Pagina 33 van 61

Re: Klassieke trein België-Parijs

Geplaatst: 25 jul 2024, 02:47
door 4017-4018
Klassiekje schreef: 24 jul 2024, 22:53
4017-4018 schreef: 24 jul 2024, 13:43
Gydo schreef: 24 jul 2024, 12:54 Heeft deze EC een lijnnummer? En blijft deze ook na de Olympische spelen? Dar zou wel mooi/fijn zijn.
Voor vandaag heb ik het volgende gevonden:
EC52: 07:02 Brussel-Zuid - 10:02 Paris Nord
EC64: 13:38 Brussel-Zuid - 16:30 Paris Nord;
EC67: 12:30 Paris Nord - 15:21 Brussel-Zuid;
EC73: 18:48 Paris Nord - 22:23 Brussel-Zuid
Er wordt wel netjes verzwegen dat de trein er in het weekend een uur langer over doet.
Ik schreef wat ik "voor vandaag" (gisteren dus) gevonden had.

Re: Klassieke trein België-Parijs

Geplaatst: 25 jul 2024, 08:26
door Klassiekje
4017-4018 schreef: 25 jul 2024, 02:47
Klassiekje schreef: 24 jul 2024, 22:53
4017-4018 schreef: 24 jul 2024, 13:43
Voor vandaag heb ik het volgende gevonden:
EC52: 07:02 Brussel-Zuid - 10:02 Paris Nord
EC64: 13:38 Brussel-Zuid - 16:30 Paris Nord;
EC67: 12:30 Paris Nord - 15:21 Brussel-Zuid;
EC73: 18:48 Paris Nord - 22:23 Brussel-Zuid
Er wordt wel netjes verzwegen dat de trein er in het weekend een uur langer over doet.
Ik schreef wat ik "voor vandaag" (gisteren dus) gevonden had.
Niet door jou maar door de pers en de NMBS zelf :mrgreen:

Re: Klassieke trein België-Parijs

Geplaatst: 25 jul 2024, 09:38
door Shrek
opfq schreef: 25 jul 2024, 00:07 En zie hier de uitwerking door een log staatsbedrijf.
En zie hier de reactie van een onwetende stuurman aan wal die het allemaal denkt beter te weten :roll:
opfq schreef: 25 jul 2024, 00:07 Een keertijd van 2,25 uur in Parijs en een dusdanige drgl dat er twee stammen nodig zijn. 6 uur per dag zijn de stammen geld aan het verdienen en 75% procent van de tijd niet.

Ryanair kan keren in 20 minuten. Dat lijkt me wel wat ambitieus maar je zou toch oprecht denken dat er wel betere paden te vinden zijn voor effectievere trein- en personeelbenutting.
De huidige tijd voor Brussel-Parijs-Brussel zit net onder de 9u, oftwel exact één dienst voor het personeel, optimaal gepland dus. Ook al keer je een uur sneller, je wint niks op personeel.

De keertijd in Parijs inkorten is ook gewoon een slecht idee: bij het ontkoppelen, koppelen, remproeven,... kan er altijd iets mislopen waardoor het wat langer duurt. En beetje buffer om opgelopen vertraging op de heenrit te neutraliseren zal de stiptheid alleen maar ten goede komen.
De vergelijking met Ryanair gaat hier wel op: hoe vaak staan er geen reizigers te wachten op hun vlucht omdat de voorgaande vlucht vertraging had? Dat proberen te vermijden lijkt mij net een nobel doel.

In theorie zou je inderdaad met één stam kunnen rijden, maar dan zou je laatste trein terug pas na middernacht in Brussel zijn wat veel te laat is voor de meeste reizigers. Hier heeft men duidelijk aan de klanten gedacht door een trein in de avond te voorzien die nog op een schappelijk uur in Brussel is.

Re: Klassieke trein België-Parijs

Geplaatst: 25 jul 2024, 10:31
door 260689
Shrek schreef: 25 jul 2024, 09:38
opfq schreef: 25 jul 2024, 00:07 En zie hier de uitwerking door een log staatsbedrijf.
En zie hier de reactie van een onwetende stuurman aan wal die het allemaal denkt beter te weten :roll:
opfq schreef: 25 jul 2024, 00:07 Een keertijd van 2,25 uur in Parijs en een dusdanige drgl dat er twee stammen nodig zijn. 6 uur per dag zijn de stammen geld aan het verdienen en 75% procent van de tijd niet.

