Pagina 34 van 124

Re: Modernisering Breaks

Geplaatst: 26 jul 2009, 12:37
door Steven
melle schreef:Wat een dikke zever!
Héél onverdraagzaam allemaal, als een groep niet eens meer een (onverwachtse) uitstap kan gaan maken...

Ik vindt dat dit moet kunnen.
Als die oude mopperkonten van hierboven een hoge functie zouden hebben bij de NMBS (wat ze al een geluk niet hebben), zouden ze het zich al snel beklagen dat ze zitten te vitten op de meeste mensen die met het openbaar vervoer reizen.

Als ik een neger in 1ste klas zie, dan zeg ik toch ook niet dat dat vies is voor de anderen die op die plaats moeten gaan zitten?? Als die wagon vol zand ligt, wel ga dan in een andere 1ste klas zitten hé. Er zijn er genoeg in treinen naar de kust!

Back on topic graag -> breaks

Beste melle uw reacties raken weer kant nog wal. Een vuile trein in eerste klasse door jongeren die er hun kleren proper kloppen is totaal iets anders dan een neger die er plaats neemt. Als jongeren hun kleren wat wil zandvrij kloppen dat ze het dan ergens buiten doen maar niet IN de trein wat mij logischer lijkt. Jij komt weer met een vergelijk af alsof het racisme zou zijn tov de jongeren, terwijl het van zo een bende respectloos is om zoiets in de trein te doen.

Re: Modernisering Breaks

Geplaatst: 27 jul 2009, 21:32
door Bert
overweg13 schreef: Omdat de reserveringsprocedure omslachtig is, onbekend, in tegenstelling tot de GoPass die inderdaad op het lijf van de luilakken geschreven is.
Luister eerst naar de reden van de groepen waarom ze een GoPass gebruiken ipv een reservering voor je zo een uitspraak doet...
overweg13 schreef: Er is al op diverse plaatsen gediscussieerd over groepsreizen, maar de oplossing zou erin moeten bestaan de GoPass voor groepsgebruik te verbieden. Dat zou kunnen door maximaal 2 lijntjes per kaart ineens te laten invullen.
Wat doe je dan met 4 personen die een gezellig dagje ergens naar toe gaan? Twee de volle pot en de rest met de GoPass?
overweg13 schreef: Niet dat de problemen dan opgelost zijn: je wordt als groep verplicht om de goedgekeurde treinen te gebruiken (staan op een formulier C3, dat je altijd bij je moet hebben), maar veel groepen trekken zich daar geen snars van aan, en de TBG's doen alsof hun neus bloedt. Gevolg: groepen in treinen waar ze niet thuishoren, en gereserveerde, dus lege, plaatsen in andere treinen. Dat is niet eens altijd de schuld van de groep: verbroken aansluitingen (bus/trein - trein/trein) kunnen aan de basis liggen van het nemen van de "verkeerde" trein. Dat zal ook wel aan de basis liggen van het gedrag van de TBG's: zij weten vaak zelf niet waar wat verkeerd gelopen is, en dus nemen ze ook geen maatregelen. De boetes zijn ook relatief hoog, en worden per reiziger gerekend. Dat werkt contraproductief, want dan is de neiging tot beboeten nog een stuk kleiner.
Tja, als je dan vraagt om 's avonds terug te keren met je groep omdat je anders het volledige programma niet kunt afwerken, maar je krijgt een trein waarmee je pas tegen de middag aankomt en al terug moet rond 15.00? Reden genoeg om de volgende keer niet meer te reserveren.

Deze situtatie gebeuren zeer frequent, zelfs als de groep een B-dagtrip neemt waarvan het programma gekend is bij de NMBS!

