Nachttreinen
-
- Berichten: 3965
- Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
- Locatie: Ansião (PT)
Re: Nachttreinen
Voorzover ik begrijp wordt dat ook door de (financieel zwaar bijdragende) overheid aangegeven: de spooroperator verliest veel meer aan vertragingen dan aan afschaffingen. Zo was het toch, dacht ik, een jaar of tien geleden? En tien jaar is niet veel om iets aan te passen, in het spoorbedrijf... Alleen vrees ik dat we nu ver weg gaan van de nachttreinen waarover het hier eigenlijk gaat.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
-
- Berichten: 10
- Lid geworden op: 13 jan 2020, 13:36
Re: Nachttreinen
Ik was één van de gedupeerde terugreizigers. We kregen van de OEBB een hotel aangeboden aan Hauptbahnhof, dus gaan slapen in de nachttrein was echt wel iets voor degenen die daar absoluut voor kozen. 's Ochtends netjes omgeboekt naar twee ICEs. Er was dus maandag wel nog stevig wat schade op het Duitse spoor, want we zijn die dag maar tot in Frankfurt geraakt, waar we terug op kosten van OEBB een hotel kregen + omboeking op de eerste ICE naar Brussel. Ik denk niet dat het een kostenbesparende operatie was, maar qua passagiersrechten vond ik het echt wel dik in orde. Het soort ervaring waarom je de volgende keer toch wel geneigd bent om opnieuw voor de nachttrein te kiezen.
Re: Nachttreinen
Zo hoort het, jammer dat het vele keren verkeerd loopt. Ik vraag me wel af wat ze gedaan hebben met reizigers in stations zonder OeBB personeel (bvb Bonn Beuel).wegspotter schreef:Ik was één van de gedupeerde terugreizigers. We kregen van de OEBB een hotel aangeboden aan Hauptbahnhof, dus gaan slapen in de nachttrein was echt wel iets voor degenen die daar absoluut voor kozen. 's Ochtends netjes omgeboekt naar twee ICEs. Er was dus maandag wel nog stevig wat schade op het Duitse spoor, want we zijn die dag maar tot in Frankfurt geraakt, waar we terug op kosten van OEBB een hotel kregen + omboeking op de eerste ICE naar Brussel. Ik denk niet dat het een kostenbesparende operatie was, maar qua passagiersrechten vond ik het echt wel dik in orde. Het soort ervaring waarom je de volgende keer toch wel geneigd bent om opnieuw voor de nachttrein te kiezen.
Re: Nachttreinen
In Duitsland maak ik me daar niet zo veel zorgen om. Ik vraag me eerder af wat er in Brussel en Luik was geregeld...rdv schreef: ↑14 feb 2020, 16:50Zo hoort het, jammer dat het vele keren verkeerd loopt. Ik vraag me wel af wat ze gedaan hebben met reizigers in stations zonder OeBB personeel (bvb Bonn Beuel).wegspotter schreef:Ik was één van de gedupeerde terugreizigers. We kregen van de OEBB een hotel aangeboden aan Hauptbahnhof, dus gaan slapen in de nachttrein was echt wel iets voor degenen die daar absoluut voor kozen. 's Ochtends netjes omgeboekt naar twee ICEs. Er was dus maandag wel nog stevig wat schade op het Duitse spoor, want we zijn die dag maar tot in Frankfurt geraakt, waar we terug op kosten van OEBB een hotel kregen + omboeking op de eerste ICE naar Brussel. Ik denk niet dat het een kostenbesparende operatie was, maar qua passagiersrechten vond ik het echt wel dik in orde. Het soort ervaring waarom je de volgende keer toch wel geneigd bent om opnieuw voor de nachttrein te kiezen.
Groetjes,
Rian
-
- Berichten: 2679
- Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
- Locatie: Landen
- Contacteer:
Re: Nachttreinen
https://www.bruzz.be/mobiliteit/frequen ... 2020-02-17
Men spreekt over 'minstens 3' verbindingen per week vanaf december. Zou men er misschien aan denken vanaf december dagelijks de trein te verlengen naar ofwel België ofwel Nederland? Ook denk ik dat een dagelijkse Nightjet zeker nog niet uitgesloten is.
Men spreekt over 'minstens 3' verbindingen per week vanaf december. Zou men er misschien aan denken vanaf december dagelijks de trein te verlengen naar ofwel België ofwel Nederland? Ook denk ik dat een dagelijkse Nightjet zeker nog niet uitgesloten is.
Re: Nachttreinen
In de marge van de festiviteiten op 20 januari heb ik met een ÖBB-manager gebabbeld. Vanaf medio december wordt de nachttrein Wenen/Innbruck - Düsseldorf dagelijks doorgetrokken naar Amsterdam. In Keulen-West wordt er een aantal rijtuigen Wenen-Brussel afgekoppeld. Wie dus nog overstapvrij naar Innsbruck wil, moet dat in de huidige dienstregelingsperiode doen.
