In dat geval kan men in België dus het noodseinhuis bemannen en van daaruit de boel overnemen, genomen dat de computers nog werken natuurlijk.
Concentratie seinhuizen
Re: Concentratie seinhuizen
-
- Berichten: 3965
- Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
- Locatie: Ansião (PT)
Re: Concentratie seinhuizen
Voor de "centrale dispatch" (ik vergeet altijd hoe het nu heet tegenwoordig, "Traffic Control" of zoiets?) was er indertijd een reservesite voorzien, weliswaar in hetzelfde gebouw in de Frankrijkstraat. En de servers waren ontdubbeld Frankrijkstraat/Atrium, die van Atrium zullen nu wel in het "nieuwe" ICT-gebouw staan, zeker, ICTRA? het aloude MBLE in de Tweestationsstraat?
Maar als de Zenne uit haar overkapping breekt dan staan zowel de serverzaal Frankrijkstraat als die reservelocatie en ook de hoogspanning van de HSL onder water - niet zo'n prettig vooruitzicht...
Maar als de Zenne uit haar overkapping breekt dan staan zowel de serverzaal Frankrijkstraat als die reservelocatie en ook de hoogspanning van de HSL onder water - niet zo'n prettig vooruitzicht...
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Re: Concentratie seinhuizen
Het "noodseinhuis" is dat er ééntje , waar men de bachup van het geëvacueerde seinhuis opspeelt ?
Of heeft elk groot seinhuis zijn "eigen nood" die altijd parallel meeloopt ?
Ik weet niet of dat nodig is, want alle treinen zullen in dat gebied in elk geval wel een paar uur stilstaan neem ik aan .
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Re: Concentratie seinhuizen
Er is in principe één noodseinhuis voorzien van waaruit men vrij snel eender welk ander seinhuis kan overnemen. Maar technisch kan men perfect de bediening van bijvoorbeeld Brugge ook overnemen in Berchem of Hasselt. Alleen zal het daar dan een beetje druk worden.dentheo schreef: ↑24 okt 2017, 22:42
Het "noodseinhuis" is dat er ééntje , waar men de bachup van het geëvacueerde seinhuis opspeelt ?
Of heeft elk groot seinhuis zijn "eigen nood" die altijd parallel meeloopt ?
Ik weet niet of dat nodig is, want alle treinen zullen in dat gebied in elk geval wel een paar uur stilstaan neem ik aan .
Je spreekt dan inderdaad over een paar uren werk. Maar dagenlange storingen als bij de seinhuisbrand in Brussel-Noord zouden niet meer mogen voorvallen.
Re: Concentratie seinhuizen
De servers staan tegenwoordig veel beter verspreid over meerdere locaties, in meerdere stroomgebieden, als dat je grote zorg zou zijnjan_olieslagers schreef: ↑24 okt 2017, 22:22 Voor de "centrale dispatch" (ik vergeet altijd hoe het nu heet tegenwoordig, "Traffic Control" of zoiets?) was er indertijd een reservesite voorzien, weliswaar in hetzelfde gebouw in de Frankrijkstraat. En de servers waren ontdubbeld Frankrijkstraat/Atrium, die van Atrium zullen nu wel in het "nieuwe" ICT-gebouw staan, zeker, ICTRA? het aloude MBLE in de Tweestationsstraat?
Maar als de Zenne uit haar overkapping breekt dan staan zowel de serverzaal Frankrijkstraat als die reservelocatie en ook de hoogspanning van de HSL onder water - niet zo'n prettig vooruitzicht...

Re: Concentratie seinhuizen
Helaas stel ik al verschillende jaren hetzelfde vast. Dadelijk van de scholing naar een sturende functie.....Hobbes schreef:Niet enkel dat, toen zaten er ook mensen met kennis van zaken; Die mensen kenden elke meter spoor van het net dat ze beheerden. Ik merk vandaag elke dag dat men bij TC totaal geen zicht meer heeft op hoe de situatie op het terrein in werkelijkheid is.Steven schreef: ↑24 okt 2017, 14:14 Vroeger was er enkel een regionale dispatch (voor TC en RDV) en dat werkte. Dus waarom zou dat niet kunnen werken met tien regionale zones. Het is met de oprichting van TC dan alle regionale dispatching werd afgeschaft. Men had toen voor het eerst in Brussel een gezamenlijke landelijke dienst.
