Dienstregeling 2011

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Portbou
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2011

Bericht door Portbou »

Hallo,
groentje schreef:Tenzij je al een abonnement van De Lijn nodig hebt voor je voortransport, bijvoorbeeld.
En de toeslag is in het abonnement inbegrepen. Geen kans om eraan te ontsnappen...
Sorry dat ik off-topic moet blijven maar ik vind dat dit moet rechtgezet worden :

Prijs trajecttreinkaart Aalst-Brussel Nationale Luchthaven : 124€/maand - 1242€/jaar voor 43 tariefkm
Prijs trajecttreinkaart Aalst-Halle : 124€/maand - 1242€/jaar voor 43 tariefkm

Welke diabolotoeslag op het abonnement ??

Groeten,
Bart W.
groentje

Bericht door groentje »

Hmm, vreemd. Ik was ervan overtuigd dat er ook een toeslag gold voor abonnementen. Blijkbaar niet, dus.
ferry

Bericht door ferry »

Hoi

Als ge kunt begrijpen wat ik schrijf zoudt ge weten dat er een verschil is tussen een Frans bedrijf en de Frans-Waalsbrusselse kliek van de NMBS

f
groentje

Bericht door groentje »

Het eerste is nog erger? :mrgreen:

Overigens, die franco-belgische kliek is voor minstens de helft Vlaams. En op de hogere echelons aanzienlijk meer, helemaal. Zelfs daar moeten de communautaire evenwichten bewaard worden...
Shrek

Bericht door Shrek »

Ik vind nu ook niet echt dat er onredelijk veel voordele naar Franstalig België gaat hoor.
Brussel staat wel centraal in het hele spoorverhaal, maar dat is makkelijk te verklaren met aantal reizigers. En buiten Luik-Guillemins wordt er in Wallonië nergens veel geïnvesteerd in het spoor (behalve op Brussel gerichte zaken).
Steven

Bericht door Steven »

groentje schreef:Het eerste is nog erger? :mrgreen:

Overigens, die franco-belgische kliek is voor minstens de helft Vlaams. En op de hogere echelons aanzienlijk meer, helemaal. Zelfs daar moeten de communautaire evenwichten bewaard worden...
Tussen wat zou moeten en wat werkelijk is kan al is een wereld van verschil liggen.
groentje

Bericht door groentje »

Het zal ongetwijfeld wel afhangen van de dienst. Maar bijvoorbeeld bij Infrabel-Netwerk zijn zogoed als alle centrale diensten (en zeker die met invloed) bemand door Nederlandstaligen. Van de 2 GBI-N's in Brussel is Brussel-Zuid, toch de belangrijkste, bemand door een Vlaming. de hele top, op Lallemand na, is Vlaming.
Ongetwijfeld zullen er andere diensten zijn waar het evenwicht aan de andere kant zoek is, maar je kan echt niet zeggen dat de volledige NMBS een Franstalig bastion is, wel integendeel.
FLV-FGSP

Bericht door FLV-FGSP »

Uit De Standaard:
Vanaf 25 juni extra treinen naar kust en Ardennen
woensdag 15 juni 2011, 17u38Bron: belga Auteur: bvb Aanraden 2 Delen Bewaar Corrigeer E-mail Print De NMBS zet vanaf 25 juni extra treinen in naar de kust, de Ardennen en andere toeristische bestemmingen. Dat deelt de spoorwegmaatschappij woensdag mee.
De NMBS zet traditiegetrouw tijdens de zomermaanden de zogenoemde toeristische treinen (ICT) in, rekening houdend met de vraag van reizigers en de ervaringen op het terrein.

Van 25 juni tot 28 augustus zullen er op weekdagen zo 60 toeristische treinen rijden naar Oostende, Knokke, Blankenberge, Zeebrugge en De Panne. In het weekend en op feestdagen zijn dat 81 treinen. Ze komen boven het bestaande basisaanbod van de NMBS, met IC-, IR- en L-treinen die de grootste steden met de kust verbinden.

Wel schrapt de NMBS een deel piekuurtreinen tijdens de zomermaanden, omdat er dan minder pendelaars zijn. Het aantal treinen tijdens de zomerperiode blijft stabiel ten opzichte van 2010.