Nog een situatie: wij met de jeugdbeweging reizen vaak met groepen kinderen onder de 12 jaar. Wat doen wij, voor iedere leider vullen we een lijntje van de GoPass in. Per betalende (dus per lijntje of per begeleider) mogen we 4 van die mannetjes gratis meenemen. Voor ons dus een stuk goedkoper dan een groepsreservering, veel minder papierwerk en loping van het kastje naar de muur (het stationspersoneel snapt het toch de helft van de keer niet) en we kunnen bovendien nog kiezen wanneer we vertrekken.

Voordeel van gereserveerde zitplaatsen? Als het goed gaat heb je zitplaatsen. Bij een beetje mooi weer zijn die allemaal al ingepalmd door toeristen en de TBG stond er bij en keek er naar.
Soms zie je dan treinen die volledig afgeplakt zijn, waar moet het gewone volk dan plaats nemen?

Ander voorbeeld: De overkoepelende gouw (bestuur in mensentaal) voor de provincie bij ons organiseert soms een volledige dag activiteiten ergens in een bepaalde stad in de provincie. Vorig jaar was dit in Brugge. Alle KSA'ers van het Zuiden van WVL tot de westhoek en alles op de lijn Brugge-Kortrijk moesten op die trein. Stel dat wij ( Torhout) gereserveerd hadden. De blaadjes zouden mooi aan de ramen kleven, maar we zouden niet meer op die trein kunnen. De andere mensen eraf schoppen gaat moeilijk hé. Moesten alle KSA'ers gereserveerd hadden, dan zouden er misschien twee toestemming gekregen hebben en de rest zou er toch op stappen met GoPassen of Key Card's.


Nog iets anders: veel positiefs zie ik hier niet over een jeugdbeweging. Ook al zie ik altijd lachende gezichten, zelden boze gezichten van gewone reizigers als wij met onze bende op de trein zitten. Waarom dan al dat geklaag. Met of zonder reservering, groepen kan je altijd op je trein hebben.

En ja, er is altijd wel eens een onrespectloze groep die de uitzondering is, net zoals je iemand hebt die zijn beltonen eens uitprobeert, maar daarom zijn ze niet allemaal zo...

Dat voorval met dat zand is een fout van de leiding en dat is dan ook de taak van de TBG om daarop te spreken. Een gewone reiziger moet ook niet zijn brooddoos met overschotjes rond strooien in het rijtuig.

Tot zover deze lezing die er toch eens uit moest. :wink:

Re: Modernisering Breaks

Geplaatst: 27 jul 2009, 21:58
door LML
We zijn hier nu echt totaal off-topic bezig, maar Bert, man... chapeau, daar doe ik m'n petje voor af...
Vroeger was reserveren veel eenvoudiger en veel minder problematisch voor groepen (niet alleen voor jeugdbewegingen, ook speelpleinwerking, een 'bond van dit' of een 'bond van dat'). Ik heb nog steeds veel contacten met jeugdbewegingen uit mijn regio en die hebben dezelfde opmerkingen en/of hetzelfde meegemaakt zoals jij met je KSA-groep hebt meegemaakt... Ook andere groepen (waar ik welliswaar minder contact mee heb, maar er enkele mensen van ken) zijn ook bewust overgeschakeld van 'groepsreservering' naar 'go-pass' of 'rail-pass', om diezelfde reden.
Echt respect, man, dat je het langs de 2 kanten bekijkt...

Re: Modernisering Breaks

Geplaatst: 27 jul 2009, 22:33
door overweg13
Bert schreef:


Ander voorbeeld: De overkoepelende gouw (bestuur in mensentaal) voor de provincie bij ons organiseert soms een volledige dag activiteiten ergens in een bepaalde stad in de provincie. Vorig jaar was dit in Brugge. Alle KSA'ers van het Zuiden van WVL tot de westhoek en alles op de lijn Brugge-Kortrijk moesten op die trein. Stel dat wij ( Torhout) gereserveerd hadden. De blaadjes zouden mooi aan de ramen kleven, maar we zouden niet meer op die trein kunnen. De andere mensen eraf schoppen gaat moeilijk hé. Moesten alle KSA'ers gereserveerd hadden, dan zouden er misschien twee toestemming gekregen hebben en de rest zou er toch op stappen met GoPassen of Key Card's.