Re: Concentratie seinhuizen
Ik vrees dat men voor wat tcr’s betreft wel een te grote besparing heeft doorgevoerd.Shrek schreef:Als je nog maar 10 seinhuizen hebt kan je traffic control afschaffen, de verkeersbeslissingen kan je dan op niveau van het seinhuis nemen.
Op bedieningspersoneel zal er inderdaad niet bespaard worden.
Vroeger was er nog een ostch die het verkeer meevolgde en sturingen deed, deze is verschoven naar het scr kader en houdt zich nu enkel met safety bezig.
Dwz in normale omstandigheden is de workload niet evenredig verdeeld.
Met respect voor alle kaders want het is nog wat zoeken voor iedereen. Wellicht kan men hier en daar nog wat aanpassen aan de werkpostverdeling.
Re: Concentratie seinhuizen
Maar nu spreek je over de huidige taakverdeling seinhuizen-traffic control. Daar moet uiteraard nog wat gesleuteld worden, maar de grote lijnen liggen vast.stabilo schreef: ↑02 nov 2017, 12:31Ik vrees dat men voor wat tcr’s betreft wel een te grote besparing heeft doorgevoerd.Shrek schreef:Als je nog maar 10 seinhuizen hebt kan je traffic control afschaffen, de verkeersbeslissingen kan je dan op niveau van het seinhuis nemen.
Op bedieningspersoneel zal er inderdaad niet bespaard worden.
Vroeger was er nog een ostch die het verkeer meevolgde en sturingen deed, deze is verschoven naar het scr kader en houdt zich nu enkel met safety bezig.
Dwz in normale omstandigheden is de workload niet evenredig verdeeld.
Met respect voor alle kaders want het is nog wat zoeken voor iedereen. Wellicht kan men hier en daar nog wat aanpassen aan de werkpostverdeling.
Hetgeen waar ik over spreek geldt pas over een aantal jaren, wanneer de taakverdeling traffic control herbekeken zal worden.
Re: Concentratie seinhuizen
Hij heeft het over de nieuwe rollen binnen een seinhuis: traffic enerzijds, safety anderzijds.Shrek schreef: ↑02 nov 2017, 12:43Maar nu spreek je over de huidige taakverdeling seinhuizen-traffic control. Daar moet uiteraard nog wat gesleuteld worden, maar de grote lijnen liggen vast.stabilo schreef: ↑02 nov 2017, 12:31Ik vrees dat men voor wat tcr’s betreft wel een te grote besparing heeft doorgevoerd.Shrek schreef: Als je nog maar 10 seinhuizen hebt kan je traffic control afschaffen, de verkeersbeslissingen kan je dan op niveau van het seinhuis nemen.
Op bedieningspersoneel zal er inderdaad niet bespaard worden.
Vroeger was er nog een ostch die het verkeer meevolgde en sturingen deed, deze is verschoven naar het scr kader en houdt zich nu enkel met safety bezig.
Dwz in normale omstandigheden is de workload niet evenredig verdeeld.
Met respect voor alle kaders want het is nog wat zoeken voor iedereen. Wellicht kan men hier en daar nog wat aanpassen aan de werkpostverdeling.
Hetgeen waar ik over spreek geldt pas over een aantal jaren, wanneer de taakverdeling traffic control herbekeken zal worden.
Re: Concentratie seinhuizen
Het oude systeem was een draak: je was bezig met veiligheid (bijvoorbeeld buitendienststellingen van sporen) en tegelijk draaide je op voor de fratsen van een seingever die er zich niets van aantrok. Laat hen nu maar met een opgewaardeerd statuut het verkeer zelf afhandelen, ik verkneukel mij als safety controller al op de 'ik-weet-van-niks-houding' als een bewegingslijn niet correct is. Toch zo lekker gemakkelijk....stabilo schreef: ↑02 nov 2017, 12:31 Ik vrees dat men voor wat tcr’s betreft wel een te grote besparing heeft doorgevoerd.
Vroeger was er nog een ostch die het verkeer meevolgde en sturingen deed, deze is verschoven naar het scr kader en houdt zich nu enkel met safety bezig.
Dwz in normale omstandigheden is de workload niet evenredig verdeeld.
Met respect voor alle kaders want het is nog wat zoeken voor iedereen. Wellicht kan men hier en daar nog wat aanpassen aan de werkpostverdeling.