De NMBS denkt er voorlopig niet aan om extra toeristische treinen in te zetten vanwege de werken aan het viaduct in Vilvoorde. Automobilistenvereniging VAB had woensdag nog dagjestoeristen die via de Brusselse ring moeten, aangeraden om de trein als alternatief te gebruiken voor auto.

"De geplande treincapaciteit moet volstaan", zegt Frieke Neyrinck, persattaché van de NMBS. "Als dat niet het geval is, kunnen we nog in realtime ingrijpen."
En hieruit moeten we dan maar opmaken dat Antwerpen - Gent zwaar wordt uitgedund, dat Beervelde nauwelijks nog wordt bediend, dat er geen treinen zijn op lijn 82, dat de Maastricht - Brussel bijna niet meer rijdt, etc... Geweldige communicatie!
melle

Bericht door melle »

groentje schreef:Het zal ongetwijfeld wel afhangen van de dienst. Maar bijvoorbeeld bij Infrabel-Netwerk zijn zogoed als alle centrale diensten (en zeker die met invloed) bemand door Nederlandstaligen. Van de 2 GBI-N's in Brussel is Brussel-Zuid, toch de belangrijkste, bemand door een Vlaming. de hele top, op Lallemand na, is Vlaming.
Ongetwijfeld zullen er andere diensten zijn waar het evenwicht aan de andere kant zoek is, maar je kan echt niet zeggen dat de volledige NMBS een Franstalig bastion is, wel integendeel.
Ik vind dit geen juist argument (wat niet wilt zeggen dat ik het er niet mee eens ben, want ik ben het wel eens met jouw stelling), maar ik denk dat men vandaag de dag bijvoorbeeld nog altijd ziet dat Vlaamse politici naar de Waalse politici hun pijpen dansen? (Denk maar aan het gegeven Leterme, hij ging met 5 minuten politieke moed een staatshervorming mogelijk maken. Niets is minder waar, na zoveel maanden gaf hij toe aan de Waalse eisen en stonden we (= de Vlamingen met hun eisen) weer bij 0. En zo zijn er nog duizenden voorbeelden in de Belgische geschiedenis..) :wink: Dus het is niet dat wanneer er een meerderheid is, dat de meerderheid ook de touwtjes in handen heeft hé. :)
Shrek

Bericht door Shrek »

melle schreef:Ik vind dit geen juist argument (wat niet wilt zeggen dat ik het er niet mee eens ben, want ik ben het wel eens met jouw stelling), maar ik denk dat men vandaag de dag bijvoorbeeld nog altijd ziet dat Vlaamse politici naar de Waalse politici hun pijpen dansen? (Denk maar aan het gegeven Leterme, hij ging met 5 minuten politieke moed een staatshervorming mogelijk maken. Niets is minder waar, na zoveel maanden gaf hij toe aan de Waalse eisen en stonden we (= de Vlamingen met hun eisen) weer bij 0. En zo zijn er nog duizenden voorbeelden in de Belgische geschiedenis..) :wink: Dus het is niet dat wanneer er een meerderheid is, dat de meerderheid ook de touwtjes in handen heeft hé. :)
Maar als je bij de nmbs kijkt naar wat er gerealiseerd wordt kan je onmogelijk zeggen dat het oneerlijk verdeeld is. In Wallonië hebben ze ook geen halfuurdiensten en verwarmde wachthuisjes hoor. In tegendeel zelfs, alle grote projecten van infrabel situeren zich rond Brussel en Vlaanderen...
Steven

Bericht door Steven »

groentje schreef:Het zal ongetwijfeld wel afhangen van de dienst. Maar bijvoorbeeld bij Infrabel-Netwerk zijn zogoed als alle centrale diensten (en zeker die met invloed) bemand door Nederlandstaligen. Van de 2 GBI-N's in Brussel is Brussel-Zuid, toch de belangrijkste, bemand door een Vlaming. de hele top, op Lallemand na, is Vlaming.
Ze mogen dan op bepaalde diensten in de meerderheid zijn maar als het er aan toegaat zoals het op vele diensten er aan toe gaat ken ik het resultaat al.

