Re: Nieuwe dienstregeling vanaf december 2009
Geplaatst: 29 dec 2009, 00:06
ik heb een blauw vermoeden dat ook brussel centraal zal sneuvelen eens de nieuwe stellen in gebruiken zijn.
Dat kan door de frequentie te verhogen, maar waar het in jeroen zijn eerste post over ging was een verschuiving, een verschuiving in de dienstregeling is totaal iets anders dan de frequentie bespreken.bw494674 schreef:Beste Vic,Zolang de aanpak van onze openbare vervoersmaatschappijen van dit uitgangspunt vertrekt zal er nog veel met de auto gereden worden.overweg13 schreef:Als je het openbaar vervoer neemt - ook als je geen gepensioneerde-met-hopen-tijd bent, want ik neem trein en bus al van toen jij nog niet eens een stamcel was - dan moet je:
- ofwel je eigen dagindeling schikken naar de dienstregelingen van trein, tram en bus;
- ofwel (als het eerste niet kan, wat wel eens wil gebeuren, natuurlijk) je aanpassen aan de dienstregeling van trein, tram en bus.
Nochtans horen we zowel de politieke verantwoordelijken als de bazen van de maatschappijen steeds verkondigen dat ze meer mensen uit de auto willen krijgen.
Wat is het nu ?
Groeten,
Of een tweede trein tussen Mechelen en Leuven ? Toch twee belangrijke steden met onderweg nog het niet onbelangrijke Haacht ?Steven schreef: Moest er tussen Brussel en Antwerpen in het weekend echter een derde rechtstreekse trein rijden zou dit veel verbeteren. Maar die is er dus niet. Men heeft om praktische redenen een paar verbindingen moeten verschuiven. De gevolgen voor 1 persoon werden hier uitvoerig besproken.
Wat er gaat gebeuren, staat al jarenlang vast: Mechelen gaat nog sneuvelen. Brussel-Centraal blijft:Steven schreef:ik heb een blauw vermoeden dat ook brussel centraal zal sneuvelen eens de nieuwe stellen in gebruiken zijn.
Dertig jaar geleden was je van Antwerpen naar Brussel minder lang onderweg dan nu...overweg13 schreef: Én je gelukkig prijzen dat je in deze tijden gebruik maakt van het OV, want dertig jaar geleden was van veel frequente verbindingen die nu bestaan, nog niet eens sprake. Tenzij je een ritje in een stoptrein tussen Antwerpen en Leuven in aftandse M1-rijtuigen natuurlijk verkiest boven de toestand van vandaag.
Einde 2012 is de geplande datum, nog minstens 3 jaar dus.giuseppe schreef:^^ Hoe lang gaat het eigenlijk nog duren tot L25N in dienst komt, want ik neem aan dat dan wel een strakke kwartierdienst mogelijk wordt.
Niet vergeten dat L25N NIETS verandert aan de exploitatiemogelijkheden tussen Antwerpen en Mechelen, dus niet teveel hopen op een strakke kwartierdienstgiuseppe schreef:^^ Hoe lang gaat het eigenlijk nog duren tot L25N in dienst komt, want ik neem aan dat dan wel een strakke kwartierdienst mogelijk wordt.
In het spoorboekje van 1978/1979 vind ik nochtans een mooi voorbeeld van zo'n redelijk strakke kwartierdienst. Ook al vertrekt er niet elk kwartier een trein in Antwerpen-Centraal, bij aankomst in Brussel-Noord zit er ongeveer een kwartier tussen.stefanic schreef:Niet vergeten dat L25N NIETS verandert aan de exploitatiemogelijkheden tussen Antwerpen en Mechelen, dus niet teveel hopen op een strakke kwartierdienstgiuseppe schreef:^^ Hoe lang gaat het eigenlijk nog duren tot L25N in dienst komt, want ik neem aan dat dan wel een strakke kwartierdienst mogelijk wordt.
knap, maar:overweg13 schreef:In het spoorboekje van 1978/1979 vind ik nochtans een mooi voorbeeld van zo'n redelijk strakke kwartierdienst. Ook al vertrekt er niet elk kwartier een trein in Antwerpen-Centraal, bij aankomst in Brussel-Noord zit er ongeveer een kwartier tussen.stefanic schreef:Niet vergeten dat L25N NIETS verandert aan de exploitatiemogelijkheden tussen Antwerpen en Mechelen, dus niet teveel hopen op een strakke kwartierdienstgiuseppe schreef:^^ Hoe lang gaat het eigenlijk nog duren tot L25N in dienst komt, want ik neem aan dat dan wel een strakke kwartierdienst mogelijk wordt.
