Pagina 33 van 124

Re: Modernisering Breaks

Geplaatst: 24 jul 2009, 20:17
door Robin
ik zie dat de wc modules in sommige al zijn ingezet. Deze staan vlak naast de buitendeur en hebben een draaideur. Ongeveer zoals de gehandicapte deur in de M6

Re: Modernisering Breaks

Geplaatst: 24 jul 2009, 20:24
door Trammist
Ik hoop dat men wc's inbouwt die ze tenminste proper kunnen houden. Breakwc's zijn varkenskoten, om van een klassiekje nog maar te zwijgen... *kots* *kots*

Re: Modernisering Breaks

Geplaatst: 24 jul 2009, 20:25
door Steven
die van de reeks 800 zijn nog steeds de grootste ramp voor mij, maar dat terzijde, de nieuwe wc's zijn meestal onderhoudvriendelijker. Meestal een wastafel in inox, de wc pot is dat zelf ook wel wat allemaal vlot te onderhouden is.

Re: Modernisering Breaks

Geplaatst: 24 jul 2009, 20:30
door Trammist
Hoe vaak worden treinwc's gepoetst?

Ik denk dat ik hier beter een nieuw topic over open...

Re: Modernisering Breaks

Geplaatst: 25 jul 2009, 01:00
door Nekvin
normaal worden die gekuist na dat ze op hun stelplaats zijn toegekomen. Ik zeg wel normaal he

Re: Modernisering Breaks

Geplaatst: 25 jul 2009, 17:59
door Bart
Nekvin schreef: normaal worden die gekuist na dat ze op hun stelplaats zijn toegekomen. Ik zeg wel normaal he
De toiletten zijn naar mijn mening veel properder dan enkele jaren geleden.
Als je nu op Schijnpoort een stel gaat klaarmaken, zijn die toiletten altijd zeer proper.
Deze worden gekuist met een sterk ruikend ontsmettingsmiddel, en ik moet zeggen die privé firma die voor dat onderhoud instaat, doet dat enorm goed.
Ik geef de NMBS of het onderhoudspersoneel niet de schuld, over de staat van de toiletten, het is een deel van de treingebruikes die er voor zorgen, dat de trein (of het toilet) er na een tijdje uitziet als een rijdend stort.
Nu met de terugtocht van bepaalde festivals, je haalt een stel uit de bundel, je doet er 1 trein mee, er stapt een massa uitgelaten varkens op die trein, en op tijd van 10 minuten is die trein een slagveld.

Onlangs zat ik op een EXT trein (Kust-Antwerpen).
Je zag het zo dat die trein uit de bundel kwam, en pas gekuist was.
Er stapt daar een groep scouts jongeren op, die door de grote drukte in 1ste klasse mochten plaatsnemen.
Aan hun kledij hing bijna evenveel zand aan, dan er op het strand te vinden was, en de begeleiders hadden er niet beter op gevonden, om ze de opdracht te geven, om elkaar te ontzanden. Het resultaat kan je al denken zeker? :wink:
Die groep ging eraf in Gent-Sint-Pieters, en daar kwamen dan andere betalende 1ste klasse reizigers zitten. Die meteen begonnen te klagen hoe vuil de zitbanken wel niet waren, en hoe lui het personeel wel niet is, dat ze dat niet eens opkuisen.....

Traject Kust-Gent. Ongeveer 30 minuten? Die tijd hebben sommige reizigers maar nodig, om van een propere trein, een vuilbak te maken.

Re: Modernisering Breaks

Geplaatst: 25 jul 2009, 18:03
door Steve
Dan stel ik me vooral de vraag hoe het komt dat zo'n grote Scoutsgroep niet eens gereserveerd heeft, terwijl het vervoer nota bene twee keer niets kost als groep en ze op de koop toe gereserveerde zitplaatsen hebben...