Re: Nachttreinen
Dat er een nachttrein komt naar Amsterdam is nog niet zeker.FLV-FGSP schreef: ↑17 feb 2020, 11:43 In de marge van de festiviteiten op 20 januari heb ik met een ÖBB-manager gebabbeld. Vanaf medio december wordt de nachttrein Wenen/Innbruck - Düsseldorf dagelijks doorgetrokken naar Amsterdam. In Keulen-West wordt er een aantal rijtuigen Wenen-Brussel afgekoppeld. Wie dus nog overstapvrij naar Innsbruck wil, moet dat in de huidige dienstregelingsperiode doen.
Langeafstandsvervoerder FlixBus heeft minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur) een brandbrief over de aanbesteding van de nachttrein tussen Amsterdam en Wenen gestuurd.
Het Duitse busbedrijf beschuldigt de minister van concurrentievervalsing, marktverstoring en onrechtmatige staatssteun.
Volgens het Duitse bedrijf is deze beslissing "in achterkamertjes" tot stand gekomen, waardoor FlixBus en andere concurrenten buitenspel zouden zijn gezet.
De subsidie die de NS voor de internationale treinverbinding ontvangt (ruim 7 miljoen euro), noemt het busbedrijf onrechtmatig.
FlixBus kondigt aan naar de Europese Commissie te stappen.
-
- Berichten: 2679
- Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
- Locatie: Landen
- Contacteer:
Re: Nachttreinen
Die optie heb ik nog horen vallen. Maar worden er dan nog auto's voor Düsseldorf meegenomen? Want de trein zal dan wel erg lang kunnen worden ook...FLV-FGSP schreef: ↑17 feb 2020, 11:43 In de marge van de festiviteiten op 20 januari heb ik met een ÖBB-manager gebabbeld. Vanaf medio december wordt de nachttrein Wenen/Innbruck - Düsseldorf dagelijks doorgetrokken naar Amsterdam. In Keulen-West wordt er een aantal rijtuigen Wenen-Brussel afgekoppeld. Wie dus nog overstapvrij naar Innsbruck wil, moet dat in de huidige dienstregelingsperiode doen.
Die trein valt normaal toch helemaal niet onder een concessie? Want dat zou inderdaad onrechtvaardig zijn tegenover Flixbus lijkt mij, want dat betekent dat de Nightjet Nederlandse staatssteun zou krijgen, terwijl dat voor internationale verbindingen helemaal niet mag (tenzij onder een échte concessie, waarbij Flixbus zelf ook had mogen meebieden). En moest die "concessie" er dan niet komen, dan kan de trein toch gewoon rijden naar Nederland zonder die subsidie, zoals die nu naar België rijdt?Adler schreef: Dat er een nachttrein komt naar Amsterdam is nog niet zeker.
Langeafstandsvervoerder FlixBus heeft minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur) een brandbrief over de aanbesteding van de nachttrein tussen Amsterdam en Wenen gestuurd.
Het Duitse busbedrijf beschuldigt de minister van concurrentievervalsing, marktverstoring en onrechtmatige staatssteun.
Volgens het Duitse bedrijf is deze beslissing "in achterkamertjes" tot stand gekomen, waardoor FlixBus en andere concurrenten buitenspel zouden zijn gezet.
De subsidie die de NS voor de internationale treinverbinding ontvangt (ruim 7 miljoen euro), noemt het busbedrijf onrechtmatig.
FlixBus kondigt aan naar de Europese Commissie te stappen.
Re: Nachttreinen
Vandaag de dag is het bijna ondenkbaar geworden dat een paar mensen uitstappen en gezamelijk een boompje van de rais trekken. Uiteraard, bovenleidingen en tegenverkeer of kortom veiligheid zijn belangrijk, net zoals dat de verzekering het niet dekt als die dan op iemands teen komt.

Optimist. Ik heb ook al meegemaakt dat het compleet in de soep liep, mensen op zichzelf waren aangewezen, ik het halve Ruhrgebied werd doorgestuurd omdat hotels in de ene stad vol waren en dan mocht ik een zitwagen overnachten. Met *jou* ben ik wel optimistisch, jij kent je rechten zo goed dat jij, en de mensen achter je, nog mogen kiezen of ze een flesje bruisend of 'plat' water nemen

Klok, klepel, hier kan je het nalezen: https://www.ovpro.nl/trein/2019/12/18/f ... dpr=accepttrainlovertje schreef: ↑18 feb 2020, 22:44 Die trein valt normaal toch helemaal niet onder een concessie? Want dat zou inderdaad onrechtvaardig zijn tegenover Flixbus lijkt mij, want dat betekent dat de Nightjet Nederlandse staatssteun zou krijgen, terwijl dat voor internationale verbindingen helemaal niet mag (tenzij onder een échte concessie, waarbij Flixbus zelf ook had mogen meebieden). En moest die "concessie" er dan niet komen, dan kan de trein toch gewoon rijden naar Nederland zonder die subsidie, zoals die nu naar België rijdt?