Ryanair kan keren in 20 minuten. Dat lijkt me wel wat ambitieus maar je zou toch oprecht denken dat er wel betere paden te vinden zijn voor effectievere trein- en personeelbenutting.
De huidige tijd voor Brussel-Parijs-Brussel zit net onder de 9u, oftwel exact één dienst voor het personeel, optimaal gepland dus. Ook al keer je een uur sneller, je wint niks op personeel.

De keertijd in Parijs inkorten is ook gewoon een slecht idee: bij het ontkoppelen, koppelen, remproeven,... kan er altijd iets mislopen waardoor het wat langer duurt. En beetje buffer om opgelopen vertraging op de heenrit te neutraliseren zal de stiptheid alleen maar ten goede komen.
De vergelijking met Ryanair gaat hier wel op: hoe vaak staan er geen reizigers te wachten op hun vlucht omdat de voorgaande vlucht vertraging had? Dat proberen te vermijden lijkt mij net een nobel doel.

In theorie zou je inderdaad met één stam kunnen rijden, maar dan zou je laatste trein terug pas na middernacht in Brussel zijn wat veel te laat is voor de meeste reizigers. Hier heeft men duidelijk aan de klanten gedacht door een trein in de avond te voorzien die nog op een schappelijk uur in Brussel is.
NMBS personeel rijd de trein. In Brussel wordt de machinist afgelost van een nationale. En in Paris-Nord geeft de internationale machinist de trein af aan SNCF. Deze hebben 2 mogelijkheden. Ofwel duwt m'n de trein naar de bundel om dan de loc rond te zetten en terug te duwen naar het perron, ofwel neemt m'n een andere loc, rijtuigen weg richting bundel en de loc rijd dan onmiddellijk de juiste kant op. (Al zal het wel de 1e optie zijn.) Als deze terug aan het perron staat zal het SNCF personeel de boel terug overdragen aan het NMBS personeel.dus 2u25 is denk ik net voldoende om zoiets te kunnen realiseren.

Re: Klassieke trein België-Parijs

Geplaatst: 25 jul 2024, 10:41
door dovaere
Shrek schreef: 25 jul 2024, 09:38
opfq schreef: 25 jul 2024, 00:07 Een keertijd van 2,25 uur in Parijs [...]
De huidige tijd voor Brussel-Parijs-Brussel zit net onder de 9u, oftwel exact één dienst voor het personeel, optimaal gepland dus. Ook al keer je een uur sneller, je wint niks op personeel.
Dat is enkel zo in de veronderstelling dat het personeel moet blijven zitten op die trein over het hele traject.
We weten echter dat in Aulnoye een bestuurder en treinbegeleider van de SNCF in- en uitstappen. Voor de treinbestuurder van de NMBS maakt die "9u" dus niets uit.
Dat de treinbegeleider van de NMBS samen met die van de SNCF meegaat tot in Parijs is een keuze van de vervoerders, dus het is wel een terechte vraag die je kunt stellen of het nuttig is dat die trein + NMBS-treinbegeleider 2,5 uur moet stilstaan in Parijs.

Re: Klassieke trein België-Parijs

Geplaatst: 25 jul 2024, 10:46
door dovaere
260689 schreef: 25 jul 2024, 10:31 NMBS personeel rijd de trein. In Brussel wordt de machinist afgelost van een nationale. En in Paris-Nord geeft de internationale machinist de trein af aan SNCF. Deze hebben 2 mogelijkheden. Ofwel duwt m'n de trein naar de bundel om dan de loc rond te zetten en terug te duwen naar het perron, ofwel neemt m'n een andere loc, rijtuigen weg richting bundel en de loc rijd dan onmiddellijk de juiste kant op. (Al zal het wel de 1e optie zijn.) Als deze terug aan het perron staat zal het SNCF personeel de boel terug overdragen aan het NMBS personeel.dus 2u25 is denk ik net voldoende om zoiets te kunnen realiseren.
Was er hierboven niet gezegd dat er in Aulnoye een SNCF-machinist ging opstappen?
En dat er in Paris Nord (op de juiste sporen) een wissel is juist aan het einde van het spoor, voor het stootblok, zodat de rijtuigen gewoon kunnen blijven staan, en enkel de loc een rondje moet maken?