Re: Modernisering Breaks

Geplaatst: 25 jul 2009, 18:25
door overweg13
MIVB-reiziger schreef:Dan stel ik me vooral de vraag hoe het komt dat zo'n grote Scoutsgroep niet eens gereserveerd heeft, terwijl het vervoer nota bene twee keer niets kost als groep en ze op de koop toe gereserveerde zitplaatsen hebben...
Omdat de reserveringsprocedure omslachtig is, onbekend, in tegenstelling tot de GoPass die inderdaad op het lijf van de luilakken geschreven is. Er is al op diverse plaatsen gediscussieerd over groepsreizen, maar de oplossing zou erin moeten bestaan de GoPass voor groepsgebruik te verbieden. Dat zou kunnen door maximaal 2 lijntjes per kaart ineens te laten invullen.
Niet dat de problemen dan opgelost zijn: je wordt als groep verplicht om de goedgekeurde treinen te gebruiken (staan op een formulier C3, dat je altijd bij je moet hebben), maar veel groepen trekken zich daar geen snars van aan, en de TBG's doen alsof hun neus bloedt. Gevolg: groepen in treinen waar ze niet thuishoren, en gereserveerde, dus lege, plaatsen in andere treinen. Dat is niet eens altijd de schuld van de groep: verbroken aansluitingen (bus/trein - trein/trein) kunnen aan de basis liggen van het nemen van de "verkeerde" trein. Dat zal ook wel aan de basis liggen van het gedrag van de TBG's: zij weten vaak zelf niet waar wat verkeerd gelopen is, en dus nemen ze ook geen maatregelen. De boetes zijn ook relatief hoog, en worden per reiziger gerekend. Dat werkt contraproductief, want dan is de neiging tot beboeten nog een stuk kleiner.

Re: Modernisering Breaks

Geplaatst: 25 jul 2009, 18:30
door dentheo
overweg13 schreef: De boetes zijn ook relatief hoog, en worden per reiziger gerekend. Dat werkt contraproductief, want dan is de neiging tot beboeten nog een stuk kleiner.
Welke boetes ? Je mag toch op GoPass reizen ???

Re: Modernisering Breaks

Geplaatst: 25 jul 2009, 21:36
door overweg13
dentheo schreef:
overweg13 schreef: De boetes zijn ook relatief hoog, en worden per reiziger gerekend. Dat werkt contraproductief, want dan is de neiging tot beboeten nog een stuk kleiner.
Welke boetes ? Je mag toch op GoPass reizen ???
Ik heb het over de boetes die je zou moeten betalen als je met je groep in een trein zonder gereserveerde plaatsen stapt.
"Het groepsbiljet is slechts geldig op de erop vermelde datum en uitsluitend in de trein(en) en het (de) rijtuig(en) waar de zitplaatsreservering werd toegestaan. Het niet naleven van deze beperking geeft aanleiding tot inning van een forfaitair bedrag per reiziger, zoals vermeld in Bundel II." (Bundel I, Art. 34 - 610.)
Dat bedrag bedraagt per reiziger in verboden trein of rijtuig: 6.00 EURO.

Re: Modernisering Breaks

Geplaatst: 26 jul 2009, 11:23
door dentheo
overweg13 schreef:
dentheo schreef:
Ik heb het over de boetes die je zou moeten betalen als je met je groep in een trein zonder gereserveerde plaatsen stapt.
"Het groepsbiljet is slechts geldig op de erop vermelde datum en uitsluitend in de trein(en) en het (de) rijtuig(en) waar de zitplaatsreservering werd toegestaan. Het niet naleven van deze beperking geeft aanleiding tot inning van een forfaitair bedrag per reiziger, zoals vermeld in Bundel II." (Bundel I, Art. 34 - 610.)
Dat bedrag bedraagt per reiziger in verboden trein of rijtuig: 6.00 EURO.
Vergelijk dat met de flexibiliteit van GoPass, dan is de beslissing snel genomen....

