Klassieke treinen Aken-België

desirootje
Berichten: 918
Lid geworden op: 26 aug 2021, 12:47
Locatie: Denderleeuw

Re: Klassieke treinen Aken-België

Bericht door desirootje »

Steven schreef: 02 mei 2024, 14:38 Om trek en duw te kunnen/mogen rijden moet atb aanwezig zijn in elke stuurpost dus ook in die van de i11. Anders kan je er niet veel mee doen in Nederland.
Sorry ik dacht dat je sandwich bedoelde. Dit was dan toch niet echt nieuws? Of was een tweede reeks met ICNG ook nog een optie? Ik nam al aan dat het I11'en, eventueel met I10 fietsrijtuig zou worden.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 23031
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Klassieke treinen Aken-België

Bericht door Steven »

Vermoedelijk enkel i11, het laatste bezoek van de i10 rijtuigen (toen wel in combinatie met i6) ligt in NL nogal zuur op de maag (frequent problemen met deuren).
dovaere
Berichten: 651
Lid geworden op: 12 sep 2021, 16:58

Re: Klassieke treinen Aken-België

Bericht door dovaere »

desirootje schreef: 01 mei 2024, 22:01
Gydo schreef: 01 mei 2024, 21:19
FLV-FGSP schreef: 19 feb 2024, 09:53 Volgens berichten uit Aken gaan ook de Duitsers vanaf december 2024 van de S41 spreken. RE29 blijft dan gereserveerd voor de toekomstige snellere trein.
Waar gaat die dan stoppen? Wat wordt de frequentie?
Dit is verre toekomst, ze bewaren gewoon de naam voor wanneer we die trein kunnen inzetten.
De Duitsers willen die doen stoppen in Keulen Messe Deutz, Keulen HBf, Düren, Stolberg HBf en Aachen HBf. Zij zien die graag dan direct doorrijden naar Luik, Leuven en Brussel. NMBS zou die graag eerst via de luchthaven sturen zodat die niet gebruikt wordt door pendelaars Leuven-Brussel. Ik denk ook dat de mogelijkheid tot de bediening van Welkenraedt, Verviers en mogelijks zelfs Pepinster en Angleur ook niet uit te sluiten valt.
Frequentie is hoogst waarschijnlijk een uurdienst, meer zou ik niet verwachten en minder zal een tijdelijke situatie zijn als proef of vanwege een tekort aan materiaal voor de hele dienst (zoals de snelle Benelux die begint met een paar ritten per dag).
De Duitse infrastructuurbeheerder DB InfraGO houdt bij haar planning voor de overbezette Hohenzollernbrücke (centrum Keulen vlak na Hauptbahnhof) rekening met een toekomstige RE29 van/naar België, die nodig is om de verzadigde bestaande treinen te ontlasten. (Dit wordt vermeld als argument om vanaf 2026 de ICE Hamburg-Basel niet meer te laten kopmaken in Köln Hbf. maar via Köln-Deutz (tief).). Ze spreken wel over Dosto=dubbeldek van/naar België, die er echter niet zijn.
Dafür konnte auf der Hohenzollernbrücke ein Neuverkehr von/nach
Belgien eingeplant werden (RE 29, 7 Dosto, ca. 700 Plätze im Zug)
.
Diese Anzahl Reisende könnte in den bestehenden, ausgelasteten
Verkehren von/nach Aachen und Belgien nicht befördert werden.
Ohne die Verlegung der Linie FV29 wäre der Neuverkehr nicht
möglich und es könnte kein gesellschaftlicher Nutzen erzielt werden
https://www.dbinfrago.com/resource/blob ... t-data.pdf
Laatst gewijzigd door dovaere op 08 jul 2024, 15:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1886
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: Klassieke treinen Aken-België

Bericht door Portbou »

dovaere schreef: 08 jul 2024, 15:14 Dit wordt vermeld als argument om vanaf 2026 de ICE Hamburg-Basel niet meer te laten kopmaken in Köln Hbf. maar via Köln-Deutz (tief).
Op den duur zijn alle interessante aansluitingen voor de lange afstand in Köln-Deutz ipv Köln Hbf.
Het zou dan wel goed zijn als ICE Brussel-Frankfurt ook in Deutz stopt... En Eurostar-ex-Thalys er zijn eindstation krijgt.
Gebruikersavatar
DDietzen
Berichten: 321
Lid geworden op: 20 jan 2018, 17:57
Locatie: Apeldoorn (NL)