Re: Klassieke trein België-Parijs

Geplaatst: 25 jul 2024, 11:04
door Steven
jan_olieslagers schreef: 24 jul 2024, 13:27
Gydo schreef: 24 jul 2024, 12:54 Heeft deze EC een lijnnummer? En blijft deze ook na de Olympische spelen? Dar zou wel mooi/fijn zijn.
Volgens https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2024/07/24 ... en-brusse/
het is de bedoeling dat de verbinding later dit jaar permanent wordt verzekerd.
Later dit jaar zou de verbinding permanent worden, maar daarover komt pas in de loop van het najaar duidelijkheid.
Ik moet het nog zien gebeuren, maar misschien wil men eerst eens bekijken hoeveel publiek de dienst trekt.
Men heeft al treinbestuurders geselecteerd om een opleiding te volgen. De treinbegeleiders die deze treinen gaan begeleiden zijn ook gekozen. We zijn vooral afhankelijk van een paar zaken. De i11 moet ook dienen om de Benelux te verzekeren vanaf december. Het vrijmaken van voldoende i11 rijtuigen is op zijn beurt weer afhankelijk van voldoende geleverde M7 rijtuigen. De vervanging van de NS rijtuigen is volgens mij prioriteit aangezien NS deze na december niet meer wil inzetten. De juiste details van dit alles ken ik natuurlijk niet maar dit is toch al een belangrijke basis om rekening mee te houden.

Re: Klassieke trein België-Parijs

Geplaatst: 25 jul 2024, 11:17
door Shrek
dovaere schreef: 25 jul 2024, 10:41
Shrek schreef: 25 jul 2024, 09:38
opfq schreef: 25 jul 2024, 00:07 Een keertijd van 2,25 uur in Parijs [...]
De huidige tijd voor Brussel-Parijs-Brussel zit net onder de 9u, oftwel exact één dienst voor het personeel, optimaal gepland dus. Ook al keer je een uur sneller, je wint niks op personeel.
Dat is enkel zo in de veronderstelling dat het personeel moet blijven zitten op die trein over het hele traject.
We weten echter dat in Aulnoye een bestuurder en treinbegeleider van de SNCF in- en uitstappen. Voor de treinbestuurder van de NMBS maakt die "9u" dus niets uit.
Dat de treinbegeleider van de NMBS samen met die van de SNCF meegaat tot in Parijs is een keuze van de vervoerders, dus het is wel een terechte vraag die je kunt stellen of het nuttig is dat die trein + NMBS-treinbegeleider 2,5 uur moet stilstaan in Parijs.
Het personeel van de NMBS blijft zitten, die gaan naar Parijs en terug. Netjes binnen de 9u.

Re: Klassieke trein België-Parijs

Geplaatst: 25 jul 2024, 11:20
door Steven
De treinen die nu rijden voor de spelen zijn ook maar een voorproefje en de kans om een deel van het personeel op te leiden. Het is in opstartfase en er moet dus nog heel wat gedaan worden om de mensen tegen december klaar te hebben.

Re: Klassieke trein België-Parijs

Geplaatst: 25 jul 2024, 11:28
door nighttrain
Shrek schreef: 25 jul 2024, 11:17
dovaere schreef: 25 jul 2024, 10:41
Shrek schreef: 25 jul 2024, 09:38
De huidige tijd voor Brussel-Parijs-Brussel zit net onder de 9u, oftwel exact één dienst voor het personeel, optimaal gepland dus. Ook al keer je een uur sneller, je wint niks op personeel.
Dat is enkel zo in de veronderstelling dat het personeel moet blijven zitten op die trein over het hele traject.
We weten echter dat in Aulnoye een bestuurder en treinbegeleider van de SNCF in- en uitstappen. Voor de treinbestuurder van de NMBS maakt die "9u" dus niets uit.
Dat de treinbegeleider van de NMBS samen met die van de SNCF meegaat tot in Parijs is een keuze van de vervoerders, dus het is wel een terechte vraag die je kunt stellen of het nuttig is dat die trein + NMBS-treinbegeleider 2,5 uur moet stilstaan in Parijs.
Het personeel van de NMBS blijft zitten, die gaan naar Parijs en terug. Netjes binnen de 9u.
Blijven zitten? of voeren ze ook een functie uit? bv lijnstudie voor de BET of bediend hij de trein?

