Pagina 339 van 414
Re: Ongewone samenstelling.
Geplaatst: 13 okt 2023, 06:46
door ov_wijzer
ov_wijzer schreef: ↑05 okt 2023, 07:24
Shrek schreef: ↑04 okt 2023, 23:15
Die lijst gaat over de vorige revisie maar zegt toch niets over de nood aan een volgende revisie? Het aantal gereden kilometers, versleten onderdelen, roestvorming,... zijn allemaal factoren die meespelen en waarover die lijst helemaal niets zegt.
Dus het is toeval dat de eerste 8 van die lijst niet meer rijden (t/m 998) en alles wat daaronder staat wel? Dat lijkt me heel sterk.
Het toeval gaat verder, naar verluidt per vandaag de 996 geschrapt (die kwam volgens de niets zeggende lijst na de 998)....
Re: Ongewone samenstelling.
Geplaatst: 13 okt 2023, 07:37
door Steven
Wat Shrek zegt klopt, die lijst kan een leidraad zijn maar is zeker niet bindend. De factoren die die lijst op zijn kop kunnen zetten bestaan dus wel degelijk. Materieel volgt nu eenmaal grafieken die een bepaald patroon volgen. Maar het volstaat dat uit die lijst 1 stel een zwaarder ongeval heeft om de volgorde te veranderen. Het volstaat evengoed dat 1 stel zware technische storingen begint te vertonen waarin men niet wil investeren om hetzelfde effect te hebben. Kortweg staar u dus niet blind op de lijst met vorige revisies want het is geen waterdichte garantie.
Re: Ongewone samenstelling.
Geplaatst: 13 okt 2023, 07:43
door Steve
260689 schreef: ↑13 okt 2023, 00:43
Ze rijden enkel met M4 stuurrijtuigen. Deze moesten niet verbouwd worden daar ze ook het MUX systeem hebben. Je kan die vinden op de relatie Brussel - Namur - Liege.
Vandaag reed er zo een samenstelling van de
E5135 Schaarbeek - Kortrijk
E5115 Kortrijk - Brussel-Zuid
E8401 Brussel-Zuid - Landen - Liege
Loc was T1815 + 11M4 trek/Duw
Maar waarom dan niet met de M5, aangezien die ook gewoon MUX gebruikt en bovendien nog een stuk langer zal blijven dan de M4? En wat is er eigenlijk veranderd dat de HLE 18 nu wel ineens compatibel geacht wordt, als je weet dat de M4/M5 al vele jaren MUX heeft?
Re: Ongewone samenstelling.
Geplaatst: 13 okt 2023, 08:34
door Shrek
Steve schreef: ↑13 okt 2023, 07:43
Maar waarom dan niet met de M5, aangezien die ook gewoon MUX gebruikt en bovendien nog een stuk langer zal blijven dan de M4? En wat is er eigenlijk veranderd dat de HLE 18 nu wel ineens compatibel geacht wordt, als je weet dat de M4/M5 al vele jaren MUX heeft?
Ik denk dat het stomwegnog niet eerder structureel getest werd. Was ook niet nodig toen er nog volop 21 en 27 beschikbaar waren.
Re: Ongewone samenstelling.
Geplaatst: 13 okt 2023, 10:24
door 260689
Steve schreef: ↑13 okt 2023, 07:43
260689 schreef: ↑13 okt 2023, 00:43
Ze rijden enkel met M4 stuurrijtuigen. Deze moesten niet verbouwd worden daar ze ook het MUX systeem hebben. Je kan die vinden op de relatie Brussel - Namur - Liege.
Vandaag reed er zo een samenstelling van de
E5135 Schaarbeek - Kortrijk
E5115 Kortrijk - Brussel-Zuid
E8401 Brussel-Zuid - Landen - Liege
Loc was T1815 + 11M4 trek/Duw
Maar waarom dan niet met de M5, aangezien die ook gewoon MUX gebruikt en bovendien nog een stuk langer zal blijven dan de M4? En wat is er eigenlijk veranderd dat de HLE 18 nu wel ineens compatibel geacht wordt, als je weet dat de M4/M5 al vele jaren MUX heeft?
Het zou inderdaad het storingsgevoeligheid tussen Antwerpen - Brussel/Hamont wel een pak verbeteren als deze met een T18 zouden rijden. Als je ziet hier de T18 zich gedraagt met de M4stuurstand dan mogen we blij zijn dat de vertraging gevoeligheid naar omlaag gaat. Natuurlijk hebben we ook geen overschot van de T18/19.
Re: Ongewone samenstelling.
Geplaatst: 13 okt 2023, 11:41
door Olivier_Doorne
Ik zag zonet een trein met M5 voertuigen op het spoor rijden dat naar de laagste perrons leidt in het station van Gent Sint-Pieters (het station zelf kan ik niet zien).
Op de live train map was daar op dat moment geen reizigerstrein. Dus wellicht ging het om een doortocht.
Maar M5's in Gent, zeker buiten de zomer, is redelijk uitzonderlijk.
Re: Ongewone samenstelling.
Geplaatst: 13 okt 2023, 12:31
door Klassiekje
Steve schreef: ↑13 okt 2023, 07:43
260689 schreef: ↑13 okt 2023, 00:43
Ze rijden enkel met M4 stuurrijtuigen. Deze moesten niet verbouwd worden daar ze ook het MUX systeem hebben. Je kan die vinden op de relatie Brussel - Namur - Liege.
