Pagina 33 van 43
Re: NMBS wil aanbod met 10 procent inkrimpen
Geplaatst: 16 okt 2011, 16:57
door K V B
AlexNL schreef:Adler schreef:
Het aantal personeelsleden nodig om een complex bedrijf als de spoorwegen operationeel te houden is niet recht evenredig met het aantal treinen dat men laat rijden.
Maar wanneer je de omvang van het personeelsbestand van de NMBS vergelijkt met dat van de NS (+ProRail) of dat van de SBB, zul je wel concluderen dat er een fors verschil in zit waarbij je je kunt afvragen of dat wel noodzakelijk is...
De SBB heeft zelfs minder "rijdend" personeel dan de NMBS, en rijdt toch veel meer treinen...
Re: NMBS wil aanbod met 10 procent inkrimpen
Geplaatst: 16 okt 2011, 17:53
door Steven
Wat noem jij meer treinen. Voor ons is dat elke rit waaraan een nr is toekend. Het aantal treinen dat wij doen is dus de som van al die treinnummers. Is dat voor de SBB ook zo?
Re: NMBS wil aanbod met 10 procent inkrimpen
Geplaatst: 16 okt 2011, 18:12
door Stijn91
Wat als men een trein afschaft van die lijst van 302 mogelijke afgeschafte treinen en minder dan 4u (aankomst: 00:34 - vertrek: 04:27) na aankomst weer een rit moet verzekeren. Leeg brengt zo een trein ook niks op maar men verbruikt wel.
Re: NMBS wil aanbod met 10 procent inkrimpen
Geplaatst: 16 okt 2011, 19:35
door dentheo
Steven schreef:Wat noem jij meer treinen. Voor ons is dat elke rit waaraan een nr is toekend. Het aantal treinen dat wij doen is dus de som van al die treinnummers. Is dat voor de SBB ook zo?
Daarom zou het beter zijn te spreken van reizigertreinkilometers.
Toegankelijk voor reizigers, dus niet al dat andere heen en weer gerij dat wel nuttig is maar daarom niet efficient.
Iemand een idee wat de besparing dan is ? 2% ofzo.
Re: NMBS wil aanbod met 10 procent inkrimpen
Geplaatst: 17 okt 2011, 20:27
door jotie
Stijn91 schreef:
P8956: Gent-Sint-Pieters - Geraardsbergen 23:26 - 00:34 -> Hier heb ik meer problemen mee, dit is de laatste trein, stopt elk station tussen Gent en Geraardsbergen. Als men deze trein gaat afschaffen is de laatste trein al de stoptrein Aalst - Geraardsbergen 22:43 - 23:27. Wij hadden met onze 100-dagen 2 jaar geleden de trein gemist van om dan over te stappen in Denderleeuw (22.xx) in Gent en zagen dat we nog de trein die ze misschien gaan afschaffen nog konden nemen. Anders zaten we heel lang vast in Gent.
P8956 is jarenlang de ruggengraat geweest van mijn persoonlijke 'mobiliteitsplan'. Vele honderden ritten heb ik daarmee gemaakt. In de periode 2004-2009 moet ik zowat een van de trouwste reizigers zijn geweest. Ook een van de weinige, dat moet ook gezegd worden. En toch heb ik die slechts zelden helemaal leeg weten rijden. Die trein vervulde dus een reële vervoersbehoefte. Met pieken en dalen, en drukker tussen Gent en Aalst/Denderleeuw dan verder door naar Geraardsbergen. Ook al ben ik nu geen vaste klant meer, toch zie ik die trein niet graag verdwijnen. Ik weet wat die voor mij heeft betekend, en ik vermoed dat er nog wel mensen zullen zijn die een dergelijke 'late' trein zeker weten op prijs te stellen - of er simpelweg behoefte aan hebben.
Ik zou de NMBS willen uitdagen om de reizigers die getroffen worden door de af te schaffen treinen, uit te nodigen in een brief kenbaar te maken of ze zonder al te veel ongemakken een alternatieve oplossing voor hun vervoersbehoefte kunnen verzinnen. Als dat niet zo is, zou de NMBS zelf met een oplossing moeten komen aanzetten. Een taxi inzetten, voor mijn part. Want dat is voor mij de essentie: de NMBS moet in een reële vervoersbehoefte voorzien (samen met de andere OV-aanbieders) en mag niemand letterlijk en figuurlijk in de kou laten staan. Soit, ik sta wellicht opnieuw als een roepende in de woestijn.
Mochten er trouwens nog mensen zijn met ideeën voor
doortastende protestacties: ik houd me aanbevolen.
Re: NMBS wil aanbod met 10 procent inkrimpen
Geplaatst: 17 okt 2011, 20:51
door Stijn91
jotie schreef:Stijn91 schreef:
P8956: Gent-Sint-Pieters - Geraardsbergen 23:26 - 00:34 -> Hier heb ik meer problemen mee, dit is de laatste trein, stopt elk station tussen Gent en Geraardsbergen. Als men deze trein gaat afschaffen is de laatste trein al de stoptrein Aalst - Geraardsbergen 22:43 - 23:27. Wij hadden met onze 100-dagen 2 jaar geleden de trein gemist van om dan over te stappen in Denderleeuw (22.xx) in Gent en zagen dat we nog de trein die ze misschien gaan afschaffen nog konden nemen. Anders zaten we heel lang vast in Gent.