Re: Concentratie seinhuizen
En blijkbaar is het nu nòg erger geworden op Traffic Control: ze zetten er nu mensen die niet eens een volledige opleiding 'onderstationschef' hebben gevolgd. Die mensen krijgen nu een absolute basisopleiding met nog twee weken stoomcursus formulieren afleveren.stabilo schreef: ↑02 nov 2017, 12:14Helaas stel ik al verschillende jaren hetzelfde vast. Dadelijk van de scholing naar een sturende functie.....Hobbes schreef:Niet enkel dat, toen zaten er ook mensen met kennis van zaken; Die mensen kenden elke meter spoor van het net dat ze beheerden. Ik merk vandaag elke dag dat men bij TC totaal geen zicht meer heeft op hoe de situatie op het terrein in werkelijkheid is.Steven schreef: ↑24 okt 2017, 14:14 Vroeger was er enkel een regionale dispatch (voor TC en RDV) en dat werkte. Dus waarom zou dat niet kunnen werken met tien regionale zones. Het is met de oprichting van TC dan alle regionale dispatching werd afgeschaft. Men had toen voor het eerst in Brussel een gezamenlijke landelijke dienst.
Re: Concentratie seinhuizen
Ik merk het ook : gebrekkig Nederlands, totaal geen inzicht, het in Keulen horen donderen, enkel tms-beelden vertrouwen en voorrang geven aan treinen waar ne baas op zit.Asterix schreef:En blijkbaar is het nu nòg erger geworden op Traffic Control: ze zetten er nu mensen die niet eens een volledige opleiding 'onderstationschef' hebben gevolgd. Die mensen krijgen nu een absolute basisopleiding met nog twee weken stoomcursus formulieren afleveren.stabilo schreef: ↑02 nov 2017, 12:14Helaas stel ik al verschillende jaren hetzelfde vast. Dadelijk van de scholing naar een sturende functie.....Hobbes schreef: Niet enkel dat, toen zaten er ook mensen met kennis van zaken; Die mensen kenden elke meter spoor van het net dat ze beheerden. Ik merk vandaag elke dag dat men bij TC totaal geen zicht meer heeft op hoe de situatie op het terrein in werkelijkheid is.
Gelukkig zitten er nog enkele anciens die ik dan rechtstreeks bel wanneer het niveau wat stijgt. Als ik me niet vergis werd je vroeger ‘gevraagd’ voor dispatch....
Wat is rol van traffic control in combinatie met de volledige doorvoering van de concentratie der seinhuizen?
Re: Concentratie seinhuizen
Ik denk dat ze het huidige systeem gaan behouden totdat alle seinhuizen effectief geconcentreerd zijn. Wat daarna gaat gebeuiren ligt helemaal nog niet vast, maar men zou alle verkeersbeslissingen op het seinhuis laten nemen. Dan kan degene die de beslissing neemt snel overleggen met de betrokken regelaars en is er snellere feedback nodig.stabilo schreef: ↑03 nov 2017, 10:23 Ik merk het ook : gebrekkig Nederlands, totaal geen inzicht, het in Keulen horen donderen, enkel tms-beelden vertrouwen en voorrang geven aan treinen waar ne baas op zit.
Gelukkig zitten er nog enkele anciens die ik dan rechtstreeks bel wanneer het niveau wat stijgt. Als ik me niet vergis werd je vroeger ‘gevraagd’ voor dispatch....
Wat is rol van traffic control in combinatie met de volledige doorvoering van de concentratie der seinhuizen?
Ik merk trouwens dat men op sommige blokken vandaag al wel eens "stout is" en een beslissing neemt die daarna enkel wordt gemeld aan traffic control.
Re: Concentratie seinhuizen
Sinds gisteren zijn de blokken van Mons en Charleroi ook 's nachts verantwoordelijk voor de verkeersregeling op lijnen 96 tot Tubize geloof ik en 124 en 124A tot De Hoek. Slechts bij conflict weegt het woord van de TO van TC het zwaarst.
Re: Concentratie seinhuizen
Dat is helaas niets nieuws.
Naar wat ik vernomen heb, zou het een pool van N1's blijven voor contact met de overheid, contact met de buurnetten en coördinatie bij echt grote problemen, zoals de ontsporing in Wetteren.