Nog iets anders: veel positiefs zie ik hier niet over een jeugdbeweging. Ook al zie ik altijd lachende gezichten, zelden boze gezichten van gewone reizigers als wij met onze bende op de trein zitten. Waarom dan al dat geklaag. Met of zonder reservering, groepen kan je altijd op je trein hebben.

En ja, er is altijd wel eens een onrespectloze groep die de uitzondering is, net zoals je iemand hebt die zijn beltonen eens uitprobeert, maar daarom zijn ze niet allemaal zo...

Dat voorval met dat zand is een fout van de leiding en dat is dan ook de taak van de TBG om daarop te spreken. Een gewone reiziger moet ook niet zijn brooddoos met overschotjes rond strooien in het rijtuig.

Tot zover deze lezing die er toch eens uit moest. :wink:
Ik vind dat je aan de hand van concrete voorbeelden bevestigt wat ik voordien ook al aangehaald hebt. De toestand op dit ogenblik is verre van optimaal, en geloof me, ik heb zelf al vele groepsreizen achter de rug, maar nog meer reizen als individueel reiziger. Als verantwoordelijke van de groep én als individuele reiziger heb ik frustrerende ervaringen.
En wat die groepen betreft: natuurlijk zijn bepaalde groepen gedisciplineerder dan andere.
Het voorbeeld dat je aanhaalt met massale verplaatsingen tussen Kortrijk en Brugge is met de huidige middelen inderdaad nauwelijks op te lossen. In dit geval zou het handiger zijn mocht men alle groepen groeperen in een speciale trein. Dat zou voor iedereen veel beter zijn. Als ik me niet vergis, gebeurt dat nu al sporadisch voor de grote "troepenverplaatsingen" naar de Ardennen en het gebied tussen Samber en Maas.

Re: Modernisering Breaks

Geplaatst: 27 jul 2009, 23:46
door Bart
overweg13 schreef: In dit geval zou het handiger zijn mocht men alle groepen groeperen in een speciale trein. Dat zou voor iedereen veel beter zijn. Als ik me niet vergis, gebeurt dat nu al sporadisch voor de grote "troepenverplaatsingen" naar de Ardennen en het gebied tussen Samber en Maas.
Dat doen ze regelmatig, maar dat zijn dan treinen die afgehuurd worden met contracten tussen een stad & de NMBS.
Op Zondag 2 augustus is het naar jaarlijkse traditie de Sint-Niklase dag in Blankenberge.
Het stadsbestuur van Sint-Niklaas huurt dan 2 treinen (bestaande uit 2 gekoppelde 800'en) volledig af, die enkel toegankelijk zijn voor reizigers van Sint-Niklaas, die over dat speciale biljet beschikken.
Later in de maand augustus is het dan de Aalsterse dag in Blankenberge met hetzelfde scenario.
De beste klant is zelf de socialistische mutualiteit (Bond Moyson), die de laatste zondag van juni, uit meerdere hoeken van België treinen afhuurt met bestemming Oostende.

Re: Modernisering Breaks

Geplaatst: 28 jul 2009, 02:29
door groentje
En nog maar eens blijkt dat beiden gelijk hebben. Groepsreizen zijn zodanig lastig geworden, en zo weinig flexibel, dat Gopass of Railpass een logisch alternatief vormt.
Dat er dan niet beter wordt ingespeeld op groepsverplaatsingen, maakt het allemaal nog erger. Waarom kan er geen stel bijgehangen worden bij de ene break naar Poperinge, als er 200 zitplaatsen zijn gereserveerd voor diverse groepen? Er zijn ongeveer 250 zitplaatsen in een break. Zeker in het weekend of buiten de spits is er meer mogelijk met het materieel dat er is.
Want dat is het grootste voordeel van groepsreserveringen: de NMBS kan de materieelinzet aanpassen aan de vraag. Maar dan moet dat ook wel gebeuren, natuurlijk.

