jan_olieslagers schreef: ↑03 dec 2021, 20:30
profke schreef: ↑03 dec 2021, 20:22
misschien verwacht ik te veel, maar,
zou het niet "logisch" zijn dat abonnementshouders van een treinabonnement tussen, pakweg Nijlen en Antwerpen, in die marketing email ook meekrijgt: "voor uw dagelijkse verbinding waar uw abonnement geldig voor is betekent dit:
De treinen met vertek in Nijlen van XX u XX ; YYuXX en ZZuXX richting Antwerpen rijden niet, en omgekeerd treinen YY & ZZ richting Nijlen rijden niet.
(big data mag ook eens voor de klant aangewend worden he)
Dat is inderdaad een zéér hooggespannen verwachting

Maar hoop doet leven...
Alleen zou het wel eens kunnen dat er geen lijsten worden bijgehouden van welke abonnementhouders in aanmerking komen voor welke berichten. Privacy-wetgeving zou een welgekomen excuus kunnen zijn, wie weet zelfs terecht.
Ik zou denken dat wanneer je als abonnementhouder een verkoopovereenkomst met de NMBS sluit, zij mogen registreren welk product je aanschaft. Zo weet bijvoorbeeld Apple welke toestellen ik bij hen heb gekocht, en suggereert Amazon mij zelfs nieuwe producten op basis van mijn recente aankopen. Vanuit die optiek zou ik dus durven zeggen dat de privacywetgeving voor dit specifieke doeleinde van de NMBS geen bezwaar zou mogen zijn. Wat mogelijks nog roet in het eten strooit, is dat ik bij pakweg Amazon waarschijnlijk een hoop meer “ik ga akkoord”-vinkjes heb moeten aanklikken dan bij de NMBS, waardoor men zich bij die eerste meer kan permitteren qua persoonsgegevens.
Dat terzijde denk ik dat de NMBS reeds met abonnementsgegevens aan de slag gaat in haar communicatie: men stuurt me bijvoorbeeld ook een e-mail wanneer mijn abonnement gaat vervallen, met daarin specifiek vermeld welk abonnement het betreft.
Het lijkt me alleszins een fijne attentie naar reiziger toe, al durf ik me niet uit te spreken over de technische implementatie.