs amper 40 reizigers in de trein. In Mons zijn er maar 2 uitgestapt..
Jammer dat de SNCF de trein deze zomer niet verkoopt of promoot, want ik vind dat er potentieel in zit.
Het is idd jammer dat SNCF geen promotie heeft gemaakt! Gemiste kans! Maar laat me duidelijk zijn, alle begin is moeilijk! Het is allesinds een goeie stap in de goeie richting.
4017-4018
Berichten: 652
Lid geworden op: 13 jul 2020, 21:28
Locatie: Antwerpen

Re: Klassieke trein België-Parijs

Bericht door 4017-4018 »

Blijft de HLE 18 voor de trein tot in Parijss? Sorry als deze vraag al beantwoord is geweest.
trainlovertje
Berichten: 2679
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Klassieke trein België-Parijs

Bericht door trainlovertje »

jens123 schreef: 24 jul 2024, 18:07 Ik was vandaag boordchef op de 52 en de 67.
Op de heenrit redelijk wat reizigers, maar op de retour zaten er vanuit Parijs amper 40 reizigers in de trein. In Mons zijn er maar 2 uitgestapt..
Jammer dat de SNCF de trein deze zomer niet verkoopt of promoot, want ik vind dat er potentieel in zit.
Het is eigenlijk best logisch dat er weinig volk uit Parijs vertrekt dezer dagen. De meeste mensen vermijden op dit moment Parijs nog omwille van de nakende olympische spelen, de eerste sporttoeristen beginnen stilaan toe te stromen. Ik herinner me van 12 jaar geleden dat Eurostar die zomer eveneens net minder reizigers vervoerde, met uitzondering van de periode waarin de spelen plaatsvonden.
260689
Berichten: 3744
Lid geworden op: 02 feb 2006, 08:20
Locatie: Zolder

Re: Klassieke trein België-Parijs

Bericht door 260689 »

4017-4018 schreef: 24 jul 2024, 19:12 Blijft de HLE 18 voor de trein tot in Parijss? Sorry als deze vraag al beantwoord is geweest.
De samenstelling die ik hier vandaag gestuurd heb rijd het volledige traject! Geen locwissel aan de grens. De I11 zijn internationale rijtuigen en de T18 is bevoegd voor tot Paris-Nord te rijden.
desirootje
Berichten: 918
Lid geworden op: 26 aug 2021, 12:47
Locatie: Denderleeuw

Re: Klassieke trein België-Parijs

Bericht door desirootje »

jens123 schreef: 24 jul 2024, 18:07 Ik was vandaag boordchef op de 52 en de 67.
Op de heenrit redelijk wat reizigers, maar op de retour zaten er vanuit Parijs amper 40 reizigers in de trein. In Mons zijn er maar 2 uitgestapt..
Jammer dat de SNCF de trein deze zomer niet verkoopt of promoot, want ik vind dat er potentieel in zit.
Het zou ook moeten beteren mocht men vanaf december ook de geplande stops in Creil en Aulnoye Aymeries erbij komen. Zo verzeker je vaste reizigers, in plaats van te smeken om dagtoeristen, de extra ritten zullen daar ook mee helpen. Ik heb al eens gekeken bij Hafas maar daar staan enkel de eindpunten ingevuld, deze dienstregeling is dus nog niet volledig, tenzij men ook Mons wilt skippen vanaf dan.
Dimi
Berichten: 23
Lid geworden op: 09 jun 2024, 19:43

Re: Klassieke trein België-Parijs

Bericht door Dimi »

Sncf heeft een pertinente beslissing genomen met de low-kost klassieke Ouigo-treinen die op de klassieke lijnen rijden.
Bijna alle treinen stoppen in de nabijheid van Parijs zowel op de heen- als op de terugreis (Melun, Juvisy, Versailles-Chantiers). Dit vergemakkelijkt de reis van bepaalde "banlieusards".
Indien zo'n beslissing zou worden genomen voor de EC's Brussels-Paris, dat zou voor het verkeer naar Brussel ten goede komen.
wbrm
Berichten: 423
Lid geworden op: 28 mei 2011, 21:11

Re: Klassieke trein België-Parijs

Bericht door wbrm »

Als de NMBS momenteel krap zit qua locomotieven waarom zet men dan een nutteloze I11 stuurstand in op deze trein? Deze stuurstand kan in België een locomotief vrijmaken bij een van de talrijke samenstellingen met sandwich tractie.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 13020
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Klassieke trein België-Parijs

Bericht door Shrek »

wbrm schreef: 24 jul 2024, 20:41 Als de NMBS momenteel krap zit qua locomotieven waarom zet men dan een nutteloze I11 stuurstand in op deze trein? Deze stuurstand kan in België een locomotief vrijmaken bij een van de talrijke samenstellingen met sandwich tractie.
Die stuurstand is niet nutteloos want het is de enige I11 met gehandicaptentoilet en ruimte voor rolstoelen. De enige andere Belgische rijtuigen die zoiets hebben zijn M5, M6 en M7 en die mogen Frankrijk niet binnen.
ovspotter_be
Berichten: 1140
Lid geworden op: 24 aug 2021, 00:02
Locatie: Mechelen

Re: Klassieke trein België-Parijs

Bericht door ovspotter_be »

I11 stuurstand is het ook het enige type I11-rijtuig met een dienstafdeling voor de treinbegeleider.
Klassiekje
Berichten: 700
Lid geworden op: 22 apr 2012, 15:52

Re: Klassieke trein België-Parijs

Bericht door Klassiekje »

4017-4018 schreef: 24 jul 2024, 13:43
Gydo schreef: 24 jul 2024, 12:54 Heeft deze EC een lijnnummer? En blijft deze ook na de Olympische spelen? Dar zou wel mooi/fijn zijn.
Voor vandaag heb ik het volgende gevonden:
EC52: 07:02 Brussel-Zuid - 10:02 Paris Nord
EC64: 13:38 Brussel-Zuid - 16:30 Paris Nord;
EC67: 12:30 Paris Nord - 15:21 Brussel-Zuid;
EC73: 18:48 Paris Nord - 22:23 Brussel-Zuid
Er wordt wel netjes verzwegen dat de trein er in het weekend een uur langer over doet.
opfq
Berichten: 12
Lid geworden op: 01 mei 2016, 00:51

Re: Klassieke trein België-Parijs

Bericht door opfq »

En zie hier de uitwerking door een log staatsbedrijf. Een keertijd van 2,25 uur in Parijs en een dusdanige drgl dat er twee stammen nodig zijn. 6 uur per dag zijn de stammen geld aan het verdienen en 75% procent van de tijd niet.

Ryanair kan keren in 20 minuten. Dat lijkt me wel wat ambitieus maar je zou toch oprecht denken dat er wel betere paden te vinden zijn voor effectievere trein- en personeelbenutting.

Hier trouwens zicht op de dienstregeling van 1981. 2u28 is volgens mij de kortste reistijd. Er is natuurlijk een sneller alternatief nu én er zullen treinpaden opgeëist zijn voor andere treinen, maar tegelijkertijd is er ook minder hinder van grenscontrole tov toen.
Afbeelding
Plaats reactie