P8956 is jarenlang de ruggengraat geweest van mijn persoonlijke 'mobiliteitsplan'. Vele honderden ritten heb ik daarmee gemaakt. In de periode 2004-2009 moet ik zowat een van de trouwste reizigers zijn geweest. Ook een van de weinige, dat moet ook gezegd worden. En toch heb ik die slechts zelden helemaal leeg weten rijden. Die trein vervulde dus een reële vervoersbehoefte. Met pieken en dalen, en drukker tussen Gent en Aalst/Denderleeuw dan verder door naar Geraardsbergen. Ook al ben ik nu geen vaste klant meer, toch zie ik die trein niet graag verdwijnen. Ik weet wat die voor mij heeft betekend, en ik vermoed dat er nog wel mensen zullen zijn die een dergelijke 'late' trein zeker weten op prijs te stellen - of er simpelweg behoefte aan hebben.
Ik zou de NMBS willen uitdagen om de reizigers die getroffen worden door de af te schaffen treinen, uit te nodigen in een brief kenbaar te maken of ze zonder al te veel ongemakken een alternatieve oplossing voor hun vervoersbehoefte kunnen verzinnen. Als dat niet zo is, zou de NMBS zelf met een oplossing moeten komen aanzetten. Een taxi inzetten, voor mijn part. Want dat is voor mij de essentie: de NMBS moet in een reële vervoersbehoefte voorzien (samen met de andere OV-aanbieders) en mag niemand letterlijk en figuurlijk in de kou laten staan. Soit, ik sta wellicht opnieuw als een roepende in de woestijn.
Mochten er trouwens nog mensen zijn met ideeën voor
doortastende protestacties: ik houd me aanbevolen.
Die trein moet toch naar Geraardsbergen dus wat is het probleem om die rit te doen. Door treinen af te schaffen ga je veel meer mensen weer de auto zien nemen.
Re: NMBS wil aanbod met 10 procent inkrimpen
Geplaatst: 18 okt 2011, 11:29
door calabria
Ik kan de nmbs gelijk geven dat ze een aantal treinen schrapt. Maar dit zijn er veel te veel. Er kunnen naar mijn mening maximum 100 treinen geschrapt worden en dan volgens volgende principes:
- Er mogen geen gaten in het IC/IR plan vallen: niet raken aan het principe van ieder uur een trein (anders: chaos)
- Maak van een L of CR verbinding waarvan het merendeel van de ritten overdag verdwijnt (Lier - Herentals, Brussel-West - Dendermonde) een P verbinding. Zo hou je de reizigers niet in de waan dat het om een klokvaste verbinding gaat
- Niet raken aan de eerste en laatste treinen van de dag
- Schrappen van de tweede of voorlaatste trein van de dag kan dus enkel als deze deel uitmaakt van een andere verbinding die grotendeel hetzelfde traject volgt of een traject volgt dat via overstappen mogelijk is met de eerdere/latere trein
- Geen extra lege ritten creëeren: wat kan dus niet? Een trein afschaffen waarvan de tegentrein toch blijft rijden. Wat kan wel? Een trein afschaffen waarvan het materiaal nu al leeg terugkeert of een trein afschaffen waarvan het materiaal aan een andere rit gekoppeld kan worden.
- Ten slotte moet de nmbs ook eerlijk zijn in hun redenering en geen enorme dubbeldekkers laten rijden op dode momenten en dan klagen over de uren
De treinarmste streken zouden hiermee voldoende beschermd moeten zijn. Met deze principes kan alleen geschrapt worden waar meer dan 1 trein per uur rijdt. Gefaalde nieuwe verbindingen van de laatste jaren kunnen er ook tussenuit gehaald worden, net als P treinen waar weinig volk op zit (en waar een alternatief binnen het uur voorhanden is).
Maar op zich is het al schandalig moesten we dit te verwerken krijgen. Een trein ieder half uur overal tussen 5 en 23: daar moeten we naartoe!
Re: NMBS wil aanbod met 10 procent inkrimpen
Geplaatst: 18 okt 2011, 11:43
door Stijn91
calabria schreef:Ik kan de nmbs gelijk geven dat ze een aantal treinen schrapt. Maar dit zijn er veel te veel. Er kunnen naar mijn mening maximum 100 treinen geschrapt worden en dan volgens volgende principes:
- Niet raken aan de eerste en laatste treinen van de dag
- Geen extra lege ritten creëeren: wat kan dus niet? Een trein afschaffen waarvan de tegentrein toch blijft rijden. Wat kan wel? Een trein afschaffen waarvan het materiaal nu al leeg terugkeert of een trein afschaffen waarvan het materiaal aan een andere rit gekoppeld kan worden.