Ter informatie: de treinen met een omcirkeld kruisje reden op zaterdag en zondag; die met het hamertje in het vierkant van maandag tot vrijdag.
De treinreeks 100 is de Benelux (deels met Nederlandse of Belgische hondenkoppen, deels met trek- en duwstellen met reeks 25.5. De reeks 500 is wat we vandaag de IC Antwerpen - Charleroi zouden noemen. Verder rijden er 2 treinen van een reeks 2500, wat vandaag IR's Antwerpen - Brussel zouden zijn. En de reeks 5500 betreft stoptreinen Antwerpen - Nijvel.
Per uur had je dus overdag 2 IC's, 2 IR's en 2 stoptreinen die bovendien goede aansluitingen gaven in Mechelen. Al deze treinen reden over lijn 25.
In mijn herinnering was lijn 25 een lijn waar stipt gereden werd, toch in vergelijking met andere, minder drukke lijnen, en dat ondanks de koppeling van een directe trein en 2 stoptreinen aan de lijn 124. Ik moet wel toegeven dat de Benelux in die tijd zeker geen zorgenkind was.
Wie zich afvraagt wat die 284 deed: dat is een internationale trein Amsterdam - Parijs. Die ging over het volledige traject over lijn 27, net zoals alle goederentreinen.
Kijk ook even onderaan de pagina: dat was pas luxe, het spoorboekje en de bijvoegsels thuis besteld!
Dat is helemaal niet het probleem, Steven. Niettegenstaande ik het hier tot vervelens toe heb zitten herhalen, begrijpt men het blijkbaar nog steeds niet. Het gaat niet over het verschuiven van alle treinen in een tijdsvak van een uur, het gaat om het verschuiven van één trein en het behouden van de rest waardoor er een heel tijdsvak geen enkele trein rijdt en dan op korte tijd twee. We zouden op termijn moeten komen tot het gezegde "La régularité est plus importante que la ponctualité" of te: een reiziger mag een station binnenstappen wanneer hij wil, er zal binnen afzienbare tijd wel een trein rijden naar zijn bestemming. Die denkwijze wordt blijkbaar nog steeds niet toegepast door de NMBS en heel wat NMBS'ers schijnen het ook niet te kunnen/willen begrijpen, blijkt hier nog maar eens. En nee, het interesseert mij niet hoe het in den tijd van den Oorlog was of in den boes-boes of in het spoorboekje van 25 jaar geleden, ik praat over 2009 met een jonge bevolking die assertiever is en meer verwacht van het OV dan in jeezekestijd.Steven schreef:Dat kan door de frequentie te verhogen, maar waar het in jeroen zijn eerste post over ging was een verschuiving, een verschuiving in de dienstregeling is totaal iets anders dan de frequentie bespreken.
Als je twee of drie treinen per uur hebt en ze verschuiven ze allemaal tien minuten kan je zeker zijn dat er mensen benadeeld zijn en andere er voordeel zullen van plukken
1. Ik denk dat veruit de meeste reizigers stipte treinen meer appreciëren dan de door jou zo geprezen spreiding: aan dat tweede kun je je aanpassen (enfin, mijn generatie kon dat toch...), aan het eerste niet. Als een combinatie van beide mogelijk is, graag, maar alleen in de hoofden van jongeren is alles mogelijk. (Tot ze er zelf iets moeten van bakken...)Jeroen schreef: We zouden op termijn moeten komen tot het gezegde "La régularité est plus importante que la ponctualité" of te: een reiziger mag een station binnenstappen wanneer hij wil, er zal binnen afzienbare tijd wel een trein rijden naar zijn bestemming. Die denkwijze wordt blijkbaar nog steeds niet toegepast door de NMBS en heel wat NMBS'ers schijnen het ook niet te kunnen/willen begrijpen, blijkt hier nog maar eens. En nee, het interesseert mij niet hoe het in den tijd van den Oorlog was of in den boes-boes of in het spoorboekje van 25 jaar geleden, ik praat over 2009 met een jonge bevolking die assertiever is en meer verwacht van het OV dan in jeezekestijd.