Re: Modernisering Breaks

Geplaatst: 26 jul 2009, 11:31
door overweg13
dentheo schreef:
overweg13 schreef:
dentheo schreef:
Ik heb het over de boetes die je zou moeten betalen als je met je groep in een trein zonder gereserveerde plaatsen stapt.
"Het groepsbiljet is slechts geldig op de erop vermelde datum en uitsluitend in de trein(en) en het (de) rijtuig(en) waar de zitplaatsreservering werd toegestaan. Het niet naleven van deze beperking geeft aanleiding tot inning van een forfaitair bedrag per reiziger, zoals vermeld in Bundel II." (Bundel I, Art. 34 - 610.)
Dat bedrag bedraagt per reiziger in verboden trein of rijtuig: 6.00 EURO.
Vergelijk dat met de flexibiliteit van GoPass, dan is de beslissing snel genomen....
De redenering is waarschijnlijk dat je 1. tegen een erg goedkoop tarief reist (70% red. en altijd goedkoper dan met de Go-Pass) - 2. gereserveerde plaatsen krijgt.
Blijkbaar zijn deze stimulansen nog niet belangrijk genoeg om groepen ertoe te bewegen niet met Passen te reizen. Misschien is dat omdat het voordeel ervan in de eerste plaats de andere reizigers aanbelangt. Al maak je zelfs bij geslaagde reserveringen toestanden mee waarbij halve of meer dan halve treinen gereserveerd zijn, en dus in wezen niet toegankelijk voor die andere reizigers.
Het echte probleem is waarschijnlijk dat de meeste jongeren niet verder denken dan GoPass en in mindere mate KeyCard. Ik heb vaak genoeg meegemaakt dat ze uit de lucht vielen als ik zei dat ze voor die en die bestemming beter een biljet konden gebruiken dan een lijntje in te vullen op hun GoPass. Als er een commerciële voltreffer geweest is de voorbije 20 jaar bij de NMBS, dan is het wel de GoPass. Het gebruik ervan is in die mate een reflex geworden, dat er inderdaad - zoals dat bij een reflex past - niet meer bij nagedacht wordt. En vandaar dat hij ook gebruikt wordt wanneer dat niet aangewezen is.

Re: Modernisering Breaks

Geplaatst: 26 jul 2009, 11:59
door elriverslide
De reden waarom wij met onze vereniging altijd met Go-Pass rijden en niet met reservering ligt simpelweg aan het feit dat je een week op voorhand moet reserveren en het aantal personen moet opgeven. bij ons kunnen leden zich tot de dag voor de uitstap inschrijven en dan gaat reserveren niet meer. En aangezien de leden zelf moeten betalen, en voor de leiding betaald de kas van onze vereniging. dus van de prijs zullen we niet wakker liggen.

Re: Modernisering Breaks

Geplaatst: 26 jul 2009, 12:11
door melle
Wat een dikke zever!
Héél onverdraagzaam allemaal, als een groep niet eens meer een (onverwachtse) uitstap kan gaan maken...

Ik vindt dat dit moet kunnen.
Als die oude mopperkonten van hierboven een hoge functie zouden hebben bij de NMBS (wat ze al een geluk niet hebben), zouden ze het zich al snel beklagen dat ze zitten te vitten op de meeste mensen die met het openbaar vervoer reizen.

Als ik een neger in 1ste klas zie, dan zeg ik toch ook niet dat dat vies is voor de anderen die op die plaats moeten gaan zitten?? Als die wagon vol zand ligt, wel ga dan in een andere 1ste klas zitten hé. Er zijn er genoeg in treinen naar de kust!

Back on topic graag -> breaks

Re: Modernisering Breaks

Geplaatst: 26 jul 2009, 12:15
door overweg13
melle schreef:Wat een dikke zever!
Héél onverdraagzaam allemaal, als een groep niet eens meer een (onverwachtse) uitstap kan gaan maken...

Ik vindt dat dit moet kunnen.
Als die oude mopperkonten van hierboven een hoge functie zouden hebben bij de NMBS (wat ze al een geluk niet hebben), zouden ze het zich al snel beklagen dat ze zitten te vitten op de meeste mensen die met het openbaar vervoer reizen.

Als ik een neger in 1ste klas zie, dan zeg ik toch ook niet dat dat vies is voor de anderen die op die plaats moeten gaan zitten?? Als die wagon vol zand ligt, wel ga dan in een andere 1ste klas zitten hé. Er zijn er genoeg in treinen naar de kust!

Back on topic graag -> breaks
En daarmee hebben we de discussie weer op een hoger niveau geheven, waar ik niet meer bij kan. Voor mij is ze dus afgesloten.