Re: Modernisering Breaks

Geplaatst: 28 jul 2009, 07:00
door Adler
groentje schreef:Dat er dan niet beter wordt ingespeeld op groepsverplaatsingen, maakt het allemaal nog erger.
Misschien kan de NMBS hier nog wat leren.
Gratis plaatsreservering en nog een email of SMS de dag voordien met het nummer van het gereserveerde rijtuig.

Re: Modernisering Breaks

Geplaatst: 28 jul 2009, 08:09
door Steven
groentje schreef:En nog maar eens blijkt dat beiden gelijk hebben. Groepsreizen zijn zodanig lastig geworden, en zo weinig flexibel, dat Gopass of Railpass een logisch alternatief vormt.
Dat er dan niet beter wordt ingespeeld op groepsverplaatsingen, maakt het allemaal nog erger. Waarom kan er geen stel bijgehangen worden bij de ene break naar Poperinge, als er 200 zitplaatsen zijn gereserveerd voor diverse groepen? Er zijn ongeveer 250 zitplaatsen in een break. Zeker in het weekend of buiten de spits is er meer mogelijk met het materieel dat er is.
Want dat is het grootste voordeel van groepsreserveringen: de NMBS kan de materieelinzet aanpassen aan de vraag. Maar dan moet dat ook wel gebeuren, natuurlijk.
Dat kan zeker zo een break buiten de spits er bij maar de gevolgen er van zijn verdragend, heel verdragend. Wat als die break in de avondspits aan het andere uiteinde van de lijn (Landen) nodig is en dat heen en weer ritje gent => de panne van ongeveer drie uur niet kan verantwoorden? Die break koppelen ze misschien in de vooravond al aan een trein zodanig dat hij tijdens de spits op de juiste plaats te vinden is om daar voldoende capaciteit te geven. Beheer van tractiematerieel lijkt regelmatig kinderspel maar is het totaal niet. Zeker niet op momenten dat er meer uitvalt dan dat de grafieken toelaten.

Re: Modernisering Breaks

Geplaatst: 28 jul 2009, 08:25
door overweg13
Steven schreef: Dat kan zeker zo een break buiten de spits er bij maar de gevolgen er van zijn verdragend, heel verdragend. Wat als die break in de avondspits aan het andere uiteinde van de lijn (Landen) nodig is en dat heen en weer ritje gent => de panne van ongeveer drie uur niet kan verantwoorden? Die break koppelen ze misschien in de vooravond al aan een trein zodanig dat hij tijdens de spits op de juiste plaats te vinden is om daar voldoende capaciteit te geven. Beheer van tractiematerieel lijkt regelmatig kinderspel maar is het totaal niet. Zeker niet op momenten dat er meer uitvalt dan dat de grafieken toelaten.
Wel ja, dat is het, hé. Mocht er op elk moment voldoende reserve zijn, dan zou dat waarschijnlijk geen probleem zijn, maar nu gebeurt net het omgekeerde: dagelijks rijden treinen met verminderde samenstellingen bij gebrek aan materieel. Het volstaat echt niet om een stel dat na de ochtendspits afgekoppeld is als extra mee te geven: dat stel moet ook opnieuw beschikbaar zijn voor de avondspits. Met rijtuigen (zeker met trek- en duwstellen) ligt het zelfs nog wat ingewikkelder. Bovendien kost wat men ook doet geld. En de NMBS maakt er geen geheim van dat het groepstarief er in de eerste plaats is om lege plaatsen in zwak bezette treinen te vullen, niet om al druk bezette treinen nog wat voller te maken. In die zin zijn reserveringen op zomerse treinen naar de kust op zich al een afwijking van het oorspronkelijke opzet. Het achterpoortje - de Passen - maakt het er allemaal niet eenvoudiger op.