Vandaag reed er zo een samenstelling van de
E5135 Schaarbeek - Kortrijk
E5115 Kortrijk - Brussel-Zuid
E8401 Brussel-Zuid - Landen - Liege
Loc was T1815 + 11M4 trek/Duw
Maar waarom dan niet met de M5, aangezien die ook gewoon MUX gebruikt en bovendien nog een stuk langer zal blijven dan de M4? En wat is er eigenlijk veranderd dat de HLE 18 nu wel ineens compatibel geacht wordt, als je weet dat de M4/M5 al vele jaren MUX heeft?
Ook mogelijk met M5 hoor. En zonder ombouw, inderdaad nooit echt getest waarschijnlijk.
De M4 en M5 hebben ook gewoon een stuurpost van een 21/27 natuurlijk, dat maakt het sowieso wat makkelijker.
Re: Ongewone samenstelling.
Geplaatst: 13 okt 2023, 14:31
door Olivier_Doorne
Om 14u15 passeerde er opnieuw een trekduwstel met M5 dubbeldek rijtuigen te Gent Sint-Pieters.
Nu kon ik mij wel naar de andere kant van het gebouw begeven en een foto nemen:

Re: Ongewone samenstelling.
Geplaatst: 13 okt 2023, 16:02
door Steve
Op lijn 50 (aan Brusselse kant) heb ik vandaag ook meerdere M5-stammen zien passeren, mogelijk dezelfde. Overbrengingsritten of zo, zit er een materieelverschuiving aan te komen?
Re: Ongewone samenstelling.
Geplaatst: 13 okt 2023, 16:45
door BlackEagle
De M5's rijden momenteel (Beluxtrains 02/2023) hoofdzakelijk op de:
- 3100 en 3300 Antwerpen-Brussel (meeste ritten)
- 4300 Antwerpen-Hamont (ca. 1/2e van de ritten)
- 5100 Schaarbeek-Kortrijk (ca. 1/3e van de ritten)
Zoals ik al vaker beargumenteerd heb is dit materieel door het trage optrekken en afremmen niet echt geschikt voor de lijn Antwerpen-Brussel, waarbij als consequentie een zeer ruime dienstregeling is voorzien. Ik hoop dat als men capaciteit wil winnen (voor de nieuwe Beneluxtrein?) men die op deze lijn vervangt door performanter materieel.
Re: Ongewone samenstelling.
Geplaatst: 13 okt 2023, 17:27
door ov_wijzer
Steven schreef: ↑13 okt 2023, 07:37
Wat Shrek zegt klopt, die lijst kan een leidraad zijn maar is zeker niet bindend. De factoren die die lijst op zijn kop kunnen zetten bestaan dus wel degelijk. Materieel volgt nu eenmaal grafieken die een bepaald patroon volgen. Maar het volstaat dat uit die lijst 1 stel een zwaarder ongeval heeft om de volgorde te veranderen. Het volstaat evengoed dat 1 stel zware technische storingen begint te vertonen waarin men niet wil investeren om hetzelfde effect te hebben. Kortweg staar u dus niet blind op de lijst met vorige revisies want het is geen waterdichte garantie.
Tuurlijk zijn er uitzonderingen, maar Shrek zegt dat deze lijst helemaal niets zegt. Dat is mijn punt. Er zit wel degelijk een patroon in, en er zullen inderdaad heus wel afwijkingen zijn of komen. Oa de 994 die allang weg is bijvoorbeeld.
Re: Ongewone samenstelling.
Geplaatst: 13 okt 2023, 20:30
door desirootje
beide pantografen omhoog op die 27, dat is toch niet het gewoonste. Ik neem aan dat die naar Schaarbeek-Kortrijk gaan, meer consistentie op die relatie kan zeker geen kwaad, het helft van het spoormaterieel bevindt zich daarop, de overschotten
Re: Ongewone samenstelling.
Geplaatst: 13 okt 2023, 20:36
door overweg13
Vandaag deed die 2714 P 7802 Quiévrain -Schaarbeek en IC 5139 Schaarbeek - Kortrijk. Wat die in het Gentse deed is een raadsel - onderhoudspost is Schaarbeek FSR.
Re: Ongewone samenstelling.
Geplaatst: 13 okt 2023, 20:49
door Olivier_Doorne
desirootje schreef: ↑13 okt 2023, 20:30
beide pantografen omhoog op die 27, dat is toch niet het gewoonste. Ik neem aan dat die naar Schaarbeek-Kortrijk gaan, meer consistentie op die relatie kan zeker geen kwaad, het helft van het spoormaterieel bevindt zich daarop, de overschotten
Bij de stilstand voor het rode licht (deuren gingen niet open) ging de tweede pantograaf omhoog.
Re: Ongewone samenstelling.
Geplaatst: 13 okt 2023, 20:57
door BVG1988
Ik vermoed dat de M5-stam een omgeleide IC13 zal zijn. Het gebeurt wel vrij vaak voor dat die worden omgeleid als er problemen zijn op spoorlijn 89. En de app en messerger geven dat niet altijd aan. Bij de omleiding stopt de trein meestal ook niet in Gent-SP, wat bij de IC23 meestal dan wel het geval is.