Re: Klassieke treinen Aken-België

Bericht door DDietzen »

In Deutz zullen (bijna) enkel ICE's stoppen die de HSL richting Frankfurt op gaan, zoals de ICE Brussel-Frankfurt ook doet, dus voor aansluitingen in die richting kun je even goed blijven zitten uit Brussel tot Frankfurt Flughafen. De andere kant op, richting Emden/Hamburg/Hannover/Berlijn etc., zal ook vanuit Hbf nog bediend blijven.

En laten we een eventuele extra overstap ook niet groter maken dan 'ie is: de rit van Hbf naar Deutz duurt welgeteld 1 minuut en er rijden zeer frequent treinen tussen die twee stations. Er zijn overstappen op grote stations die langer duren dan met de transfer Hbf-Deutz in Keulen.
maarten
Berichten: 413
Lid geworden op: 26 aug 2019, 16:46

Re: Klassieke treinen Aken-België

Bericht door maarten »

DDietzen schreef: 08 jul 2024, 15:36 In Deutz zullen (bijna) enkel ICE's stoppen die de HSL richting Frankfurt op gaan, zoals de ICE Brussel-Frankfurt ook doet, dus voor aansluitingen in die richting kun je even goed blijven zitten uit Brussel tot Frankfurt Flughafen. De andere kant op, richting Emden/Hamburg/Hannover/Berlijn etc., zal ook vanuit Hbf nog bediend blijven.
En de overstappers voor die verbinding kunnen dat ook in Düsseldorf of Duisburg doen.

Het is alleen voor mensen uit Keulen een verslechtering dat er minder ICEs vanuit Keulen Hbf rijden. En verbindingen richting Bonn worden wat minder.
AlexNL
Berichten: 2290
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: Klassieke treinen Aken-België

Bericht door AlexNL »

dovaere schreef: 08 jul 2024, 15:14 Ze spreken wel over Dosto=dubbeldek van/naar België, die er echter niet zijn.
Denkt men misschien aan M7?
rvdborgt
Berichten: 4656
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Klassieke treinen Aken-België

Bericht door rvdborgt »

AlexNL schreef: 08 jul 2024, 18:14
dovaere schreef: 08 jul 2024, 15:14 Ze spreken wel over Dosto=dubbeldek van/naar België, die er echter niet zijn.
Denkt men misschien aan M7?
Die kunnen bij mijn weten niet overweg met de Duitse spanning, ook niet als los rijtuig.
rdv
Berichten: 1328
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: Klassieke treinen Aken-België

Bericht door rdv »

maarten schreef: 08 jul 2024, 15:56
DDietzen schreef: 08 jul 2024, 15:36 In Deutz zullen (bijna) enkel ICE's stoppen die de HSL richting Frankfurt op gaan, zoals de ICE Brussel-Frankfurt ook doet, dus voor aansluitingen in die richting kun je even goed blijven zitten uit Brussel tot Frankfurt Flughafen. De andere kant op, richting Emden/Hamburg/Hannover/Berlijn etc., zal ook vanuit Hbf nog bediend blijven.
En de overstappers voor die verbinding kunnen dat ook in Düsseldorf of Duisburg doen.

Het is alleen voor mensen uit Keulen een verslechtering dat er minder ICEs vanuit Keulen Hbf rijden. En verbindingen richting Bonn worden wat minder.
De meeste RE en RB uit Bonn Hbf rijden door tot in K. Deutz, dus dat valt nog mee. De ICs en ICEs uit Bonn naar Keulen stoppen enkel in Hbf.
DDietzen schreef: 08 jul 2024, 15:36 En laten we een eventuele extra overstap ook niet groter maken dan 'ie is: de rit van Hbf naar Deutz duurt welgeteld 1 minuut en er rijden zeer frequent treinen tussen die twee stations. Er zijn overstappen op grote stations die langer duren dan met de transfer Hbf-Deutz in Keulen.
Als er geen file is - Ik heb al aansluitingen in Deutz gemist omdat er een gat van meer dan 5 minuten tussen de treinen naar Deutz was, en ze dan nog eens minutenlang op de brug stilstonden.
Plaats reactie