Re: Modernisering Breaks

Geplaatst: 28 jul 2009, 15:01
door Bert
overweg13 schreef:
Ik vind dat je aan de hand van concrete voorbeelden bevestigt wat ik voordien ook al aangehaald hebt. De toestand op dit ogenblik is verre van optimaal, en geloof me, ik heb zelf al vele groepsreizen achter de rug, maar nog meer reizen als individueel reiziger. Als verantwoordelijke van de groep én als individuele reiziger heb ik frustrerende ervaringen.
Dat weet ik, maar het was vooral op die reactie over 'de GoPass groepen zijn luilakken' dat ik gereageerd heb. :wink:
Ik denk dat iedereen weet dat de groepsreserveringen bij de NMBS verre van ideaal zijn.
overweg13 schreef: Het voorbeeld dat je aanhaalt met massale verplaatsingen tussen Kortrijk en Brugge is met de huidige middelen inderdaad nauwelijks op te lossen. In dit geval zou het handiger zijn mocht men alle groepen groeperen in een speciale trein. Dat zou voor iedereen veel beter zijn. Als ik me niet vergis, gebeurt dat nu al sporadisch voor de grote "troepenverplaatsingen" naar de Ardennen en het gebied tussen Samber en Maas.
Dit is inderdaad de beste oplossing, maar enkel geschikt voor mensen met geld, véél geld. Voor vrijwilligers zoals jeugdbewegingen of scholen met beperkte middelen... is dit onbetaalbaar.
Het is tegenwoordig al goedkoper om een tiental touringcars (!) af te huren, dan een trein. Daar wordt dan ook meer en meer gebruik van gemaakt.
Maar dan kunnen we nog eens het liedje ' samen in de file, ja gezellig' zingen. :mrgreen:

Re: Modernisering Breaks

Geplaatst: 28 jul 2009, 19:35
door melle
Adler schreef:
groentje schreef:Dat er dan niet beter wordt ingespeeld op groepsverplaatsingen, maakt het allemaal nog erger.
Misschien kan de NMBS hier nog wat leren.
Gratis plaatsreservering en nog een email of SMS de dag voordien met het nummer van het gereserveerde rijtuig.

Denk je nu echt dat men zoiets echt gaat gebruiken?
Lijkt mij nog niet eens de moeite er geld in te steken...
Een go-pass voor groepen is nog altijd de beste en goedkoopste oplossing.

Re: Modernisering Breaks

Geplaatst: 28 jul 2009, 19:40
door Steven
plaatsreserveringen bestaan op verschillende manieren, ieder land een beetje zijn systeem. Doch het onze laats niet zoveel mogelijkheden toe, je kan zelfs niet reserveren voor een binnenlandse IC/IR trein wat toch een beetje jammer is. Ik heb gezien dat dit in vele andere landen wel kan (Duitsland, Zwitserland, Engeland, Schotland, ....) wat er voor kan zorgen dat je toch een plaatsgarantie kan krijgen indien je een trein regelmatig neemt en dus vrij goed weet hoe druk hij kan zijn.

Re: Modernisering Breaks

Geplaatst: 28 jul 2009, 21:27
door Teach2
Kunnen de mods deze discussie alstublieft afsplitsen in een nieuw topic? Ik meen mij te herinneren dat in een ver verleden deze discussie over de modernisering van de breaks ging, en daar zijn we nu toch wel heel erg ver van afgedwaald mijns inziens :wink:

Re: Modernisering Breaks

Geplaatst: 29 jul 2009, 22:26
door Presario
Inderdaad terug ontopic. Zulke discussies moeten ergens anders gevoerd worden.

Iemand een update ivm de breaks?

Re: Modernisering Breaks

Geplaatst: 29 jul 2009, 23:29
door Robin
Presario schreef:Inderdaad terug ontopic. Zulke discussies moeten ergens anders gevoerd worden.

Iemand een update ivm de breaks?
zal morgen is poolshoogte nemen ;)