Persoonlijk vind ik het prima dat er op drukke verbindingen ietwat winst gemaakt wordt om zo ook de kleinere of onredabelere verbindingen overind te houden. Er zijn net iets teveel Flixbus bordjes in Duitsland met 'Deze halte wordt niet meer aangerden'
Re: Nachttreinen
Dat er geen subsidie toegestaan zou zijn voor internationale treinen, is een sprookje dat mensen helaas blijven geloven. Er is geen EU-wetgeving die dat verbiedt. Sterker nog: het is expliciet toegestaan.trainlovertje schreef: ↑18 feb 2020, 22:44 Die optie heb ik nog horen vallen. Maar worden er dan nog auto's voor Düsseldorf meegenomen? Want de trein zal dan wel erg lang kunnen worden ook...Die trein valt normaal toch helemaal niet onder een concessie? Want dat zou inderdaad onrechtvaardig zijn tegenover Flixbus lijkt mij, want dat betekent dat de Nightjet Nederlandse staatssteun zou krijgen, terwijl dat voor internationale verbindingen helemaal niet mag (tenzij onder een échte concessie, waarbij Flixbus zelf ook had mogen meebieden). En moest die "concessie" er dan niet komen, dan kan de trein toch gewoon rijden naar Nederland zonder die subsidie, zoals die nu naar België rijdt?Adler schreef: Dat er een nachttrein komt naar Amsterdam is nog niet zeker.
Langeafstandsvervoerder FlixBus heeft minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur) een brandbrief over de aanbesteding van de nachttrein tussen Amsterdam en Wenen gestuurd.
Het Duitse busbedrijf beschuldigt de minister van concurrentievervalsing, marktverstoring en onrechtmatige staatssteun.
Volgens het Duitse bedrijf is deze beslissing "in achterkamertjes" tot stand gekomen, waardoor FlixBus en andere concurrenten buitenspel zouden zijn gezet.
De subsidie die de NS voor de internationale treinverbinding ontvangt (ruim 7 miljoen euro), noemt het busbedrijf onrechtmatig.
FlixBus kondigt aan naar de Europese Commissie te stappen.
Een concessie (= alleenrecht bij uitsluiting van anderen) is overigens niet nodig. Een overeenkomst die voldoet aan EU-Verordening 1370/2007 is voldoende. Of een verbinding internationaal is of niet, dat doet niet terzake. Subsidie is toegestaan onder de voorwaarden van de genoemde verordening en voor spoorvervoer kan dat ook met een onderhandse gunning zijn.
Of Flixbus kans heeft met zijn klacht, durf ik niet te zeggen. Dat zal o.a. afhangen van de mogelijkheden die het kan hardmaken dat ze op korte termijn aan geschikt materieel hadden kunnen komen, zoals ze beweren. De krapte in nachttreinmaterieel was een belangrijke reden, aldus de Nederlandse minister, om voor de eerstkomende jaren een onderhandse gunning te doen.
Groetjes,
Rian
-
- Berichten: 937
- Lid geworden op: 11 mei 2007, 22:24
Re: Nachttreinen
De uitkomst van een studie van Trafikverket is dat voor de verbinding van Zweden naar het continent een nachttrein Malmö - Keulen de beste optie is. Er wordt al luidop nagedacht over een verlenging naar Brussel. Bron: https://www.bruzz.be/mobiliteit/zweden- ... 2020-04-29
Het origineel van de studie staat hier: http://trafikverket.diva-portal.org/sma ... TEXT02.pdf (134 pagina's, geen samenvatting in het Engels).
Het origineel van de studie staat hier: http://trafikverket.diva-portal.org/sma ... TEXT02.pdf (134 pagina's, geen samenvatting in het Engels).
Re: Nachttreinen
2023 lijkt me echter wel veel te optimistisch, het is niet alsof er ergens een paar tientallen nachttreinrijtuigen klaar staan om ingezet te worden, integendeel. En nieuwe rijtuigen aanbesteden, bouwen en testen kost toch wel een paar jaar, als die trein er komt, schat ik in dat 2025 eerder haalbaar zal zijn, of zelfs nog later. Desalniettemin, best interessant nieuws.
Re: Nachttreinen
Dat zou sneller kunnen gaan dan je denkt! Er zijn nog voldoende ligwagens ex-CNL beschikbaar. En die mogen naar Zweden, Euro Express doet dat, en ook op de Berlin-Night Express hadden die dit jaar moeten verschijnen.groentje schreef: ↑30 apr 2020, 07:50 2023 lijkt me echter wel veel te optimistisch, het is niet alsof er ergens een paar tientallen nachttreinrijtuigen klaar staan om ingezet te worden, integendeel. En nieuwe rijtuigen aanbesteden, bouwen en testen kost toch wel een paar jaar, als die trein er komt, schat ik in dat 2025 eerder haalbaar zal zijn, of zelfs nog later. Desalniettemin, best interessant nieuws.
Verder heeft BTE nog een hoop van die rijtuigen in dienst. En aangezien er blijkbaar een einde lijkt te komen aan de samenwerking tussen BTE en Flixtrain komt er daar heel wat materieel vrij... en in de Flixtrain treinen van BTE werden massaal ligwagens ex-CNL ingezet. Dus...
Re: Nachttreinen
Da's ook waar, toch zou ik verwachten dat de Zweden liever modern materieel willen inzetten.