Re: NMBS wil aanbod met 10 procent inkrimpen
Geplaatst: 16 okt 2011, 01:49
Het enige wat ze besparen is energiekost, personeelskost besparen ze niet. ook de sleet van een X aantal treinen besparen ze een klein beetje.
Als deze maatregel wordt genomen volgende dinsdag ( dat is helemaal nog niet zeker ) zal dit het verlies van de NMBS een klein beetje verminderen.AlexNL schreef:Het blijft gewoonweg verbazingwekkend. 8% van je aanbod schrappen om kosten te besparen... is het überhaupt al duidelijk of de NMBS hiermee uit de rode cijfers zal komen, of is dit slechts een voorbode van wat er gaat komen?
AlexNL schreef:Het blijft gewoonweg verbazingwekkend. 8% van je aanbod schrappen om kosten te besparen... is het überhaupt al duidelijk of de NMBS hiermee uit de rode cijfers zal komen, of is dit slechts een voorbode van wat er gaat komen?
Dagkaarten bestaan niet bij de NMBS. Dat zijn 10 enkele reizen.AlexNL schreef:Misschien is het ook verstandig om eens naar onderstaande lijst te kijken:
Gratis
- Tien gratis dagkaarten voor iedereen die 16 jaar wordt.
Er is geen 50% korting voor 65+.AlexNL schreef:Kortingen
- 50% korting als je 65plus bent of weinig inkomen hebt.
Dat zijn enkele reizen.AlexNL schreef:- €6,50 voor een dagkaart voor jongeren onder de 26
- €5,00 voor een dagkaart voor jongeren onder de 26 als je er tien koopt
Dat is een dagretour.AlexNL schreef:- €5,20 voor 65+-ers
Welke personeelskost gaat naar beneden door het afschaffen van die treinen ?dentheo schreef:We moeten nog zien of men die besparing doorvoert, want de kost is hoofdzakelijk personeelskost.
Logisch gaat het personeelsbestand dus meer dan 8 % naar beneden, ook in de "ondersteunende diensten"....
Ah ja anders haalt men de besparing NOOIT. De trein "rijden" is een minuscule kost tov al het personeel.Adler schreef:Welke personeelskost gaat naar beneden door het afschaffen van die treinen ?dentheo schreef:We moeten nog zien of men die besparing doorvoert, want de kost is hoofdzakelijk personeelskost.
Logisch gaat het personeelsbestand dus meer dan 8 % naar beneden, ook in de "ondersteunende diensten"....
Denk je dat men 1 personeelslid gaat ontslaan of minder uren laten werken als men die treinen afschaft ?
De grootste kost om een trein (theoretisch) te laten rijden is de aankoop en de energie om hem te laten rijden. De kost van het rijdend personeel is dus klein bier. De kost die je hebt van aanvullend personeel kan wel meer doorwegen omdat deze niet echt productief zijn aan het laten rijden van de trein op zichzelf.dentheo schreef:Ah ja anders haalt men de besparing NOOIT. De trein "rijden" is een minuscule kost tov al het personeel.Adler schreef:Welke personeelskost gaat naar beneden door het afschaffen van die treinen ?dentheo schreef:We moeten nog zien of men die besparing doorvoert, want de kost is hoofdzakelijk personeelskost.
Logisch gaat het personeelsbestand dus meer dan 8 % naar beneden, ook in de "ondersteunende diensten"....
Denk je dat men 1 personeelslid gaat ontslaan of minder uren laten werken als men die treinen afschaft ?
Als je met aanvullend personeel bedoelt het personeel op seinhuizen, stations en voor onderhoud, dan is de kost om 92 treinen te laten rijden evenveel als om 100 treinen te laten rijden.Steven schreef: De grootste kost om een trein (theoretisch) te laten rijden is de aankoop en de energie om hem te laten rijden. De kost van het rijdend personeel is dus klein bier. De kost die je hebt van aanvullend personeel kan wel meer doorwegen omdat deze niet echt productief zijn aan het laten rijden van de trein op zichzelf.
Maar die kosten hebben toch niets te maken met het aantal treinen zoals Theo beweert ?Steven schreef:met aanvullend bedoel ik totaal GEEN infrabel personeel. Maar wel instructeurs, directeurs, HR, .... kortweg veruit alle administratieve diensten. Ik heb het dus over de kosten die de NMBS bij zichzelf kan besparen en niet op de kostprijs die ze kwijt is aan Infrabel.
ALLE kosten van NMBS hebben te maken met treinen rijden, dat is het enige DOEL van dat bedrijf....anders klopt er iets nietAdler schreef:Maar die kosten hebben toch niets te maken met het aantal treinen zoals Theo beweert ?Steven schreef:met aanvullend bedoel ik totaal GEEN infrabel personeel. Maar wel instructeurs, directeurs, HR, .... kortweg veruit alle administratieve diensten. Ik heb het dus over de kosten die de NMBS bij zichzelf kan besparen en niet op de kostprijs die ze kwijt is aan Infrabel.
Ik wil enkel maar opmerken dat het niet logisch is dat het personeelsbestand met 8% of meer naar beneden gaat als men 8% van de treinen afschaft zoals je hiervoor hebt beweert.dentheo schreef: ALLE kosten van NMBS hebben te maken met treinen rijden, dat is het enige DOEL van dat bedrijf....anders klopt er iets niet
Efficienter werken met "minder" productie (treinen!!!) is zeer moeilijk want je moet op alle niveau's snijden om efficient te blijven.
De onefficientie zit NIET bij het rijdend personeel, wel bij het niet rijdend....
Enige oplossing gepensioneerden , niet rijdende club, niet vervangen....
Maar wanneer je de omvang van het personeelsbestand van de NMBS vergelijkt met dat van de NS (+ProRail) of dat van de SBB, zul je wel concluderen dat er een fors verschil in zit waarbij je je kunt afvragen of dat wel noodzakelijk is...Adler schreef: Het aantal personeelsleden nodig om een complex bedrijf als de spoorwegen operationeel te houden is niet recht evenredig met het aantal treinen dat men laat rijden.
Inderdaad daar heb je volkomen gelijk in, maar daar spreek ik me niet over uit.AlexNL schreef:Maar wanneer je de omvang van het personeelsbestand van de NMBS vergelijkt met dat van de NS (+ProRail) of dat van de SBB, zul je wel concluderen dat er een fors verschil in zit waarbij je je kunt afvragen of dat wel noodzakelijk is...Adler schreef: Het aantal personeelsleden nodig om een complex bedrijf als de spoorwegen operationeel te houden is niet recht evenredig met het aantal treinen dat men laat rijden.