- Ten slotte moet de nmbs ook eerlijk zijn in hun redenering en geen enorme dubbeldekkers laten rijden op dode momenten en dan klagen over de uren
Maar op zich is het al schandalig moesten we dit te verwerken krijgen. Een trein ieder half uur overal tussen 5 en 23: daar moeten we naartoe!
Dat eerst ga ik volledig akkoord. Het 2e is bij een trein die zou afgeschaft worden bij mij het geval. Want de tegentrein blijft wel rijden. Men heeft niet genoeg materiaal om die dubbeldekkers te vervangen voor gewone rijtuigen. Dat laatste, volledig mee akkoord maar onmogelijk, want te weinig materiaal en te weinig personeel. Volgens mij moet de NMBS is denken aan rijtuigen extra te bestellen.
Re: NMBS wil aanbod met 10 procent inkrimpen
Geplaatst: 18 okt 2011, 11:46
door Steven
bepaalde treinen heeft men ingelegd om ze te laten schrappen. Ik maak me even duidelijk.
Hier op L60 heb je vanuit Dendermonde de CR (15xx° naar Brussel en Geraardsbergen die aldaar vertrekt om xxU35, 9 min later vertrekt de CR (54xx) naar Brussel west. Deze laatste heeft minder stops dan de eerste en volgt dus al vanaf Opwijk op amper 5 min van zijn voorganger.
Hoe kan je met deze trein ooit veel volk meehebben als hij als soort bezemwagen na de andere trein aan het rijden is.
De enige reden om deze trein dit rijpad te geven was het feit dat hij zo ongeveer op een half uur verschil reed tussen Jette en Brussel west tov die andere CR die langs daar gaat. Namelijk de CR (53xx) Dendermonde, Brussel Zuid via Brussel West.
Re: NMBS wil aanbod met 10 procent inkrimpen
Geplaatst: 18 okt 2011, 11:51
door Stijn91
Steven schreef:bepaalde treinen heeft men ingelegd om ze te laten schrappen. Ik maak me even duidelijk.
Hier op L60 heb je vanuit Dendermonde de CR (15xx° naar Brussel en Geraardsbergen die aldaar vertrekt om xxU35, 9 min later vertrekt de CR (54xx) naar Brussel west. Deze laatste heeft minder stops dan de eerste en volgt dus al vanaf Opwijk op amper 5 min van zijn voorganger.
Hoe kan je met deze trein ooit veel volk meehebben als hij als soort bezemwagen na de andere trein aan het rijden is.
De enige reden om deze trein dit rijpad te geven was het feit dat hij zo ongeveer op een half uur verschil reed tussen Jette en Brussel west tov die andere CR die langs daar gaat. Namelijk de CR (53xx) Dendermonde, Brussel Zuid via Brussel West.
Wat als je de CR Dendermonde - Geraardsbergen, niet laat stoppen in sommige stations tussen Dendermonde en Brussel-Noord, de trein naar Brussel-West dan laat stoppen in die ander stations en een rondje laat maken en door NZV stuurt en terug naar Dendermonde.
Re: NMBS wil aanbod met 10 procent inkrimpen
Geplaatst: 18 okt 2011, 12:02
door Steven
Dan nog rijden ze op te korte afstand van elkaar om rendabel te zijn. Je hebt hier 3 CR treinen per uur waarvan er 2 bijna aan elkaar vast hangen. Als de spreiding ongeveer 15 a 20 min is tussen 2 treinen ga je veel meer resultaat halen.
Re: NMBS wil aanbod met 10 procent inkrimpen
Geplaatst: 18 okt 2011, 12:05
door Stijn91
Als je CR 53XX dus Dendermonde - Brussel-West en via NZV terug naar Dendermonde laat gaan. De CR 15XX van Brussel-Noord ipv Dendermonde - Geraardsbergen - Denderleeuw en de CR 54XX gewoon laat rijden zoals nu. Dan zit er al snel een halfuur tussen de 53XX en de 54XX.
Re: NMBS wil aanbod met 10 procent inkrimpen
Geplaatst: 18 okt 2011, 12:26
door Steven
als je drie CR's hebt rijden moet je niet zoeken naar een verdeling per half uur maar per 20 minuten. Anders heb je altijd problemen als je drie treinen hebt op de lijn. Het stukje Jette Brussel West kent dan natuurlijk een 20/40 verhouding.
Re: NMBS wil aanbod met 10 procent inkrimpen
Geplaatst: 18 okt 2011, 12:34
door Stijn91
Je kan de CR 54XX natuurlijk vervroegen als je CR 15XX natuurlijk niet meer naar Dendermonde laat rijden.
Re: NMBS wil aanbod met 10 procent inkrimpen
Geplaatst: 18 okt 2011, 12:55
door overweg13
Laat ons eerlijk zijn: het aanbod op lijn 60 en tussen Antwerpen en Herentals is gewoon veel te groot, zeker buiten de spits. Al vind ik dat die treinen de enige zijn in het lijstje van 302 die ook echt mogen sneuvelen.