4 Vlamingen en 1 waal = het gesprek verloopt in het Frans. Dat is geen rariteit maar een dagelijkse vaststelling.
Steven

Bericht door Steven »

Shrek schreef:
melle schreef:Ik vind dit geen juist argument (wat niet wilt zeggen dat ik het er niet mee eens ben, want ik ben het wel eens met jouw stelling), maar ik denk dat men vandaag de dag bijvoorbeeld nog altijd ziet dat Vlaamse politici naar de Waalse politici hun pijpen dansen? (Denk maar aan het gegeven Leterme, hij ging met 5 minuten politieke moed een staatshervorming mogelijk maken. Niets is minder waar, na zoveel maanden gaf hij toe aan de Waalse eisen en stonden we (= de Vlamingen met hun eisen) weer bij 0. En zo zijn er nog duizenden voorbeelden in de Belgische geschiedenis..) :wink: Dus het is niet dat wanneer er een meerderheid is, dat de meerderheid ook de touwtjes in handen heeft hé. :)
Maar als je bij de nmbs kijkt naar wat er gerealiseerd wordt kan je onmogelijk zeggen dat het oneerlijk verdeeld is. In Wallonië hebben ze ook geen halfuurdiensten en verwarmde wachthuisjes hoor. In tegendeel zelfs, alle grote projecten van infrabel situeren zich rond Brussel en Vlaanderen...
Rond Brussel is er net het meeste werk nodig. Niet alleen op gebied van treinen maar ook op gebied van infra in alle opzichten. Brussel is de poort van België op spoorwegvlak, Brussel Zuid krijg eurostar, thalys, TGV, ICE en IC's uit het buitenland als bestemming. Maar de eerste indruk die je krijgt als toerist vind ik persoonlijk niet om fier te zijn. Je zal zomaar als eerste indruk de perrons van spoor 7 tot 22 voor u krijgen in Brussel zuid en je denkt op slag ergens in een oud Oost-Europees station te staan.
Lukas

Bericht door Lukas »

Hoi,

Steven,

Hierin geef ik je 100 procent gelijk!!Zie ook mijn recentste post in het topic "Spot de HLE 20".

Lukas
Leve HLR 73,74 EN 82!!
Leve de M6 rijtuigen!!
De TRAXX is de MAX !!
LEVE HLD 62+63 En de HLD 52,53 EN 54!!
LEVE DE DESIRO!!
groentje

Bericht door groentje »

@Steven: Ook daar hangt het sterk af van de dienst. Ik ken genoeg Franstaligen, zeker chefs, die erop staan dat het gesprek in het Nederlands plaatsvond. Anderen ken ik ook, natuurlijk.
Er zijn ook in Wallonië enkele grote projecten, zoals de werken aan de 161-162 (as naar Luxemburg), de werken aan lijn 37 nabij Dolhain, de luchthavenlijn naar Brussels South. Vaak behoorlijk dure werken, omwille van het lastiger reliëf. De verdeelsleutel 60/40 is immers nog steeds in voege bij de NMBS. Overigens valt Brussel buiten die verdeelsleutel, wat het soms lastig maakt om de nodige kredieten daarvoor vrij te maken. Er is immers in heel het land een inhaaloperatie nodig aan de infrastructuur, al is het nog niet zo dramatisch als in delen van Frankrijk of Duitsland.
Steven

Bericht door Steven »

groentje schreef:@Steven: Ook daar hangt het sterk af van de dienst. Ik ken genoeg Franstaligen, zeker chefs, die erop staan dat het gesprek in het Nederlands plaatsvond. Anderen ken ik ook, natuurlijk.
Er zijn ook in Wallonië enkele grote projecten, zoals de werken aan de 161-162 (as naar Luxemburg), de werken aan lijn 37 nabij Dolhain, de luchthavenlijn naar Brussels South. Vaak behoorlijk dure werken, omwille van het lastiger reliëf. De verdeelsleutel 60/40 is immers nog steeds in voege bij de NMBS. Overigens valt Brussel buiten die verdeelsleutel, wat het soms lastig maakt om de nodige kredieten daarvoor vrij te maken. Er is immers in heel het land een inhaaloperatie nodig aan de infrastructuur, al is het nog niet zo dramatisch als in delen van Frankrijk of Duitsland.
Wat die chefs betreft heb ik dat nog maar bitter weinig meegemaakt, maar terug over naar het onderwerp zou ik zeggen.
Plaats reactie