Re: Klassieke trein België-Parijs

Geplaatst: 25 jul 2024, 11:32
door 260689
nighttrain schreef: 25 jul 2024, 11:28
Shrek schreef: 25 jul 2024, 11:17
dovaere schreef: 25 jul 2024, 10:41

Dat is enkel zo in de veronderstelling dat het personeel moet blijven zitten op die trein over het hele traject.
We weten echter dat in Aulnoye een bestuurder en treinbegeleider van de SNCF in- en uitstappen. Voor de treinbestuurder van de NMBS maakt die "9u" dus niets uit.
Dat de treinbegeleider van de NMBS samen met die van de SNCF meegaat tot in Parijs is een keuze van de vervoerders, dus het is wel een terechte vraag die je kunt stellen of het nuttig is dat die trein + NMBS-treinbegeleider 2,5 uur moet stilstaan in Parijs.
Het personeel van de NMBS blijft zitten, die gaan naar Parijs en terug. Netjes binnen de 9u.
Blijven zitten? of voeren ze ook een functie uit? bv lijnstudie voor de BET of bediend hij de trein?
Zoals hier gezegd is, is de treinbegeleider van depot Brussel over het volledige traject in dienst en bevoegd om de trein van Brussel naar Paris en terug te verzekeren. Deze hebben al bevoegdheid op de TGV Brussel - Lille - De Parijs luchthaven CDS.

Re: Klassieke trein België-Parijs

Geplaatst: 25 jul 2024, 11:36
door Shrek
nighttrain schreef: 25 jul 2024, 11:28
Shrek schreef: 25 jul 2024, 11:17 Het personeel van de NMBS blijft zitten, die gaan naar Parijs en terug. Netjes binnen de 9u.
Blijven zitten? of voeren ze ook een functie uit? bv lijnstudie voor de BET of bediend hij de trein?
Volgens mijn info bestuurt de NMBS-bestuurder de hele rit en is de TBG de hele rit boordchef.

Re: Klassieke trein België-Parijs

Geplaatst: 25 jul 2024, 11:44
door jens123
De diensten van de treinbegeleiders zijn op weekdagen langer dan 9u op de EC Parijs, maar dat is op vrijwillige basis. Je moet nog rekening houden met de dienstaanvang en het klaarmaken en beëindigen van de trein. De vroege dienst is 9u30 en de late 10u.
In het weekend verzekeren we 1 trein als boordchef en keren we als passagier terug met de Eurostar of omgekeerd omdat het niet past met de uren.
Vanmorgen had ik een reiziger of 60 in de 52.

Re: Klassieke trein België-Parijs

Geplaatst: 25 jul 2024, 11:45
door jens123
Shrek schreef: 25 jul 2024, 11:36
nighttrain schreef: 25 jul 2024, 11:28
Shrek schreef: 25 jul 2024, 11:17 Het personeel van de NMBS blijft zitten, die gaan naar Parijs en terug. Netjes binnen de 9u.
Blijven zitten? of voeren ze ook een functie uit? bv lijnstudie voor de BET of bediend hij de trein?
Volgens mijn info bestuurt de NMBS-bestuurder de hele rit en is de TBG de hele rit boordchef.
De Franse TBG is boordchef tussen Aulnoye en Paris Nord, maar wij mogen boordchef zijn als de Franse collega er niet zou zijn.

Re: Klassieke trein België-Parijs

Geplaatst: 25 jul 2024, 12:35
door Dimi
Wat mij verbaast is de reistijd van EC73: 3uur 35. Dit was het geval in de jaren 50 en in het begin van de jaren 60 met onze diesels 204 en de stoomloks 231G en 231H van SNCF. Is er een reden hiervoor? Omleiding? Lange technische haltes?