Evolutie reizigersinformatie NMBS

Alles over reizigerstreinen in België.
pietje

Re: Evolutie reizigersinformatie NMBS

Bericht door pietje »

trainlovertje schreef: 02 jun 2025, 13:14 Zonet bij aankomst in Leuven met E1511 zei de automatische omroepstem:
“We komen aan in Leuven. Nous arrivons à Louvain.”
Ook de informatieschermen met info over aansluitingen werden afwisselend in twee talen weergegeven.

Zeer vreemd, nooit gehoord of gezien dat aankondigingen in Vlaamse gemeenten die geen faciliteiten hebben in twee talen worden aangekondigd. Een bug, vermoed ik. In Brussel werd kort daarvoor natuurlijk in twee talen aangekondigd en in die setting is het systeem misschien ‘vast komen te zitten’? Nog iemand iets gelijkaardigs opgemerkt?
Ik heb een tijdje geleden de TBG in Mol bij aankomst uit Antwerpen in 4 talen horen uitleggen in welke "rijtuigen" de reizigers moesten gaan zitten om na de splitsing van de trein in het juiste deel te zitten.
Hij heeft er bijna het hele stuk tussen Geel en Mol voor nodig gehad :D
Vooral de nummers heeft hij in enkele talen meer dan 1 keer moeten proberen.
trainlovertje
Contacteer:

Bericht door trainlovertje »

desirootje schreef: 02 jun 2025, 16:41
trainlovertje schreef: 02 jun 2025, 13:14 Zonet bij aankomst in Leuven met E1511 zei de automatische omroepstem:
“We komen aan in Leuven. Nous arrivons à Louvain.”
Ook de informatieschermen met info over aansluitingen werden afwisselend in twee talen weergegeven.

Zeer vreemd, nooit gehoord of gezien dat aankondigingen in Vlaamse gemeenten die geen faciliteiten hebben in twee talen worden aangekondigd. Een bug, vermoed ik. In Brussel werd kort daarvoor natuurlijk in twee talen aangekondigd en in die setting is het systeem misschien ‘vast komen te zitten’? Nog iemand iets gelijkaardigs opgemerkt?
Mss een probleem met de GPS? Ik herinner me dat er iemand hier op de 5xx zat richting Eupen tijdens de overstromingen van 2021. Die trein werd omgeleid via Visé en werd Nederlandstalig/tweetalig voor het stukje dat ze door Voeren reden.
Ik was degene die op de 5xx zat destijds en dat opmerkte. Of op z’n minst één van diegenen die het opmerkte en hier berichtte. Alleen zou ik het gek vinden dat de GPS in de war is als het systeem weet dat we in Leuven aankomen. Maar ja, als de GPS voor taalinstellingen nog los zou staan van de halte-aankondiging zelf, kan het dat misschien wel geweest zijn.
ToMiKoN

Bericht door ToMiKoN »

trainfan03 schreef: 02 jun 2025, 16:14
trainfreak schreef: 16 mei 2025, 20:15
trainlovertje schreef: 16 mei 2025, 12:40
Wat ik zonet voor het eerst hoorde is dat de omroepstem meedeelt dat ‘de deur aan de achterzijde van dit rijtuig buiten gebruik is’, net nadat de uitstapzijde werd meegedeeld. Helaas gebeurt dat pas na het vrijgeven van de deuren bij stilstand aan het perron.
Dat is al een hele tijd zo. Natuurlijk moet je juist het geluk of de pech hebben dat er eens een deur defect is.

Edit: even mijn post van 2023 opgezocht: https://www.hgbtf.net/viewtopic.php?p=277583#p277583
Zeker in het NL + FR klinkt dit langdradig...
Bij deze een voorbeeldje: M7 Deuren - Portes
Als slechtziende kan ik deze nieuwe auditieve aankondigingen op de M7 zeer appricieren. Meestal zit je meer dan 1 halte op een een trein, dus dan heb je het al gehoord. Ook ben je meestal niet als eerst uit de wagon.

Op M7 toilet zit tegenwoordig meer auditieve aankondigingen dan een bus van De Lijn! Als de NMBBS het goed doet, mag het zeker ook gezegd worden! Dit soort defecte deuren aankondiginen heb ik nog nergens in het buitenland gehoordd.
ovspotter_be

Bericht door ovspotter_be »

trainlovertje schreef: 02 jun 2025, 20:10 Maar ja, als de GPS voor taalinstellingen nog los zou staan van de halte-aankondiging zelf, kan het dat misschien wel geweest zijn.
Normaal werkt de reisinformatie op GPS, maar stel nu dat deze het om één of andere reden (tijdelijk) begeeft dan weet het systeem nog hoeveel minuten er tussen elke halte zit en kondigt deze x aantal minuten na het laatste sluitingsbevel het volgende station af.
Dit kun je duidelijk merken bij MR75, MR80 en MR96, bij deze treinen kan het goed zijn dat die het volgende station al afroept terwijl je in realiteit nog in het vorige station staat te wachten tot het sein op groen komt te staan.
Maar normaal staat bij elk station wel een taal geprogrammeerd dus voor dit "probleem" met Leuven vermoed ik eerder dat de GPS ergens in Brussel is blijven hangen.

Voordeel van de schermen in een desiro en M7 is wel dat deze via het internet werken, hierdoor tonen die vaak de situatie in real-time bij bijvoorbeeld ingekorte trajecten door werkzaamheden of storingen of als er haltes worden geschrapt of toegevoegd.
trainfan03

Bericht door trainfan03 »

ToMiKoN schreef: 02 jun 2025, 20:13 Als slechtziende kan ik deze nieuwe auditieve aankondigingen op de M7 zeer appricieren. Meestal zit je meer dan 1 halte op een een trein, dus dan heb je het al gehoord. Ook ben je meestal niet als eerst uit de wagon.

Op M7 toilet zit tegenwoordig meer auditieve aankondigingen dan een bus van De Lijn! Als de NMBBS het goed doet, mag het zeker ook gezegd worden! Dit soort defecte deuren aankondiginen heb ik nog nergens in het buitenland gehoordd.
Wel jammer dat dat van de defecte deuren enkel werkt op een homogeen M7-treinstel. Op de 5XX al een paar keer aan een defecte deur gestaan, omdat de omroep het niet omriep.
De toiletten hebben inderdaad auditieve aankondigingen, alleen zit daar denk ik wel een bug op. De kleine toiletten op de gang hebben een knop die "Vrij, Libre, Frei, Vacant" zegt of dat het toilet bezet is. De deur was van binnen uit vergrendeld, bevestigd door de "Deur vergrendeld ..." en als ik dan van buitenuit op de knop met info duwde, ontgrendelde ze uit zichzelf en kon ik ze gewoon open doen, lijkt mij niet echt veilig.
Plaats reactie